تفاوت SEO با CEO چیست؟
4 دقیقه
برای شما هم ممکن است پیش امده باشید که به تفاوت بین دو واژه پر کاربرد این روزها یعنی SEO و CEO دچار شک شده و آنها را به جای یکدیگر استفاده کرده باشید.شاید هم از آن دسته افرادی باشید که حداقل یکی از این دو واژه را می شناسند و می دانند به چه چیزی اشاره می کنند. SEO که در دنیای وب فارسی به سئو مشهور شده است در واقع مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Optimization است. تلفظ درست این مخفف به صورت اس ای او (SEO) می باشد که به اشتباه به سئو بین مردم رایج شده است و به همین با CEO اشتباه گرفته می شود. معنی این عبارت بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو است. این در حالی است که واژه CEO مخفف عبارت انگلیسی Chief Executive Officer و به معنای مدیر اجرایی شرکت است. با من همراه باشید تا با این دو واژه و کاربرد هر کدام آشنا بشویم.
SEO چیست؟
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) یکی از مطرح ترین تخصص های موجود در سطح اینترنت است. در حقیقت موفقیت هر کسب و کاری در فضای اینترنت به این مفهوم بستگی دارد و کاملا از آن تاثیر می پذیرد. امروزه به لطف تکنولوژی و با پیشرفت و همه گیر شدن اینترنت، اکثر افراد به طور روزانه از اینترنت استفاده می کنند. بر اساس آمار منتشر شده حدود 3.5 میلیون سرچ بصورت روزانه انجام می شود. بنابراین فرصت بسیار خوبی برای همه کسب و کارها به وجود آمده است تا با حضور در این فضا موفقیت و درآمد خود را به سادگی چندین برابر افزایش دهند.
نکته مهم این است که صرفا حضور در اینترنت نمی تواند موفقیتی را برای شما رقم بزند. نیاز دارید تا سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. بهینه سازی سایت به این معنی است که از نظر گوگل یا سایر موتورهای جستجو سایت شما امتیاز کافی و لازم برای معرفی به کاربران را داشته باشد. رضایت کاربران مهمترین فاکتور برای گوگل است که بر اساس آن به سایت های مختلف امتیاز و یا Rank می دهد. هر چه امتیاز یک سایت بالاتر باشد، جایگاه بهتری در صفحه نتایج گوگل دارد.
سئو در برگیرنده فاکتورهای مهمی است که به طور عموم به سه بخش داخلی، خارجی و تکنیکال تقسیم می شود. سئوی داخلی شامل تمام فرایندهای می شود که در داخل سایت انجام می شود به طور مثال بارگزاری محتوا و یا درج محصول بخشی از سئوی داخلی سایت است. ئدر مقابل به کلیه کارهایی که در خارج از سایت انجام می شود تا رتبه سایت بهبود بیابد و با کلمات کلیدی موردنظر جایگاه خوبی در گوگل داشته باشد گفته می شود. لینک سازی خارجی یا اتصال سایت به ابزارهایی مانند سرچ کنسول و یا گوگل انالیتیکس بخشی از مراحل انجام سئوی خارجی است.
بخش سوم یا سئو تکنیکال به مباحث فنی سایت مربوط می شود. کارهایی که وبمستران یا متخصصین سئو انجام می دهند تا سایت و ساختار آن به عنوان بستر فعالیت اینترنتی هیچ خطایی نداشته باشد در این بخش تعریف می شود. سرعت سایت، امنیت سایت، نقشه سایت و ... در این گروه قرار می گیرند. بطور مثال هر چه سرعت سایت بالاتر باشد، امتیاز آن بیشتر است. این بخش یکی از جذاب ترین قسمت های سئو سایت است که نیاز به دانش فنی و کمی برنامه نویسی دارد تا به بهترین شکل ممکن انجام شود. در واقع اولین گام پس از بررسی و آنالیز اولیه سایت این است که سئو تکنیکال انجام شود و بستر سایت برای سایر اقدامات سئو آماده شود. در مقالات قبلی در مورد تفاوت SEO و SEM در چیست؟ صحبت کرده ایم، اما امروز به طور اختصاصی می خواهیم در مورد تفاوت SEO با CEO صحبت کنیم.
CEO چیست؟
در مقابل واژه اس ای او یا SEO با عبارت انگلیسی Chief Executive Officer به معنای مدیر اجرایی یک شرکت روبرو هستیم. متاسفانه در دنیای وب فارسی به اشتباه از تلفظ CEO به جای SEO استفاده می شود. با من همراه شوید تا بررسی کنیم که مدیر اجرایی کیست؟
مدیر اجرایی فردی است که با تکیه بر مهارتها و توانمندی هایی که دارد استراتژی های موردنیاز برای شرکت را تعیین می کند. وی وظیفه دارد با توجه به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت شرکت، مسیر رسیدن و دستیابی به آنها را مشخص کند. در واقع مدیر اجرایی نقش پل ارتباطی بین مدیر و کارکنان در یک مجموعه را داراست. از مهمترین ویژگی هایی که یک مدیر اجرایی باید داشته باشد می توان به توان مدیریت و رهبری، داشتن ذهن خلاق و ایده پرداز، قدرت ریسک پذیری بالا و داشتن توانایی برقراری ارتباط با آدم های مختلف اشاره کرد.
سخن آخر
دو اصطلاح مشابه به هم این روزها ورد زبان ها و نقل بسیاری از محافل است که علیرغم تشابه در تلفظ تفاوت بسیار فاحشی با یکدیگر دارند که در این مقاله از رایا پارس به طور کامل در مورد آن ها صحبت کردیم. واژه SEO (بخوانید اس ای او) مخفف عبارت انگلیسی «بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو» است و شامل تمام فعالیت ها و کارهایی است که متخصصین باید انجام دهند تا سایت در رتبه های برتر گوگل قرار بگیرد. در فارسی به اشتباه این واژه را سئو تلفظ می کنند. در مقابل واژه CEO را داریم که به معنی مدیر اجرایی یک شرکت است و وظیفه راهبری و تعیین استراتژی ها برای دستیابی به اهداف شرکت را بر عهده دارد.