الگوریتم های گوگل | آشنایی با تاریخچه الگوریتم های گوگل
8 دقیقه
الگوریتم های گوگل سیستم پیچیده ای هستند که برای بازیابی داده ها از شاخص جستجو استفاده می کنند و بلافاصله بهترین نتایج ممکن را برای جستجو کاربران ارائه می دهند و بیشترین تاثیر را بر روی سئو سایت ما دارند.
موتور جستجو ترکیبی از الگوریتم ها و سیگنال های رتبه بندی متعددی هستند که اطلاعات را برای ارائه به صفحات وب رتبه بندی میکنند و در صفحات نتایج موتور جستجو خود (SERPs) استفاده می کند.
در سالهای ابتدایی موتور جستجو گوگل تنها تعداد محدودی از الگوریتم ها را بر روی نتایج خود اعمال میکرد اما به مرور زمان در حال حاضر، Google سالانه هزاران تغییر را بر روی نتایج جستجو خود اعمال میکند.
الگوریتم تپه یا Hilltop
الگوریتم تپه یا Hilltop یکی از الگوریتم های مهم موتور جستجوی گوگل است که در سال 2003 معرفی شد.
تعداد و کیفیت لینک های خارجی، راهی مناسب برای تعیین اعتبار صفحات وب است. اما تفاوت اصلی هیلتاپ با سایر الگوریتم ها این است که در این الگوریتم تنها صفحات و منابع تخصصی در نظر گرفته می شوند. صفحاتی که هدف از آن ها هدایت کاربران به سمت منابع ارزشمند است.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم Hilltop
الگوریتم بوستون boston
اگر بخواهیم در مورد الگوریتم های بوستون گوگل صحبت کنیم باید این طور بگوییم که آپدیت الگوریتم Boston در سال 2003 اتفاق افتاد با آپدیت این الگوریتم برای اولین بار ماهیت دنس گوگل به وجود آمد در واقع میتوان گفت Google Dance با آپدیت این الگوریتم از گوگل شکل گرفت.
الگوریتم فلوریدا Florida
بعد از الگوریتم boston در نوامبر سال 2003 الگوریتم فلوریدا آپدیت شد بعد از آپدیت این الگوریتم عصر جدیدی از سئو سایت آغاز شد در آن زمان بیشتر سایت ها از روش های اسپم مثل استفاده بیش از حد در کلمات کلیدی یا روش های دیگر اسپم مانند تولید محتوای بی کیفیت استفاده میکردند،بعد از آپدیت الگوریتم فلوریدا این سایت ها از صفحه گوگل حذف شدند.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم فلوریدا
الگوریتم جاگر Jagger
الگوریتم بعدی الگوریتم jagger بود که به صورت جدی اعمال شد و هدف از این الگوریتم مبارزه با سایت هایی بود که از بک لینک غیر اصولی برای سئو سایت خود استفاده کرده بودند.
مقاله مرتبط: خرید بک لینک | چرا خرید بک لینک اشتباه است؟
الگوریتم Bigg Daddy
الگوریتم بعدی که در دسامبر 2005 آپدیت شد الگوریتم Big Daddy بود این الگوریتم بیشتر بر روی زیر ساخت فنی سایت ها تمرکز داشت و با سایت هایی که سورس آن ها مشکل داشت مقابله جدی کرد.
الگوریتم وینس Vince
این الگوریتم در سال 2009 آپدیت شد با این الگوریتم سایت هایی که دامین اتوریتی بالا و خوبی داشتند توانستند در موتور جستجو جایگاه بهتری نسبت به سایت هایی با دامین پایین کسب کنند.
الگوریتم کافئین caffeine
الگوریتم کافئین در سال 2009 آپدیت شد و هدف اصلی از آپدیت این الگوریتم ارائه یک سیستم جدید برای ایندکس مطالب در موتور جستجو گوگل بود.
در واقع میتوان این چنین گفت که هدف اصلی از آپدیت این الگوریتم حمایت از محتوای سایت ها بود.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم کافئین (caffeine) گوگل
الگوریتم Mayday
این الگوریتم در سال 2010 به منظور درک بهتر موتور جستجو گوگل از کلمات کلیدی دنباله دار یا long tail keyword آپدیت شد هدف از آپدیت این الگوریتم این بود که گوگل بتواند این کلمات را به صورت بهتر ارزیابی کند.
مقاله مرتبط:آشنایی با الگوریتم Mayday
الگوریتم پاندا panda
این الگوریتم یک به روز رسانی خیلی بزرگ بود که در سال 2011 اتفاق افتاد و بر روی بسیاری از سایت ها تاثیر گذاشت و بسیاری از سایت ها را به صورت عجیبی شکه کرد. در واقع میتوان این چنین گفت که هدف اصلی از الگوریتم پاندا مبارزه با سایت هایی با محتوای بی کیفیت وضعیف بود سایت هایی که دارای content farming بودند.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم پاندا panda
الگوریتم فرشنس Freshness
این الگوریتم در سال 2011 آپدیت شد و هدف از این الگوریتم ارزش گذاری مطالب بر حسب زمان بود و این طور میتوان گفت که هدف اصلی این الگوریتم ایجاد رقابت بر حسب زمان بین سایت های خبری بود.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم فرشنس Freshness
الگوریتم page layoute
این الگوریتم با وب سایت هایی که حجم زیادی تبلیغات در ابتدای صفحه خود دارند به طور جدی مقابله میکنند یعنی زمانی که کاربر میخواهد مطلب مورد نظر خود را ببیند باید مقدار زیادی از صفحه مورد نظر خود را به علت تبلیغات زیاد اسکرول کند تا به هدف خود برسد.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم page layoute
الگوریتم ونیز Venice
این الگوریتم در سال 2012 آپدیت شد هدف اصلی از آپدیت این الگوریتم را میتوان جستجو بر حسب موقعیت مکانی و مسافت بیان کرد.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم ونیز Venice
الگوریتم پنگوئن Penguin
این الگوریتم با هدف مقابله با سایت های اسپم به وجو آمد این اسپم میتواند در استفاده از تعدا کلمات کلیدی زیاد و یا اسپم ناشی از لینک سازی غیر طبیعی باشد.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم پنگوئن Penguin
الگوریتم Exact Match Domain
این الگوریتم در سپتامبر 2012 آپدیت شد. Exact Match Domain که مخفف EMD است موجب حذف دامنه های که هم نام عبارات کلیدی بودند و به صورت ضعیف عمل کرده بودند یا محتوای بی کیفیت داشتند شد.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم Exact Match Domain
الگوریتم Payday Loan
در جوئن 2013 الگوریتم Payday Loan به منظور حذف آن دسته از سایت هایی از گوگل که دارای کلمات کلیدی مستحجن بودند آپدیت شد،کلماتی همچون قمار و شرط بندی و ...
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم Payday Loan
الگوریتم مرغ مگسخوار Hummingbird
الگوریتم مرغ مگسخوار در سپتامبر 2013 آپدیت شد و حدود 90 درصد جستجو ها را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار داد. در واقع با آپدیت این الگوریتم گوگل توانست یک تعمیر اساسی بر روی تکنولوژی جستجو خود انجام دهد تا پیش از این الگوریتم گوگل تنها از طریق جستجو صوتی قادر به درک مفاهیم بود اما بعد از آپدیت این الگوریتم توانست از طریق دو گراف دانش و جستجوی معنایی به درک محتوایی و مفهومی جستجو کاربران خود برسد.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم مرغ مگسخوار Hummingbird
الگوریتم لانه کبوتر Pigeon
الگوریتم لانه کبوتر در جولای 2014 آپدیت شد و هدف اصلی از الگوریتم لانه کبوتر اعمال سئو محلی بر روی نتایج جستجو در گوگل بود بعد از این الگوریتم گوگل از پارامتر های سئو محلی برای بهبود رتبه بندی نتایج خود استفاده کرد و پارامتر هایی مثل زمان و مسافت را در نتایج جستجو خود لحاظ کرد.
مقاله مرتبط: آشنای با الگوریتم لانه کبوتر Pigeon
الگوریتم موبایل فرندلی Mobile-Friendly
این الگوریتم به سایت هایی که دارای نسخه موبایل بودند اهمیت بیشتری داد.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم موبایل فرندلی Mobile-Friendly
الگوریتم رنک برین Rankbrain
این الگوریتم به طور رسمی در آوریل 2015 معرفی شد که مبنای آن بر پایه ی درک ماشین و هوش مصنوعی بود. RankBrain سومین سیگنال مهم رتبه بندی نامیده شده است. در واقع این الگوریتم حجم زیادی از داده های کیفی را به داده های کمی تبدیل میکند.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم رنک برین Rankbrain
الگوریتم فرد Fred
در این الگوریتم که در سال 2017 آپدیت شد وب سایت هایی با محتوای ضعیف و بک لینک غیر اصولی هدف اصلی موتورهای جستجو بودند.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم فرد Fred
الگوریتم Fall Flux
بعضی از وبلاگ نویسان و ابزارهای سئو حاکی این موضوع بوده اند که در سپتامبر 2017 گوگل تغییراتی در نمایش خود داشته است که حاکی از یک به روز رسانی بوده است که این به روز رسانی الگوریتم Fall Flux بوده است.
الگوریتم مکابی Maccabees
الگوریتم مکابی در دسامبر 2017 آپدیت شد، بعد از آپدیت شدن این الگوریتم سایت های ایرانی که از ترافیک فیک استفاده میکردند دچار افت شدید و ناگهانی شدند.
این الگوریتم با الحاق به الگوریتم پنگوئن به سادگی قادر خواهد بود سایتهایی که از ترافیک فیک و یا اسپم برای افزایش رتبه الکسای سایت خود استفاده می کنند، شناسایی کند و آن ها را هم در جایگاه موتور جستجو هم در میزان ترافیک ورودیشان جریمه کند.
آپدیت جدید در هسته الگوریتم گوگل
این الگوریتم آخرین بار در مارس 2019 آپدیت شد با آپدیت بسیاری از سایت ها دستخوش تغییرات زیادی در رتبه بندی خود شدند.
پس از آپدیت الگوریتم هسته گوگل خود گوگل به صورت رسمی تایید کرده است که یک الگوریتم رمز گشایی گسترده در هفته گذشته منتشر شده است.
Danny Sullivan اعلام کرد که Google وب سایت های با کیفیت پایین را هدف قرار نمی دهد. او صراحتا تأیید کرد که در سایتهایی که در رتبه پایین تری قرار دارند تاثیری این الگوریتم ندارد.
این بیانه بسیار مهم بود زیرا بیان کرد که گوگل سیگنال های با کیفیت پایین را هدف قرار نمی دهد.
معمولا گوگل پس از هر آپدیت خود به طور رسمی این موضوع را اعلام نمیکند اما به دلیل اهمیت این موضوع این بار این به روز رسانی را به طور رسمی بیان کرد و این به روز رسانی را به روز رسانی هسته گوگل نامید.
مطالب ارائه شده گوگل به صورت تیتر وار در مورد این الگوریتم:
- به روز رسانی در ارائه نتایج جستجوی بهتر متمرکز شده است
- در سایت هایی که رتبه بندی پایین تری دارند، هیچ مشکلی به وجود نیامده است
- هیچ راهی برای "احیا" سایت هایی که رتبه بندی را از دست دادند وجود ندارد
- رتبه بندی و کیفیت بر روی محتوای متمرکز است
صنعت گران فعال در حوزه سئو این فرض می کنند که به روز رسانی الگوریتم هسته گوگل بر روی "هدفمند کردن" صفحات وب با کیفیت پایین تمرکز می کند. اما در واقع این طور نیست، زیرا این الگوریتم این امکان را به وجود می آورد که به روز رسانی الگوریتم اصلی گوگل می تواند به بهبود بهترین پاسخ به یک جستجو کمک کند.گوگل تا زمانی که این بیانه را رد نکرده است، مشخص نیست که چه نوع بهبودی درنوع جستجو انجام شده است.
به طور خلاصه میتوان گفت گوگل برای به دست آوردن جایگاه و رتبه بندی سئو سایت ها 200 فاکتور کلیدی را در نظر میگیرد که همه ی این 200 فاکتور در الگوریتم هسته گوگل بررسی میشود.
فاکتورهایی از جمله:تاثیر تگ h1, اهمیت استفاده از ssl,و مواردی مانند بهینه سازی سورس و تولید بک لینک اصولی و سایر موارد ذکر شده در این 200 فاکتور .
امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما در معرفی تاریخچه الگوریتم های گوگل کمک کرده باشد.