معرفی الگوریتم Hilltop یا الگوریتم تپه
4 دقیقه
الگوریتم Hilltop یا الگوریتم تپه یکی از الگوریتم های گوگل است که توسط Google در سال 2003 به تصویب رسید. الگوریتم Hilltop بر نحوه انجام جستجو در سئو سایت در سال 2004 تأثیر گذاشت و تأثیر آن همچنان نیز ادامه دارد.
به عنوان یک فرد حرفه ای در حوزه سئو سایت ، لازم است از تاثیرات الگوریتم hill top بر عملکرد موتور جستجو اطلاع داشته باشید زیرا دانشتن این موضوع میتواند به درک قوی تری از سئو امروزی شما کمک به سزایی کند.
شرح الگوریتم Hilltop
هدف الگوریتم Hilltop، شناسایی صفحات معتبر در موتور جستجو بود در واقع میتوانیم بگوییم این الگوریتم در کنار الگوریتم PageRank کار می کند تا صفحات وب معتبر را بتواند به خوبی شناسایی کند.
اولین قدم از این الگوریتم، شناسایی صفحات معتبر در وب بود که hilltop به آنها می رسید.صفحات مرتبط بسیار زیادی در نتایج وجود داشت که مرتبط با موضوع سرچ بودند پس باید در قدم اول صفحات تخصصی شناسایی میشدند،تا گوگل بتواند بهترین نتیجه را به درستی نمایش دهد.
اینجاست که الگوریتم hilltop نقش خود را به درستی ایفا میکند.
"رویکرد اصلی الگوریتم هیلتاپ بر پایه فرضیه های مشابه الگوریتم های دیگر استوار است، یعنی تعداد و کیفیت منابع اشاره شده به یک صفحه، معیار خوبی از کیفیت صفحه است. "
الگوریتم hilltop یک الگوریتم مبتنی بر لینک، مانند PageRank است. این الگوریتم ابتدا صفحات قابل قبول برای نتایج جستجو را انتخاب میکند و سپس بهترین گزینه را با توجه به معیارهای خود انتخاب میکند.
منظور در واقع این است که به جای انتخاب از بین کل صفحات موجود در وب Hilltop انتخاب خود را از مجموع سایت هایی که در این زمینه تخصص دارند انتخاب میکنند.
یکی از روش های اساسی و رایج گوگل برای معین کردن اعتبار صفحه ها ، تعداد لینک های خارجی و کیفیت آن ها
می باشد. در مورد این موضوع ، تفاضل با اهمیتی که هیلتاپ با بقیه الگوریتم های گوگل دارد این می باشد که این الگوریتم تنها صفحه ها و منبع های تخصصی را در نظر می گیرد. در اصل الگوریتم هیلتاپ ، گونه ای الگوریتم ارتباط سنج به شمار می رود که مثل پیج رنک عمل می کند و بر اساس لینک دهی رتبه وبسایت ها را معین می کند.
اما روش عملکرد الگوریتم هیلتاپ با پیج رنک گوگل کمی تفاضل دارد. به این شکل که الگوریتم هیلتاپ تنها صفحه های تخصصی را مد نظر می گیرد اما پیج رنک از همه ی فضای وب برای معین کردن رتبه صفحه ها بهره گیری می کند.
تاثیرات الگوریتم Hilltop بر سئو سایت
الگوریتم Hilltop تأثیر زیادی بر عملکرد جستجوگرها داشت. بعد از این الگوریتم به این موضوع پی برده شد که که پیوندهای از صفحات edu، پیوندهایی از دایرکتوری های اصلی مانند (یاهو، Zeal، DMOZ و BOTW)، و پیوندهایی از سایتهای مرتبط با PageRank بالا به سایتها برای کسب رتبه بالاتر کمک میکند.
در آن روزهای اول، به دست آوردن یک لینک از About.com به طور چشمگیری می توانست به رتبه بندی سایت ها کمک کند. از آنجا که یک سایت مانند DMOZ مرجع خوبی برای شناسایی لینک های با کیفیت بود دریافت لینک از DMOZ (خود به عنوان یک لینک با کیفیت در نظر گرفته شده است و می تواند رتبه بندی شما را قدرتمند کند و رتبه بندی سایت شما را افزایش دهد.
Hilltop ممکن است ایده پنهان کردن روابط بین وب سایت ها را معرفی کند. بنابراین، جستجوگرها از آدرس های IP منحصر به فرد استفاده می کردند تا مالکیت دامنه خود را مخفی کنند.
با آپدیت این الگوریتم شبکه های سایت هایی که متعلق به همان سازمان هستند و گاهی متشکل از صدها سایت هستند، رتبه های خود را از دست خواهند داد.
الگوریتم Hilltop چگونه امروزه سئو سایت را تحت تاثیر قرار می دهد؟
PageRank برای تدوین مفاهیم مانند صفحات بذر معتبر، که شبیه صفحات متخصصین هیلتپس است، تکامل یافته است. قبل از Hilltop دیگر الگوریتم هایی وجود داشت که بر روی هاب ها و مقامات متمرکز بود. Hilltop برای تقویت مفهوم سایت های دایرکتوری استفاده می شود.
الگوریتم هیلتاپ مدت هاست که دیگر کارایی سابق را نداشته و ثبت لینک در دایرکتوری ها ارزشی برای سایت شما ایجاد نمیکند ولی مفهومی که گوگل در آن سالها به دنبال آن بود همان اعتبار صفحات است که امروز با نام Page Authority شناخته میشود. در حال حاضر هر سایت یا صفحه ای میتواند یک صفحه ارزشمند برای لینک سازی باشد به شرطی که ارتباط موضوعی و اعتبار بالایی با سایت شما داشته باشد.
راههای ارتباط با کارشناسان رایا پارس