جستجوی معنایی یا Semantic Search چیست؟
6 دقیقه
همه ما تجربه جستجو در گوگل را داریم. گاهی اوقات مستقیما همان چیزی را جستجو می کنیم که به دنبالش هستیم. اما گاهی اوقات نام دقیق چیزی که می خواهیم را نمی دانیم. در این حالت سعی می کنیم با یک عبارت یا جمله توصیفی چیزی را که در پی آن هستیم بیابیم. تا قبل از پیدایش Semantic Search یا جستجوی معنایی این کار خیلی نتیجه بخش نبود و مجبور بودیم یا آنقدر بگردیم تا به نتیجه برسیم و یا منصرف شویم. با من همراه شوید تا با انقلاب بزرگی به نام جستجوی معنایی بیشتر آشنا شویم و بدانیم این ویژگی چه کاربرد و مزایایی دارد.
جستجوی معنایی یا Semantic Search
در گذشته برای اینکه یک صفحه با یک کلمه کلیدی در نتایج اولیه ظاهر شود، نویسندگان و تولید کنندگان محتوا متن و یا محتوای خود را عینا برای همان کلمه کلیدی تولید می کردند. اما امروز ویژگی ای به نام جستجوی معنایی به گوگل اضافه شده است که برای کاربران یک تجربه لذتبخش ایجاد می کند و نویسندگان و تولید کنندگان محتوا را به چالش می کشند. اجازه دهید با یک مثال توضیح دهم. من یک گلدان گل در گلفروشی دیده ام که بسیار زیبا بود اما نامش را نمی دانم. برای یافتن نام این گل از گوگل استفاده می کنم. یک عبارت توصیفی برای سرچ به کار می برم تا نام گل موردنظرم را پیدا کنم. «گلدان بنفش که برگ های پروانه ای دارد» همان عبارت توصیفی است که من سرچ کرده ام، نتیجه این جستجو را در تصویر زیر ببینیم:
اولین لینک در مورد گل اگزالیس است. این همان گلی است که من در مغازه دیده بودم و نامش را نمی دانستم! حالا با یک جستجوی ساده نام این گل زیبا را یاد گرفته ام. اتفاقی که افتاد جستجوی معنایی است. یعنی گوگل دیگر تنها به کلمه کلیدی اکتفا نمی کند. همین عبارت را به انگلیسی «purple plant with butterfly leaves» سرچ می کنم و نتیجه سرچ تصویر زیر است. همانطور که مشاهده می کنید باز هم گوگل خیلی خوب عمل کرده است و اولین لینک نام و توضیحات گلی را که من در ذهن داشتم، نمایش داده است.
اگر چند سال قبل با این عبارت ها مفهومی را جستجو می کردیم نتایج مطلوبی به دست نمی آمد اما مدتی است گوگل با تکیه بر هوش مصنوعی، ربات ها و الگوریتم هایش سعی می کند به بهترین شکل ممکن هدف کاربر از سرچ را حدس بزند و بر اساس معنا بهترین نتیجه را به او نمایش دهد زرای همانطور که بارها گفته ایم، رضایت کاربر اولویت مهم گوگل است.
انقلاب مرغ مگس خوار و جستجوی معنایی Semantic Search
اگر با سئو آشنا باشید، قطعا با الگوریتم مرغ مگس خوار آشنا هستید. گوگل به کمک این الگوریتم در پی جلب رضایت بیشتر کاربر و شناسایی وب سایت هایی بود که عملکرد بهتر و کاربر پسندتری داشتند زیرا رضایت کاربر برای گوگل بسیار مهم و ضروری است. این الگوریتم را به این دلیل مرغ مگس خوار نامیده اند زیرا این پرنده بسیار دقیق است و سرعت عمل بالایی دارد. گوگل پس از اجرای این الگوریتم دقیقا به این دو هدف دست یافت. زمانی که یک عبارت را در کادر جستجوی گوگل تایپ میکنید این الگوریتم به جای آنکه که براساس معنای تک تک آن عبارت ها به شما محتوایی را نشان دهدف معنای هر 4 کلمه در کنار یکدیگر را تحلیل می کند و بر اساس آن بهترین و مرتبط ترین نتیجه را به شما نشان می دهد. این نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار است. پس جستجوی معنایی یا Semantic Search یکی از مهمترین اهداف این الگوریتم است که محقق شده است.
جستجوی معنایی Semantic search چه تاثیری بر سئو دارد؟
در سال های قبل گوگل با توجه به کلمات کلیدی به صفحات سایت رتبه می داد و استفاده از کلمات کلیدی مشخص در یک صفحه مبنای امتیاز بود و بر همین اساس محتوا به کاربر نمایش داده می شود. اما از آنجایی که رضایت کاربر برای گوگل مهم است، با ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار و سایر الگوریتم های مرتبط، گوگل تنها به کلمات کلیدی بسنده نمی کند. بلکه همانطور که اشاره شد براساس عبارتی که کاربر سرچ می کند، محتوای مرتبط به تمام کلمات موجود در عبارت سرچ شده را به کاربر نمایش می دهد. بنابراین اگر در محتوای شما جستجوی معنایی در نظر گرفته نشده باشد، امید زیادی به رتبه گرفتن آن محتوا نداشته باشید، زیرا از نظر گوگل شما قصد و نیت کاربر را مدنظر نگرفته اید. جستجوی معنای کار را برای وبمستران سخت کرده است اما به همان میزان برای کاربران مفید بوده و باعث می شود تجربه بسیار خوبی از جستجو داشته باشند.
گراف دانش knowledge graph چه ارتباطی با جستجوی معنایی دارد؟
شاید شما هم دایره المعارف ها را به خاطر بیاورید. منابعی که اطلاعات کلی در رابطه با هر موضوعی را در اختیار خواننده قرار می دادند. گوگل نیز همین تکنیک را به کار می برد، یعنی زمانی که چیزی را سرچ می کنید، گوگل بر مبنای داده های واقعی، اطلاعات مجازی به شما ارائه می کند و می کوشد بهترین و مفیدترین اطلاعات را به شما نمایش دهد. بطور مثال من رایا پارس را در گوگل سرچ می کنم تا اطلاعاتی در رابطه با این دو کلمه بدست بیاوریم. آنچه در SERP یا نتایج گوگل نشان داده می شود به شکل زیر است:
وقتی چیزی را سرچ می کنید، در سمت راست باکسی به شما نشان داده می شود که حاوی اطلاعات پایه در رابطه با عنوان مورد جستجو می باشد. برای رایا پارس همانطور که در تصویر می بینید، اطلاعات مربوط به آدرس، تلفن و ... نشان داده می شود تا کاربر به اطلاعات بیشتر و مفیدتری دسترسی داشته باشید. این باکس گراف دانش یا knowledge Graph نامیده می شود.
در واقع این باکس به شما کمک می کند در زمان کوتاه تر، اطلاعات دقیق تر بدست اورید. اینجاست که رابطه جستجوی معنایی و نالج گراف نمایان می شود. گراف دانش را تنها می توان برای سازمان ها و کسب و کارها ایجاد کرد. لازمه فعال شدن گراف دانش کسب و کار شما این است که محتوای خوب و با کیفیت تولید کنید تا سایت خوب و غنی داشته باشید، سایت تان را در گوگل مپ ثبت کرده باشید، از اسکیمای مرتبط مانند local business استفاده کرده باشید، در ویکی پدیا صفحه ای برای کسب و کار خود ایجاد کرده باشید و ... . اگر این موارد را رعایت کرده باشید، گوگل برای شما گراف دانش را ایجاد می کند.
سخن پایانی
همه می دانیم که مهمترین چیز برای گوگل این است که کاربر از نتایج حاصل از جستجو رضایت داشته باشد. به همین دلیل گوگل با ارائه قوانین و الگوریتم های جدید و هم چنین اپدیت الگوریتم های موجود سعی می کنند روز به روز میزان رضایت کاربر از این موتور جستجو را افزایش دهد. در همین راستا در این مقاله ار رایا پارس جستجوی معنای یا Semantic search که به الگوریتم مرغ مگس خوار اضافه شده است هطور کامل توضیح داده شده است و هدف آن این است که در زمان کوتاهی، اطلاعات دقیق و کافی با توجه به تک تک کلماتی که یک کاربر در قالب عبارت جستجو می کند را در اختیارش قرار دهد. بنابراین در هنگام تولید محتوا تنها به استفاده از کلمات کلیدی اکتفا نکنید تا بتوانید جایگاه های خوبی کسب کنید.