کلمه کلیدی در سئو چیست و انواع آن کدامند؟
9 دقیقه
کلمه کلیدی در سئو به کلمه یا عبارتی گفته می شود که شما در نوشته خود قرار می دهید تا مخاطبین هدفتان بتوانند هنگام جستجوی آنلاین، سایت شما را به راحتی پیدا کنند. در واقع کلمات کلیدی همان چیزی است که مخاطب شما در موتور جستجو وارد می کند.
کلمات هدف اولین قدم برای سئوی موفق هستند و زمانی که سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، ترافیک ارگانیک سایت شما افزایش می یابد. بازدیدهای بیشتر به معنای مشتریان بالقوه بیشتر، تبدیل های بیشتر و نهایتا سود بیشتر است.
موضوع این است که صحبت های زیادی در مورد کلمه های کلیدی در سئو وجود دارد. اما چگونه می توانیم بفهمیم چند نوع کلمه کلیدی وجود دارد؟ کدام کلید واژه ها را در هنگام انجام کیورد ریسرچ انتخاب کنیم؟ چه نوع عبارات کلیدی را باید برای به حداکثر رساندن تلاش سئوی خود استفاده کنیم؟
شما باید برای سئوی خود از کلمات هدف مختلفی استفاده نمایید تا بتوانید در هر مرحله مخاطبان مختلفی را هدف قرار دهید. به این ترتیب، می توانید به طیف وسیع تری از افراد دسترسی پیدا کنید و شانس خود را برای تضمین مشتری افزایش دهید.
دسته بندی کلمات کلیدی بر اساس User Intent
کلمات کلیدی User Intent، در واقع همان چیزی است که کاربر در سرچ باکس مرورگر خود وارد می کند و با توجه به قصد و نیت او، مرتبط ترین سایت ها در صفحه Serp نمایش داده می شود. تعدادی از کاربران با هدف خرید یک کالا یا دریافت اطلاعات راجع به یک موضوع مانند دستور پخت غذا یا کسب اطلاعات راجع به یک برند خاص از موتورهای جستجو استفاده می کنند.
به طور کلی اینگونه می توان برداشت کرد که همه کاربران با سه هدف کلی در اینترنت جستجو می کنند که هدف آنها از جستجو در سه نوع کوئری جستجو User Intent قرار می گیرد.
-
کلمات کلیدی Informational
هدف کاربران از جستجوی کلمات کلیدی Informational دستیابی به اطلاعات است. مانند تشخیص کرم پودر اصل، آموزش پخت پیتزا، بهترین برند لپ تاپ همگی در این دسته قرار می گیرند. نحوه تشخیص کلمه های کلیدی اطلاعاتی و استفاده درست در صفحات سایت مستلزم شناخت کافی درباره این نوع کلمه است. ابزارهای زیادی وجود دارند که به شما در تشخیص کلمه های کلیدی اطلاعاتی کمک می کنند.
-
کلمات کلیدی Transactional
کاربران با هدف خرید یک محصول یا دریافت خدمات از کلمات کلیدی Transactional استفاده می کنند. کوئری هایی مانند خرید گوشی موبایل آیفون 13، سفارش طراحی سایت از جمله این نوع کلمات هستند. برای تشخیص انواع عبارات کلیدی تجاری پر کاربرد که مشتریان بالقوه زیادی را به سمت سایت شما می کشانند، می توانید از ابزارهای متعددی استفاده کنید.
اهمیت کلمات کلیدی تجاری (Commercial keywords) برای افزایش بازدید هدفمند
-
کلمات کلیدی Navigational
زمانیکه هدف کاربر از جستجو دسترسی به یک وبسایت خاص است، از کلمات کلیدی Navigational استفاده می کند. مانند زمانیکه در سرچ باکس مرورگر خود کلمه پینترست، آمازون، فیسبوک را سرچ می کند، هدف اصلی او ورود به این سایت ها است.
تقسیم بندی کلمات کلیدی بر اساس Search volume
تقسیم بندی کلمات کلیدی بر اساس Search volume با توجه به تعداد جستجوهای کاربران انجام می شود. در این روش دیگر به قصد و نیت کاربر توجهی نمی شود و تمرکز اصلی به تعداد جستجو بر اساس کلید واژه اصلی (Exact Match Keyword) یا کلمات هدف عبارتی (Middle Tail Keyword) یا کلمه های کلیدی طولانی ( Long Tail Keyword) می باشد.
هنگامی که یک استراتژی کلیدواژه به طور موثر اجرا شود، می تواند به صفحات وب شما کمک کند تا در نتایج موتور جستجو رتبه بالایی داشته باشند و ترافیک مرتبط با کیفیت بالا را به سایت شما هدایت کنند.
دو نوع مهم از کلمات هدف، کلیدواژه اصلی یا دم کوتاه و عبارات کلیدی دم بلند هستند. هر کدام را می توان به طور جداگانه یا همراه با یکدیگر مورد استفاده قرار داد، با این حال، هر دو هدف کاربر متفاوتی دارند و نتایج متفاوتی را ارائه می دهند. بیایید جزئیات بیشتری را در مورد تفاوت بین عبارات دم بلند و دم کوتاه و اینکه کدام یک برای ایجاد نتایج برای کسب و کار شما موثرتر است بررسی کنیم.
کلمه کلیدی اصلی یا دم کوتاه چیست؟
یک کلمه کلیدی اصلی یا دم کوتاه، یک عبارت جستجوی عمومی است که معمولاً شامل 1-3 کلمه است و یک موضوع گسترده را پوشش می دهد. کلمات دم کوتاه به طور کلی حجم جستجوی بالاتری نسبت به کلمات دم بلند دارند که به این معنی است که بازدیدکنندگان وب سایت بیشتری را جذب می کنند.
اگرچه این عبارات می توانند ترافیک زیادی دریافت کنند، اما لزوماً دارای بالاترین کیفیت نیستند، زیرا یک جستجوی عمومی است که ممکن است نیت کاربر مناسبی برای محصول/خدمت شما نداشته باشد، که می تواند منجر به نرخ تبدیل پایین و نرخ پرش بالاتر شود. کلید واژه های دم کوتاه نیز بسیار رقابتی هستند و رتبه بندی برای این عبارات را دشوارتر می کند، به خصوص اگر سایت شما دارای اعتبار دامنه پایینی باشد.
کلمه کلیدی دم بلند چیست؟
کلمه کلیدی دم بلند حجم جستجوی کمتری نسبت به کلمات دم کوتاه دارند. به عبارت دیگر، آنها عبارات جستجوی «کمتر محبوب» هستند. با این حال، آنها نسبت به کلیدواژه های کوتاه، خاص تر هستند و جزئیات بیشتری را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهند و به وضوح هدف جستجو را نشان می دهند. با یک بررسی ساده متوجه خواهید شد که اکثر عبارات جستجو شده طولانی هستند و اکثر Long Tail کیوردها کمتر از 10 جستجو در ماه دارند، بنابراین مهم است که با ماهیت این کلمات و نحوه استفاده از آنها برای بهینه سازی مطالب خود آشنا شوید.
چگونه بهترین کلمه های کلیدی را پیدا کنیم؟
قبل از شروع تحقیق درباره کلمه های کلیدی، ممکن است کلمات زیادی در ذهن شما باشد که می خواهید با آنها رتبه بگیرید. برای شروع استفاده از این کلمات خوب است و شما می توانید به کمک ابزارهای مناسب، کلمات مشابه و مرتبطی را پیدا کنید که هر کدام حجم جستجوی متفاوتی دارد. شاید بخواهید از میان این کلمات، آنهایی که حجم جستجوی بالاتری دارند را انتخاب کنید یا کلماتی با میزان رقابت کمتر را برگزینید.
در همین زمان با سوالات زیادی روبرو می شوید که کدام کلمه کلیدی مناسب کسب و کار شماست؟ کدامیک زودتر شما را به نتیجه دلخواه می رساند؟
در keyword research هر دو نوع کلمه های کلیدی با رقابت کم یا زیاد برای وب سایت شما مناسب است اما مسئله مهم انتخاب کلمه مناسب در زمان مناسب است. برای آشنایی کامل با فرآیند کیورد ریسرچ مقاله زیر را بخوانید.
-
ابزار های جست و جوی عبارات کلیدی
برای کیورد ریسرچ ابزارهای رایگان و پولی بسیاری هستند که به کمک شما می آیند تا این فرآیند به راحتی انجام شود. اما در این بین برخی از آنها مناسب کلمات فارسی نیستند و کارایی چندانی ندارند، پس بهتر است زمان خود را روی پیدا کردن ابزارهایی قرار دهید که مناسب زبان شما باشد تا بهترین بهره وری را داشته باشید. یکی از این ابزارها که مناسب زبان فارسی هم می باشد Kwfinder است که می توانید از نسخه رایگان آن هم استفاده کنید، اما برای دستیابی به قابلیت های بیشتر آن بهتر است نسخه پرو را تهیه کنید. در مقاله زیر می توانید با روش استفاده از این ابزار آشنا شوید.
برای آگاهی از ترندهای گوگل و سرچ کلمات در گوگل می توانید از ابزار Google trends استفاده کنید. با استفاده از اطلاعاتی که این ابزار به شما می دهد، می توانید کلیدواژه های کانونی را بر اساس محبوب بودنشان دسته بندی کنید. این ابزار فیلترهای مختلفی در اختیار شما قرار می دهد که کار گزارش گیری و آنالیز داده ها را آسان تر و دقیق تر می کند.
-
هدف گذاری کلمات کلیدی یا کیورد تارکتینگ
هدف گذاری کلمات کلیدی یا کیورد تارکتینگ به معنای استفاده از کلمات مرتبط با محصول یا خدمات شما در وب سایت برای دستیابی به جایگاه برتر در موتورهای جستجو است. عبارات کلیدی بخش مهمی از هر استراتژی موفق سئو هستند. گنجاندن آنها در محتوای صفحه شما می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا وب سایت شما را بهتر درک کنند و محتوای مناسب را برای انجام یک درخواست جستجوی مرتبط ارائه دهند.
این امر مستلزم تحقیقات جامع کلیدواژه های کانونی است تا مشخص شود کسب و کار شما باید کدام کلمات را هدف قرار دهد. کلمات هدفمند منجر به ترافیک جستجوی ارگانیک طولانی مدت یا کوتاه مدت برای وب سایت شما می شود. اما سوال اینجاست که چرا باید از کلمات هدفمند استفاده کنم؟ چگونه کیورد تارکتینگ را انجام دهم؟ از چه استراتژی برای افزایش ترافیک هدفمند کلمات استفاده کنم؟ برای دستیابی به همه سوالات خود در مورد هدف گذاری عبارات کلیدی، مقاله زیر را بخوانید.
-
چگالی کلمه کلیدی
به تعداد دفعات تکرار کلمه هدف در صفحه وب سایت شما چگالی کلمه کلیدی گفته می شود. توجه Keyword Density در فرآیند سئو بسیار حائز اهمیت است. بررسی این فاکتور در صفحه به شما می گوید که در چند درصد محتوای آن صفحه از کلیدواژه هدف شما استفاده شده است. شما با کمک استفاده درست از چگالی کلمه هدف می توانید به موتورهای جستجو بفهمانید که محتوای صفحه شما درباره چه موضوعی است. اما سوال این است که در محتوای صفحه خود چند بار از کلمه های کلیدی استفاده کنیم تا نتیجه مطلوب را بدست آوریم؟ برای محاسبه چگالی کلمه در یک صفحه روشی وجود دارد که در مقاله زیر آن را بیان می کنیم.
چگالی کلمه کلیدی (keyword density) چیست و چگونه محاسبه می شود؟
حال که با انواع عبارات کلیدی آشنا شدید و دانستید که به کمک آنها می توانید موضوع صفحه خود را برای موتورهای جستجو مشخص کنید، شاید با خود فکر کنید که بهتر است صفحه را با آنها پر کنم! اما پر کردن صفحه با کلمات هدف برای افزایش مصنوعی رتبه صفحه در نتایج جستجو و هدایت ترافیک بیشتر به سایت یک خطا محسوب می شود. در مقاله زیر می توانید با این خطا به طور کامل آشنا شوید.
keyword stuffing (کیورد استافینگ ) چیست | بمباران کلمات کلیدی
-
رتبه بندی کلمات کلیدی
گوگل صفحات را بر اساس چندین معیار مختلف از جمله ارتباط محتوای شما با عبارات جستجو رتبه بندی می کند. «رتبه بندی کلمات کلیدی» به سادگی نشان دهنده این است که گوگل چقدر وب سایت شما را مرتبط می داند که به طور خاص با کلمات هدف مورد نظر شما مرتبط است.
تنها 25 درصد از کاربران وارد صفحه دوم جستجو می شوند. این بدان معناست که 75 درصد از کاربران آنچه را که به دنبال آن هستند در صفحه 1 پیدا می کنند. اگر سایت شما در صفحه دوم یا سوم برای یک کلیدواژه هدف ظاهر شود، ممکن است ترافیک زیادی را از دست بدهید. در مقاله زیر می توانید با اهمیت جایگاه کلمه های کلیدی و ابزارهای مناسب برای تشخیص موقعیت یک کلمه آشنا شوید.
بدون شک انتخاب کلمه کلیدی یکی از اصلی ترین مراحل سئو سایت که می توانید به کمک مشاوره سئو کلمات کلیدی هدف و اصلی را به درستی انتخاب کنید. برای این که آشنایی بیشتری با انواع کلمات کلیدی پیدا کنید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.