معرفی الگوریتم موبایل فرندلی mobile-friendly گوگل
4 دقیقه
جدیدترین آمارها نشان میدهند که از جمعیت 7.511 میلیارد نفری کره زمین حدود 5.007 میلیارد نفرشان از موبایل استفاده میکنند و 3.811 میلیارد نفر دیگر هم کاربر اینترنت هستند.
به عبارتی دیگر این آمار نشان میدهد 67 درصد از مردم جهان کاربر فعال موبایل بوده و 80 درصد از گوشیهایی که در جهان استفاده میشود نیز گوشی هوشمند(smartphone) هستند و کاربران بیشتر امور اینترنتی خود را با تلفن همراهشان انجام می دهند.
آیا این آمار قابل توجه، دلیل موجهی نیست تا گوگل الگوریتمی جهت بهینه سازی وب سایت ها برای موبایل ارائه دهد؟
در این مقاله در نظر داریم تا الگوریتم موبایل فرندلی گوگل را که در راستای سئو سایت جهت جلب رضایت کاربران موبایل ارائه شده است معرفی نماییم.
تحلیل و بررسی الگوریتم موبایل فرندلی گوگل
در تاریخ 21 آوریل 2015، گوگل نسخه به روزرسانی تلفن همراه خود را منتشر کرد، برای این نسخه نام های - mobilepocalyse، mopocalypse، mobocalypse و پیشنهاد شد که در نهایت بری شوارتز نام "Mobilegeddon" را برای این نسخه برگزید.
گوگل در اطلاعیه ای در وب گاه مرکزی خود اعلام کرد که:
"طراحی سایت ها از این پس باید به گونه ای باشد که هنگامی که کاربران موبایل وارد سایت ها می شوند شاهد خروجی استاندارد و قابل قبولی باشند". گوگل با ارائه عکس زیر اطلاعیه خود را تکمیل نمود.
در ادامه گوگل لیستی از موارد قابل توجه در الگوریتم موبایل فرندلی را ارائه داده است که در این مقاله با هم به بررسی آنها می پردازیم.
- در الگوریتم موبایل فرندلی وب سایت هایی که طراحی آنها ریسپانسیو است در رتبه بندی جدید جایگاه بالاتری کسب می کنند.
- الگوریتم موبایل فرندلی نتایج جستجو را در تمام زبان های جهان تحت تاثیر قرار می دهد.
- الگوریتم موبایل فرندلی حالت خاکستری ندارد. یا وب سایت شما برای موبایل ریسپانسیو است یا خیر.
- تاثیر الگوریتم موبایل فرندلی روی صفحات ریسپانسیو وب سایت هاست. یعنی ممکن است تمام صفحات وب سایت شما ریسپانسیو نباشد، گوگل جایگاه همان صفحات ریسپانسیو وب سایت شما را ارتقا می بخشد.
اما در ابتدا گفتیم نام الگوریتم جدید "Mobilegeddon" است. پس چرا دائم از نام موبایل فرندلی برای تحلیل الگوریتم جدید استفاده می کنیم؟
موتور جستجوی گوگل به سایت هایی که از تکنولوژی ریسپانسیو استفاده کرده باشند و به درستی با موبایل قابل مشاهده باشند،(کاربرنیازی به زوم یا اسکرول کردن نداشته باشد) لقب موبایل فرندلی می دهد. به همین جهت نام این الگوریتم نیز در میان وب مستر ها به موبایل فرندلی شهرت یافته است.
راه کار های جلب رضایت الگوریتم موبایل فرندلی گوگل چیست؟
گوگل به موازات اینکه الگوریتم جدید را ارائه می دهد، ابزار هایی را نیز در اختیار وب مستر ها قرار می دهد تا بتوانند وب سایت های خود را متناسب با الگوریتم جدید بهینه کنند.
در همین راستا بعد از ارائه الگوریتم موبایل فرندلی، گوگل ابزاری به نام page speed insights را منتشر کرده است که علاوه بر بررسی سرعت و بهینه بودن صفحات به وبمستر ها کمک میکند تا سایتی هماهنگ با استاندارد های mobile friendly داشته باشند. در حقیقت این ابزار تعیینکننده عملکرد و تطبیق سایت های هماهنگ با استاندارد های mobile friendly است.
اما چه کنیم تا وب سایت ما مطابق استاندارد های mobile friendly گوگل باشد:
- طراحی ریسپانسیو صفحات وب سایت
- استفاده از تصاویر بهینه با ابعاد مناسب
- استفاده نکردن بیش از اندازه تبلیغات در صفحات
- بارگذاری سریع صفحات
مقاله مرتبط:روش های بهینه سازی تصاویر در یک نوشته
گوگل از این به روز رسانی به عنوان یک مکانیسم تحویل برای ابتکار بسیار بزرگتر استفاده کرده بود تا مقدار زیادی از سایتها را تغییر دهد و آنها را در طول مدت کوتاهی از وب در نظر بگیرند.
مقاله مرتبط: وب سایت ریسپانسیو چیست و چگونگی طراحی سایت ریسپانسیو
تحلیل و بررسی آپدیت الگوریتم موبایل فرندلی (Mobilegeddon 2.0)
حدود یک سال بعد، در تاریخ 16 مارس 2016، گوگل اعلام کرد که در اوایل ماه مه الگوریتم موبایل فرندلی را به روز رسانی خواهد کرد.
اطلاعیه گوگل به شرح زیر بود:
"طراحی سایت باید از این پس به گونه ای باشد که کاربران با هر دستگاه هوشمندی از قبیل دسکتاپ، موبایل و تبلت که وارد وب سایت ها شوند خروجی استانداردی را شاهد باشند"
در این اطلاعیه گوگل رسما اعلام کرد که وب مستر ها طراحی ریسپانسیو را باید علاوه بر موبایل برای تبلت و سایر دستگاه های هوشمند نیز در نظر بگیرند.
مقاله مرتبط: آشنایی با تاریخچه الگوریتم های گوگل