پیشنهاد گوگل ( Google Suggest ) چیست؟
5 دقیقه
همه ما با سرچ و یا جستجوی گوگل اشنا هستیم بنابراین همه دیده ایم که وقتی در کادر جستجوی گوگل کلمه ای تایپ می کنیم، گوگل خودش به طور اتفاقی ممکن است سه تا پنج کلمه یا عبارت مرتبط با سرچ ما را نشان دهد. این لیست که گوگل نشان می دهد همان پیشنهادات گوگل یا Google Suggestion است. گوگل با ارائه این لیست نه تنها سبب می شود کاربر تجربه خوبی از سرچ و جستجو داشته باشد، بلکه به وبمستران هم کمک می کند تا با استفاده از آن رتبه و وضعیت سایت خود را بهبود ببخشند. با ما همراه باشید تا در این مقاله ابتدا با پیشنهادات گوگل بیشتر اشنا شویم و سپس بدانیم چطور باعث پیشرفت سایت می شود.
پیشنهاد گوگل یا Google suggest چیست؟
هر بار که کلمه ای را در گوگل تایپ می کنید تا چیزی را که جستجو می کنید پیدا کنید، قبل از اینکه تایپ کردن شما تمام شود گوگل کلمات یا عباراتی را به شما نمایش می دهد که مشابه همان چیزی است که نوشته اید. به تصویر زیر دقت کنید:
من قصد داشتم در مورد نگهداری گل های آپارتمانی جستجو کنم. بلافاصله بعد از تایپ کلمه «نگهداری» گوگل ده عبارت به من پیشنهاد داده است که به جز یک مورد همگی در مورد نحوه نگهداری از گیاه است. حالا اگر عبارتی که در نظر دارم را تایپ کنم، پیشنهادات گوگل نیز کاملتر می شود، به تصویر زیر دقت کنید:
می بینید این کار هوشمندانه گوگل چقدر جستجو را برای من به عنوان یک کاربر ساده تر و دلچسب تر کرده است؟ این تنها کاربرد این لیست خوب و مفید نیست. وبسمتران و متخصصین سئو نیز می توانند از این لیست پیشنهادی برای پیشبرد استراتژی های خود استفاده کنند.
لیست پیشنهادات گوگل که به آن Google autocomplete هم گفته می شود سبب صرفه جویی زمان در هنگام جستجو می شود و به این وسیله به کاربران کمک می کند زودتر به نتیجه برسند. خوب حالا نوبت آن است که بدانیم چه سودی برای سئو کاران دارد و اصلا چطور به وجود می آیند.
Google Suggest چگونه کار می کند؟
این پیشنهادات از چند منبع تامین می شوند. اولین منبع جستجوهای قبلی خود شماست که در حافظه اکانت شما باقی می ماند تا در مراجعات بعدی نیازی به تایپ مجدد آنها نداشته باشید. دومین منبع تایپ ها و جستجوهای سایر کاربران است که توسط الگوریتم های گوگل شناسایی و به سایر کاربران معرفی و پیشنهاد می شوند. برخی از منابع مهم دیگر به شرح زیر می باشند:
تاثیر موقعیت های مکانی بر پیشنهادات گوگل
وقتی یک عبارت مشخص را از لوکیشن های مختلف جستجو کنید لیست پیشنهادات گوگل متفاوت است. یعنی زمانی که در تهران است و عبارت «خرید کیف چرم» را تایپ می کنید با زمانی که در مشهد هستید و همین عبارت را تایپ می کنید، پیشنهادات گوگل به شما یکسان نخواهد بود. چرا؟ چون کاربران تهرانی و مشهدی جستجوهای متفاوتی دارند که متاثر از لوکیشن آنهاست. یعنی برای من که در مشهد هستم، احتمالا «خرید کیف چرم مشهد» در لیست پیشنهادات وجود دارد اما برای کاربری که از تهران سرچ می کند، عبارت خرید کیف چرم از دیجی کالا نمایش داده خواهد شد. دلیل این تفاوت عبارت و میزان سرچی است که توسط کاربران دو منطقه انجام شده است.
گوگل ساجست و گوگل ترندز
یکی دیگر از منابع مهم برای پیشنهادات گوگل، گوگل ترندز است. موضوعات و اتفاقات روز که بطور ناگهانی در یک روز یا بازه زمانی کوتاه تبدیل به پر جستجو ترین عبارت می شوند ترند روز نام دارند. فرض کنید یک شخصیت معروف یک حرکت عجیب انجام می دهد و یا حرف عجیبی می زند. همان روز حجم بسیار بالایی از سرچ در رابطه با آن فرد اتفاق می افتد که به آن ترند گفته می شود. در این حالت اگر گوگل متوجه علاقه کاربران به این موضوع ترند شود، آن را به سایر کاربران پیشنهاد می دهد.
کاربرد پیشنهاد گوگل ( Google Suggest) در سئو
اگر شما یک متخصص یا کارشناس سئو هستید و یا در حال یادگیری این حرفه می باشید، می دانید که یافتن نام و عنوان مناسب برای دسته بندی های سایت از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. شما می توانید با استفاده از پیشنهاد گوگل دریابید که رقبا از چه عبارتی برای عنوان دسته بندی استفاده می کنند. بطور مثال اگر می خواهید برای «کیف های زنانه» یک دسته بندی ایجاد کنید، با جستجوی این عبارت در گوگل برخی از عنوان هایی که سایر رقبا برای دسته بندهای سایت شان استفاده کرده اند به شما نمایش داده می شود که می توانید از آنها استفاده کنید و ایده بگیرید.
اگر در عنوان صفحه تان نام برندتان را نیز اضافه کنید، هنگامی که کاربر عبارت موردنظر را سرچ می کند نام برند نیز در کنار آن قرار می گیرد که در این حالت اگر کاربران بر روی عبارتی که حاوی نام برند شماست کلیک کنند، گوگل به آن صفحه شما امتیاز بالایی می دهد. به تصویر زیر دقت کنید:
اگر عبارت کوله پشتی چرم را سرچ کنید، این لیست را می بینید که عبارت های «کوله پشتی چرم مشهد»، «کوله پشتی چرم درسا» و «کوله پشتی چرم مارال» نشان دهنده نام برند در کنار نام دسته بندی است. کاربر ممکن است بر روی عبارتی که برند دارد کلیک کند و این برای گوگل یک سیگنال است تا به آن امتیاز و رنک بیشتری بدهد.
کاربرد مهم دیگر پیشنهادات گوگل در یافتن کلمات کلیدی و تولید محتواست. زمانی که قصد دارید تولید محتوا کنید با تایپ کردن هر کلمه از یک عبارت، گوگل به شما لیستی از آنچه کاربران قبلا سرچ کرده اند و علاقه داشته اند را به شما نشان می دهد. شما می توانید یک فایل اکسل از این پیشنهادات آماده کنید و با افزودن حروف و کلمات دیگر به آن، مجموعه بزرگ و مفیدی از عبارات کلیدی محبوب کاربران را ذخیره کنید. سپس براساس آنها محتوایی بنویسید که کاربر می خواهد و دوست دارد.
سخن آخر
همه ما با دنیای اینترنت آشنا هستیم و هر روز از آن استفاده می کنیم. قدرت جستجو در گوگل به عنوان یک موتور جستجو را نمی توان نادیده گرفت. بنابراین باید از این وسیله قدرتمند برای بهبود سایت خود استفاده کنیم. یکی از امکانات بسیار خوب گوگل پیشنهاد عبارات مورد جستجو به کاربران است که در این مقاله از رایا پارس آن را معرفی کردیم. گوگل ساجست یا Google Suggest به کاربر کمک می کند تا زمان کمتری را صرف تایپ کردن کند و به وبمستران و متخصصین سئو کمک می کند تا با استفاده از سابقه سرچ کاربران و ... به وضعیت سایت خود را بهبود بخشیده و آن را بهتر سئو کنند.