الگوریتم ونیز Venice گوگل چیست؟
5 دقیقه
الگوریتم ونیز در تاریخ 18 ژانویه 2009 توسط یکی از مهندسین گوگل ارائه شد که به خاطر قدردانی از تلاش های وی و به افتخار او نام این الگوریتم را هم نام او نام گذاری کردند. هر چند که مت کاتس مدیر گوگل وب این آپدیت را یک تغییر جزئی خواند اما بسیاری از متخصصین گوگل بر این باور بودند که این آپدیت تاثیر بسیار زیادی روی سئو سایت ها گذاشت. در واقع با پیاده سازی الگوریتم ونیز در سال 2009، رتبه بندی جدید موتورهای جستجو، تأکید بسیار زیادی بر برندینگ داشت و هر چقدر که برندی شناخته شده تر بود شانس بیشتری برای کسب رتبه های برتر گوگل داشت.
با به روز رسانی الگوریتم ونیز رقابت برای دست یابی به رتبه های اول گوگل دست خوش تغییرات بسیار زیادی شد به گونه ای که برند های بزرگ شانس بیشتری داشتند تا در رقابت کلمات کلیدی با دیگر وب سایت های معتبر برنده باشند. منظور از سایت های معتبر سایت هایی است که با تلاش متخصصین سئو به رتبه های برتر گوگل دست یافته اند نه به خاطر شناخته شده بودن و برندینگ.
تا امروز، سوال یا سوالات زیادی در باب این الگوریتم مطرح شده است:
آیا گوگل بدهکار برند های بزرگ بود که چنین الگوریتمی را جهت حمایت از آنها ارائه کرد؟ یا این اعتبار را مبنی بر کیفیت آنها و اعتماد مردم به آنها بخشیده شد و یا تسلط بازاریان بر گوگل دلیل چنین رخدادی بود؟
در فوریه 2012 گوگل الگوریتم ونیز (Venice) توسط گوگل به روز رسانی شد و تغییرات قابل ملاحظه ای در سئو سایت به وجود آورد. گوگل با توجه به سرچ های انجام گرفته متوجه شده بود که کاربران گاهی اوقات نتایج جستجو را در رابطه با محصولات و خدمات در نزدیکترین فاصله جغرافیایی جستجو می کنند. همین مسئله باعث شد تا گوگل بر روی این نوع سرچ بیشتر تمرکز کند.
چرا الگوریتم ونیز توسط گوگل ارائه شد؟
معمولا قبل از اینکه از یک تغییر الگوریتمی در مقیاس بزرگ توسط گوگل به طور کامل رونمایی شود، ما شاهد انتشار نکته ها و خبر هایی از سمت گوگل هستیم.
اریک اشمیت، مدیر عامل شرکت گوگل، در مورد Venice،این گونه گفت: ما از لحاظ فنی هشدار نداده بودیم اما در اکتبر 2008 در کنفرانس صنعت که توسط گوگل برگزار شده بود خبر هایی از آینده گوگل داده شد که می توانست مقدمه ای برای این تغییر باشد.
"اینترنت به سرعت در حال تبدیل شدن به یک" سیسپال "است که در آن اطلاعات کاذب رشد می کند."
"برندها راه حل هستند نه مشکل."
نام تجاری عنصری است که به مردم و مشتریان کمک می کند تا محصول خاصی را به راحتی به دیگران معرفی کنند و یا به خاطر بسپارند.داشتن یک نام تجاری خوب اولین قدم برای برند سازی است. گوگل قبل از ارائه این الگوریتم نیز روی اصول برندینگ تاکید بسیار داشته است. و برای اینکه بتواند اهمیت این موضوع را به صاحبان کسب و کار نشان دهد الگوریتم ونیز را ارائه کرد.
تأثیر Google Venice بر سئو سایت
قبل از الگوریتم ونیز، گوگل از Google Places به عنوان یک ویژگی در نتایج جستجو برای نشان دادن بهترین محتوای محلی استفاده می کرد.
قبل از سال 2012 الگوریتم های قدیمی گوگل serpsBack، برای به دست آوردن محتوای محلی از نقشه های بسته کمک می گرفت که آن روش کاملا با الگوریتم های جدید تفاوت داشت.
اگر در آن زمان شما قصد پیدا کردن چیزی در یک منطقه را داشتید با مشکل روبه رو بودید به عنوان مثال هنگام جستجو برای پیدا کردن کلاس ورزش در نزدیکی محل کار، هنگامی که فرد در گوگل کلاس ورزش را تایپ می کرد، نتیجه مورد نظر را پیدا نمی کرد. سپس با جزئیات بیشتر جستجو را انجام می داد . در صورتی که می توانست نتیجه مورد نظر را در سرچ ها پیدا کند کلاس ورزش در شهر و یا در نزدیکی محل کار خود نبود، گوگل در آن زمان تنها نتایج را نشان می داد.
بعد از راه اندازی گوگل مپ جستجوها به صورت بهتری بهینه سازی شد به طوری که بعد از سرچ کلمه مورد نظر موقعیت مکانی نتایج در قسمت راست صفحه نشان داده می شد. این روش قابلیت جستجو برای خدمات و محصولات را با ترافیک بیشتر روبه رو کرد.
آپدیت گوگل ونیز و سئو محلی
گوگل الگوریتم ونیز را بر اساس موقعیت جغرافیایی تنظیم می کند به طوری که زمانی که فرد به اینترنت متصل می شود با استفاده از آی پی و نرم افزار GPS مکان فرد شناسایی و این اطلاعات در پایگاه داده داخلی ذخیره می شود و نزدیکترین موقعیت های مکانی را با توجه به سرچ نشان می دهد.
معمولا گوگل این به روز رسانی ها را در الگوریتم های جستجو بر روی نسخه های انگلیسی موتور جستجو انجام می دهد. بعد از انجام پروژه آزمایشی و تایید موفقیت این تنظیمات برای زبان های دیگر نیز به روز رسانی می شود.
ونیز همچنین درها را برای کسب و کارهای کوچک و برندها باز کرد. به این ترتیب این الگوریتم فرصت را برای رتبه بندی بهتر با استفاده از کلمات کوتاه تر در اختیار کسب و کارهای مختلف قرار می دهد.
به طور معمول، برند های بزرگ با بودجه بیشتر و استفاده از کلمات کلیدی با ارزش توانستند پیشرفت بسیار زیادی در رتبه بندی داشته باشند.
برای اینکه شما بهتر متوجه شوید یک مثال دیگر می آوریم اگر شما شرکت طراحی سایت را سرچ می کنید درصورتی که موقعیت مکانی بر روی شهر مشهد باشد تا زمانی که بر روی شهر تهران نتایج متفاوتی بدست می آورید. گوگل با توجه به موقعیت مکانی بهترین شرکت ها را به شما پیشنهاد می کند.
استفاده از این الگوریتم نه تنها در سرچ گوگل بلکه در سرچ های سایت های دیگر از جمله یوتیوب نیز اعمال شد و نتایج بسیار باور نکردنی به متقاضیان داد.
چطور می توان بهترین نتیجه را از الگوریتم ونیز گرفت
ضروری است که آدرس شرکت، فروشگاه و هر کسب و کار دیگر در سایت مربوطه وجود داشته باشد. ثبت اطلاعات کامل در Google Places یکی از نکات مهم برای جستجوی مکانی می باشد.
یکی دیگر از نکات مهم که باید به آن توجه ویژه داشت استفاده از کلید واژه ها و مکان ارجاع می باشد. به عنوان مثال " طراحی سایت در مشهد" این نتیجه برای نتایج محلی به سایت شما اضافه می شود.
سخن پایانی
بسیاری از متخصصین سئو پس از ارائه الگوریتم ونیز سعی کردند تا با انتخاب کلمات کلیدی ای هم نام با برند یا نام تجاری و استفاده از تکنیک های سئو غیر اصولی به جای بهره گیری از تکنیک های برندینگ رتبه های برتر گوگل را تصاحب کنند اما باید بگوییم که الگوریتم قدرتمند Vince با تکیه بر نرخ کلیک (CTR)کاربران،میزان حضور آنها در وب سایت، کامنت های کاربران، اعتبار برند در مقایسه با رقبا و میزان محبوبیت برند در میان کاربران ،تلاش های آنها را بی نتیجه نمود.
مقاله مرتبط: آشنایی با تاریخچه الگوریتم های گوگل