چگونه وبسایت را با سئو فصلی بهینه کنیم؟
5 دقیقه
در زمان اجرای یک پروژه سئو راهبردهای متفاوتی وجود دارد که هر کدم با توجه به شرایط و اصولی می توانند اثربخشی خاص خود را بر کلیت پروژه داشته باشند. قطعا برای پیشرفت یک کسب و کار نمی توان در تمام ایام سال به یک استراتژی بسنده کرد. زیرا رقبا دائم در حال آنالیز فعالیت یکدیگر هستند و ممکن است با بهره گیری از یک برنامه ریزی و هدف گذاری جدید عملکرد بهتری نسبت به ما داشته باشند. همچنین در فرآیند سئو کم کاری و توقف باعث رکود در کسب و کار می شود. برای همین است که باید در سئو خلاقیت داشت و دائم از روش های جدید بهره برد. زیرا این حرفه به طور مدام در حال تغییر و تکامل است. یکی از روش های بسیار موثر در به روز نگه داشتن سئو سایت، استفاده از تکنیک سئو فصلی است. به این معنا که در یک ایام و بازه زمانی مشخص، محتوای خاصی در فضای وب اهمیت پیدا می کند. مثلا در برخی مناسبت ها، علاقه مندی و توجه به بعضی محصولات یا خدمات، افزایش قابل توجهی پیدا می کند. به همین جهت باید نسبت به تغییرات مناسبتی، استراتژیِ موقتی برای سئو سایت خود در نظر بگریم. در ادامه این مطلب مفصل تر به مفهوم سئو فصلی می پردازیم و تاثیر آن بر سئو و فروش سایت را بررسی خواهیم کرد.
سئو فصلی (Seasonal SEO) چیست؟
سئو فصلی به بیانی ساده تر، شامل مراحلی می شود که لازم است در رویداد های خاصی از سال به بخشی از کسب و کار خود اهمیت بیشتری بدهیم و روی سئو آن بخش انرژی و تمرکز بیشتری صرف کنیم. سئو فصلی هم در بازه ای از فصل ها یا ایام سال ضرورت پیدا می کند و هم در زمان مناسبت های فرهنگی و اجتماعی. به عنوان مثال خرید لباس های تابستانی در فصول گرم سال اهمیت بیشتری پیدا می کنند. البته ممکن است بر گروه خاصی از محصولات، مثل پوشاک اثر گذار نباشد که این بیشتر در ایام مناسبتی رخ می دهد. مثل خرید کادوی ولنتاین که ممکن است شامل هر کالایی بشود. یا همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، در برخی از بازه های زمانی، محتوای خاصی در فضای وب اهمیت پیدا می کند که صاحبان سایت در صورت وجود ارتباط بین کسب و کار خود، حتما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. به طور مثال ایام جام جهانی یا انتخابات، که کاربران به دنبال اطلاعات خاص همان رویداد می گردند. با ذکر مثال هایی متوجه شدید که این تکنیک برای تمامی گونه های سایت و کسب وکارها اقدام مثبتی به حساب می آید.
سئو فصلی چه اهمیت و تاثیری بر بهبود سئو سایت دارد؟
سئو فصلی و استراتژی کار کردن روی یک مدل از محتوا در بازه زمانی خاص، می تواند به صورت کوتاه مدت و بلند مدت روی سئو سایت تاثیرگذار باشد. این تاثیر می تواند باعث کاهش یا افزایش برخی پارامترهای سئو در طول بازه زمانی مشخصی باشد. همچنین اگر خود را همگام و هماهنگ با نیاز و کلمات مورد جستجوی کاربر پیش ببریم، سرویس دهی بهتری برای کاربران رقم می زنیم که بر بهبود تجربه کاربری سایت (UX) اثربخش است. این خود یکی از معیارهای مهم کسب نتایج بالاتر در موتور جستجوی گوگل است. از دیگر مزایای سئو فصلی می توان به افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate) و کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) صفحات سایت اشاره کرد. همچنین در بلندمدت نام برند ما را به عنوان یک برند پیشرو در ذهن کاربر ثبت می کند. همواره تلاش کنید که محتوای سایت خود را همگام با مناسبات و بازه های زمانی خاص آپدیت کنید و برای بهینه سازی صفحات مرتبط، برنامه ریزی صحیح را داشته باشید، تا بتوانید از افزایش نرخ تبدیل و دیگر تاثیرات سئو فصلی بهره مند شوید.
چگونه برای سئو فصلی سایت برنامه ریزی کنیم؟
این که چطور برای آغاز روند سئو فصلی سایت خود اقدام کنیم، مسئله ای است که به اندازه خود آن اهمیت دارد. مراحل اجرایی سئوی فصلی به چند بخش شناختی و عملی تقسیم می شوند. به این معنا که ابتدا باید استراتژی خود را مبنی بر شناخت رفتار کاربر و کلمات کلیدی مهم هر بازه تعیین کنیم. سپس می توانیم با اطلاعات جمع آوری شده اقدام به سئو کنیم. در ادامه این مقاله به کلیه مراحل مربوط به این که چگونه وب سایت خود را با سئو فصلی بهینه کنیم، می پردازیم.
1 اهداف فصلی کاربران را بشناسید
ابتدا باید برای شناسایی کلمات کلیدی خاص هر دوره تحقیق کنید و از طریق google trends و google keyword planner ببینید مخاطبان سایت شما در طول فصول یا مناسبت های مختلف چه عبارت هایی را جستجو می کنند. معمولا در ایام عید و تعطیلات کلمات و جستجوهای مختلف به خرید کالا افزایش چشم گیری پیدا می کند. یا مثلا در ایام روز زن، روز مرد و ولنتاین، تعداد عبارت های مربوط به خرید هدیه و کادو رشد می کنند. زمانی که در حال تهیه عبارت های مهم فصلی هستید، سعی کنید از کلمات کلیدی دم دراز استفاده کنید؛ چرا که عملکرد بهتری در بازه های زمانی کوتاه دارند. همچنین از تکنیک های سئو محلی هم می توانید بهره مند شوید.
2 زمان بندی صحیحی در دستور کار قرار دهید
بعد از پیدا کردن و فهمیدن عبارت های هدف، باید یک جدول زمان بندی برای تولید و درج محتوای فصلی خود داشته باشید. باید ارزیابی کنید که مردم دقیقا چند روز قبل از یک مناسبت شروع به سرچ درباره آن عبارت های مشخص شده می کنند. این بسیار مهم و موثر است که بتوانید دقیقا در روزهای درستی محتوا را درج کنید که کاربران آن را سرچ می کنند. طبق این تعریف باید بتوانید نیاز و مقصود کاربران خود را در زمان صحیحی شناسایی کنید. و بعد از پایان یک مناسبت برای مناسبت بعدی برنامه ریزی کنید و تولید محتوا در تم جدید را در دستور کار قرار دهید.
3 پوشش دهی تمامی بخش های آنلاین
پوشش دهی همه بخش های آنلاین در سئو فصلی، بدین معناست که بتوانید با توجه به کلمات کلیدی هدف خود، اقدام به تولید و نشر محتوا و تم خاص برای آن مناسبت در تمام کانال های آنلاین، وب سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل، خبرنامه ها و ... کرده تا با پوشش حداکثری اطلاع رسانی و تبلیغات لازم را انجام دهید. در کنار تولید محتوا باید تم طراحی، شعار و پیام سایت، رنگ های مورد استفاده، بهینه سازی صفحات فرود (landing pages) و ایجاد یک CTA مناسب را هم، فراموش نکنیم.
نتیجه گیری
عملیات سئو و بهینه سازی سایت دارای استراتژی های متفاوتی است که باید به بهترین آن ها مسلط باشیم. این باعث می شود هر زمان به فراخور نیاز سایت خود، روش تازه و جدیدی در پیش بگیریم و بهره وری لازم را به دست آوریم. یکی از این تکنیک ها، سئو فصلی است که بر بهینه سازی سایت ها روی محتوای خاص و ترند شده در یک بازه زمانی مشخص یا مناسبت تقویمی اشاره دارد. بررسی کردیم که چطور این تکنیک تاثیر مثبتی بر سئو سایت دارد و به خصوص در افزایش نرخ تبدیل به صاحبان سایت کمک می کند. با خواندن این مقاله از رایاپارس می توانید به اطلاعات لازم برای انجام سئو فصلی دست پیدا کنید. اگر با توجه به تجربه خود جای نکته مهمی را در این مطلب خالی می بینید، در بخش نظرات همین صفحه مطرح بفرمایید.