ابزار های کیورد ریسرچ + معرفی 8 ابزار کاربردی برای تحقیق کلمه کلیدی
5 دقیقه
بعد از اینکه با مفهوم کلمه کلیدی در سئو آشنا شدید، گام بعدی یادگیری ابزارهای کیورد ریسرچ است تا بتوانید عبارات و کلمات مورد جستجوی کاربران را پیدا کنید. ابزارهای متنوعی برای این کار وجود دارند، از جمله Google Keyword Planner، Ahrefs، SEMrush و کلمات پیشنهادی گوگل که به شما کمک میکنند حجم جستجو، رقابت و کلمات مرتبط را شناسایی کنید. در ادامه این ابزارها را معرفی میکنیم تا بتوانید انواع اینتنتها، از اطلاعاتی تا لوکال، را برای بهینه سازی سئو در مشهد پیدا کنید.
معرفی بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در سئو
بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی متعلق به سایت های خارجی است. اما به خوبی می توانید از این ابزارها برای کیورد ریسرچ در وب فارسی هم استفاده کنید. استفاده از این ابزارها کمک می کند عبارت هایی با میزان سرچ بالا را پیدا کنید. همچنین برخی از این ابزارها می توانند کلماتی به شما پیشنهاد کنند که رقبایتان روی آن ها کار نکرده اند و می توانید با تولید محتوا روی آن ها شانس خود را برای رقابت با دیگران افزایش دهید. روش کار اکثر این ابزارها شبیه به هم هستند؛ و لازم است که یک کلمه کلیدی Exact به آن ها بدهیم، سپس ابزار پس از بررسی کلمه، یک لیست بلند از کلیدواژه های مرتبط با عبارت وارد شده به ما نشان می دهد. با انتخاب هر کدام از این ابزارها امکانات و اطلاعات متفاوتی درباره کلمات کلیدی در اختیار ما قرار می گیرد. اما بیشتر از انتخاب ابزار، آگاهی از نحوه استفاده و بهره وری از این ابزارهاست که اهمیت دارد. چون همان طور که قبلا هم اشاره کردیم این ابزارها مثل moz, semrush, ahrefs و ... عمدتا امکانات یکسانی دارند و این کاربر آن هاست که می تواند استفاده بهتری از آن ها داشته باشد. ابزارهای زیادی مناسب برای جستجوی کلمات کلیدی به صورت رایگان و غیر رایگان (خرید اشتراک) وجود دارند. ما در این مطلب به معرفی 8 ابزار برای کیورد ریسرچ بسنده کرده ایم که در ادامه می توانید با بهترین آن ها آشنا شوید.
سرچ گوگل یا گوگل ساجستشن
خود گوگل در زمان جستجو، کلماتی را در دو زمان به ما نشان می دهد. اولی در هنگام وارد کردن عبارت موردنظر است که تحت عنوانgoogle suggestions شناخته می شود. زمانی که مشغول تایپ کردن عبارت مورد نظر خود در گوگل هستیم، به صورت اتوماتیک چندین عبارت در ارتباط با موضوع سرچ ما به ما پیشنهاد و نشان داده می شود که می توانیم آن ها را به عنوان یک کلمه کلیدی مرتبط با هدف خود در نظر بگیریم. و دومی زمانی است که به انتهای صفحه جستجو گوگل می رویم و عبارت Related searches را در انتهای لیست مشاهده می کنیم. عبارت هایی که در این بخش قرار گرفته اند به عنوان عبارت های مرتبط با سرچ ماست که با کلمات حالت اول متفاوت است. این کلمات اگرچه کافی نیستند، اما استفاده از آن ها می تواند در کنار سایر ابزارها مفید باشد.
سرچ کنسول گوگل
سرچ کنسول گوگل در صورتی که سایت شما دارای محتوا و جایگاه باشد، ابزار بسار مناسبی خواهد بود. در سایت هایی که فعالیتی چند ماهه دارند، در بخش performance سرچ کنسول می توانید ببینید که چه عبارت هایی بیشترین نرخ کلیک و impression را دارند. مثلا می توانید کلماتی که کلیک پایین ولی impression بالایی دارند را شناسایی کنید و از آن ها برای تولید و به روزرسانی محتوا استفاده کنید. اما در سایت های مبتدی که تازه شروع به کار کرده اند، اطلاعات زیادی از کلمات روی سرچ کنسول وجود ندارد و طبیعتا این روش کارآمد نخواهد بود.
ابزار Kwfinder
این ابزار کارکرد بسیار ساده ای دارد و امکانات مناسبی با تهیه اشتراک ارائه می دهد. واژه Kwfinder را جستجو کنید و وارد سایت mangools شوید. کلمه موردنظر را وارد کرده و زبان را روی فارسی تنظیم کنید.
ابزار keyword tool
این ابزار خوب، نسبت به سایر ابزارهای کیورد ریسرچ، در نسخه رایگان خود، امکانات بیشتر و کامل تری درباره عبارات کلیدی ارائه می دهد. با مراجعه به وبسایت keywordtool.io و وارد کردن عبارت کلیدی اصلی خود، اطلاعاتی به دست می آورید که می تواند در تحقیق و شناسایی نمودارها و کلمات مناسب کسب و کار خود، کمک کننده باشند. همچنین این سایت عباراتی که رقابت کمتر اما جستجوی بیشتری دارند را هم معرفی می کند.
گوگل کیورد پلنر google keyword planner
اگر یک اکانت گوگل ادز(Google Ads) داشته باشید می توانید از امکانات این ابزار رایگان که مربوط به خود گوگل است استفاده کنید. با این ابزار می توانید تعداد دفعات سرچ یک کلمه در ماه یا میزان جستجوی کلمات پرتکرار را در هر بازه زمانی مشاهده کنید.
ابزار Ahrefs
با خرید اکانت برای این ابزار می توانید تحقیق کلمات را به خوبی انجام دهید. با وارد کردن یک کلمه در Ahrefs می توانید به چند صد عبارت مرتبط دست پیدا کنید و ببینید که رقبای شما روی کدام یک از آن کلمات رتبه گرفته اند.
ابزار Moz
این ابزار یکی از مهم ترین ابزارهای مورد استفاده برای کارشناسان محسوب می شود. با ورود به قسمت Keyword Ecplorer وبسایت moz و درج کلمه اصلی، فهرستی از کلمه های کلیدی پیشنهادی و نرخ کلیک و سختی آن را مشاهده کنید.
ابزار Semrush
استفاده از امکانات این سایت، اطلاعاتی مثل کاهش یا افزایش جستجوی یک کلمه و میزان سرچ آن را در اختیار داشته باشید. همچنین با این ابزار می توانید وضعیت سایت رقبا و کلمات آن ها را هم بررسی کنید.
کلام آخر
استفاده از ابزارهای مناسب تحقیق کلمات کلیدی یکی از ضرورت های کارشناسان برای تولید محتوا است که در جلسات مشاوره انجام می شود. همچنین برای هر کسی که در حوزه دیجیتال مارکتنیگ و رشد کسب و کار های آنلاین فعالیت می کند، می تواند کارآمد باشد. همان طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، بیشتر از این که انتخاب ابزار مناسب مهم باشد، نحوه استفاده و تسلط بر آن هاست که اهمیت دارد. هر چقدر بهتر به امکانات و ظرفیت های یک ابزار تسلط بیشتری داشته باشیم، به ابزارهای مشابه کمتری نیاز پیدا خواهیم کرد. سعی کنید بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی را بشناسید و با استفاده از آن ها مقوله مهم کیورد ریسرچ در سئو را ساده تر انجام دهید. می توانید سوالات خود در خصوص ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی را در بخش نظرات همین صفحه مطرح بفرمایید. و همچنین برای مشاوره و طرح سوالات خود با کارشناسان ما در رایاپارس تماس حاصل فرمایید.