تقویم محتوایی چیست و چگونه باید یک تقویم محتوایی ایجاد کرد؟
5 دقیقه
امروزه تولید محتوا امری مهم محسوب می شود و تولید آن اصول اساسی خود را میطلبد. یکی از مواردی که حتما باید برای تولید محتوایی باکیفیت و تاثیرگذار رعایت شود؛ بازاریابی آن است. می توان از بازاریابی به عنوان اصلی ترین موضوع هر کسب و کاری یاد کرد. در این کار نظم حرف اول را میزند، برای این موضوع داشتن یک تقویم محتوایی کافی است. با داشتن این برنامه شما میتوانید به راحتی در راستای تولید و تبلیغ محتوای خود قدم بردارید. وقتی که از برنامه خود پیروی کنید در نهایت متوجه میشوید تولید محتوای تخصصی شما به نتیجه رسیده است یا خیر؟ در این بین سئو در مشهد نیز نقش مهمی در بهبود رتبهبندی محتوای شما در موتورهای جستجو ایفا میکند.
تقویم محتوایی چیست؟
اولین سوالی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که تقویم محتوایی چیست؟ تقویم محتوایی یک برنامه منظم و ساده در مورد سفارش تولید محتوا و مطالبی که قصد دارید آنها را منتشر کنید است، در این برنامه زمان انتشار مقالات، جزتیات هر مطلب و اینکه در کدام دسته بندی قرار میگیرد درج شده است. این برنامه به تیم بازاریابی شما کمک میکند در راستایی فعالیت های خود به صورت سازماندهی شده عمل کنند. تقویم محتوایی بهترین گزینه ی ممکن روی میز است که میتوانید از طریق آن روی اصول و نظم جلو بروید و لحظه به لحظه به اهداف و مقاصد خود نزدیک تر شوید.
زمان بندی دقیق منتشر کردن محتوا
از معانی دیگر تقویم محتوایی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ به کار میبرند میشود به Content Calender و Editorial Calender اشاره کرد، این اصطلاحات از ابزار های کلیدی کار شما محسوب میشود. تقویم تولید محتوا در واقع یک برنامه ریزی دقیقی از کار های روزانه است. با استفاده از این جدول میتوانید برای تهیه و تنظیم دقیق برنامه زمانی اقدام مناسب را انجام دهید. در اصل با این کاری که انجام میدهید میشود گفت تنها رقیب شما خودتان هستید که باید طبق برنامه هر روز بهتر از دیروز خود عمل کنید و در این راه برنده ی اصلی شما هستید چرا که میتوانید از طریق نمودار و اندازه گیری آن نسبت به عملکرد خود مطلع شده یا تیم تولید محتوای خود را ارزیابی کنید. نام دیگر تقویم تولید محتوا Content Calender است، این برنامه یک زمان بندی ساده از کارهای روزای تیم تولید محتوا به حساب می آید که از این طریق تنظیم دقیق پست های بلاگ، پست های شبکه های اجتماعی و کمپین های محتوایی در آن درج شده تا بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را پیاده سازی کنید. اگر تولید محتوا را گنج در نظر بگیریم به تقویم تولید محتوا میشود به چشم یک نقشه گنج یا نقشه راه نگاه کرد که شما لحظه به لحظه با برنامه ریزی دقیق و بهترین عملکرد میتوانید هر روز قدم به قدم به آن نزدیک تر شوید. در جمع بندی کلی میشود گفت در این برنامه زمان بندی دقیق چه محتوایی در چه زمانی قرار میگیرد وجود دارد.
برنامه ریزی تقویم محتوایی
در ابتدای راه شاید بپرسید که اصلا چگونه میشود یک تقویم محتویی تهیه کرد و از کدام قسمت باید شروع به کار کرد. اگر با نظم و ترتیب رو به جلو حرکت کنید میبینید که انجام دادن این کار چندان هم سخت نیست و حتی میتوانید از کسانی که دستی در این کار دارند ایده بگیرید یا از آن ها کمک بخواهید.
همچنین در تقویم محتوا باید موارد زیر را پوشش دهد.
- تاریخ انتشار محتوا و عنوان هر محتوا
- دسته بندی محتوا
- ماهیت و نوع محتوا
- موقعیت مخاطب های شما
تاریخ های مهم را به یاد بسپارید
با استفاده از برنامه ریزی که انجام داده اید تاریخ های مهم همیشه جلوی چشم شما هستند و میتوانید نسبت به تاریخ مورد نظر بهترین عملکرد را انجام دهید. از طرفی یادتان نمیرود که زمان انتشار مقاله ی تعیین شده در چه موقعی است. این نقطه عطفی در تولید کردن محتوای شما به صورت منظم و کاربردی به حساب می آید.
تقویم محتوایی از چه چیز هایی تشکیل شده است؟
- عنوان محتوا: عنوان محتوا در به طور دقیق مشخص شده است.
- تاریخ منتشر شدن محتوا: تمام مراحل تولید محتوا را شامل میشود از ویرایش، سئو تا تصاویر مربوط به آن و همه ی این موارد باید در تاریخ تنظیم شده انجام شوند.
- مخاطب محتوا: اولین کاری که قبل از ایجاد تقویم باید انجام دهید شناخت مخاطب محتوا است این کار باعث بهبود عملکردتان میشود.
- CTA محتوا: بعد از آماده شدن محتوا و رسیدن آن به دست کاربر و هدایت مخاطبین به مقصد مورد نظر نوبت به CTA میرسد که در این مرحله بسیار کمکتان میکند.
- هدف تولید محتوا: در راستای تولید محتوای خود همیشه باید هدف آن را در بر بگیرد. این یکی از مهم ترین عوامل در تولید محتوا است.
- نوع و ماهیت محتوا: ویدئو، تکست (متن)، پادکست، اینفوگرافی، محصول و غیره.
- نویسنده محتوا: در این مرحله باید مشخص کنید کدام فرد برای چه موضوعی تخصص بیشتری دارد این شما کمک میکند که فرد مناسب را انتخاب کنید.
- ارتقا و اشتراک محتوا: بعد از انجام مراحل باید محتوا نباید به خودی خود رها شود همواره باید در صدد به روز رسانی و ارتقاء مطالب باشید.
- آمار محتوا: آمار در این بخش به شما کمک میکند و توسط این قسمت میتوانید تحلیل کنید که برنامه ریزی شما که به صورت روزانه، ماهانه و سالانه بوده چگونه عمل کرده است.
مقاله مرتبط: آشنایی با رایج ترین مدل های CTA
جمع بندی
تیم ما سعی کرده است تا اطلاتی که در این سالها با تجربه به دست آورده است را در اختیارتان قرار دهد. با استفاده از این اطلاعات میتوانید به خودتان در این زمینه کمک شایانی انجام دهید و روز به روز در حال پیشرفت باشید. همچنین آموزش دیجیتال مارکتینگ در مشهد میتواند به شما کمک کند تا با بهرهگیری از بهترین روشها و تکنیکهای روز، در زمینه بازاریابی دیجیتال به موفقیتهای بیشتری دست یابید و کسب و کار خود را به سطح بالاتری برسانید.
ما خوشحالیم که توانستیم در این زمینه از باید ها و نباید های کار صبحت کنیم و امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را برده باشید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر درباره تولید محتوا تخصصی دارید؛ می توانید با ما تماس بگیرید.