معرفی ترفندهای افزایش اعتماد مشتریان
5 دقیقه
برای اینکه بتوانید در مسیر رشد و توسعه شرکت و کسب و کار خود قدم بردارید، می بایست نظرات مشتریان را دریافت کرده و روی آن ها به صورت عمیق تحلیل و بررسی انجام دهید. تا از نقاط ضعف و قوت خود با خبر شده و در راستای بهبود آن تلاش کنید.
هنگامی که نظرات مثبت مشتریان زیاد شود، کاربران و مخاطبان تازه وارد سریع تر می توانند اعتماد کنند. بهترین راه برای توسعه کسب و کارتان، آموختن شیوه های جلب نظر مشتری است، با این کار می توانید به مشتریان جدید خود بیفزایید و افزایش فروش داشته باشید.
راه های افزایش اعتماد مشتری
اگر به دنبال افزایش اعتماد مشتریان خود هستید باید از برخی راهکارها پیروی کنید تا سریعتر به نتیجه دلخواهتان برسید. زیرا در کسب و کارهای انلاین یکی از مهم ترین موارد برای موفقیت، اعتماد سازی می باشد. طبق آخرین تحقیقات انجام شده و نظر سنجی مشتریان، مشخص شد؛ هنگام خرید از فروشگاه های آنلاین، ابتدا به بررسی نظرات مشتریان درباره محصول انتخابی خود می پردازند و در صورت رضایت مشتریان، اقدام به خرید آن محصول می کنند.
مثلا اگر در بین 10 نظر 4 نظر از آن مثبت باشد احتمال خرید هر مشتری 57 درصد می باشد. همچنین اگر در سایت مورد نظر، بازخوردی راجب محصول پیدا نکنند؛ احتمال خرید نکردن هر مخاطب تقریبا 92 درصد می شود.
نظرات مشتریان می تواند یکی از مهم ترین مولفه ها برای خرید کردن محسوب شود، پس در طراحی سایت توجه ویژه ای به قسمت نظرات داشته باشید. برای این منظور می توایند از شیوه های زیر استفاده کنید.
در نظر گرفتن هدیه برای هر بازخورد
یکی از راحت ترین کار ها، درخواست و تشویق مشتری به درج نظرات است. با در پیش گرفتن این مسیر می توانید توجه مخاطب خود را به بخش نظرات سایت جلب کنید، از این طریق مشتریان مشتاق می شوند تا نظر خود را به ثبت برسانند.
می توانید برای مشتریان ایمیلی، درخواست نظر ارسال کنید، این روش تاثیر بسیار زیادی در جذب نظرات می تواند داشته باشد. حداکثر تلاش خود را انجام دهید تا روند نظر دهی برای مشتری آسان شود.
اگر می خواهید کسانی که در وبسایت شما نظر می دهند، افزایش یابند؛ در نظر گرفتن تخفیف مثلا 10 درصدی می تواند مفید و موثر واقع شود.
تخفیف یا قرعه کشی بین افرادی که تعامل دارند و نظرات خود را ثبت می کنند؛ نیز یکی از راه های ترغیب مشتریان به ثبت نظر است. با انجام این کار بین اعضای نظر دهنده، کاربران را تحریک به نظر دادن کنید. همچنین با این کار صرف وقت برای ثبت نظر منطقی تر بنظر می آید.
ساخت اکانت در شبکه های اجتماعی
جلب اعتماد مشتری امری بدیهی است که هر شرکت باید برای افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) انجام دهد. بهتر است بدانید سایت شما تنها مکانی نیست که، مشتری بدنبال نظرات کاربران می گردد.
مقاله مرتبط: بهینه سازی نرخ تبدیل کلید طلایی کسب و کارها
طبق تحقیقات صورت گرفته و اعلام نتیجه توسط سایت ریویو تراکر (Review Trackers)، مشخص شد 63.6 درصد از تعداد افرادی که می خواهند نسبت به خرید یک محصول اقدام کنند؛ ابتدا نظرات و بازخورد ها در گوگل را جستجو می کنند.
تحقیقات دیگری در این زمینه انجام شده است. آمار ارائه شده از این مطلب عنوان می کند، فیس بوک (Facebook) می تواند به میزان 52 درصد، در اقدام کاربران نسبت به خرید یک محصول تاثیر بگذارد.
با تحلیل و بررسی این آمار و ارقام به این نتیجه دست می یابیم که خواندن نظرات گفته شده در مورد محصول در فضای مجازی، تاثیر بیشتری نسب به جایگاه وبسایت در موتور جستجوی گوگل روی خرید مشتری دارد.
با ایجاد حساب در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و ساخت اکانت مخصوص کسب و کار در گوگل، می توانید بازخورد و نظرات کاربران نسبت به محصول و خدماتی که ارائه می دهید را بررسی کنید. همچنین از این طریق مشتریان بالقوه را هم می توانید شناسایی کنید.
مقاله مرتبط: استراتژی شبکه های اجتماعی | چگونه یک استراتژی موفق تدوین کنیم؟
پاسخ دادن به تمام نظرها
شاید در نگاه اول پاسخ دادن به تمام نظر ها کار زمان بری دیده شود، اما با این کار شما بقیه کاربران را هم به نظر دادن تشویق می کنید که ارزش وقت گذاشتن دارد.
تعامل با کاربران یکی از عوامل جذب آنها محسوب می شود. با پاسخ دادن به نظرات کاربران می توانید، نرخ تبدیل (Conversion Rate) خود را افزایش دهید. با این کار بین شما و مخاطب رابطه عمیقی شکل می گیرد که در ماندگاری آن ها موثر است.
به یاد داشته باشید، هنگام پاسخ دادن یک جواب کلی به تمام سوالات و نظرات ندهید؛ بلکه پاسخ شما باید شخصی تر بوده و برای هر کاربر جواب مستقل بدهید.
به شما اطمینان می دهیم زمانی که مخاطبان از قسمت نظرات دیدن می کنند، علاوه بر خواندن نظرات کاربران، نزدیک به 89 درصد از آن ها پاسخ مدیر سایت را هم مطالعه می کنند.
طبق تحقیقات انجام شده توسط موسسه هاروارد، میان وبسایت هایی که رتبه بالایی در موتور جستجوی گوگل داشته اند با صفحه هایی که نظرات مخاطبان را پاسخ داده اند ارتباط مستقیم وجود داشته است.
در نتیجه وقت گذاشتن برای تشکر از مشارکت مخاطب ها هنگام نظر دادن و محترمانه برخورد کردن با کسانی که از شما انتقاد کرده اند، می تواند استراتژی هوشمندانه ای باشد که کار بازاریابی و جلب اعتماد مشتری را به خوبی پیاده سازی کند.
مقاله مرتبط: شبکههای اجتماعی بر روی سئو سایت چه تاثیری میگذارند؟
منتشر کردن بازخورد های مثبت
در آخرین تحقیقات به عمل آمده روی مشتریان اعلام کرده اند، قسمت نظرات روی انتخاب آن ها 97 تاثیر مستقیم داشته است. پس در نتیجه، برای خرید یک محصول که 5 نظر برای آن وجود دارد، نسبت به محصولی که هیچ نظری برای آن به ثبت نرسیده بیشتر است.
پیشنهاد راه حل برای نظرهای منفی
طبق اماری که برای شما ارائه کردیم، دریافتید که 89 درصد مراجعه کنندگان قسمت نظرات را دنبال می کنند. در میان تمام نظر های مثبت، همیشه نظر منفی هم وجود دارد. به خاطر داشته باشید که پاسخ به نظر منفی و انتقادی، می تواند مهم تر از موارد دیگر باشد.
برای اینکه بتوانید اعتماد کاربران را جلب کنید، باید پاسخی محترمانه و راهکاری مفید برای نظر های انتقادی در نظر بگیرید.
با این کار ضمن افزایش اعتماد مشتریان فعلی، می توانید کسانی که از شما نا امید یا دلسرد شده را هم امید وار کنید تا دوباره به سمت شما بازگردند.
نتیجه گیری
با این که راهکارهای زیادی برای جذب مشتری و ترغیب آنها به ثبت نظرات وجود دارد؛ در این مطلب سعی شد بهترین و موثرترین آن ها را برای شما عنوان کنیم، تا بتوانید در جهت اعتماد و جلب رضایت مشتری اقدامی موثر انجام داده و در طراحی سایت موفق عمل کنید. با بدست آوردن رضایت مشتریان می توانید روی فروش بیشتر محصول و بازدید از سایت خود حساب کنید.