کانتنت هاب ( content hub) چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
7 دقیقه
برای تمام افرادی که در حوزه وب و اینترنت فعالیت می کنند کسب ترافیک بالا و بازاریابی دیجیتالی بسیار مهم و ضروری است. بخش مهمی از بازاریابی دیجیتالی به بازاریابی محتوایی اختصاص می یابد. ممکن است شما به عنوان یک وب مستر یا مالک یک سایت خرسند باشید که در سایت تان محتواهای بسیاری منتشر کرده اید. اما حقیقت این است تا زمانی که این محتوا منجر به جذب کاربر و بالا رفتن ترافیک سایت شما نشود هیچ ارزشی ندارد! اینجاست که با مفهوم کانتنت هاب یا مرکز محتوا مواجه می شویم. برای درک اهمیت این موضوع و ضرورت وجود کانتنت هاب با ما همراه شوید.
کانتنت هاب Content Hub چیست؟
به سادگی می توان گفت تولید محتوا و انتشار آن بر روی سایت اولین و حیاتی ترین گام برای جذب مخاطب و یا کاربر است. به مرور با افزایش عمر سایت، میزان محتواهای منتشر شده بر روی آن افزایش پیدا می کند. اما این افزایش محتوا تضمین کننده موفقیت سایت نیست. زیرا زمانی می تواند منجر به موفقیت سایت شما شود که برای مخاطب و کاربر ارزشی خلق نموده باشد. در کنار وجود وبلاگ که در همه سایت ها به چشم میخورد، مفهوم دیگری نیز اهمیت دارد که از آن با عنوان مرکز محتوا یا Content Hub یاد می شود. در واقع کانتن هاب بر اثر بخشی محتوایی که تولید می کنید می افزاید. پرسشی که برای تان ایجاد می شود این است که چگونه این اتفاق می افتد؟
مرکز محتوا، مجموعه اطلاعات مرتبط با یک موضوع خاص است که حاوی اطلاعات ارزشمند برای مخاطب بوده و می تواند به تمام پرسش هایی که برای وی در رابطه با آن موضوع وجود دارد، پاسخ دهد. قالب محتواهای تشکیل دهنده Content Hub می تواند شامل متن، فیلم، تصاویر، فایل صورتی و ... هر نوع فرمت محتوایی دیگر باشد. بنابراین تفاوت اصلی وبلاگ و مرکز محتوا این است که در وبلاگ شما به انتشار محتوای متنی برای موضوعات مختلف می پردازید اما در مرکز محتوا، تمام مطالب منتشر شده مرتبط با صرفا یک موضوع یا حوزه است و انتشار آن ها مرحله به مرحله است. نکته قابل ذکر این است که هدف از انتشار و ساخت کانتنت هاب، فروش و یا کسب درآمد نیست. بلکه با این هدف ایجاد می شوند که به برجسته شدن برند و یا سازمان کمک کند و بتواند مزیت رقابتی کسب و کار نسبت به رقبایش را به کاربر نشان دهد. به همین دلیل اهمیت زیادی در بازاریابی محتوایی دارد.
کانتنت هاب Content Hub چه مزایایی دارد؟
هدف ایجاد و استفاده از مرکز محتوا بالا بردن نرخ ترافیک و ارتباط بیشتر با کاربران است که در نهایت منجر به افزایش درآمد می شود. استفاده از مرکز محتوا مزایای مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
اگر در کسب و کار خود مهارت و تخصص کافی داشته باشید و بتوانید این تخصص و دانش را در جهت راهنمایی و کمک به کاربران سایت تان به کار ببرید تا از سردرگمی رهایی یابند، باعث بالا رفتن اعتبار خود می شوید. یکی از مزایای مرکز محتوا همین است که می تواند به کاربران تان ثابت کند شما به اندازه کافی تخصص و تعهد دارید بنابراین می توانند به شما اعتماد کنند. زیرا به راحتی ثابت می کنید که در حوزه کسب و کارتان نسبت به رقبا پیشتاز هستید.
اصلی ترین راه افزایش میزان ترافیک سایت این است که کاربران بیشتری از سایت شما بازدید کنند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که محتوای سایت شما به تمام نیازهای کاربر پاسخ دهد بنابراین اگر تمام جوانب یک موضوع یا حوزه را در قالب محتواهای سایت خود پوشش دهید، به این هدف دست خواهید یافت. بنابراین مرکز محتوا همان چیزیست که نیاز دارید.
زمانی که برای تولید محتوای یک موضوع دست به ایجاد مرکز محتوا می زنید، باعث می شوید محتواها برای کاربران جذاب تر و گرانبهاتر باشد و به این ترتیب زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند. یعنی عملا میزان تعامل کاربر با سایت را افزایش داده اید. اگر کاربر چند صفحه متوالی از سایت شما را مطالعه و بررسی نماید امکان اینکه با شما تماس بگیرد بسیار زیاد است. حتی ممکن است از محتوای شما لذت ببرد و بخواهد به عنوان تشکر، نظرش را برایتان ثبت کند و یا امتیاز دهد.
اگر بتوانید یک مرکز محتوای خوب و جامع برای موضوعات اصلی کسب و کارتان ایجاد کنید، به راحتی قادر خواهید بود تمام مزیت ها، ارزش ها و برتری ها خود نسبت به سایر رقبا را به وضوح به کاربران و مشتریان خود نشان داده و ثابت کنید که شما بهترید. پس به سادگی می توانید گام های محکم و استواری در جهت برندسازی کسب و کار خود بردارید.
این موارد تنها بخشی از مزایای فوق العاده و بی شماری است که Content Hub دارد و نباید از آن غافل شوید.
کانتنت هاب چه تاثیری بر سئو دارد؟
همه می دانیم برای دیده شدن محتوا در صفحات جستجوی گوگل و جلب توجه کاربر، باید بر اساس قوانین و قواعد سئو تولید محتوا کنیم. بنابراین مرکز محتوا یا Content Hub به ما کمک می کند تا محتوای اصولی و کاربرپسندتری تولید کنیم.
گوگل باید تمام صفحات یک سایت را بررسی کند تا بتواند محتوای آن سایت را به مخاطب معرفی کرده و نمایش دهد. اگر مرکز محتوای خوب و منسجمی ایجاد کرده باشید، به گوگل کمک می کند تا راحت تر محتوای سایت شما را به کاربران نمایش دهد و معرفی کند. زیرا با ایجاد مرکز محتوا، به گوگل نشان می دهید که محتواهای ارزشمند و مرتبطی حول یک محور یا کلمه کلیدی ایجاد شده است که معتبر و تخصصی هستند و نیاز کاربر را مرتفع می سازند.
تاثیر دیگری که کانتنت هاب بر سئو دارد این است که تجربه کاربری را بهبود می بخشد. زمانی که محتوا، جامع، تخصصی و مرتبط باشد کاربر مدت بیشتری را در سایت سپری کرده و رضایت بیشتری کسب می کند زیرا آنچه را که جستجو می کرده، یافته است. به این ترتیب بازدید سایت افزایش پیدا می کند و این سیگنالی برای گوگل است که نشان می دهد سایت شما کاربر پسند است.
از طرف دیگر زمانی که محتوا جذاب و جامع باشد، کاربر سعی می کند تمام محتواهای مرتبط با یکدیگر را بررسی نمایید. یعنی نرخ پرش کاهش پیدا می کند زیرا مدت بیشتری را صرف بررسی سایت شما کرده است. از طرف دیگر اگر از محتوا لذت ببرد قطعا آن را با دیگران به اشتراک می گذارد. این دو موضوع به سادگی تاثیر شگرفی بر سئو سایت و بیشتر دیده شدن آن خواهد داشت.
از دیگر مزایای مرکز محتوا می توان به تولید سرنخ یا Lead generation اشاره نمود. از طرف دیگر هر چقدر میزان بازدید از سایت بالا برود، اعتبار لینک های سایت شما افزایش می یابد که خود یک فاکتور بسیار مهم و ارزشمند برای سئوی سایت است. با توجه به مواردی که گفته شد، ضرورت و اهمیت استفاده از کانتنت هاب را نمی توان نادیده گرفت.
چگونه کانتنت هاب یا مرکز محتوا ایجاد کنیم؟
با مزایا و ضرورت مرکز محتوا در این متن از رایا پارس اشنا شدیم. حالا باید بدانیم چطور می توان ان را ایجاد کرد. اولین گام برای ساختن یک مرکز محتوا، داشتن استراتژی تولید محتواست. باید بدانید که هدف تان از تولید محتوا چیست و چطور می توانید به آن دست یابید. در مرحله بعد با استفاده از نرم افزارهای مدیریت محتوا می توانید کانتنت هاب خود را مدیریت و نظارت کنید. در مرحله سوم دست به تولید و انتشار محتوا می زنید که خود نیازمند تخصص و دانش کافی برای تولید محتوای مفید است. در گام بعدی برای برندسازی و بیشتر دیده شدن محتوای خود تلاش کنید و از تکنیک های خاص و کاربردی برای آن استفاده کنید. در نهایت پس از انتشار محتوا باید آن را مشاهده و تحلیل کنید تا اگر نیاز به ویرایش یا بازبینی دارد انجام شود.
سخن آخر
تمام تلاش ما این است که به وسیله تولید محتوا و انتشار آن بیشتر دیده شویم و مشتریان و مخاطبان بیشتری جذب کنیم. این اتفاق زمانی رخ می دهد که محتوای ما از نظر کاربر ارزشمند باشد. برای بهینه سازی محتوا و انسجام بخشیدن به آن می توانید از کانتنت هاب یا مرکز محتوا بهره ببرید. داشتن مرکز محتوای خوب و تخصصی موفقیت شما را نسبت به رقبای تان تضمین می کند و یکی از راه های برندسازی برای کسب و کار شماست. بنابراین اگر می خواهید چند قدم جلوتر باشید و در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید از همین حالا به فکر تولید Content Hub برای خودتان باشید.