تکنیک Content first
4 دقیقه
تکنیک Content first برخلاف تکنیک های سنتی که تنها بر اصول و استاندارده توجه می کرد، کانتنت فرست تکنینی نسبتا جدید است که تمرکز خود را پیش از طراحی، بر محتوا و نیاز کاربر می گذارد.
تکنیک کانتنت فرست Content First در ، که رویکردی جدید در نوع خود محسوب می شود، همه آن چیزی است که از شما می خواهد تا پیش از طراحی ، به دنبال چیزی باشید که متناسب با محتوای شما باشد. یعنی در اولین قدم، استراتژی های کسب و کار و محتوای خودرا مشخص کنید و بعد به دنبال نکات طراحی خود باشید.
Content first design
فرض کنید از شما می خواهند که برای یک محصول کارخانه ای، بسته بندی و قالب طراحی کنید. محصول موردنظر کارخانه صابون است. مسلما شما سؤالاتی را در ارتباط با آن از مشتری خود می پرسید. اینکه محصول موردنظر آنها چه شکلی است، چه رنگ هایی دارد؟ در چه طرح هایی ساخته می شود؟ چه عطرهایی دارد؟ و... . شما نیاز دارید تا قبل از تولید محصول در مورد آن کاملا اطلاعات داشته باشید و جزئیات آن را بدانید. طبیعتا هرچقدر میزان این جزئیات بیشتر باشد، طراحی و عملکرد شما بهتر خواهد بود و در صورتیکه فرد مورد نظر شما این نکات را نداند یا به هر علتی نتوانید این اطلاعات را بدست بیاورید، مسلما بر عملکرد شما و تجربه استفاده کنندگان آینده این محصول صابونی، تاثیر خواهد گذاشت . این مثال بیانگر این نکته است که دربسیاری از موارد مثل بسته بندی محصولات، کاتالوگ ها، چاپ محصولات و ... باید به این تکنیک توجه داشت. یعنی ابتدا شناخت محتوای مود نظر و مخاطبان آن و سپس طراحی محصول.
کانتنت فرست چیست؟
کانتنت فرست یا طراحی بر اساس محتوا، تکنیکی است که پایه طراحی شمارا «محتوا» می داند. معمولا زمان اجرا یک سایت ، افراد در جست و جوی سایت های مطرح و خاصی هستند که می شناسند و دوست دارند که سایتی مثل آن داشته باشند. اما کانتنت فرست از شما انتظار دارد محتوا و عناوینی که قرار است روی سایت درج شود را بشناسید و با کاربرانتان آشنایی داشته باشید.
پس به جای اینکه به دنبال سایت های مطرح و پربازدید بروید تا از نمونه های آن ها الگو برداری کنید، ابتدا به فکر محصول و خدماتی باشید که قرار است در سایت خود ارائه دهید. یعنی اگر شما قرار است در آینده محتوایی ارزشمند را برای مخاطبین خود تهیه کنید، باید پیش از طراحی سایت خود، درک درستی از این محتوا که قرار است درآینده روی سایت بارگذاری شود داشته باشید.
این تکنیک از ما می خواهد با محتوای سایت به خوبی آشنا شویم و طبق آن عمل کنیم. همانطور که قطعا محتوای یک سایت فروش لباس و یک سایت فروش محصولات سرمایشی-گرمایشی باهم متفاوت است، بنابراین طراحی هر کدام از این دو نوع سایت هم باید خاص و متفاوت باشد. پس باید برای طراحی مناسب برای هرکدام از این موارد، به ماهیت محصول، نوع محتوا، هدف و نیاز کاربران آن توجه داشت.
فواید روش Content first
طراحی سایت با متد Content first امتیازات ویژه ای به شما می دهد که در ادامه چند مورد آن را بیان میکنیم:
تعیین اولویت ها و میزان اهمیت هر مورد
کانتنت فرست به شما کمک می کند تا هدف کاربران خودرا بشناسید. اگر بدانید برای کاربر شما تصویر مهم تر است یا متن؟ می توانید سایتی کاربردی تر طراحی کنید و نکات اصلی کار خودرا مشخص کنید. مثلا در یک سایت فروش کولر گازی که منفعت بیشتری در فروش عمده دارد، می توانید بخش خاصی برای کاربرانی که قصد خرید عمده دارند طراحی کنید تا مشتریانی که در زمینه ساخت و ساز و امثال آن فعالیت می کنند را به خود جذب کنید
تجربه کاربری خوب
این تکنیک به شما کمک می کند تا زمانی که برای یک سایت کد می زنید، بیشتر از اینکه به فکر استانداردهای رایج و اصول طراحی سایت باشید، به ساخت یک تجربه کاربری خوب برای مخاطب فکر کنید. فکرکردن به محتوا و مخاطب زمان طراحی، باعث ایجاد رضایت در کاربران خواهد شد.
خاص تر عمل کنید
اگر قرار باشد شما مثلایک سایت فروشگاهی را مانند همه ی سایت های دیگر و بدون توجه به محتوای آن طراحی کنید، هیچ تمایزی با آن ها نخواهید داشت. شناخت محتوا و مخاطبان آینده وبررسی رقبا و محتواهای آن ها، به شما کمک می کند تا خلاقیت خودرا افزایش دهید و سایت بهتر و جذاب تری طراحی کنید. هم چنین این تکنیک کمک می کند تا در طراحی المان ها وجداول سایت خود ویژه تر عمل کنید.
رضایت بیشتر برای مشتری
اگر قرار باشد یک سایت طراحی کنید که پس از مدتی آن هم با ورود تعدادی کاربر دچار مشکل شود و نیاز به باز طراحی آن باشد، اصلا خوب نیست. در صورتیکه محتوای آینده و نیازکاربر را بشناسید می توانید به خوبی همه چیز را پیش بینی کنید و تا حد ممکن، نقایص احتمالی را کاهش دهید و از تغییرات مداوم جلوگیری کنید. اینطوری مخاطبان مشتری شما رضایت بیشتری دارند و درنهایت رضایت مشتری شما هم از طراحی سایت و عملکردتان بیشتر می شود.