آشنایی با الگوریتم کافئین Caffeine گوگل
3 دقیقه
گوگل در سال 2009 با ارائه یک الگوریتم جدید به نام الگوریتم کافئین تحولی عظیم در ساختار ایندکسی سایت ها ایجاد نمود. در واقع الگوریتم کافئین با این هدف ارائه شد تا جایگاه محتوای به روز را در رتبه بندی گوگل بهبود ببخشد. به عبارتی دیگر این الگوریتم به نمایش دادن محتوای تاریخ گذشته در رتبه های برتر گوگل پایان بخشید و تحولی بزرگ در سئو سایت ها رخ داد.
همانطور که می دانید گوگل توجه بسیار زیادی به محتوای وب سایت ها داشته و حتی باید از کوچکترین تغییری که در محتوای قدیمی وب سایت ها رخ می دهد آگاه باشد. هنگامی که مدیر سایت یا مسئول سئو سایت تغییراتی را در محتوای سایت ایجاد کند گوگل این تغییرات را به وسیله ی الگوریتم کافئین تشخیص داده و به سرعت محتوای جدید را جایگزین محتوای پیشین می کند. در صورتی که پیش از ارائه کافئین اغلب وب مستر ها باید به صورت دستی درخواست ایندکس محتوای خود را به گوگل می دادند.
یکی از مهم ترین اهداف الگوریتم کافئین مانند الگوریتم مرغ مگس خوار بهینه سازی نتایج جست و جو گوگل است.
مقاله مرتبط: آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار
نحوه عملکرد الگوریتم گوگل کافئین
این الگوریتم به ربات های گوگل فرمان می دهد که لحظه به لحظه محتوای وب سایت ها را بررسی کرده و آماده باشند تا به محض کوچکترین تغییر در آنها ، محتوای تازه را جایگزین محتوای قدیمی کنند.
این ربات ها در کسری از هر ثانیه صدها هزار صفحه را در فهرست خود بروز رسانی میکنند، و حتی امکان جستجوی live را برای کاربران میسر میکنند. این ربات ها علاوه بر این به مدیران وب سایت ها نیز این امکان را می دهد تا به صورت زنده در صفحه نتایج جستجو سایت خود را به نمایش بگذارند.
آپدیت جدید گوگل ظرفیت محتوایی آن را به چیزی حدود صد میلیون گیگابایت افزایش داد تا بتواند روزانه چیزی حدود صد هزار گیگابایت اطلاعات به بانک داده خوداضافه کند.
مزایای الگوریتم کافئین
افزایش سرعت ایندکس سازی گوگل: سرعت به روزرسانی صفحه ها در این الگوریتم رشد چشم گیری پیدا کرد به گونه ای که در هر ثانیه هزاران صفحه به روز رسانی میشود و کاربران می توانند به جدیدترین و به روز ترین صفحات گوگل دسترسی داشته باشند.
افزایش ظرفیت محتوای گوگل: کافئین با ایجاد تقریبا 100 میلیون گیگابایت فضای ذخیره سازی در یک پایگاه داده، روزانه صدها هزار گیگابایت داده را به روز رسانی می کند.
نکته جالب
با توجه به اینکه الگوریتم کافئین یک الگوریتم سیستمی نبود اما وب سایت هایی که محتوای خود را مرتب به روز رسانی می کردند رتبه آنها در رنکینگ گوگل ارتقا پیدا کرد.
مقاله مرتبط: آشنایی با محتوای همیشه سبز
تاثیر الگوریتم کافئین روی کاربران
طبیعاتا وقتی کاربری در گوگل به دنبال محتوایی می گردد منتظر دیدن مطالب تاریخ گذشته و ناکارآمد نیست. وقتی با چنین محتوایی مواجه شود اعتماد او نسبت به مطالب وب سایت ها و درستی آنها از بین می رود. با ارائه الگوریتم کافئین و قرار گرفتن محتواهایی به روز در رتبه های برتر گوگل اعتماد کاربران نسبت به تازگی محتوایی وب سایت ها تا حدود 50 درصد افزایش یافت.
از همه مهمتر این است که این تازگی فقط برای محتواهای متنی اعمال نشد بلکه محتوای ویدئویی و حتی تصاویر نیز با روال جدید و بر اساس به روز بودنشان به نمایش در آمدند.
جالب است بدانید که
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا نام این الگوریتم کافئین است؟
تقریبا بین اکثر مردم رایج است که برای مقابله با خستگی و دریافت انرژی مثبت از کافئین استفاده می کنند. این نام به این دلیل بر روی این الگوریتم گذاشته شده تا بر این نکته تاکید داشته باشد که برای گوگل تازگی و پویایی و نو بودن بسیار حائز اهمیت است و این الگوریتم برای مبارزه با خسیتگی و کهنه بودن ارائه شده و در مقابل از وب سایت های به روز و فعال حمایت می کند.
مقاله مرتبط: آشنایی با تاریخچه الگوریتم های گوگل