اصطلاحات تخصصی مورد طراحان در خصوص طراحی تجربه کاربری (UX)
5 دقیقه
همانطور که میدانید امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گوشی های هوشمند، اپلیکیشن ها یکی از عواملی هستند که به شدت در زندگی افراد تاثیر گذارند. همین موضوع باعث شده تا طراحی اپلیکیشن در عصر امروزی از اهمیت زیادی برخوردار باشد. بنابراین شما به عنوان طراح تجربه کاربری وظیفه دارید تا حد امکان کار کردن با اپلیکیشن را برای کاربران راحت کنید. در همین راستا تصمیم گرفتیم در مورد اصطلاحات تخصصی که هر طراح UX باید با آنها آشنا باشد این مقاله را تهیه کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.
تجربه کاربری (UX) چیست؟
احتمالا اکثر افرادی که در حال خواندن این مقاله هستند تعریف کامل و جامع عبارت تجربه کاربری را میدانند، اما این قسمت را برای عزیزان تازه کار توضیح میدهیم تا بتوانند راحت تر مفهوم این موضوع را درک کنند.
سازمان بین المللی استاندارد، تعریف عبارت تجربه کاربری را به این شکل بیان کرده است: " تجربه کاربری، پاسخ ها و برداشت هایی است که کاربران پس از استفاده از محصولات یا خدمات شما به آن میرسند. " به عبارت ساده تر، تجربه کاربری همان احساس شماست که هنگام استفاده از یک محصول یا خدمت به دست می آورید. حس های منفی و مثبت که در هنگام کار کردن یا پس از استفاده از یک محصول دارید، تجربه کاربری آن محصول می باشد.
UX Designer یا طراح تجربه کاربری کیست؟
مسلما برای اینکه بتوانید کاری کنید کاربران و مشتریان شما احساس خوبی نسبت به محصولات شما داشته باشند، نیاز دارید تا از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در واقع طراح تجربه کاربری فردی است که توانایی تجزیه و تحلیل بسیار بالایی دارد و با طراحی یک داستان جذاب میتواند بهترین تجربه را در راه تعامل کاربر با محصول رقم بزند.
یک UX Designer خوب فردی است که بتواند پیچیده ترین و ساده ترین تجربه ها را برای کاربر در هنگام استفاده از محصول فراهم کند. به طور کلی وظیفه یک طراح تجربه کاربری این است که بتواند بهترین تجربه ممکن برای کاربر در حین استفاده از خدمات یا محصولات مورد نظر را رقم بزند.
مقاله مرتبط: عوامل موثر در طراحی UX و UI برای اپلیکیشن موبایل
اصطلاحات رایج در طراحی رابط کاربری
همانطور که از مطالب بالا متوجه شده اید، طراح UX وظیفه مهمی دارد، بنابراین اگر شما میخواهید به عنوان یک طراح تجربه کاربری، حرفی برای گفتن داشته باشید حتما باید با اصطلاحات کاربردی این حوزه آشنایی داشته باشید.
3Click Role یا قانون 3 کلیک
این قانون میگوید اگر کاربر شما نتواند با 3 کلیک به قسمت مورد نظر خود برسد، اپلیکیشن یا وب سایت شما را ترک خواهد کرد. این قانون بیان کننده این است که شما باید دسترسی های لازم را برای کاربر، به بهترین شکل فراهم کنید. در مورد درست یا غلط بودن این قانون فعلا بحث نمیکنیم، فقط شما به عنوان یک طراح تجربه کاربری باید با این اصطلاح آشنا باشید.
5Second Test یا تست 5 ثانیه
تست 5 ثانیه یکی از اصلی ترین اصطلاحات UX است که میگوید شما باید طوری اپلیکیشن یا سایت خود را طراحی کنید که در 5 ثانیه UI را به کاربر نشان دهید و او را در اپ یا سایت خود نگهدارید. این روش باعث میشود، در صورت ترک اپ یا سایت توسط کاربر، UI در ذهن او باشد و بتوانند آنچه در صفحه دیده بود را به یاد آورد.
قانون 20/80
قانون 20/80 بر اساس اصل پارِتو (Pareto) می باشد و برای تمامی اپلیکیشن ها، سایت ها و تمامی محصولات دیجیتال صدق میکند. این قانون میگوید 20 درصد از ویژگی ها علت 80 درصد از اتفاقات است. برای مثال میتوانید در طراحی یک محصول، ذهن کاربر را با ویژگی های فراوان گیج نکنید و فقط روی ویژگی های اصلی و کلیدی تمرکز کنید.
Accessibility یا دسترسی پذیری
یکی از مهمترین اصلاحات در UX دسترسی پذیری است. این اصطلاح به این معنا است که یک سایت یا اپلیکیشن باید به گونه ای طراحی شود که تمامی افراد بتوانند از آن استفاده کنند. برای مثال رنگ بندی آن باید به گونه ای باشد که افرادی که دچار کور رنگی هستند هم محتوای صفحه را به طور کامل درک کنند. وجود فاصله مناسب بین دکمه های اپلیکیشن و کلیک کردن به آسانی هم نمونه ای دیگر از دسترسی پذیری در تجربه کاربری است.
Analytics یا تجزیه و تحلیل
آنالیز کردن ترافیک وب سایت و اپلیکیشن به شما نشان میدهد که کاربر از چه طریقی به سایت یا اپلیکیشن شما آمده و در کدام صفحات فعالیت داشته اند. شما باید بتوانید رفتار کاربران خود را آنالیز کنید تا بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
Conversion یا نرخ تبدیل
شما به عنوان یک طراح تجربه کاربری حتما باید با اصطلاح نرخ تبدیل آشنایی داشته باشید. این عبارت بیان کننده درصد بازدید کنندگانی است که عمل مورد نظر ما را به پایان میرسانند. در واقع روزانه تعداد بسیار زیادی از افراد از وب سایت و اپ شما استفاده میکنند، اما فقط تعداد محدودی از آنها عملیات مورد نظر شما را تا انتها انجام میدهند. برای مثال نرخ تبدیل کاربر به مشتری بیان کننده تعداد کاربرانی است که از شما خرید کرده اند و به مشتری شما تبدیل شده اند.
User Engagement یا مشارکت و تعامل کاربر
یوزر انگیجمنت یکی از اصلی ترین مفاهیمی است که شما به عنوان یک طراح UX باید با آن آشنایی داشته باشید و مفهوم آن را درک کرده باشید. در واقع این عبارت بیان کننده این است که هر چیزی که باعث درگیر شدن کاربر با اپلیکیشن یا وبسایت میشود ( مانند یک منو ) از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین باید سعی کنید با ایجاد تغییرات مفید میزان درگیری کاربر با اپلیکیشن خود را بهتر کنید و باعث بهبود User Engagement خود شوید.
جمع بندی
ما در این مقاله سعی کردیم معنی طراحی تجربه کاربری یک محصول را به همراه اصطلاحاتی که همه طراحان UX باید با آن آشنا باشند را برای شما بیان کنیم. بنابراین اگر قصد دارید با طراحی اپلیکیشن در مشهد یا شهرهای دیگر باعث پیشرفت و توسعه کسب و کار خود شوید، مطالب این مقاله به شما کمک میکند تا با برخی از اصطلاحات مربوط به تجربه کاربری آشنا شوید.
در انتها امید است مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و بتوانید بهترین استفاده را از این نوشته داشته باشید.