انتخاب تگ عنوان مناسب (title tag) و نقش آن در سئو سایت

انتخاب تگ عنوان مناسب یکی از کلیدی ترین نکاتی است که در پروسه بهینه سازی سایت باید به آن توجه کرد. تاثیر بسیار این موضوع در ارتقاء رتبه سایت و اهمیت آن موجب شده تا ما در این مقاله به آن بپردازیم.
تگ عنوان چیست؟
تگ عنوان مناسب را زمانی می توانید تولید کنید که در مرحله اول با مفهوم تگ عنوان آشنا شده باشید. تگ عنوان را با ساده ترین بیان ممکن میتوان همان تگ های آبی رنگی که در صفحه نتایج موتور های جستجو (SERPs) مشاهده میکنید، معرفی کرد. آنها همان عناوین سئو سایت های مختلفی هستندکه پس ازجستجوی عبارت های کلیدی برای شما به نمایش درآمده اند و یک توضیح مختصر ولی دقیقی از محتوای صفحات مربوط به خود را ارئه می کنند، به همین دلیل انتخاب تگ عنوان مناسب، برای ما حائز اهمیت است.
دلایل اهمیت انتخاب یک تگ عنوان اصولی
title tag یا همان تگ عنوان، المانی از HTML است که معرف محتویات صفحه سایت است و همین نکته می تواند یکی از مهمترین دلایل اهمیت نوشتن و چگونگی انتخاب آن باشد، همچنین تگ عنوان در سه جایگاه کلیدی که در زیر به آنها اشاره می کنیم، دیده می شود:
- موتورهای جستجو
- مرورگرها
- شبکههای اجتماعی
در هر سه جایگاه ذکر شده، تگ عنوان برای مخاطب به نمایش در می آید، حال کاربردی بودن، جذاب و گیرا بودن آن می تواند مخاطب را به خود جذب کرده و روی نرخ CTR و سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد. البته این اثر مثبت در سئو سایت منوط بر این است که تگ عنوان مناسب، معرف محتوایی کامل و جامع و کاربر پسند نیز باشد. در ادامه این مطلب به title tag و نقش آن در سئو به صورت تخصصی تر خواهیم پرداخت.
مقاله مرتبط: CTR یا نرخ کلیک در گوگل چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟
تاثیر انتخاب یک title tag مناسب روی سئو سایت شما
در این بخش می خواهیم title tag و نقش آن در سئو را بررسی نماییم. اولین قدم برای بهینه سازی سایت ، نوشتن تگ عنوان مناسب و پس از آن تولید محتوا است. با جستجو یک عبارت کلیدی توسط کاربر، و نمایش تگ های عناوین مرتبط با آن در صفحه نتایج جستجو، تاثیر تگ عنوان خوب را می توان دید. در صورتی که کاربر در بین سایت های مختلف، جذب تگ عنوان شما شده و وارد صفحه شما شود، نرخ CTR سایت شما را بهبود بخشیده و در صورتی که در صفحه شما اطلاعات لازم را بدست آورده و بیشتر از 5 ثانیه در آن صفحه بماند می تواند روی نرخ Dwell Time نیز تاثیر مثبت بگذارد. در نتیجه انتخاب تگ عنوان مناسب می تواند روی بهبود این دو فاکتور نیز تاثیر گذار باشد. تا اینجا اهمیت انتخاب تگ عنوان مناسب و نقش آن در سئو را بررسی کردیم، در ادامه از ویژگی های title tag اصولی خواهیم گفت.
ویژگی های یک تگ عنوان اصولی
دلایل اهمیت انتخاب تگ عنوان مناسب و نقش آن در سئو را بیشتر سئو کاران می دانند، اما اینکه یک تگ عنوان مناسب چه ویژگی هایی دارد، و چگونگی انتخاب آن، اطلاعات تخصصی تر است که ما در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. برای انتخاب تگ عنوان مناسب و تاثیرگذار روی سئو سایت باید به نکات زیر توجه کرد:
-
فرمت بهینه و درست تگ عنوان
یک تگ عنوان فنی باید در قالب چنین فرمتی نوشته شود: کلمه کلیدی اصلی – کلمه کلیدی ثانویه – ... |
منظور از فرمت بالا این است که هرچه عبارت کلیدی مورد نظر در ابتدای عنوانمان استفاده شود تاثیر بیشتر و اهمیت بالاتری دارد.
نمونه کد یک تگ عنوان فنی در صفحه وب :
Example Title</code></pre>
<ul>
<li><strong>طول مناسب تگ عنوان و توجه به تعداد کاراکتر </strong></li>
</ul>
<p>علاوه بر اینکه باید تگ عنوان را طبق فرمتی که در بالا به آن اشاره کردیم بنویسید،توجه به تعداد کاراکتر و طول تگ عنوان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.استاندارد تعریف شده گوگل برای یک تگ عنوان مناسب ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر است. اگر تعداد کاراکتر تگ شما در این بازه قرار داشته باشد توسط گوگل به طور کامل نمایش داده می شود در غیر این صورت مابقی آن به شکل "..." نشان داده خواهد شد. سعی کنید تعداد کاراکتر به کار برده شده در تگ عنوان خود را کمتر از 55 تا درنظر بگیرید.</p>
<ul>
<li>قرار دادن کلمات کلیدی در ابتدای عنوان</li>
</ul>
<p>همانطور که در فرمت بهینه گفتیم ،بهترین شکل یک تگ عنوان اصولی این است که باکلمه کلیدی اصلی شروع شود،چرا که موتورهای جستجو صفحاتی را که تگ عنوان آنها با کلمات کلیدی قوی شروع می شود ،بیشتر به کاربران پیشنهاد می کنند.پیشنهاد شدن شما به کاربران هر چقدر بیشتر اتفاق بیفتد و موجب ورود آنها به وبسایت شما شود، نرخ کلیک CTR سایت شما را در گوگل افزایش خواهد داد.</p>
<ul>
<li><span style="color: #ff0000;"><strong>سعی کنید تگ عنوان </strong><strong>و تگ </strong><strong>H1</strong><strong> خود را یکی در نظر نگیرید</strong></span></li>
</ul>
<p>تگ H1 مهمترین تگ HTML بوده که یکتا بودن آن یکی از کلیدی ترین نکات <a href="https://rayapars.ir/seo" rel="follow"><strong>بهینه سازی سایت</strong></a> می باشد.به همین دلیل تشابه بین تگ H1 و تگ عنوان می تواند یک امتیاز منفی برای بهینه سازی سایت در نظر گرفته شود.</p>
<ul>
<li><strong>از لحاظ فنی،بهترین جایگاه برای تگ عنوان قرارگرفتن بین تگ</strong><strong> head </strong><strong>است.</strong></li>
</ul>
<p>به این نکته توجه داشته باشید که محل قرار گرفتن تگ عنوان، بین تگ <strong>head </strong>است و قرار گرفتن آن بین تگ <strong>body</strong> اشتباه است.نکته مهم دیگر این است که هر صفحه فقط باید یک تگ عنوان داشته باشد.عدم استفاده از تگ عنوان یا استفاده از چند تگ عنوان نیز جزء اشتباهات محسوب می شود.</p>
<ul>
<li>عنوان باید جذاب باشد،اما نه غیر واقعی و گول زننده</li>
</ul>
<p>تگ عنوان خوب و اصولی باید کاربر پسند و گیرا باشد ،اما در صورتی که حاوی محتوایی گول زننده و ضعیف باشد Bounce Rate (نرخ ریزش کاربر) سایت را بالا برده و باعث افت شدید رتبه سایت می گردد.</p>
<ul>
<li>تگ عنوانی انتخاب کنید که با محتوای تان مرتبط باشد</li>
</ul>
<p>نباید به خاطر حفظ جذابی تگ عنوان مرتبط بودن آن با محتوا را فراموش کنید،در صورتی که از کلمات کلیدی طبق فرمت گفته شده در تگ عنوان استفاده کنید،با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.</p>
<ul>
<li>یکتا بودن عنوان صفحه را فراموش نکنید</li>
</ul>
<p>گوگل با وجود صفحه هایی با عناوین تکراری مخالف است و آنها را در لیست اولویت پیشنهادات خود قرار نمی دهد.</p>
<ul>
<li>در انتهای تگ عنوان نام برند خود را ذکر کنید.</li>
</ul>
<p>به کار بردن نام برند در انتهای تگ عنوان به یکتا بودن آن کمک بسیاری می کند.همچنین باعث بیشتر دیده شدن نام برند و ماندگاری در ذهن مخاطب می شود.</p>
<ul>
<li><strong>سعی کنید تگ عنوان را کوتاه و مفید بنویسید.</strong></li>
</ul>
<p>تا جایی که ممکن است از به کار بردن کلمات اضافی مانند ضمایر ملکی و یا کلمات ربط و صفت های تکراری بپرهیزید.</p>
<ul>
<li>غلط املایی در تگ عنوان فاجعه است.</li>
</ul>
<p>بزرگترین تاثیر منفی وجود غلط املایی در تگ عنوان ،عدم نمایش سایت شما در صفحه نتایج جستجو به ازای کلمه ای است که آن را غلط نوشته اید و این برابر است با از دست دادن شانس افزایش نرخ کلیک . پس حتما قبل از انتشار مطلب ،از لحاظ املا،محتوای خود را مجددا بررسی نمایید.</p>
<ul>
<li>برای انتخاب تگ عنوان اصولی می توانید از ابزارهای تحلیل استفاده کنید.</li>
</ul>
<p>ابزار هایی وجود دارند که می توانند آنالیز دقیقی از پرطرفدارترین و تاثیرگذارین کلمات کلیدی، در اختیار شما قرار بدهند. ابزارهایی مثل Google Adwords، Google Keyword Planner، Google Trends.</p>
<ul>
<li>به هیچ وجه در تگ عنوان از کارکترهایی مانند $ و & استفاده نکنید.</li>
</ul>
<p>نکته مهم: رعایت این اصول همه منوط بر این است که تگ عنوان و محتوای شما مورد پسند کاربران واقع شود.پس دقت کنید سلیقه کاربران و رضایت آنها را فدای اصولی بودن محتوای خود نکنید.</p>
<p><strong>زمان انتخاب تگ عنوان،خود را به جای کاربران بگذارید.</strong></p>
<p>هدف از سئو سایت و ارتقاء رتبه ،بیشتر دیده شدن و جذب مشتری است.پس یک <a href="https://rayapars.ir/seo" rel="follow"><strong>سئو کار خوب</strong></a> باید نیاز مشتری را شناسایی کرده و با قرار دادن خود به جای مشتری دید کاملی از ذهن او بدست آورد.در بحث انتخاب تگ عنوان مناسب نیز بهترین کار این است که فرض کنید ، خودتان مشتری خودتان هستید و فکر کنید که برای رفع نیاز تان چه خواهید کرد.در نوار جستجوی گوگل چه عبارت هایی می نویسید تا به صفحه هدف برسید.آنچه که به ذهن تان می رسد را لیست کرده و با استفاده از ابزار های آنالیز نام برده شده به برسسی آنها بپردازید ویک تگ عنوان مناسب انتخاب کنید.</p>
<p> </p>
<p> </p>