اهمیت استفاده از لوگو در سایت
5 دقیقه
همانطور که در مباحث دیجیتال مارکتینگ نیز پیش از این گفته ایم طراحی لوگو برای کسب و کار و برند شما یکی از الزامی ترین کارهایی است که می بایست در راستای رشد کسب و کارتان انجام دهید. در واقع اکثر دیجیتال مارکتر ها بر این باورند که لوگو شناسنامه ی برند شماست. هر جا که نیاز باشد یا بخواهید نمادی از برند خود را ارائه کنید لوگو به کار شما می آید. در این نوشتار می خواهیم در راستای توضیح اهمیت طراحی لوگو برای کسب و کار به صورت ویژه اهمیت لوگو در سایت را مورد بحث قرار دهیم.
چرا درج لوگو در وب سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟
همانطور که شما برای معرفی محصولات خود به مشتریان و یا برای معرفی خدمات خود به مراجعین حضوری نیاز به یک کاتالوگ یا بروشور دارید برای معرفی محصولات یا خدمات خود به مشتریان غیر حضوری نیز باید چاره ای بیندیشید. آن هم در دورانی که در بعضی از مشاغل تعداد مشتریان غیر حضوری بیشتر از مشتریان حضوری شده است و خرید های اینترنتی و خدمات الکترونیکی نیز در میان مردم بسیار رایج شده است. در یک نظر سنجی که از مردم آمریکا انجام شد این نتیجه حاصل شد که تقریباً 80٪ آمریکایی ها می گویند که ترجیح می دهند خرید خود را بصورت آنلاین انجام دهند. این نظرسنجی ناکید مجددی است برای پی بردن به اهمیت جذب مشتریان آنلاین. اما چگونه می توان مشتریان غیر حضوری پراکنده در دنیای وب را به سمت برند خود جذب کرد؟
همانطور که برند شما برای پاسخگویی به مشتریان حضوری به یک مکان نیاز دارد، برای جذب مشتریان دنیای وب و جذب آنها در مرحله نخست باید برای برند خود در دنیای وب نیز یک فضا ایجاد کنید. طراحی یک سایت با آدرس اینترنتی منحصر به فرد و مرتبط با برند، تداعی کننده همان فضای مورد نظر است. اما سوال اینجاست چگونه این فضای اینترنتی را با فضای حقیقی یک شکل کنیم. پاسخ دادن به این سوال در واقع شروعی برای توضیح اهمیت لوگو در طراحی سایت است.
لوگو یا همان شنانامه و هویت برند تصویری گرافیکی و با مفهوم است که نماد و نشانی از کسب و کار شماست. این نماد باید کاملا انحصاری باشد به گونه ای که در هر جایی که دیده شد فقط و فقط یاداور برند شما برای مشتریان باشد.
هنگامی که لوگو در طراحی سایت شما نیز وجود داشته باشد در واقع هویت حقیقی برند شما را به دنیای وب نیز منتقل می نماید.لوگو یا نشان برند می تواند موجب وجه تمایز میان وب سایت شما و سایز رقبایتان شود. از طرفی قطعا برندهای بسیار دیگری هستند که در اینترنت به معرفی محصول خود می پردازند.درج لوگو روی پوستر های تبلیغاتی می تواند باعث شود تا رقبای شما نتوانند از شیوه ی تبلیغاتی شما کپی برداری کنند.
مزایای استفاده از لوگو در سایت
استفاده از لوگو مزایای بسیاری دارد. لوگو، به عنوان نماد شناختی برند شما، برای ایجاد هویت بصری قوی و جذاب برای وب سایت شما بسیار مهم است. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از لوگو در سایت اشاره خواهیم کرد:
1- ایجاد هویت بصری
لوگو، به عنوان شناسه ویژه برند شما، می تواند هویت بصری قوی و متمایزی را برای وب سایت شما ایجاد کند.
2- جذب مخاطبان
یک لوگو قوی و خاص می تواند مخاطبان شما را جذب کند و اعتماد آن ها را به برند شما افزایش دهد.
3- بهبود تشخیص برند
با داشتن یک لوگو واضح و منحصر به فرد، کاربران می توانند برند شما را به راحتی تشخیص دهند و به خاطر بسپارند.
4- افزایش شناخت برند
با استفاده از لوگو در تمامی صفحات وب سایت، شناخت برند شما بهبود می یابد و اعتبار برند شما افزایش می یابد.
5- تبلیغات رایگان
با داشتن یک لوگو زیبا و خاص، می توانید از تبلیغات رایگان برای برند خود بهره ببرید. در صورتی که لوگو شما جذاب باشد، کاربران احتمالاً آن را به اشتراک خواهند گذاشت و به دوستان خود معرفی خواهند کرد.
6- افزایش قابلیت اطمینان
داشتن یک لوگو خاص و واضح، به مخاطبان نشان می دهد که برند شما پشتیبانی قوی دارد و قابل اعتماد است. همچنین استفاده از لوگو در سئو سایت شما نیز موثر است.
اهمیت درج لوگو در شبکه های اجتماعی
قطعا با توجه به افزایش چشم گیر کاربران گوشی های هوشمند و گستردگی استفاده از شبکه های اجتماعی داشتن یک هویت کاری در این شبکه ها نیز حائز اهمیت است. در مجموع فعالیت شما چه در توییتر باشد چه در اینستاگرام چه در شبکه ی اجتماعی فیسبوک فرقی ندارد در هر صورت لوگوی برند شما سازنده ی هویت شما در هر ساختاری است که در آن فعالیت می کنید.با توجه به اینکه قطعا تمامی رقبایتان نیز در تمامی ساختار های موجود در هر حال فعالیت هستند استفاده از لوگو در تمامی تبلیغات برای شناساندن برند به مشتریان و متمایز شدن از رقبا الزامی ست.
اهمیت جایگاه انتخابی برای درج لوگو در وب سایت
لوگوها بطور استاندارد در قسمت بالا، گوشه سمت چپ صفحه سایت شما ، جای دارند. شاید به ندرت و به تعداد انگشت شمار، لوگوهایی را دیده باشید که در جایگاه استاندارد خود قرار ندارند. کاربران نیز انتظار دارند لوگوها را در جای همیشگی خود ببینند.
بررسی های انجام شده نشان داده اند که قرار دادن لوگو در هرجایی بغیر از جایگاه استاندارد آن به سایت شما آسیب می رساند. براساس یافته های گروه NN قرار دادن لوگو در مرکز، بازگشت به صفحه ی هوم را تا شش برابر دشوارتر میکند.
بنابراین صرفنظر از آنکه لوگوی شما کاربران را به کجا هدایت میکند، اگر کاربران نتوانند جایگاه لوگو را به راحتی تشخیص دهند احتمال کلیک کردن آنها روی لوگو تقریبا صفر است.
یک نکته مهم و کاربردی درموضوع درج لوگو در وب سایت: لینک کردن لوگو به صفحات مختلف
اصولا یک طراح در هنگام طراحی باید جهت راحتی کاربران برای بازگشت از صفحات داخلی به صفحه اصلی یک دکمه بازگشت طراحی کند. درج لوگو در وب سایت فرصت خوبی است تا علاوه بر جلب نظر کاربر به سمت شناسنامه برند به عنوان دکمه بازگشت به صفحه اصلی نیز عمل کند.
این یک استاندارد است ، شما می توانید بصورت فرضی لوگوی خود به هرصفحه ای که مناسب می دانید لینک کنید و از آن به عنوان یک دکمه پرش استفاده کنید.
راههای ارتباط با کارشناسان رایا پارس