پردازش طبیعی زبان یا NLP چه تاثیری بر سئو دارد؟
4 دقیقه
دنیای سئو و بهینه سازی وبسایت ها برای موتورهای جستجو با توجه به قدرتمندتر شدن هوش مصنوعی، سخت تر از همیشه شده است. موتورهای جستجو مانند گوگل با استفاده از هوش مصنوعی و مدل های پردازشی مختلف، به سادگی می توانند محتوای بی کیفیت را از محتوای باکیفیت تفکیک کنند و بهترین نتایج ممکن را به کاربران نشان دهند. NLP یا همان پردازش طبیعی زبان که مدتی است توسط گوگل استفاده می شود، شاید کمی کار سئوکارها را سخت تر از گذشته کرده باشد اما در نهایت و در بلندمدت، می تواند به سایت هایی که متحوای باکیفیت تولید می کنند ارزش بیشتری بدهد. با بررسی تاثیر NLP بر دنیای سئو همراه با رایاپارس باشید.
اگر بگوییم دنیای سئو هر روز در حال تغییر است به هیچ وجه اغراق نکرده ایم. الگوریتم های همیشه معرفی می شوند و داکیومنت های گوگل در حال تغییر هستند. موتور جستجوی گوگل هم حالا دیگر بیشتر از همیشه از هوش مصنوعی بهره می برد تا بتواند نتایج بهتری به کاربرانش نشان دهد. هر چند در دنیای وب فارسی هنوز پردازش طبیعی زبان تاثیر گسترده ای بر نتایج جستجو نداشته اما در وب انگلیسی، این ویژگی تاثیر غیرقابل انکاری بر محتوا داشته داشته است.
ساده ترین توضیحی که می تواند برای تاثیر NLP بر سئو وجود داشته باشد در این جمله نهفته است: این تکنولوژی به موتورهای جستجو کمک می کند تا درکی انسانی از محتوای موجود در صفحات وب داشته باشند. پردازش طبیعی زبانی که یکی از مجموعه های هوش مصنوعی محسوب می شود، به خودی خود یک الگورتیم جدید و مجزا نیست اما می تواند به الگوریتم های فعلی کمک کند تا سرچ اینتنت کاربر را بهتر تشخیص دهند و نتایج مفید تر را به کاربران نشان دهند.
پردازش طبیعی زبانی به زبان ساده!
در پایه ای ترین شکل ممکن، مفهوم NLP می تواند پروسه ای باشد که توسط الگوریتم های پیچیده با آنالیز، درک و تاویل محتواها صورت می گیرد. در این نوع از هوش مصنوعی، تمرکز بر روی عناصر زبانی است و با شکستن ساختار پاراگراف ها و جملات به کوچک ترین بخش های تشکیل دهنده آغاز می شود. این مدل از AI سپس می تواند با استفاده از دانش خود، مفهوم جملات را متوجه شود و با توجه به کوئری های سرچ شده توسط کاربران، نزدیک ترین محتوا از نظر نزدیکی معنایی را به او نشان بدهد.
در این مطلب از رایاپارس ما قصد ورود به مفاهیم پیچیده زبان شناسی را نداریم اما برای درک بهتر تاثیر NLP بر سئو، بهتر است با برخی از عناصر مهم ان ال پی و زبانشناسی آشنا شویم. گوگل با استفاده از پردازش طبیعی زبان و آنالیز مواردی مانند سینتکس یا نحو، سمانتیکس یا معناشناسی و سپس درک کانتکست یا مفهوم، به معنای اصلی مطالب مختلف می رسد. این پایان ماجرا نیست و NLP سراغ موضوعاتی مانند لحن متن، تم و حتی حس نوشته می رود تا بتواند عوامل تاثیرگذار بر مفهوم را به شکلی دقیق بررسی کند.
تاثیر NLP بر سئو
شاید این تصور به وجود بیاید که تنها استفاده از NLP، در آنالیز صفحات وب باشد اما این زیرشاخه از هوش مصنوعی می تواند کوئری های سرچ شده توسط کاربرانش را هم آنالیز کند و مفهوم اصلی جستجوی آن ها را تشخیص دهد.
از سوی دیگر ان ال پی در صفحات وب هم آنالیز خود را انجام می دهد تا بتواند در نشان دادن نزدیک ترین نتیجه به خواسته کاربر عملکرد خوبی داشته باشد.
با قدرتمندتر شدن روز افزون هوش مصنوعی ان ال پی، نه تنها گوگل بلکه دیگر موتورهای جستجو هم می توانند در درک مفاهیم پیچیده عملکرد بهتری داشته باشند و نیازهای کاربران را بهتر پاسخگو باشند.
چگونه محتوا را برای NLP بهینه سازی کنیم؟
همان طور که پیش از این هم گفتیم، هنوز تاثیر پردازش طبیعی زبان در وب فارسی خیلی گسترده نیست اما دیر یا زود، در وب فارسی هم باید منتظر تاثیر این هوش مصنوعی باشیم. اگر شما هم به دنبال راه هایی می گردید که محتوایتان را برای ان ال پی بهینه سازی کنید، باید به نکات مهمی توجه کنید. البته بهتر است یادتان باشد برای پیاده سازی این روش ها، شاید نیاز باشد استراتژی محتوای خود را به صورت کامل تغییر دهید!
- با لحنی محاوره ای اما قابل درک بنویسید: هر چند لحن محتوا به شدت به بیزنس و وبسایت شما و مشتریانتان بستگی دارد اما آن طور که تجربه در وب انگلیسی نشان می دهد، استفاده از لحن محاوره ای می تواند به درک بهتر NLP از محتوا و تاثیر مثبت در سئو کمک کند.
- نوشتن محتوا برای ربات ها را فراموش کنید: نوشتن محتوای گوگل پسند که نتواند با کاربر ارتباط برقرار کند از ابتدا یک اشتباه بزرگ بود اما حالا با ظهور NLP، این شکل از تولید محتوا می تواند برای سئو سایت شما کاملا مرگبار باشد. به جای نوشتن محتوا برای موتورهای جستجو، صادقانه برای کاربران بنویسید تا تاثیر مثبت این روش در سئو را مشاهده کنید.
- از لانگ تیل های مرتبط بیشتر استفاده کنید: لانگ تیل کیورد ها در مقایسه با دیگر انواع کیورد می توانند بهتر منظور محتوا را برسانند. این روزها با توجه به رشد سرچ صوتی، اهمیت لانگ تیل ها بیشتر از همیشه حس می شود و با استفاده از این نوع کیورد ها می توانید در کنار بهبود اوضاع سایت برای سئو و NLP، در جستجوی صوتی هم از رقبایتان پیشی بگیرید.
- روی اینتنت کاربران تمرکز کنید: خودتان را به جای کاربران بگذارید و تصور کنید با سرچ کردن درباره یک موضوع، می خواهند چه چیزهایی ببینند یا بخوانند. از پرگویی های مرسوم دوری کنید و پس از یک مقدمه کوتاه، مستقیما سراغ اصل مطلب بروید.
سخن پایانی: آیا NLP پایان دوران کلاسیک سئو است؟
هر چند پردازش طبیعی زبان می تواند آینده سئو را تا حد زیادی تغییر دهد اما همچنان بسیاری از موارد مربوط به دنیای سئو اثربخش باقی خواهند ماند. سئو تکنیکال، لینک سازی داخلی، سئو آف پیج و ... همچنان تاثیر زیادی در دنیای سئو دارند اما با قدرتمندتر شدن NLP، شاید نیاز باشد بسیاری از وبسایت ها برای موفقیت، سئوی محتوای خود را با دنیای پیچیده اما جذاب NLP سازگار کنند.