تاثیر انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت
6 دقیقه
رنگ ها یکی از قوی ترین ابزارها در حوزه طراحی سایت هستند، زیرا این رنگ ها هستند که می توانند برای جلب توجه، بیان معنا، ایجاد میل و رقبت در کاربران و حتی وفاداری مشتری نقش مهم و اساسی داشته باشند.
انتخاب یک طیف رنگ خوب اگر به درستی انجام شود میتواند بسیار تاثیر گذار باشد. ما برخی از اصول اساسی رنگ بندی و انتخاب رنگ مناسب را در طراحی سایت بیان میکنیم تا به شما در درک و نحوه استفاده از رنگ ها به صورت صحیح در کسب و کارتان برای بهینه سازی نتایج کمک کنیم.
چرا انتخاب رنگ در طراحی سایت اهمیت دارد؟
انتخاب رنگ مناسب برای طراحی وب سایت شما برای موفقیت کسب و کار آنلاین شما بسیار مهم است. رنگ ها می توانند قدرتمندترین ابزار برای بدست آوردن واکنش مخاطبان مورد نظر شما باشند. شما می توانید از رنگ ها استفاده کنید تا احساسات بازدیدکنندگان خود را تحریک کنید تا هرچه سریع تر با شما تماس بگیرند.
انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت به ما کمک می کند تا تصاویر را به طور کارآمدتر از تصاویر بی رنگ (سیاه و سفید) پردازش و ذخیره کنیم، این امر می تواند به افزایش شناسایی نام تجاری و کمک به بازدیدکنندگان برای پیدا کردن هرچه سریع تر ما کمک کند.
قضاوت شما توسط کاربرانتان می تواند ناخودآگاه بر اساس طرح های رنگی شما اتفاق بیفتد، نکته مهم و اساسی که در این قسمت وجود دارد این مطلب است که پالت رنگی سایت شما نباید با پالت رنگی برند شما مغایرت داشته باشد.
آناتومی رنگ ها
برای انتخاب پالت رنگی مناسب بهتر است ابتدا درکی از نظریه رنگ ها داشته باشیم.
شناسایی آناتومی رنگ ها جای خوبی برای شروع است اما می تواند کمی دلهره آور و فنی باشد، به همین دلیل ما به شما کمک می کنیم تا اصول اولیه روابط رنگ ها را به خوبی درک کنید.
برای اینکه در هر زمینه ای عالی باشید، ابتدا باید قوانین و اصول کار را به درستی بدانید، پس بیایید در ابتدا مروری کلی به قوانین رنگ ها داشته باشیم.
مقاله مرتبط: اصول طراحی سایت گوگل پسند و بهینه سازی موتور جستجو
چگونگی انتخاب یک هارمونی رنگی مناسب در طراحی سایت
ساده ترین راه انتخاب یک ترکیب رنگی یا پالت رنگی در هنگام طراحی سایت، استفاده از چرخه رنگ و استفاده از اصول هماهنگی رنگ های مشابه میباشد.
مدل های رنگی
ما رنگ ها را با استفاده از مدل های رنگی توصیف می کنیم. به معنای واقعی کلمه میلیونها رنگ وجود دارد و همه آنها نامگذاری شده اند که به یاد آوردن اسم همه ی این رنگ ها غیرممکن است، به همین دلیل است که مدلهای رنگ یا استاندارد های رنگی برای کمک به توصیف رنگ ما اختراع شده اند.
مدل RGB
مدل RGB هنگام کار با طرح های روی صفحه نمایش استفاده می شود. مقدار بین 0 و 255 به هر رنگ روشن، قرمز، سبز و آبی اختصاص داده میشود.
مدل CMYK
مدل CMYK برای کار چاپ استفاده می شود و رنگ ها را بر اساس درصد Cyan، Magenta، Yellow و Black توصیف می کند. CMYK به عنوان یک مدل رنگی کم رنگ شناخته شده است
مدل LAB
این مدل رنگ کمی پیچیده تر است. این سازه از سه جزء تشکیل شده است: جزء سبک (L) از 0 تا 100، جزء "a" از محور سبز قرمز در Adobe Color Picker گرفته شده و جزء "b" که از آبی رنگ محور زرد در Adobe Color Picker.
شناسایی معنی رنگ ها
سبز: یک رنگ مثبت است که به معنی تازگی و طراوت، و هر فردی به راحتی میتواند این رنگ را قبول کند. و بیشتر برای فروشگاههای اینترنتی که به حوزه کشاورزی وابستههستند کاربرد دارد.
زرد: رنگ روشن که می تواند شادی و خوشبختی را نشان دهد
نارنجی: یک رنگ جالب و جادویی است که می تواند مورد توجه و مورد استفاده برای تمامی سایت های فروشگاهی و شرکتی قرار بگیرد.اما این نکته مهم را فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از این طیف رنگی میتواند حالت تهاجمی در سایت شما به وجود بیاورد.
قرمز: این رنگ، میتواند القا کننده هیجان وشادی به کاربران باشد. شاید بتوان گفت این رنگ را میتوانید برای فروشگاههای لوازم آرایشی و محصولات مرتبط استفاده کنید.
بنفش: یک رنگ سلطنتی لوکس که میتواند نشان دهنده ی قدرت سازمانی شما باشد.
آبی: یک رنگ ملایم که معمولا برای وب سایت های خدماتی استفاده میشود.
سفید: یک رنگ قدرتمند که احساس پاکیزگی و بی گناهی را ایجاد می کند. برای وب سایت های مینیمالیستی استفاده می شود زیرا می تواند صلح آمیز باشد.
سیاه: یکی دیگر از رنگ های قدرتمند است که برای مارک های highend استفاده می شود و یک تصویر براق را در ذهن مخاطب ایجاد می کند.
نحوه انتخاب پالت رنگ مناسب برای وب سایت شما
درک نظریه رنگها یک مسئله است. انتخاب یک پالت رنگ موفقیت آمیز مساله ی دیگری است. اما همیشه نکات تاثیر گذار زیادی در انتخاب پالت رنگ سازمانی شما تاثیر گذار است که سعی میکنیم به بعضی از آنها اشاره کنیم.
نام تجاری: اگر شما یک کسب و کار تازه تاسیس دارید با رنگ هایی با سبک جدید که رقبایتان تا به حال استفاده نکرده اند کار خود را آغاز کنید.
مخاطب شما: رنگ انتخابی باید نمایانگر احساساتی باشد که برند شما قصد دارد آن را به مخاطبین خود انتقال دهد. اطلاعات مربوط به ویژگیهای مخاطب خود را بشناسید و به درستی به آن ها پاسخ دهید.
انتقال احساسات: در هنگام انتخاب رنگ مناسب در هنگام طراحی سایت همچنین در نظر بگیرید که چه نوع پاسخ احساسی شما می خواهید مردم داشته باشند و یا چه داستان هایی را بگویید.
تعادل: در هنگام انتخاب یک پالت رنگی مناسب نکته مهم دیگری را باید در نظر بگیرید و آن هم هماهنگی بین رنگ ها می باشد، هنگام تصمیم گیری برای انتخاب یک پالت رنگی بهتر است در ابتدا تنها به رنگ غالب، فکر کنید. سپس بقیه ی لایه های پالت رنگی خود را تکمیل کنید.
توجه به این نکته بسیار مهم است که رنگ های تیره تر ابتدا به صورت بارزتر دیده می شود و وزن بصری بیشتری دارند، سپس راه را برای رنگ های سبک تر و روشن تر باز میکنند.
در اینجا سعی کرده ایم یک فرمول کلی برای تدوین پالت رنگیتان بیان کنیم.
مراقب باشید استفاده از رنگ های بیش از حد، پر رنگ می توانند باعث خستگی چشم کاربران شما شوند.
از کجا میتوان الهام گرفت؟؟
بسیاری از سایت ها و ابزار ها وجود دارند که میتوانید برای الهام گرفتن از طیف رنگی مناسب از آنها استفاده کنید.
برای مثال سایت Pantone آخرین روند تغییر رنگ در تمام انواع هنرهای تجسمی، مد و داخلی، رنگ و پلاستیک را فراهم می کند. پانتون یک شاخص رنگی فیزیکی و ابزار مناسب برای هر طراح و یا کسب و کار اینترنتی میباشد.
همچنین سایت Pinterest دارای مقدار قابل توجهی از پالت های رنگی ایجاد شده توسط طراحان در سراسر جهان است
همچنین میتوان سایت هایی مانند Design Seeds، Color Collective، COLOURlovers، Color Wheel را برای الهام گرفتن یک پالت رنگی مناسب استفاده کرد.