پیلار کلاستر | (Pillar & Cluster) چه نقشی در سئو دارد؟
6 دقیقه
همزمان با پیشرفت دنیای وب و محبوب تر شدن گوگل، نحوه جستجوی کاربران نیز با تغییرات چشم گیری همراه بوده است. مدتهاست که دیگر کلمه کلیدی تنها فاکتور جستجو نیست. همانطور که فناوری پیشرفت کرده است، قدرت جستجوی کاربران نیز بهبود داشته است و به همین دلیل گوگل نیز بطور مداوم الگوریتم هایش را اپدیت می کند زیرا متوجه تغییر رفتار کاربران شده است. پس تنها نوشتن محتوا بر اساس یک یا چند کلمه کلیدی کفایت نمی کند و نیاز به استراتژی های بیشتر و دقیق تری برای تولید محتوا دارید. کاربران تنها با هدف سرچ از موتورهای جستجو استفاده نمی کنند، در واقع اینجا مفهوم Intent بیشتر خودنمایی می کند.در این مقاله قصد داریم با یکی از روش های بسیار موثر در معماری محتوای سایت یعنی پیلار و کلاستر بیشتر آشنا شویم.
محتوای پیلار کلاستر Pillar Cluster
بر اساس آنچه گفتیم کاربران روز به روز خواهان نتایج دقیقتر و ارزشمندتر در موتورهای جستجو هستند. در گذشته محتوا صرفا براساس کلمه کلیدی تولید و نتیجه به کاربر هم براساس کلمات کلیدی نمایش داده می شد. اما اکنون با معجزه جستجوی معنایی مواجه هستیم که کاربر کافیست چیزی را که در ذهن تصور می کند تایپ کند تا به نتیجه مطلوبی برسد. بر طبق آمار منتشر شده، بیشتر از 60 درصد کاربران در هنگام سرچ از عبارت های طولانی حاوی حداقل 4 کلمه استفاده می کنند تا زودتر به هدفی که دارند دست یابند. این تغییر کاربر سبب تغییر و بروز رسانی الگوریتم های گوگل شده است. و به همین دلیل استراتژی مدل ساختاری پیلار - کلاستر برای محتوای یک سایت بوجود آمد تا بهترین و در خورترین پاسخ را به کاربر بدهد.
بنابراین اگر می خواهید برای تمام کلماتی که مهم هستند رتبه های خوبی بگیرید باید محتواهای مرتبط با هم ایجاد کنید و با لینکسازی های دقیق و درست و استفاده از انکرتکست های مرتبط صفحات مربوط به این محتواهای مرتبط به هم را با یکدیگر پیوند کنید. تنها در این صورت است که از نظر گوگل برای کاربر ارزش قائل شده اید و توانسته اید نیازش را برطرف کنید. در واقع اگر ساختار خوشه ای نداشته باشید ارتباط معناداری بین صفحات مرتبط سایت شما برقرار نمی شود.
برخلاف تصور اکثر افراد این ساختار خوشه ای اصلا پیچیده نیست. اگر اصطلاحات پایه ای سئو را بشناسید و با اصول اولیه محتوانویسی نیز آشنا باشید به راحتی می توانید از این ساختار برای معماری محتوای سایت تان بهره ببرید.
صفحه پیلار Pillar چیست؟
صفحه پیلار حکم ستون برای معماری محتوای سایت را دارد. یعنی صفحاتی هستند که اطلاعات کلی در مورد یک موضوع ارائه می کنند. در این صفحه یک محتوای نسبتا جامع و کامل اما کلی در مورد یک موضوع نوشته می شود و با انکر تکست های مرتبط از این متن به صفحات دیگر که محتوای تخصصی و کاملی در مورد همان انکرتکست دارد لینک می دهیم. بنابراین لینکسازی در صفحات داخلی از نوع داخلی است و تمام لینک ها به پیلارها اشاره می کند تا ساختار آن کامل شود که اصطلاحا به آن Cluster Topic می گویند.
پس صفحه پیلار صفحه ای است که به تمام سوالات پیش آمده برای کاربر جواب سطحی و کلی می دهد. اگر کاربر به اطلاعات بیشتری در مورد آن سوال نیاز داشت می تواند بر روی انکر تکست مربوطه کلیک کند و وارد یک صفحه کلاستر شود که پاسخ کامل و جامعی برای سوال خود پیدا کند.
صفحه کلاستر Cluster چیست؟
کلاستر درست نقطه مقابل پیلار است. یعنی صفحه ای که صرفا راجع به یک موضوع محتوا ارائه می کند و به صورت تخصصی به یک سوال مشخص کاربر پاسخ می دهد. به همین جهت به صفحات کلاستر صفحه کمکی هم اطلاق می شود زیرا کمک می کنند تا تمام جوانب یک موضوع در سایت پوشش داده شوند.
استفاده از ساختار پیلار کلاستر و تاثیر آن بر سئو
براساس تجربه و امارهای موجود سایت ها بخصوص سایت های فروشگاهی که از ساختار Pillar Cluster استفاده می کنند، ترافیک بیشتری دارند. این حجم بالای ترافیک به مزایای استفاده از این معماری بستگی دارد. با من همراه باشید تا این مزایا را بررسی کنیم.
کاهش نرخ پرش و بهبود تجربه کاربری
هنگامی که کاربر از طریق جستجو وارد یک سایت می شود، اگر محتوا ارزشمند باشد مدت بیشتری را در آن سایت سپری می کند وگرنه بلافاصله صفحه را می بندد و خارج می شود. به خروج کاربر از سایت نرخ پرش گفته می شود. حال اگر از ساختار پیلار کلاستر استفاده کنید، زمانی که کاربر وارد سایت می شود، آنقدر این محتوا می تواند برایش جذاب و ارزشمند باشد که مرتبا از یک صفحه به سایر صفحات هدایت شود، یعنی زمان بیشتری در سایت باقی می ماند و این به معنای کاهش نرخ پرش است. این اولین مزیت استفاده از این ساختار برای سئو سایت است و در حقیقت تعامل کاربر با سایت را افزایش می دهد.
بهبود جایگاه صفحات
در تعریف پیلار کلاستر گفتیم که صفحات کلاستر به صفحه پیلار لینک داده می شوند. وقتی یک صفحه اصلی رتبه خوبی به دست می آورد و جایگاهش در نتایج جستجوی گوگل بالاست به بهبود جایگاه سایر صفحات نیز کمک می کند. این تاثیر به قدری چشمگیر و مطلوب است که اگر یکبار آن را تجربه کنید دیگر از آن غافل نمی شوید.
ایجاد اعتماد و اعتبار و افزایش فروش
اگر در سایت تان محصول یا خدماتی برای فروش دارید به سادگی می توانید با ساخت صفحات Pillar Cluster نرخ مشتریان و به تبع آن میزان فروش تان را افزایش دهید. پاسخگویی به تمام نیازهای یک کاربر و برطرف کردن سردرگمی اش زمانی اتفاق می افتد که شما یک محتوای ارزشمند و غنی ایجاد کرده باشید. اگر بتوانید اینکار را انجام دهید، کاربر راحت تر به شما اعتماد می کند و این باعث می شود برند شما یک برند معتبر به نظر برسد. از طرف دیگر وجود صفحه پیلار فرصت خوبی است تا تیم پشتیبانی و فروش کسب و کار صفحه ای برای پاسخگویی به سوالات کاربران داشته باشند و در جهت پاسخگویی، کاربر را به صفحات مرتبط دیگر هدایت کنند.
سخن آخر
هدف همه وبسمتران و متخصصین سئو بالا بردن رتبه و جایگاه سایت در صفحات نتایج جستجوی گوگل است. همزمان با اعمال اپدیت های گوگل، استراتژی های مختلف از جمله استراتژی محتوا نیز دستخوش تغییراتی می شود که نباید از آنها غافل شد. یکی از این استراتژی های بسیار مهم که در این مقاله از رایا پارس در مورد آن صحبت کردیم، تشکیل ساختار خوشه ای یا پیلار کلاستر در سایت بود. این معماری تولید محتوا به شما کمک می کند تجربه کاربری بهتری برای سایت ایجاد کنید. با توجه به اینکه از طریق ساختار Pillar Cluster به تمام نیازهای یک کاربر حول یک موضوع مشخص می توانید پاسخ دهید، تاثیر بسیار مثبتی بر کاهش نرخ پرش، افزایش تعامل کاربر با سایت، افزایش فروش و ... خواهد داشت که همه موارد از مهمترین بخش های سئو یک سایت هستند. شما نیز اگر تجربه مشابه و یا سوالی در رابطه با این موضوع دارید می توانید با ما در قسمت دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.