کال تو اکشن چیست و چه کاربردی دارد؟ | CTA به زبان ساده
4 دقیقه
Cta یا همان (call to action) فراخواندن به انجام عملی است که از مخاطبان خواسته می شود. کال تو اکشن می تواند ارتباط مستقیمی با میزان فروش و پیشرفت داشته باشد.
مثلا می تواند user را راهنمایی کند که برای خرید، روی دکمه آن کلیک کند یا افراد را به مصرف کالاها و خدمات موردنظر شرکت تشویق نماید. هم چنین cta می تواند پیشنهاد عضویت در خبرنامه سایت یا بخش مقالات را به مخاطبان بدهد و برای کسب و کار، سرنخ یا lead جمع آوری کند.
Cta یا کال تو اکشن چیست؟
کال تو اکشن یک اصطلاح مهم در دیجیتال مارکتینگ است که برای دریافت یک پاسخ سریع یا تشویق فوری به کاری طراحی می شود. Cta اغلب به استفاده از کلمات یا عباراتی اشاره دارد که می توانند در اسکریپت های فروش، پیام های تبلیغاتی یا صفحات وب درج شوند و مخاطب را تشویق به انجام عمل خاصی کند.
اهداف طراحی دکمه cta
هر دکمه cta با اهداف خاصی طراحی می شود. پیش از اقدام به طراحی و ساخت کال تو اکشن مناسب برای خود، لازم است که حتما هدف خود را به طور مشخص بدانید و طراحی را براساس آن انجام دهید. معمولا استفاده از دکمه cta برای تحقق یکی از اهداف زیر است:
- انجام عملیات خرید توسط کاربران و بالا بردن میزان فروش
- دریافت lead از کاربران مثلا آدرس ایمیل یا شماره تماس آن ها
- مشاهده لندینگ پیج یا بخش مقالات
- ارسال آخرین اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات
- عضویت در شبکه های اجتماعی موردنظر
- ارسال یک محصول یا نمونه
- کامنت گذاری کاربران و مشارکت در محتوای صفحه
- اشتراک گذاری مورد خواسته شده و نشر آن
CTA و تست A / B
تبلیغ کنندگان و بازاریابان دریافته اند که داده های CTA یک فرصت عالی برای آزمایش A / B است. با این کار شما به راحتی می توانید روش های مختلف بازاریابی و تاثیر متفاوت استفاده از عبارت های گوناگون را مشاهده کنید. باید ببینید افراد نسبت به دکمه " این مورد را امتحان کنید" واکنش بهتری دارند یا "هرچه سریعتر کلیک کنید". با این روش می توانید نتایج تغییرات را در دیجیتال مارکتینگ به آسانی بررسی کنید. اینگونه آزمایش ها با مشاهده نرخ کلیک و ثبت نام و ... به خوبی قابل اندازه گیری هستند.
فواید طراحی کال تو اکشن:
CTA می تواند اوج تبلیغات، یا صرفا یک قدم در روند اجرای کار باشد. در هر صورت، طراحی کال تو اکشن فواید زیادی دارد که مهم ترینِ آن هارا بیان می کنیم:
- با ترغیب مشتریان به خرید، میزان فروش و در آمد را افزایش می دهد.
- اطلاعات مهم و مورد نیاز شمارا جمع آوری می کند.
- کاربران را به ادامه مسیر تشویق می کند
- باعث برندسازی و کسب اعتبار برای شما می شود
- رسیدن به اهداف را برای شما آسانتر می کند
علاوه بر این موارد، با کمک call to action می توان اهداف و GOAL های تعریف شده در گوگل آنالیتیکس را عملی کرد.
مقاله مرتبط: گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
انواع کال تو اکشن
ماهیت CTA با توجه به رسانه تبلیغی متفاوت است. به عنوان مثال، یک آگهی تلویزیونی برای یک موسسه خیریه ممکن است به این CTA ختم شود که افراد برای کمک به خیریه با این شماره تماس بگیرند یا به وب سایت آن مراجعه کنند. در حالیکه سایت آن مرکز خیریه می تواند دکمه "کمک آنلاین" داشته باشد که از طریق آن، کاربران به صفحه پرداخت وجه به حساب مؤسسه منتقل شوند.
از دیگر روش های فراخوان عمل در وب سایت ها، می توان به انواع مختلف دکمه CTA زیر اشاره کرد:
- ثبت نام
- اشتراک در مطالب و اخبار سایت
- عضویت رایگان برای مدت زمان مشخص
- امتحان کردن محصول یا خدمت
- مقایسه و خرید
- ادامه دادن فعالیت
- تماس با بخش پشتیبانی یا انجام گفت و گوی آنلاین
کال تو اکشن در اینستاگرام:
کال تو اکشن در استوری اینستاگرام یا بخش پست های این شبکه اجتماعی، مانند سایر شبکه های ارتباطی، اهمیت بالایی دارد. اگر دقت کرده باشید، در انتهای بسیاری از پست ها و استوری های ایفلوئنسرهای اینستاگرامی، کال تو اکشن وجود دارد. یعنی آن ها از شما می خواهند که نظر خود را در مورد موضوع مطرح شده بگویید یا اینکه به سوالی که مطرح کرده اند، پاسخ دهید. ارسال مطلب به دیگران، منشن کردن افراد زیر پست، کامنت گذاشتن و مشاهده لینک موجود در استوری، همگی از نمونه های call to action در اینستاگرام محسوب می شوند.
جمع بندی
قرار دادن کال تو اکشن اقدامی است که پس از طراحی سایت، حتما به آن نیاز دارید. فراخوان عمل به شما کمک می کند تا به راحتی به اهداف خود برسید و هم چنین پاسخی مناسب، به نیازها و افکار مخاطبان شما می دهد. چنانچه مایل هستید اطلاعات خودرا در زمینه call to action افزایش دهید، مطلب "اصول طراحی کال تو اکشن مؤثر برای سایت" رایا پارس را از دست ندهید.