هرآنچه که باید در مورد سیستم مدیریت محتوا بدانید!
5 دقیقه
انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا برای سایت شما می تواند در میزان کارآمد بودن وب سایت تاثیرگذار باشد. در طراحی سایت، انتخاب سیستم مدیریت محتوای کاربردی بسیار حائز اهمیت است.
مروری بر سیستم های مدیریت محتوا
یک سیستم مدیریت محتوا (CMS یا سکوی مدیریت محتوا) در هسته اصلی خود، سازمان ها را قادر می سازد تا محتوای دیجیتال را ایجاد، انتشار، مدیریت، توزیع، جستجو و بایگانی کنند. به طور معمول، CMS برای مدیریت محتوا در وب سایت ها، اینترانت ها، پورتال ها و یادگیری راه حل های مدیریت استفاده می شود و ظاهر، ساختار و جهت یابی نشان داده شده به کاربران نهایی را کنترل می کند. ( طراحی سایت در مشهد)
یک CMS موثر می تواند مزایای زیر را برای سازمان شما به همراه داشته باشد:
- روند ساده تر برای نوشتن محتوای وب
- افزایش ثبات در کل سیستم
- چرخش سریع تر برای به روزرسانی ها، تغییرات و صفحات جدید
- جهت یابی بهتر سایت
- انعطاف پذیری ارتقا یافته
- کاهش خطاها و تکثیر اطلاعات
- تألیف غیرمتمرکز
- افزایش امنیت
- ظرفیت بیشتر برای رشد
- کاهش هزینه های نگهداری سیستم
همچنین این سیستم، بسته به نوع راه حل استفاده شده مزایای اضافی را نیز فراهم می کند. به عنوان مثال، وب سایتی که از طریق CMS مدیریت محتوا به بازاریابان امکان می دهد تا به راحتی کمپین های بازاریابی جدید ایجاد کنند، مشتریان را قادر می سازند تا حساب های خود را بصورت آنلاین مدیریت کرده و صفحات وب را برای افزایش فروش و موارد دیگر بهینه سازی می کند.
دقت کنید که وب سایت شما سال به سال تکامل یافته و تغییر می کند. کمپین ها، محصولات و خدمات و سایر اطلاعات اضافه و حذف می شوند. سبک ها و ساختارها به روز می شوند. بدون CMS، وب سایت های شرکتی می توانند به سرعت بی نظم، نادرست و منسوخ شده و ظاهر کلی آن ها قدیمی و کهنه می شود.
بیشتر بخوانید: برترین cms های سال 2020
نحوه انتخاب سیستم مدیریت محتوا مناسب
چندین گزینه CMS در بازار وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و قابلیت های خاص خود را دارند.
بهترین روش برای انتخاب CMS این است که درک دقیقی از نیاز سازمانتان درباره مدیریت محتوا داشته باشید. این عمل، به طور کلی نیازمند مصاحبه با کاربران است. به عنوان مثال، شما ممکن است با مدیران هر بخش صحبت کنید تا درک بهتری از ویژگی های مورد نیاز تیم های آن ها داشته باشید. با استفاده از اطلاعات بدست آمده لیستی از ویژگی های لازم و ویژگی هایی که به آن ها علاقه دارید را برای پلتفرم مدیریت محتوای جدید خود تهیه کنید.
بیشتر بخوانید: طراحی سایت با CMS اختصاصی یا وردپرس؟ کدام انتخاب می تواند بهترین باشد؟
موارد زیر برخی از عناصر و ویژگی هایی است که باید هنگام انتخاب CMS خود در نظر بگیرید:
قابلیت استفاده بهینه
این سیستم باید کاربر پسند باشد اما در عین حال خیلی ساده نباشد. سیستم باید از طرح های WYSIWYG برای کاربران برخوردار باشد تا به راحتی محتوا ایجاد کنند، اما همچنین کاربران پیشرفته تر را قادر سازد به CSS و HTML دسترسی داشته باشند.
استانداردهای وب
شما سیستم مدیریت محتوایی می خواهید که بتواند محتوای قابل دسترسی و HTML تولید کند.
مدارک و پشتیبانی
CMS شما باید با راهنماهای کاربر، پشتیبانی فنی قابل دسترسی و مستندات مناسب پشتیبانی شود.
چند زبانه بودن سیستم
سیستم شما باید بتواند از پس نرم افزار یا زبان سیستم برآید.
قابلیت تنظیم
بهترین سیستم مدیریت محتوا تنها یک راه حل برای مشکلات ارائه نمی دهد، اما این سیستم ها انعطاف پذیراند و می توانند بر اساس نیاز شما توسط فروشنده سفارشی شوند. به عنوان مثال، اگر شما به یک تقویم برای مدیریت مدرسه با ویژگی های خاص نیاز دارید، فروشنده باید بتواند به طور سفارشی این ویژگی را توسعه دهد.
محتوای قابل استفاده مجدد
قابلیت استفاده مجدد از محتوا، قالبی را ارائه می دهد که باعث صرفه جویی در وقت هنگام ادامه دادن و ایجاد محتوای جدید می شود. همچنین محتوای تکراری و جریمه های مربوط به آن در موتور جستجو به حداقل می رسند. سایر ویژگی هایی که می توانند به استفاده مجدد از مطالب کمک کنند عناصری مانند تگ های محتوا و مقالات جاسازی شده هستند.
قابلیت های چند سایت
همچنین بهترین سیستم های مدیریت محتوا قادر به اجرای اینترانت، پورتال، وب سایت های متعدد و موارد دیگر از یک سیستم عامل مرکزی هستند.
ساخت مقیاس پذیر
یک سیستم مدیریت، باید در چندین وب سرور پخش شود، از دیگر دسته ها آگاه باشد و بتواند تحت فشار بدون متزلزل شدن کار کند. همچنین باید با توجه به نیازهای شما مقیاس پذیر باشد و به شما اجازه دهد همزمان با رشد سازمان، توابع، ویژگی ها و کاربران جدید اضافه شوند.
عملکرد جستجوی پویا
اگر یک موتور جستجوی جامع و با کیفیت بالا، هنوز در سیستم شما طراحی نشده است، احتمالاً باید یک ابزار دیگر خریداری کنید.
امنیت
این سیستم باید به طور رسمی معتبر و مطابق با استانداردهای امنیتی شرکت شما باشد. این موضوع شامل احراز هویت دو عاملی است که برای ورود نیاز دارد تا نه تنها رمز ورود بلکه کد دائمی یا موقت ارسال شده به دستگاه دیگر را نیز وارد کنید.
کنترل نسخه
این فقط در مورد بررسی مسیرها و ردیابی آن ها نیست. اگر در یک محل نادرست ذخیره شود، یک سیستم کنترلی با نسخه بهینه می تواند در وقت و تلاش شما بسیار صرفه جویی کند، زیرا با استفاده از آن می توانید به نسخه های قبلی یک سند برگردید.
قابل توسعه
CMS شما باید دارای یک SDK یا API بالغ باشد که به شما امکان می دهد به راحتی با سیستم های موجود شما از جمله CRM، اتوماسیون بازاریابی و سیستم های هوش تجاری توسعه یابد.
اگر چه همه این عناصر برای هر موقعیت تجاری ضروری نیستند، اما در نظر گرفتن همه این زمینه ها به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا یک محصول CMS، پایدار، بالغ و قادر به پاسخگویی به نیازهای شما در حال حاضر و یا در آینده است یا خیر.
بیشتر بخوانید: مقایسه دو cms وردپرس و جوملا در طراحی سایت
جمع بندی
با بررسی این موارد می توانید انتخاب مناسب تری برای سیستم مدیریت محتوا و انتخاب برترین cms ها داشته باشید که نتیجه آن موفقیت در رشد کسب و کارتان و طراحی سایت است.