استراتژی شبکه های اجتماعی | چگونه یک استراتژی موفق تدوین کنیم؟
5 دقیقه
امروزه شبکه های اجتماعی به یکی از مهم ترین ابزارها برای ارتباطات تبدیل شده اند. در این بین کسب و کارهای مختلف می توانند با استفاده از پتانسیل فضای مجازی، تجارت خود را تا حد زیادی توسعه دهند. اما برای استفاده از شبکه های اجتماعی در جهت گسترش کسب و کار، حتما باید استراتژی مناسبی برای انتشار مقالات و تولید محتوا تخصصی داشته باشید تا بتوانید نتایج خوبی بگیرید. یکی از مزایای داشتن استراتژی شبکه های اجتماعی، بهبود رتبه سئو سایت است که این موضوع می تواند سودآوری زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. در این مقاله به نحوه تعریف، یا حتی بهبود استراتژی شبکه های اجتماعی می پردازیم.
استراتژی شبکه های اجتماعی چیست؟
به طور کلی، هنگامی که از استراتژی شبکه های اجتماعی صحبت به میان می آید، باید دو نوع استراتژی را در نظر بگیریم. نوع اول به معنای استراتژی محتوا است که حتما باید محتوای قابل قبولی تولید کنید و نوع دوم آن، استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی می باشد.
بنابراین برای تعیین یک استراتژی موفق در شبکه های اجتماعی ابتدا باید سوالات زیر را پاسخ دهید.
- هدف شما از تبلیغات و حضور شبکه های اجتماعی چیست؟
- مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند؟
- قصد دارید چه نوع محتوایی برای آنها بسازید و چه نیازی از آنان را برطرف کنید؟
- مخاطبان هدف، چگونه می توانند به محتوای شما دسترسی داشته باشند؟
- افرادی که مخاطب شما هستند، چه زمانی از محتوای شما استفاده می کنند؟
استراتژی شبکه های اجتماعی یعنی، برای تبلیغات یا تولید محتوا چه هدفی دارید؟ قصد دارید از کجا به کجا برسید؟ به چه روشی نیاز مخاطب خود را برطرف می کنید؟
نحوه تولید استراتژی موفق برای شبکه های اجتماعی
امروزه اگر از فعالیت در شبکه های اجتماعی، قصد کسب درآمد دارید، حتما باید یک استراتژی مناسب داشته باشید. اگر برای نحوه فعالیت خود، استراتژی و برنامه مشخصی تعیین نکنید، عملا حضور شما در Social Media بی فایده است. فعالیت در فضای مجازی هم مانند سایر رسانه ها، به برنامه مشخص، پول و زمان برای برقراری ارتباط با مشتریان و متقاعد کردن کاربران احتیاج دارد.
اما خوشبختانه برای اینکه بتوانید یک استراتژی مناسب برای شبکه های اجتماعی خود تعیین کنید، نیازی به دانستن نحوه عملکرد هر 14 پلتفرم شبکه اجتماعی ندارید. کافیست نکاتی که در ادامه توضیح می دهیم را رعایت کنید تا پس از مدتی، شاهد رشد پروفایل یا اکانت خود در شبکه های اجتماعی باشید.
-
انتخاب بک گراند و تم مناسب
بدون شک، داشتن یک بک گراند زیبا و چشم نواز، میتواند حضور شما را در شبکه های اجتماعی پر رنگ تر کند. همچنین طراحی تم باعث می شود، فضایی زیبا ایجاد کنید تا بدین وسیله کاربر را جذب بیزینس خود کرده و به مشتری شما تبدیل شود.
اولین قدم برای اینکار این است که برای خودتان مشخص کنید قصد دارید دقیقا چه چیزی را در شبکه اجتماعی خود بفروشید یا تبلیغ کنید؟ رنگ بندی تم را میتوانید با توجه به رنگ های محصولات یا لوگو خود انتخاب کنید. در نهایت مهم نیست شما تا چه حد میتوانید عکس محصولات یا خدمات خود را زیبا کنید، خود محصول یا خدمت شماست که اهمیت زیادی برای کاربر دارد.
-
ادبیات و لحنی ثابت داشته باشید
این موضوع به این معنی است که باید برای تمام پست های خود، لحن بیان مشخص و ثابتی داشته باشید. اصلا توجه نکنید که در چند شبکه اجتماعی فعالیت می کنید و چند نفر در حال تولید محتوا برای این شبکه های اجتماعی هستند، شما باید به نحوی رفتار کنید که کاربر حس کند پشت تمام این اکانت ها فقط یک نفر است.
-
تولید محتوا با کیفیت
اگر می خواهید به صورت موازی، اکانت تجاری و اکانت شخصی خود را پیش ببرید، ممکن است گاهی اوقات حساب بیزنسی خود را فراموش کنید و محتوا منتشر نکنید. برای این موضوع به خودتان خورده نگیرید، تجربه نشان داده است که معمولا افراد نمی توانند چند وظیفه را به صورت همزمان پیش ببرند.
متاسفانه یکی از عواملی که ممکن است تاثیر گذاری برند شما را با مشکل مواجه کند، این است که از اکانت های تجاری خود در شبکه های اجتماعی دور شوید.
نکته: حضور نا منظم در فضای مجازی، حتی از حضور نداشتن در آن هم زیان آور تر است.
با توجه به موارد گفته شده، بهتر است برای مدتی از اکانت شخصی خود دور شوید و برای اکانت تجاری خود در شبکه های اجتماعی محتوا تولید کنید. امروزه ابزارهای زیادی هستند که می توانند محتوای شما را زیبا تر کنند، پیشنهاد می کنیم حتما از ابزارهای موجود استفاده نمایید. همچنین سعی کنید در بین عکس هایی که به عنوان پست منتشر می کنید، ویدیوهای جذاب هم تهیه کرده و آنها را انتشار دهید.
محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی
امروزه شبکه های اجتماعی زیادی وجود دارد که افراد از سراسر دنیا در آنها فعالیت دارند. شما به عنوان فردی که صاحب یک کسب و کار است، باید بدانید کدام محتوا برای کدام شبکه اجتماعی مناسب است. برای مثال شبکه اجتماعی لینکدین، یک جامعه از افراد متخصص است که در مورد مباحث تخصصی به بحث و گفتگو می پردازند. بنابراین شما نمی توانید در این فضا، لطیفه منتشر کنید انتظار داشته باشید بازخورد مثبتی دریافت کنید.
بهتر است ابتدا مخاطب خود را شناسایی کنید، سپس بررسی کنید مخاطبان شما در کدام شبکه حضور دارند، سپس محتوایی متناسب با فضای آن شبکه اجتماعی منتشر کنید.
مقاله مرتبط: تاثیر جادویی لینکدین در ارتقا کسب و کارها
ایجاد تقویم محتوایی
فرض کنید شما توانسته اید مخاطب هدف خود شناسایی کرده و نیاز او را هم بررسی کرده اید. در این مرحله داشتن یک برنامه زمانبندی یا تقویم محتوایی برای انتشار مطالب می تواند به شما کمک زیادی کند. یک برنامه زمانبندی برای خود تدوین کنید و دقیقا طبق همان برنامه محتوای خود را منتشر کنید.
البته قبل از تدوین برنامه زمانبندی، بررسی کنید که مخاطب هدف شما چه تایمی از روز را در شبکه اجتماعی حضور دارد تا محتوای شما را ببیند؟ مخاطب قابلیت دیدن چند پست از شما در طول روز یا هفته را دارد؟
مقاله مرتبط: تقویم محتوایی چیست و چگونه باید یک تقویم محتوایی ایجاد کرد؟
جمع بندی
فعالیت در شبکه های اجتماعی یکی از مواردی است که تاثیر زیادی در سئو در مشهد یا شهرهای دیگر دارد. بنابراین بهتر است قبل از شروع هرگونه فعالیتی در فضای مجازی، ابتدا برای خود یک استراتژی مناسب تدوین کنید. برای موفقیت در این زمینه، پیشنهاد می کنیم تمام موارد ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید. امید است مطالب ارائه شده در این نوشته برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.