کیورد گپ چیست و چگونه Keyword Gap را پیدا کنیم؟
9 دقیقه
یکی از مهم ترین بخش های کار در حیطه سئو و بهینه سازی سایت مربوط به کلمات کلیدی و کیورد ریسرچ کردن است. در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشیم، یک رقیب بزرگ تر همیشه برای ما وجود دارد که سرمایه و منابع بیشتری نسبت به ما در کار داشته باشد. اما فضای کار برای کسب و کارهای کوچک تر با سرمایه کمتر هم مهیاست. زیرا کلمات کلیدی به صورت رایگان در دسترس همه قرار دارد و فقط با هدف قرار دادن و استفاده مناسب از این کلمات است که می توان ترافیک و مشتری بیشتری جذب کرد. یکی از اقدامات موثری که می توان برای رسیدن به این مهم انجام داد، پیدا کردن کیورد گپ ها Keyword Gap می باشد. کیورد گپ یکی از انواع خانواده بزرگ کلمات کلیدی است که به مسئله رقابت بین کلمات می پردازد. در این مقاله قصد داریم ابتدا این مفهوم را تعریف کرده و سپس به اهمیت و نحوه پیدا کردن آن بپردازیم. با ما همراه باشید.
کیورد گپ Keyword Gap چیست؟
کیورد گپ ها طبق ساده ترین تعریف، به کلمات کلیدی ای گفته می شوند که رقبای ما در آن ها فعالیت و تولید محتوا کرده و جایگاه گرفته اند اما ما از آن ها غافل بوده ایم. این کلمات غالبا ترافیک خوبی دارند و معمولا کلماتی هستند که رقابت کمتری دارند. اما این به صورت کلی نیست و ممکن است کیورد گپ ها در برهه ای ترند شده و رقابت بالایی هم داشته باشند. به همین دلیل به آن شکاف کلمات کلیدی هم گفته می شود. با اولویت بندی در پروسه کیورد ریسرچ می توانید این کلمات را شناسایی کرده و در دستور کار قرار دهید. نوع دیگری از کیورد گپ ها هم وجود دارند که گاهی ممکن است کاربر کلمه ای را سرچ کرده اما هیچ نتیجه مناسبی را پیدا نکند. در صورتی که ما این کلمات را زودتر از سایر رقبا شناسایی کنیم و برای آن ها تولید محتوا کنیم به سرعت جایگاه می گیریم. این کلمات ممکن است سرچ بالا یا سرچ کمی داشته باشند. کیورد گپ ها نشان می دهند کاربر دنبال چه مطالبی می گردد و ما آن ها را کار نکرده ایم. رقبای ما با تولی محتوا روی کیورد گپ ها فرصت مناسبی که ما برای جذب ترافیک ورودی از گوگل از دست داده ایم را غنمیت شمرده و رتبه خوبی کسب کرده اند. این کلمات عمدتا رقابت شدیدی ندارند اما یک شکاف برای سایت ما محسوب شده که از آن ها بی خبر بودیم، و با سرمایه گذاری روی آن ها می توانیم فرصت رشد را برای خود ایجاد کنیم. به طور کلی کار کردن روی کلمات کلیدی شکاف، برای این که به جایگاه رقبا برسیم و در کورس رقابت از آن ها جا نمانیم بسیار کارآمد است. کلمات کلیدی اصلی در هر حوزه ای کاملا مشخص است و نیازی به تحقیق و استراتژی خیلی خاصی ندارد. اما کار کردن روی کلمات کلیدی اصلی متحمل هزینه های بالایی است و زمان زیادی طول می کشد تا منجر به کسب رتبه شود و عموما از عهده کسب و کارهای کوچک تر بر نمی آید. در واقع دستیابی به کلمات کلیدی اصلی هر حوزه به دلیل رقابت بالا و سرمایهگذاری زیاد رقبا بسیار سخت هستند. به همین دلیل کیورد گپها برای کسبوکارهای کوچک بسیار مناسب است.
تحلیل و پیدا کردن کیورد گپ ها چه اهمیتی دارند؟
یک از اهمیت های کیورد گپ ها از این بابت است که شاید ما استراتژی سایت خود را مبنی بر هدف قرار دادن کلمات کلیدی اشتباهی تعیین کرده باشیم که جستجوی خوبی ندارند. یا برای رتبه گرفتن کلماتی تلاش کرده ایم که مناسب ما نبوده و منجر به کسب جایگاه نشده اند. به عنوان یک وب مستر باید بدانیم چه کلماتی پتانسیل خوبی برای رشد و پیشرفت سایت ما دارند. همچنین باید بدانیم که رقبای ما در چه جایگاهی ایستاده اند و از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند. تحلیل استراتژی رقبا می تواند از طرفی مهم تر باشد که، آن ها با روشی صحیح و با انتخاب کلمات کلیدی درست، جایگاه بهتری نسبت به ما کسب کرده اند. با یافتن کی ورد گپ ها می توانید کلمات کلیدی مناسب دامنه خود را پیدا کرده و با رقبا همسان شوید. همچنین علاوه بر این می توانید خلاء ها و شکاف کلمات کلیدی رقبای خود را شناسایی کنید. یعنی علاوه بر پیدا کردن حفره های سایت خود، می توانید نقاط ضعف در استراتژی سایت رقیب را هم پیدا کنید و زودتر از آن ها اقدام کنید. با این کار می توانیم بخش از زیادی از ترافیکی که نصیب سایت های رقیب می شود را به سمت خود جذب کنیم. گاهی خودمان متوجه فقر محتوایی سایت خود شده و با استفاده رندوم از کلمات کلیدی ترند در کسب و کار خود، در صدد رفع آن بر می آییم. اما این هرگز کافی نیست و باید یک جستجوی هدفمند در بین همه کلمات کلیدی داشته باشیم. تحقیق کیورد گپ ها این امکان را به ما می دهد که روش خود را مبنی بر کار کردن روی عباراتی بگذاریم که مخاطب هدف ما به آن ها نیاز داشته و جستجو می کند. این یکی از راه هایی است که باعث می شود گوگل در کلمات گوناگونی به شما رتبه دهد و کاربر در چندین موضوع مورد نظر خود سایت شما را پیدا می کند. این هم در اعتمادسازی و هم در مراجعه مجدد او به سایت ما تاثیرگزار است. همچنین نکته مهم دیگری که درباره کیورد گپ ها وجود دارد این است که کارایی این کلمات قبلا ثابت شده و رقبای ما از آن ترافیک و رتبه گرفته اند. همچنین تحلیل شکاف کلمات کلیدی می تواند به صورت موارد زیر باشد:
- تعیین کردن کلمات کلیدی ای که رقبای ما با آن ها سئو می کنند و قیاس آن با رتبه کیورد های سایت خود.
- برای پیدا کردن شناخت بیشتر نسبت به استراتژی و محتوای سایت های رقیب به صفحات فرود آن ها توجه کنید. این به ما کمک خواهد کرد استراتژی غلط تولید محتوای خود را اصلاح کنیم.
- بررسی وضعیت و تغییرات رتبه بندی سایت رقبا و بسط دادن به سایت خود
- شناسایی کردن سایت هایی که از ما جایگاه پایین تری دارند، اما احتمال دارد به عنوان رقیب آینده ما را تهدید کنند. تغییرات در رتبهبندی رقبا را بررسی کنید و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
چه روش ها و ابزارهایی برای یافتن کیورد گپ وجود دارد؟
در فرآیند سئو برای هر کاری ابزار مناسبی وجود دارد. پیدا کردن کیورد گپ ها هم مانند دیگر فعالیت ها که نیاز به استراتژی و برنامه ریزی مناسبی دارد از این قاعده مستثنی نیست و ابزارهای حرفه ای و موثری برای آن طراحی شده است. این ابزار ها کمک می کنند تا کلمات مورد نظر به راحتی پیدا شوند و اطلاعات ارزشمندی که در سایت رقبا وجود دارد به شکل ساده ای استخراج شوند. پیدا کردن این داده ها و فعالیت روی آن نیاز به ابزارهای خاصی دارد که در زیر 4 مورد از بهترین های آن را معرفی کرده ایم:
1 پیداکردن کیورد گپ از سایت SEMRUSH
سایت سمراش ابزارهایی بسیار مهم و کاربردی در زمینه سئو و بازاریابی و هر آنچه برای بازاریابی و تولید محتوا در اختیار کاربران خود قرار می دهد. ابزار مخصوص و پیشرفته Keyword Gap که در این سایت وجود دارد، تمام اطلاعاتی که درباره کلمات کلیدی رقیب وجود دارد را به شما اعلام می کند. این ابزار می تواند همزمان پنج رقیب شما را آنالیز و تجزیه و تحلیل کند. همچنین بین ترافیک تبلیغاتی و ترافیک ارگانیک تفاوت قائل می شود و توسط این سایت می توانید به جزئیات جستجوهای انجام شده توسط کاربران بر حسب نوع دستگاه یعنی موبایل یا دسکتاپ، دسترسی داشته باشید. شاید سایت semrush بهترین ابزاری باشد که شکاف کلمات کلیدی را برای شما لیست می کند و می توانید با استفاده از آن ها تولید محتوا کنید. در این ابزار از طریق زیر می توانید پیدا کردن کلمات کلیدی را انجام دهید:
- وارد کردن آدرس سایت های رقیب: می توانید حداکثر پنج دامنه، ساب دامنه، فولدر یا هر نوع url متعلق به سایت های رقیب خود را وارد کنید و علاوه بر مقایسه و تجزیه تحلیل، لیستی از همه کلمات کلیدی و کیورد گپ ها را مشاهده کنید.
- انتخاب کلمات کلیدی: میزان هم پوشانی کلمات کلیدی، و جزئیات سئو سایت خود را در کلیدواژه های مختلف بررسی کرده و وضعیت جستجوی ارگانیک را مرور کنید.
- تحلیل و تعیین استراتژی: سعی کنید با توجه به ارزیابی جایگاه و تشخیص کلمات کلیدی مورد نیاز خود، فرصت های جدید را شناسایی و در اولویت قرار دهید.
2 پیدا کردن کیورد گپ با سایت Ahrefs
سایت Ahrefs به ما کمک می کند تا از فعایلت رقیبان خود اطلاع پیدا کنیم و تحقیق درباره کیورد گپ ها را انجام دهیم. همچنین این سایت برای همه کاربران فعال در زمینه سئو ابزارهای جامعی ارائه می دهد که کار کردن با آن ها ساده و کاربردی است. از جمله کمک به راه اندازی سایت، جستجوی کلمات کلیدی، تحلیلگرهای SEO و شکاف های محتوایی. این سایت لیست کاملی از کلمات کلیدی برای متخصصان سئو نمایش می دهد و کلماتی که از آن ها استفاده نکرده ایم را بر اساس حجم جستجو، سختی کلمه کلیدی و جایگاه معرفی می کند.
- پیدا کردن کیورد گپ با سایت Moz
سایت Moz علاوه بر قابلیت های کاربردی دیگری که دارد، امکان تحلیل کلمات کلیدی رقیب را هم فراهم کرده است. این سایت با مقایسه بین برترین کلمات کلیدی با فیلترهایی چون سختی جستجو و حجم سرچ، این قابلیت را به ما می دهد که در بین کلماتی که سختی جستجوی آن ها پایین است و رقابت کمتری دارند، کیورد گپ ها را آنالیز و برای تولید محتوا از آن ها استفاده کنیم.
- پیدا کردن کیورد گپ از سایت SpyFu
یکی دیگر از ابزارهای رایگانی که برای استفاده در زمینه سئو اهمیت و کاربرد ویژه ای دارد را، سایت Spyfu در اختیار ما قرار می دهد. اگر دامنه سایت رقیب را در قسمت جستجو این سایت وارد کنیم، اطلاعات و محتوای گوناگونی از جزئیات مختلف به کار رفته در سایت رقیب را به ما ارائه می دهد. که شاید مهم ترین آن ها در بحث فعلی ما مربوط به کلمات کلیدی باشد. با استفاده از این سایت می توانیم کیورد گپ ها را مشاهده کرده و به لیست آن ها که بر حسب ترافیک دریافتی ارائه می شود دسترسی داشته باشیم.
نتیجه گیری
کیورد گپ ها نقش بسیار مهمی در ارتقا رتبه و بهبود کیفیت محتوای سایت ما دارند. با پیدا کردن خلاء های ایجاد در سایت خود که رقبا پیشتر به آن ها پرداخته اند، خود را به آن ها نزدیک می کنیم و تلاش می کنیم از فضای رقابت عقب نمانیم. همچنین کمک می کند نیازهای بیشتری از کاربران را در حوزه کاری خود شناسایی کنیم. برای یافتن آن ها از سایت ها و ابزار های متفاوتی مثل Semrush استفاده می کنیم که اطلاعاتی جامع و کاربردی در این زمنه به ما منتقل می کنند. شناخت کی ورد گپ ها یک ضرورت بی بدیل است که شناخت، پیدا کردن و مانور روی آن ها باعث رشد سایت ما شده و به همه مدیران وب سایت و تولید کنندگان محتوا توصیه می شود. در پایان اگر سوال یا نکته دیگری از خصوصیات کیورد گپ ها به ذهن شما رسید در بخش نظرات با در میان بگذارید یا با کارشناسان ما در رایاپارس تماس حاصل فرمایید.