راهکارهای کلیدی طراحی صفحه 404 هدفمند
4 دقیقه
در مقالات پیشین وب سایت رایا پارس در رابطه با خطای 404 و بررسی اثر خطای 404 روی سئو سایت صحبت کردیم و گفتیم که تا جایی که ممکن است نباید اجازه دهیم که کاربران وب سایت ما با چنین خطایی رو به رو شوند.
اما به هر حال بروز چنین خطایی انکار ناپذیر بوده و بهترین کار این است که برای آن برنامه ای هدفمند داشته باشیم.
هدف ما از انتشار این مقاله این است که با ارائه راه کارهایی کلیدی، در زمینه طراحی یک صفحه 404 هدفمند در کنار شما باشیم.
در میان متخصصین سئو و دیجیتال مارکتینگ یک جمله بسیار معروف وجود دارد که می گوید: محتوای ساده و خالی راه به جایی نمیبرد. محتوای بهینه شده پیروز میدان رقابت در دنیای دیجیتال مارکتینگ خواهد شد. پس با استناد به همین جمله ارزشمند اولین نکته در طراحی صفحه 404 هدفمند این است که به صفحه خالی و بی روح خود شکل و شمایل گرافیکی بیفزایید. در ادامه راه کار های کلیدی طراحی صفحه 404 را به صورت تیتر وار لیست کرده و سپس به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.
مقاله مرتبط: خطای 404 چیست؟ بررسی اثر خطای 404 روی سئو سایت
7 راه کار کلیدی برای طراحی صفحه 404
-
یک تصویر خلاقانه و گرافیکی جذاب:
یک طراحی خلاقانه برای صفحه 404 خود طراحی کنید یا در شرایط بسیار ایده آل از گیف های متحرک استفاده کنید. با طراحی و پیاده سازی چنین صفحه ای کاربر به جای رو به رو شدن با یک صفحه خالی که تنها المان موجود در آن، کد 404 است. یک صحنه جذاب و زیبا را مشاهده می کند که با کلیک روی هر کدام از المان های جذاب آن به طور مستقیم به صفحه اصلی وب سایت شما هدایت میشود.
-
درج عنوان خطا با توضیحی مناسب:
در کنار استفاده از تصاویر گرافیکی جذاب محتوا را فراموش نکنید که حتما عنوان خطا را در صفحه خود درج کرده و همچنین خیلی کوتاه به مخاطب توضیح دهید که چرا با چنین صفحه ای مواجه شده است. به طور مثال می توانید بنویسید:
"صفحه مور نظر شما را پیدا نکردیم، اما پیشنهاداتی داریم که شما را به هدف تان نزدیک می کند."
-
مطالبی مرتبط با آن چه که کاربر در جستجوی آن بوده به او نشان دهید.
در این قسمت می توانید فرصتی بدست آورید تا صفحات ارزشمند سایت تان را در معرض دید کاربران قرار دهید. همان طور که در پاراگراف بالا اشاره کردیم می توانید پیشنهادات دیگری به کاربر ارائه کنید. که نمایش مطالب مرتبط دقیقا همان پیشنهادات طلایی است.
-
درج فرم جستجو در صفحه 404
می توانید با قرار دادن یک فرم جستجو در صفحه 404 خود به کاربر این امکان را بدهید تا با جستجوی مجدد به هدف خود نزدیک شده و خیلی از جستجوی بی نتیجه خود در مرحله اول ناراضی نباشد.
-
توجه به طراحی مرتبط با برند
یکی از مهم ترین نکات طراحی این است که با رعایت اصول برندینگ صفحه ۴۰۴ خود را به بصورت اختصاصی طراحی کنید. استفاده از لوگو، تم رنگ برند و ... در ذهن مخاطب برند شما را تداعی می کند.
-
لینک های کاربردی را فراموش نکنید
علاوه بر لینک صفحه اصلی که در مورد اول به آن اشاره کردیم درج لینک صفحه ارتباط با ما نیز می تواند بسیار مفید واقع شود.
-
قرار دادن فایل های قابل دانلود در صفحه 404
اضافه کردن این آپشن در صفحه 404 هدفمند نیز به تازگی در میان وب مستر ها باب شده و به کاربر این امکان را می دهد تا با وجود اینکه صفحه مورد نظرش را پیدا نکرده است اما بتواند فایل آموزشی مرتبط با هدف خود را به صورت رایگان دانلود نماید.
تمام نکاتی که به آنها اشاره شد با این هدف به کار گرفته می شوند که وب مستر بتواند کاربری را که باصفحه 404 مواجه شده است را راضی نگه دارد. اما چگونگی پیاده سازی این روش ها را در بخش بعد توضیح خواهیم داد.
چگونگی پیاده سازی 7 طرح کاربردی نام برده شده
در این بخش از مقاله با ارائه چند نکته خیلی ساده چگونگی پیاده سازی طرح های پیشنهادی بالا را توضیح خواهیم داد.
اگر با کدنویسی و طراحی سایت آشنا هستید به سادگی می توانید یک فایل به نام notfound.html بسازید و در روت سایت خود آپلود کنید و سپس کد زیر را در فایل .htaccess روت هاست خود بیافزایید:
ErrorDocument 404 /notfound.html
اگر از قالب وردپرس استفاده کردید می توانید با ویرایش فایل ۴۰۴٫php به طراحی صفحه 404 خود بپردازید.
اگر کدنویسی نمیدانید میتوانید یک صفحه مخصوص صفحه ۴۰۴ بسازید و با کمک پلاگین page – your smart custom 404 error page صفحه 404 خود را طراحی کنید.
در صورتی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارید پیشنهاد میکنیم طراحی صفحه 404 خود را به متخصصین طراحی سایت رایا پارس بسپارید.