طراحی لوگو | بررسی نکات کلیدی در طراحی لوگو وب سایت
7 دقیقه
اگر شما هم به تازگی می خواهید برای شرکت خود لوگو طراحی کنید، یا لوگوی شما قدیمی شده و می خواهید آن را باز طراحی نمایید؛ قطعا این سوال برای شما پیش آمده که لوگوی جدید را چگونه بسازم که از هر نظر عالی به نظر بیاید؟ حال سوال اصلی اینجاست که چگونه لوگویی بسازیم که نظر مخاطب ها را جلب کرده و در عین حال سادگی در آن حفظ شود؟ در مقاله زیر نکات کلیدی در طراحی لوگو وب سایت را بیان می کنیم.
دلیل اهمیت طراحی لوگو
زمانی که شما لوگو داشته باشید، در واقع به مخاطبان خود حرفه ای بودنتان را القاء می کنید. شاید مکان دفتر شما جای مناسبی از لحاظ ظاهری نباشد، اما وقتی که لوگو داشته باشید؛ یعنی کار خود را به صورت حرفه ای شروع کرده اید. دقت کنید اگر لوگو طوری باشد که ضعیف بنظر برسد، آن موقع دچار دردسر بزرگی می شوید.
قبل از طراحی سایت شما باید تمرکز و سعی خود را روی ساخت لوگویی متفاوت بگذارید، همچنین باید ببینید کدام لوگو با کار شما ارتباط بیشتری دارد و بیشتر به حرفه شما مربوط می شود.
بهتر است بدانید لوگو در حقیقت اولین چیزی است که به چشم مشتری می آید، اگر مخاطب با لوگوی شما ارتباط برقرار کند؛ می توانید در آینده روی خرید و ارتباط بیشتر حساب کنید. طراحی لوگو نیاز به علم طراحی و کمی خلاقیت دارد.
بیشتر بخوانید: اهمیت استفاده از لوگو در طراحی سایت
نکات کلیدی طراحی لوگو وب سایت
طراحی لوگو وب سایت به عنوان یکی از مهمترین عناصر هویت بصری (visual identity) وب سایت شما، می تواند در تاثیر بر شناخت برند و اعتبار وب سایت شما تاثیر بسزایی داشته باشد. در اینجا نکات کلیدی در طراحی لوگو وب سایت را بررسی می کنیم:
1- سادگی و قابل خواندن بودن
لوگو وب سایت شما باید به راحتی قابل خواندن باشد و بتوان به سادگی نام و اسمبل آن را خواند. همچنین، سادگی لوگو باید در حدی باشد که مشتریان شما بتوانند به راحتی آن را به یاد بسپارند.
2- برجسته بودن
لوگو وب سایت شما باید برجسته و آسان به چشم بیاید و در ذهن مشتریان شما به خاطر بماند.
3- انتخاب رنگ های مناسب در طراحی لوگو
رنگهای استفاده شده در لوگو وب سایت شما باید با هماهنگی مناسب باشند و همچنین با حس و احساس برند شما همخوانی داشته باشند.
4- توجه به متن و نوشتار
در طراحی لوگو، نوشتار باید به درستی انجام شود و از قلم های خاص استفاده شود تا در بین متن، کلمات به خوبی قابل خواندن باشند.
5- استفاده از وکتور
استفاده از وکتور در طراحی لوگو باعث می شود لوگوی شما بدون از دست دادن کیفیت، برای انواع استفاده ها قابل استفاده باشد.
6- مطابقت با نوع وب سایت
لوگو وب سایت شما باید با نوع و محتوای وب سایت شما همخوانی داشته باشد و از طریق طراحی، با محتوای وب سایت شما تعامل داشته باشد.
7- بررسی ابعاد و فرمت های مختلف
لوگوی وب سایت شما باید به راحتی در اندازه; ها و فرمت های مختلف (مانندpng، jpg، svg، و...) قابل استفاده باشد تا بتواند در تمامی قابلیت ها و محصولات شما استفاده شود.
8- مناسبترین شکل
شکل لوگو باید برای هدف و محصول شما مناسبترین باشد. شکل لوگو می تواند در مورد ایده و اهداف شما، ارزش ها و هویت برند شما صحبت کند.
9- حفظ توانایی به کارگیری در آینده
در طراحی لوگو، باید مراقب باشید که تغییرات بعدی در وب سایت شما، شکل لوگوی شما را تحت تاثیر قرار ندهد و همچنین اگر در آینده به افزایش وب سایت شما نیاز پیدا شد، لوگوی شما همان طور قابل استفاده باشد.
10- توجه به سلیقه مخاطبین
لوگو وب سایت شما باید به سلیقه مخاطبین شما نیز نزدیک باشد و آن ها را به خود جذب کند.
در نهایت، طراحی لوگو وب سایت به عنوان یکی از مهمترین عناصر برای ساخت هویت بصری و شناخت برند، نیاز به طراحی با دقت و هوشمندانه دارد. با توجه به نکات بالا، لوگوی شما قابل استفاده در تمامی ابعاد و محصولات شما خواهد بود.
بیشتر بخوانید: تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر برندینگ
ایده پردازی در طراحی لوگو
زمانی که می خواهید کار طراحی لوگو را شروع کنید، بهتر است بدانید اولین مرحله در طراحی یک لوگو، مهم ترین مرحله آن محسوب می شود. این طراحی می تواند از نقاشی های ساده ای که روی کاغذ با خودکار یا مداد کشیده می شوند، الهام گرفته شود. برای شروع بهتر است ایده های خود را روی کاغذ پیاده سازی کنید، زمانی که این کار تمام شد؛ از بین آن ها چند طرح را ترکیب کرده و بهترین آن را برای لوگو انتخاب کنید.
شاید طرح هایی که کشیده اید هیچ کدام به درد شما نخورد، نا امید نشوید و بازهم روی کاغذ ایده های خود را پیاده سازی کنید. باید بدانید یک طراح حرفه ای همیشه بیشترین زمان را برای این مرحله می گذارد.
مقاله مرتبط: اهمیت استفاده از لوگو در طراحی سایت
سادگی در طراحی لوگو
طبق تحقیقات انجام شده، مخاطبان بیشتر به سمت لوگو هایی علاقه نشان دادند که در آن ها سادگی وجود دارد. لازم نیست در لوگو عناصر زیاد و مختلف را در لوگو جای دهید. باید بدانید LOGO طراحی شده برای شما قرار است در همه جا به کار برده شود، مثلا قرار است چاپ بشود؛ اگر لوگو خیلی پیچیده باشد هنگام چاپ به مشکل می خورید و همچنین مخاطبان نمی توانند نکته ی لوگو را به خوبی درک کنند.
اگر جزئیات و نکاتی که در برند خود جای داده اید مربوط به هدف و کسب و کار شما نمی شود، بهتر است از استفاده ی آن صرف نظر کنید. بیشتر شرکت های بزرگ و موفق را که نگاه کنید، متوجه می شوید که لوگو آن ها بسیار ساده هستند، مانند اپل، فیسبوک، مک دونالد و ... . برند آن ها آن چنان ساده و واضح است که اگر آن را روی کاغذ به صورت سیاه و سفید هم چاپ کنند، باز هم توسط مخاطبان شناسایی می شود.
لوگو خود را به صورت متقارن بسازید
بهتر است همیشه تعادل را در طراحی لوگو داشته باشید. طبق تحقیقات به عمل آمده، ذهن انسان معمولا جذب طرح هایی می شود که تقارن داشته باشند. همچنین باید بدانید در طراحی لوگو سایز خیلی اهمیت دارد. به این صورت که لوگو باید در هر سایزی فرم آن بهم نریزد. همچنین در عین زیبایی و خوانایی جذابیت خود را حفظ کند.
مثلا فرض کنید لوگو شما قرار است آنقدر کوچک شود که روی سربرگ ها بیاید یا آنقدر بزرگ شود که روی بیلبورد های تبلیغاتی نمایش داده شود، اگر فرم و شکل برند بهم بریزد یا به صورتی باشد که خوانده نشود اصلا برای مخاطب جذابیتی ندارد.
رنگ های تاثیر گذار را در لوگو خود بکار ببرید
برای اینکه بتوانید تاثیر گذاری لوگو خود را بالا ببرید، بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که خاص و تک باشند. حتما اکثر شما با برند لاگوست (Lacoste) و شکل سوسمار آن آشنایی دارید، این برند سعی کرده در عین سادگی و استفاده از یک شکل سوسمار و رنگ سبز خود را در ذهن مخاطبان ماندگار سازد.
رنگ هایی انتخاب کنید که بیشتر شبیه به هم باشند یا در چرخه رنگ ها نزدیک به یک دیگر باشند. مثلا اگر می خواهید پالت شما را رنگ های گرم تشکیل دهند، بهتر است رنگ های قرمز، نارنجی و درجه های مختلف رنگ زرد در آن به کار ببرید.
میراث برند را حفظ کنید
اگر شما لوگو خود را طراحی کرده اید و می خواهید با توجه به متغیر زمان لوگوی جدید خود را بسازید، بهتر است تا میراث برند را حفظ کنید. اکثر برند ها بعد از گذشت زمان دست به طراحی لوگو جدید می زنند، با این کار می خواهند به مشتری بفهمانند تا با توجه به زمان لوگوی آن ها هم تحول پیدا کرده و آن حالت قدیمی را ندارد، یا مثلا می خواهند لوگو خود را ساده تر و به یاد ماندنی تر بسازند.
هر برندی طرح اولیه اش تاریخچه ای را به دنبال خود دارد، هیچ موقع نباید تاریخچه برند را فراموش کنید. همچنین نمی توانید لوگو قدیمی را نادیده بگیرد، هدف و پیام آن برند چیزی است که نمی شود نسبت به آن بی توجه بود.
مخاطب خود را بشناسید
هنگام طراحی لوگو باید مخاطب هدف را در نظر بگیرید. مثلا زمانی که کسب و کار شما با کودکان سر و کار دارد، باید برندی که می سازید شامل رنگ های شاد، فونت های غیر رسمی و جذاب باشد. ولی بر عکس آن اگر لوگو قرار است برای یک سازمان طراحی شود باید حالت رسمی داشته باشد، پس در نتیجه فونت و رنگ به کار رفته در لوگوی کودکان به هیچ وجه مناسب برند سازمان نمی باشد.
جمع بندی
فاکتور های زیادی برای طراحی لوگو وجود دارد، اما سعی شده تاثیر گذارترین آن ها را برای شما شرح دهیم تا بتوانید برندی متمایز، متقارن و تاثیر گذار از نظر رنگ داشته باشید. همچنین باید به میراث لوگو دقت کنید و مخاطب هدف خود را بشناسید. اگر تمام فاکتور های گفته شده را در ساخت برند خود رعایت کنید می توانید در یاد ها ماندگار و جاودان باقی بمانید.
امیدواریم قبل از اینکه بخواهید طراحی سایت خود را شروع کنید، وقت زیادی روی لوگو بگذارید زیرا تاثیر گذار ترین فاکتور قبل از همه چیز برند یک مجموعه می باشد.