فضای بالای صفحه در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟
5 دقیقه
در طراحی های جدید سایت دیده شده که اکثرا به فضای بالای صفحه یا Above the fold بسیار کم اهمیت داده شده است، این قسمت یکی از بخش های مهم سایت به شمار می رود که در نگاه اول به دید کاربران رسیده و برای موتور جستجوی گوگل هم بسیار حائز اهمیت می باشد. Above the fold یکی از مسائلی است که برای سئو سایت اهمیت دارد، پس بهتر است که هنگام طراحی سایت بیشتر برای آن وقت بگذارید و از آن ساده عبور نکنید.
زمانی که موتور جستجو گوگل از طریق سیستم خزنده خود می خواهد از یک وبسایت دیدن نماید، اولین قسمتی که با آن روبرو می شود، فضای بالای صفحه است. به همین دلیل تگ H1 را در این قسمت از صفحه می گذارند تا تاثیرگذاری آن زیاد شود. در ادامه با این مقاله همراه باشید تا نکات مهم در طراحی فضای بالای صفحه را بیاموزید.
چرا در بسیاری از مواقع کاربران به محض ورود به سایت سریع آن را ترک می کنند؟
اگر مطالبی که مربوط به سئو سایت می شود را مطالعه کرده باشید، قطعا می دانید که سرعت صفحه می تواند تاثیر بسیار خوبی روی این مقوله بگذارد. اما باید بدانید این موضوع برای وقتی است که کاربر هنوز ورود نکرده یا زمان کمی از ورود آن گذشته است. فرض کنید وبسایت هم از سرعت بسیار خوبی برخوردار باشد، کاربر بعد از ورود با یک بنر یا تصویر بزرگ مواجه می شود که خیلی با نتیجه جستجویی که انجام داده مطابقت ندارد؛ در نتیجه از ادامه بازدید آن صفحه صرف نظر کرده و فورا آن سایت را ترک می کند.
چگونه باید فضای بالای صفحه را طراحی کنیم؟
هنگام طراحی سایت هر صفحه از آن باید طراحی مربوط به خود را داشته باشد، در حقیقت دیزاین هر صفحه مرتبط با محتوای آن است که از قبل هدفگذاری و نامگذاری شده است.
دیزاین و طراحی بالای صفحه سایت دقیقا باید بیانگر موضوعی باشد که در محتوا صفحه وجود دارد. یعنی زمانی که بازدید کننده به صفحه شما رجوع می کند، باید در یک نگاه متوجه کلیات صفحه بشود تا بتواند در مورد ماندن یا رفتن از صفحه تصمیم گیری کند. برای این که قضیه برای شما روشن تر شود به این مثال توجه کنید، فرض کنید شما از منزل خود خارج شده اید و به دنبال سبزی فروشی رفته اید. پس از پیدا کردن مغازه سبزی فروشی وقتی وارد آن می شوید هیچگونه سبزی در آن مغازه دیده نمی شود و بیشتر شباهت به گل فروشی دارد. در نتیجه یا شما به مغازه اشتباه ورود کرده اید و یا چیدمان آن سبزی فروشی شما را به غلط انداخته که مجبور به ترک آن شده اید.
همین موضوع در مورد طراحی سایت هم صدق می کند. پس باید فضای بالای صفحه را طوری بچینید، زمانی که کاربر از طریق موتور جستجو برای بازدید صفحه شما می آید در همان ثانیه های ابتدایی صفحه را ترک نکرده و بیشتر در آن بماند. این مورد برای همه دیوایس ها صدق می کند.
دعوت مخاطب به انجام یک کار
دعوت مخاطب به انجام یک کار، تاثیر بسیار مثبتی در نرخ تبدیل دارد. شما از فضای بالای صفحه به خوبی می توانید در این راه استفاده کرده و مخاطب را برای خواندن مطالب بیشتر یا عضویت در اشتراک سایت دعوت کنید. دعوت به خواندن مطالب مرتبط یا دیدن سایر محصولات نمونه هایی از دعوت کاربر می باشد. اگر دعوت کاربر را در جای درستی از بالای صفحه قرار دهید، می توانید شاهد افزایش چشمگیر نرخ تبدیل خود باشید.
مهم ترین اطلاعات مربوطه را در Above the fold قرار دهید
همانطور که تا به حال متوجه شدید، قسمت بالای صفحه فضایی مهم در طراحی سایت به شمار می رود. در نتیجه اگر می خواهید باز خورد خوبی از این قسمت از صفحه دریافت کنید؛ سعی کنید برای اطلاعاتی که در این قسمت ارائه می دهید، تیتر های جذاب به کار ببرید. همچنین دکمه های دعوت می تواننند نقش بسیار موثری در این فضا برای شما داشته باشند. سعی کنید اطلاعاتی مهم و جذاب را در این قسمت به کاربر ارائه دهید تا برای ماندن بیشتر در سایت شما ترغیب شود.
بهینه سازی در محتوای Above the fold
با توجه به اطلاعات ارائه شده، دانستید که فضای Above the fold نقش بسیار مهمی در تعیین جایگاه سایت در لیست نتایج جستجو را دارد. در نتیجه بهتر است که این فضا را برای جذب کاربر و بالا بردن رتبه وبسایت بهینه سازی کنید. در ادامه روش های بهینه سازی را برایتان شرح می دهیم:
آنالیز بالای صفحات با اهمیت وبسایت
در ابتدا باید صفحات مهم وبسایت را شناسایی کرده و به آنالیز بالای صفحه آن ها بپردازید. سعی کنید خودتان را به جای کاربران بازدید کننده از سایت قرار دهید، سپس به قسمت بالای صفحات توجه کنید؛ ببینید که آیا Above the fold شما آنقدر جذاب و ترغیب کننده هست که شما را مجاب به پایین کشیدن صفحه بکند یا خیر. یا با دیدن این قسمت سعی می کنید از وبسایت بیرون رفته و به یک صفحه سایت دیگر برای گرفتن اطلاعات مورد نظر بروید. در میان بررسی هایتان به این گزینه هم دقت کنید، ببینید که آیا این قسمت بیانگر موضوع کلی صفحه هست یا خیر.
آنالیز جذابیت ظاهر صفحات مهم وبسایت
پس از بررسی کردن محتوا بالای صفحات مهم، نوبت به آنالیز جذابیت ظاهر صفحات با اهمیت سایت می رسد. زیرا جذابیت این صفحات برای کاربران و نگه داشتن آنان در صفحه سایت بسیار تاثیر گذار هستند. برای اینکه بهتر بتوانید کاربران بازدید کننده از وبسایتتان را نگه دارید، باید از تصاویر، ویدئو یا هر موضوعی که بتواند آنان را مجاب به ایستادن در صفحه سایت بکند، استفاده کنید. جذابیت ظاهری را دست کم نگرفته و سعی کنید روی آن وقت بگذارید، نتیجه اش را در نرخ تبدیل و ارتقاء جایگاه خواهید دید.
جمع بندی
فضای بالای صفحه مهم ترین قسمت سایت نیست، اما یکی از مهم ترین قسمت های صفحه وبسایت محسوب می شود. در نتیجه باید هنگام طراحی سایت برای آن وقت بگذارید. زیرا این قسمت جزو اولین فضاهایی است که کاربر به محض ورود به صفحه سایت با آن برخورد می کند. اگر بتوانید از این فضا استفاده بهینه ای داشته باشید، می توانید بازدید کنندگان را به مشتری تبدیل کرده یا جایگاه خود را در لیست نتایج گوگل ارتقا بدهید. امیدواریم با خواندن این مطلب به اطلاعات شما افزوده شده باشد.