همه چیز درباره الگوریتم Freshness گوگل
3 دقیقه
الگوریتم Freshness گوگل که با نام تازه ترین نتایج نیز شناخته می شود، یک الگوریتم برای تغییر رتبه بندی به شمار می رود. این الگوریتم بر اساس به روز رسانی الگوریتم کافئین در سال 2010 عرضه شده است.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم کافئین
هنگامی که این الگوریتم معرفی شد حدودا 35 درصد جستجوها تحت تاثیر قرار گرفت. این الگوریتم بر روی نتایج تاره و جدید تمرکز می کند و بازاریابی صنعت محتوا را متحول کرد.
چرا این الگوریتم به این اسم نام گذاری شد؟
Freshness یا Fresher Results ( نتایج تازه) از نام وبلاگ رسمی جستجوهای داخلی گوگل گرفته شده است.
چرا الگوریتم Freshness عرضه شد؟
قبل از سال 2017 پیش بینی شده بود میزان محتوای تولید شده در این سال بیشتر از محتوای تولید شده تا 5000 سال قبل است و این رشد تولید محتوا هر روز افزایش پیدا می کند. گوگل به این فکر افتاد که با توجه به این حجم محتوای به روز و منحصر به فرد باید الگوریتمی شناسایی و معرفی کند که رتبه بندی را بر اساس محتوای تازه انجام دهد.
با توجه به مقاله ReadWrite که در سال 2012 به چاپ رسید، 16 تا 20 درصد جستجوهای انجام گرفته در گوگل مطالب جدید است که تا به حال در نتایج جستجو نشده است.
هدف اصلی این الگوریتم تاکید بیشتر بر اهمیت محتواهای جدید می باشد مانند آخرین اخبار، حوادث، سیاست، افراد مشهور و غیره. مخصوصا در مواقعی که فرد پس از جستجو توقع دارد جدید ترین اخبار را در آن مورد به دست آورد.
مثلا هنگامی که فرد در مورد قیمت دلار جستجو می کند توقع دارد که جدید ترین قیمت و نوسانات بازار ارز به آن داده شود نه قیمت های قدیمی که هیچ اعتباری ندارد.
چه سایت هایی بیشتر تحت تاثیر الگوریتم Freshness قرار می گیرند؟
به طور معمول بین 6 تا 10 درصد از کلمات جستجو تحت تاثیر الگوریتم Freshness قرار می گیرند.
گوگل سایت های خبری، سایت های پخش، پورتال های ویدئویی و ... که دارای محتوای جدید هستند را ترجیح می دهد. این سایت های معمولا دارای مطالب جدید و کاربر پسند می باشند.
چطور به روز رسانی الگوریتم Freshness موفق بوده است؟
اگر چه اغلب به روز رسانی الگوریتم Freshness توسط الگوریتم هایی چون پنگوئن، پاندا و غیره انجام می شود که این بروز رسانی میزان موفقیت این الگوریتم را تقویت می کند.
مقاله مرتبط: الگوریتم پاندا چیست؟ بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایت
مثلا هنگامی که شما نتایج فوتبال را جستجو می کنید متوجه می شوید که سایت ها غالبا عنوان های زیر را ارائه می دهند.
- نتایج زنده
- به روز رسانی در بازی
- آخرین نتایج
- رتبه بندی فعلی
- و بیشتر
این نتایج مفید و در حال تغییر در ساعت است .
افسانه های Freshness و باور های غلط
بسیار بر این باورند که این الگوریتم تنها بر روی نتایج جدید تاثیر می گذارد که کاملا اشتباه است . الگوریتم Freshness بر روی محتوای خسته کننده و ناخوشایند که نیاز به بهبود نیز دارد تاثیر می گذارد. استفاده از محتوای فعال به جستجو کننده کمک می کند تا بتواند راحت تر به اهداف خود دست پیدا کند.
ارائه این الگوریتم باعث شد که نتایج به دست آمده در جستجوها دقیق تر، بهتر، منطقی تر و کاربر پسند باشد. اگر شما بتوانید با این الگوریتم همگام باشید می توانید رشد بسیار زیادی در سئو سایت خود داشته باشید.
مقاله مرتبط: آشنایی با تاریخچه الگوریتم های گوگل