الگوریتم YMYL گوگل چیست و چه تأثیری بر سئو دارد؟
8 دقیقه
دنیای وب به قدری گسترده است که استفاده از آن روزبه روز با افزایش روبه رو است و در همه افراد در هر سن وسال قبل از هر کاری در موتورهای جستجو به دنبال پاسخ سؤال خود هستند. حال گاهی اوقات این سؤالات جهت افزایش اطلاعات عمومی است، گاهی اوقات در مورد محصول و گاهی اوقات در زمینه سلامتی انسان است مانند مسائل پزشکی، مالی ، آموزشی، امنیتی و .... اما چه چیزی باعث می شود که توجه شما به یک مطلب جلب شود؟
در چند سال اخیر با انتشار محتوای بی کیفیت و آسیب زننده گوگل در صدد این بر آمده است که محتوای با کیفیت را از محتوای بی کیفیت جداکند تا بتواند مخاطبین به وب سایت ها بیشتر اعتماد کنند. گوگل با درنظرگرفتن اینکه چگونه این اعتماد ایجاد می شود الگوریتمی را تحت عنوان YMYL به معنی Your Money Your life (پول شما یا زندگی شما) را معرفی کرد. در این دنیای اطلاعات و داده ها، گوگل با کمک این الگوریتم کیفیت محتوا را تشخیص می دهد و بر تمرکز بر کلمات کلیدی پرکاربرد به محتوا اعتبار می دهد. در این مقاله به معرفی این الگوریتم و تأثیر آن در سئو می پردازیم.
YMYL چیست؟
گوگل در دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو صفحات YMYL را به عنوان موضوعاتی می شناسد که به طور مستقیم بر شادی، سلامت، ایمنی فرد و ثبات مالی تأثیر دارد و باعث آسیب به سلامت انسان و از دست دادن سرمایه نمی شود. به بیان دیگر، صفحات YMYL صفحاتی هستند که در صورت ارائه اطلاعات نادرست زندگی افراد را در معرض خطر قرار می دهد. همان طور که از اسمش پیداست این سایت ها ممکن است حاوی مطالب مربوط به پول، سبک زندگی، پزشکی، امور جاری و غیره باشد.
گوگل چهارچوب مشخصی از YMYL ندارد که تعیین کند سایت شما در این چهارچوب است و آن را در این دسته قرار دهد و یا به نحوی به شما بگوید که آیا صفحه شما YMYL است یا خیر و با ارزیابی هایی که خودش انجام می دهد تشخیص می دهد.
YMYL روی چه سایت هایی تأثیر دارد؟
طبق تعریف گوگل که تا قبل از سال 2022 بیان شد هر محتوایی که نادرست و یا غلط باشد به نحوی که باعث ضرر مالی و جانی شود و روی شادی و سلامت و سرمایه افراد تأثیر مستقیم بگذارد در این دسته قرار می گیرد. در این به روز رسانی موضوعاتی از فیلتر YMYL عبور می کنند شامل موارد زیر خواهد شد:
- اخبار و رویدادهای جاری: محتوای واقعی در مورد تجارت، علم و فناوری، سیاست و غیره.
- موضوعات مدنی، دولت، و قانون: محتوای مربوط به مسائل شهروندی و حقوقی. به عنوان مثال می توان به رأی دادن و حضانت فرزند اشاره کرد.
- مشاوره های مالی و سرمایه: اطلاعات پیرامون تصمیمات و سرمایه گذاری های پولی مانند مالیات، بازنشستگی، وام، بیمه، خریدهای بزرگ مانند خانه و غیره
- خرید: اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات، به ویژه آنهایی که به صورت آنلاین ارائه می شوند.
- سلامت ایمنی: اطلاعات در مورد دارو، بیماری و درمان، موارد اضطراری و سایر نگرانی های مرتبط با پزشکی.
- گروه های مردمی: محتوایی که ممکن است شامل بحث یا ادعاهایی درباره گروه های نژاد، مذهب، قومیت، ناتوانی، جنسیت و غیره باشد.
گوگل در حالی حاضر از ربات ها می خواهد تمام صفحات YMYL را بر اساس سلامت، ایمنی، مالی و جامعه بررسی کند.
ارتباط بین YMYL با E.A.T چیست؟
در سال 2018 گوگل با ارائه الگوریتمی با هدف بهبود نتایج جستجو به نام E.A.T تحولی عظیم در جستجو ایجاد کرد. نام E.A.T مخفف 3 ویژگی Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness به معنی تخصص، اعتبار و اعتماد است. همانطور که در مقاله E.A.T چیست به طور کامل در مورد این الگوریتم صحبت شده است. این الگوریتم بر تولید محتوای باکیفیت نظارت دارد و محتوا نیز برای الگوریتم YMLY بسیار حیاتی است؛ بنابراین می توان الگوریتم E.A.T را ابزاری برای الگوریتم YMLY دانست که به کمک آن متخصص بودن انتشاردهنده و اعتبار و اعتماد را نشان می دهد به بیان دیگر این دو در کنار هم ابزارهای موفقیت گوگل برای ارزیابی کیفیت و اعتبار محتوا و صفحات وب سایت ها هستند.
رتبه بندی صفحات با الگوریتم YMYL
گوگول با ارائه الگوریتم ها در پی بهبود تجربه کاربری و هدف جستجو است. به این معنی که در صورتی که محتوا پاسخی درست و مناسب برای کاربر باشد و از فیلتر الگوریتم YMYL به خوبی رد شود، می تواند اعتبار بالایی کسب کند در نتیجه در رتبه آن نیز بسیار اهمیت دارد. کسب اعتماد گوگل با گرفتن چند بک لینک با کیفیت کافی نیست و زمان زیادی لازم دارد که گوگل درک کند که واقعاً صفحات YMYL هستند.
الگوریتم YMYL چه تأثیری بر سئو وب سایت ها دارد؟
گوگل همیشه در تلاش است که بهترین نتیجه را به کاربر نشان دهد؛ بنابراین این الگوریتم YMLY یکی از مهم ترین الگوریتم های تأثیرگذار در سئو است. یک نویسنده محتوا، موظف است که علاوه بر رعایت نکات برای محتوای سئو شده، محتوا را بر اساس الگوریتم های YMYL نیز بهینه کند تا بتواند اطمینان خاطر داشته باشد که جایگاه خوبی کسب می کند. اما این نکته نیز حایز اهمیت است که YMYL به تنهایی باعث افزایش رتبه نمی شود و میزان تخصص، اعتبار و اعتماد نیز بسیار تأثیر گذار است. وقتی محتوا از نظر E.A.T بررسی می شود و فاکتورهای لازم را داشته باشد حال اگر شامل صفحات YMYL باشد و فاکتورهای آن را رعایت کند به صورت دقیق تر بررسی می شود و بر اساس آن رتبه بندی می شود.
کیفیت محتوا از نظر گوگل
همانطور که می دانید در دنیای وب سایت، محتوا پادشاه است. به این معنی که هرچقدر کیفیت محتوا بالاتر باشد رتبه و ارزش آن بیشتر است. به همین دلیل از نظر گوگول محتوایی با کیفیت است که شاخص های زیر را داشته باشد:
- بررسی کیفیت و کمیت محتوای اصلی: محتوای اصلی صفحه زمانی کیفیت بالایی دارد که یک فرد متخصص و با استعداد محتوایی را با صرف زمان و تلاش ایجاد کرده باشد.
- بررسی اطلاعات موجود درمورد سایت و مدیر: اطلاعاتی که کاربر بتواند به کمک آن اعتماد کند و راه های ارتباطی داشته باشد.
- محتوای اصلی برای جلب رضایت کاربران کافی باشد: کاربر با مطالعه محتوای شما جواب سؤال خود را دریافت کرده و صفحه شما را نمی بندد.
- اطلاعات کامل در مورد وب سایت یا شخص مسئول به کاربر ارائه شود: کاربر بتواند به صفحات تماس با مسئولین سایت دسترسی کامل داشته باشد تا بتواند در صورت وجود سؤال به راحتی سوال خود را بپرسد.
- برند شناخته شده باشد و یا کسی که محتوا را منتشر می کند متخصص باشد.
- به کاربر آسیبی وارد نکند.
- نفرت و خشونت را ترویج ندهد.
- محتوای تکراری نباشد.
- و ...
اینها تنها نمونه های از ویژگی هایی است که برای گوگل مهم است ودر رنک تاثیر دارد.
روش بهینه کردن سایت برای صفحات YMYL
تمام آنچه که بیان شد در راستای درک و توضیح مفهوم YMLY بود. اما سوالی که برای شما پیش می آید این است چگونه صفحات را برای این الگوریتم بهینه کنیم. در ادامه به معرفی فاکتورهای مهم برای بهبود YMLY می پردازیم:
- محتوای کاربرپسند تولید کنید: محتوا فاکتور مهم برای گوگل است و به صورت منظم صفحات سایت را کراول می کند تا بداند آیا محتوای با ارزشی تولید کرده اید یا خیر.
- لینک سازی معتبر به خارج از سایت: ایجاد لینک های خارجی به سایت های شناخته شده و معروف یکی از روش هایی است که به گوگل نشان می دهد که شما به خوبی برای این موضوع تحقیق کرده اید و با ذکر منبع نشان داده اید که از چه منبعی استفاده کرده اید.
- به سئوی داخلی سایت توجه کنید: بهبود فاکتورهای سئو داخلی به ربات های گوگل کمک می کنند تا بهتر درک کنند که موضوع صفحات چیست و چگونه کار می کنند و محتوای وب سایت شما شانس بیشتری برای نمایش در نتایج گوگل دارد.
- محتوا باید با نیازهای مخاطب مطابقت داشته باشد: بخشی از دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل به مفهوم "برآوردن نیازها" مربوط می شود. در واقع گوگل تأکید می کند که کاربران باید با مطالعه محتوای وب سایت شما تمام اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.
- از تکنیک های کسب درآمد در سایت های YMYL استفاده نکنید: نمایش تبلیغات بنری بیش از حد در گوشه صفحات YMYL باعث کاهش کیفیت صفحه و ایجاد تجربه کاربری ضعیف برای خوانندگان می شود. این فرآیند اعتماد و رضایت گوگل را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و با کاهش رتبه صفحه شما را جریمه می کند
- از لوگویAT.T برای تبلیغ محتوای صفحات سایت خود استفاده کنید: برای سایت های YMYL، بسیار مهم است که بتوانید خود را با تجربه، آگاه، معتبر و قابل اعتماد در کسب و کار محتوای خود معرفی کنید. از انواع تکنیک ها و روش ها استفاده کنید تا ثابت کنید که اطلاعات وب سایت شما دقیق است و ارزش افزوده دارد.
- با پرداختن به موضوعات عمیق تر، کیفیت محتوای خود را بهبود بخشید.
- فقط به کلمات کلیدی بسنده نکنید و کل موضوع را پوشش دهید.
- از توضیحات یا توضیحات متا برای توصیف جزئیات محتوای صفحه استفاده کنید.
- سعی کنید با گرفتن نظرات خوب و فعال بودن در شبکه های اجتماعی تصویر مثبتی از برند خود ایجاد کنید.
- اطلاعاتی در مورد صاحب سایت و نویسنده محتوا در اختیار کاربران قرار دهید.
- اطلاعات تماس و اطلاعات تماس خود را در وب سایت وارد کنید.
- برای افزایش اعتبار خود از وب سایت های بزرگ و قابل اعتماد بک لینک بگیرید.
جمع بندی
اگر به فکر کسب جایگاه و رتبه بالا در گوگل هستید، باید تمام الگوریتم های گوگل را بشناسید و به آنها تسلط داشته باشید و آن را در محتوای خود رعایت کنید. در یکی از مقالات رایا پارس به طور کامل الگوریتم های گوگل را توضیح داده ایم. در این مقاله سعی بر آن بود فاکتورهای تأثیر گذار و مهم در سایت های YMLY را برای شما بیان شود. این الگوریتم ها هر روز در حال توسعه و پیشرفت هستند و هوش مصنوعی را در بررسی های خود دخیل کرده است. از طرفی برای اینکه به گوگل برسانید که محتوای با کیفیتی تولید کرده اید، با زمان زیادی را صرف کنید، از منابع معتبر استفاده کنید و الگوریتم E.A.T را رعایت کنید.