آشنایی با الگوریتم فرد Fred گوگل
5 دقیقه
7 مارس 2017 روزی که گوگل با ارائه الگوریتم Fred به سلطنت چند ساله وب سایت های تبلیغاتی که خالی از محتوای خوب و سرشار از تبلیغات آزار دهنده بودند برای همیشه پایان بخشید.
دو روز بعد یعنی از 9 مارچ همهمه های وب مستران آغاز شد. وب سایت هایی که درآمد های چشم گیری از گوگل بدست می آوردند سقوط وحشتناکی کردند و مدیران آنها بهت زده در جستجوی علت این سقوط برآمدند.طبق معمول گوگل با سکوت خود در برابر این همه سوال و همهمه به تشویش وضعیت به وجود آمده دامن زد.
وبمسترها کم کم دریافتند که آپدیت جدیدی ارائه شده است و باید برای مبارزه با آن و بازگشت به رتبه های پیشین خود به کالبد شکافی سایت های جریمه شده بپردازند.
اما الگوریتم فرد چه وب سایت هایی را مورد هدف خود قرار داد؟
همانطور که می دانید مهم ترین هدف گوگل از ارائه الگوریتم های جدید جلب رضایت کاربران و فراهم کردن تجربه کاربری خوب و لذت بخش برای آنهاست. هر کدام از الگوریتم هایی که تا کنون به معرفی آنها پرداخته ایم برای مبارزه با عواملی طراحی شده اند که برای کاربران آزار دهنده بوده است.
الگوریتم فرد نیز همانند الگوریتم پاندا به کیفیت محتوا اهمیت ویژه ای می دهد اما اهداف ارائه آن گسترده تر از نظارت بر کیفیت محتواست.
مقاله مرتبط: الگوریتم پاندا چیست؟ بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایت
الگوریتم Fred در 9 مارچ 2017 چه وب سایت هایی را جریمه کرد؟
هدف اصلی الگوریتم فرد وب سایت هایی بودند که مرتکب 3 خطای بزرگ شده بودند:
- با کلید واژه های جذاب مخاطب را جذب وب سایت خود می کردند اما درباره آن کلیدواژه هیچ محتوای ارزشمندی ارائه نکرده بودند.
- پاپ آپ های تبلیغاتی آزاردهنده مانع از این می شد که کاربران بتوانند از محتوای آن وب سایت استفاده نمایند.
- تا آنجا که می توانستند از فضای وب سایت خود برای تبلیغات استفاده می کردند و به نارضایتی کاربران از رابط کاربری ضعیف وب سایت خود اهمیت چندانی نمی دادند و فقط برای آنها کسب درامد حائز اهمیت بود.
الگوریتم Fred واقعاً چیست؟
دقت کنید که فرد یک الگوریتم نیست. Fred آپدیتی است که به هستۀ اصلی موتور جستجو اضافه شد و باعث شد تغییراتی در رتبهبندی سایتها ایجاد شود. هدف گوگل فرد مبارزه با سئو کلاه سیاه و تاکتیک هایی است که بیش از حد روی کسب درآمد تمرکز دارند.
Fred به طور خاص به دنبال مبارزه با وب سایت هایی است که کسب درآمد را فدای جلب رضایت کاربران می و از این جهت با الگوریتم RankBrain شباهت دارد.
مقاله مرتبط: الگوریتم Google RankBrain چیست؟
تفاوت عمده فرد با سایر الگوریتم های نام دار گوگل در چیست؟
فرد با سایر الگوریتم های “نام دار” گوگل یک تفاوت عمده دارد و این تفاوت این است که در Fred، گوگل تنها الگوریتم های هسته ای خود را برای تشخیص محتوای بی کیفیت آپدیت کرده و فقط برای یک شوخی این نام را برای این آپدیت گذاشته است!
گوگل ممکن است بروز رسانی های زیادی روی هسته خود انجام دهد و نامی برای آن ها انتخاب نکند.
نکته:
به طور کلی می توان گفت تمام آپدیت هایی که به کیفیت محتوا مربوط می شوند Fred نامیده می شوند یا به عبارتی دیگر تمام الگوریتم های محتوایی مجموعه ای از فرد محسوب می شوند.
راه کارهایی که باید رعایت کنیم تا از جریمه فرد در امان بمانیم؟
نیازی نیست کار خیلی خاصی انجام دهید تا وب سایت شما از جریمه ی الگوریتم های گوگل در امان بماند فقط و فقط کافیست خودتان به عنوان یک کاربر مخاطب وب سایت خود باشید و ببینید آیا از کیفیت وب سایت تان راضی هستید یا خیر. اگر بتوانید رضایت کاربران را داشته باشید در واقع رضایت گوکل را جلب کرده اید و در چنین صورتی وب سایت شما از جرایمه تمامی الگوریتم های گوگل در امان خواهد بود.
در نهایت اگر میخواهید کاربران تجربه خوبی از کار کردن با وبسایت شما داشته باشند نکته های زیر را همیشه به خاطر داشته باشد و به آنها عمل کنید:
- جامعه مخاطبان خود را بشناسید و تجربه کاربری وب سایت خود را متناسب با سلیقه آنها طراحی کنید.
- از تست A/B برای فهمیدن اینکه مخاطبانتان چه چیزی را ترجیح میدهند استفاده کنید.
- از Heat Map برای پی بردن به این نکته که کاربران به کدام نقاط سایت بیشتر توجه کردهاند و با کدام بخشها ارتباط برقرار نکردهاند استفاده کنید و روی آن نقاط با تمرکز بیشتری کار کنید.
- از هر چیزی به انداره ای استفاده کنید که آزار دهنده نباشد . مخصوصا از تبلیغات
- تبلیغات یکی از حقایق دنیای اینترنت است و کسی نمیتواند منکر آن شود اما اگر اصول و چگونگی تبلیغات را بدانید می توانید از آن به عنوان ابزاری برای کسب درامد خود استفاده کنید آن هم به گونه ای که به خودتان آسیب نرساند.
- تناسب تبلیغات را در سایتتان رعایت کرده و بیشتر از لینکهای نوفالو (Nofollow) به جای دوفالو (Dofollow) استفاده کنید.
- (توجه کنید که کاربر به هیچ وجه نباید برای خواندن محتوا مجبور به کلیک کردن و رفتن به صفحات متوالی شود).
- دقت کنید که هر چیزی که روی سایت شما قرار می گیرد باید هدفی واضح و مشخص داشته باشد.
- از متادیتا، تگ، کلیدواژه و اسکیما مرتبط برای مشخص کردن هدف محتوای خود استفاده کنید
مقاله مرتبط: آشنایی با لینک های Follow و NoFollow و نقش آنها در سئو سایت
سخن پایانی
شاید خالی از لطف نباشد که سخن پایانی یک مقاله تخصصی با بیان یک شوخی جذاب همراه باشد. می خواهیم در این قسمت بگوییم داستان نام گذاری الگوریتم فرد چیست؟
داستان از این قرار بود که درست دو روز بعد از شروع تغییرات موتور جستجوی گوگل، رایان جونز (مدیر سئوی Sapient Razorfish) در یک توئیت اظهار کرد: "کسانی که با گری ایلایس (متخصص توسعه موتور جستجوی گوگل) رفیق نیستند، حتماً بیخبرند که او تمام چیزهایی که اسم ندارند را fred صدا میزند. ماهیها، آدمها یا هرچیزی که فکرش را بکنید."
چند ساعت بعد از این توئیت، باری شوارتز (از متخصصان موتورهای جستجو) از گری ایلایس پرسید که آیا میخواهد اسمی برای آپدیت جدید انتخاب کند؟
گری هم با کنایه به شوخی رایان در جواب گفت: "از این به بعد هر آپدیت غیر رسمی را با اسم Fred خواهیم شناخت."
و اینگونه بود که الگوریتم فرد متولد شد.
مقاله مرتبط: آشنایی با تاریخچه الگوریتم های گوگل