keyword stuffing (کیورد استافینگ ) چیست | بمباران کلمات کلیدی
5 دقیقه
اصطلاح keyword stuffing (کیورد استافینگ ) یا بمباران کلمه کلیدی روشی است که سالها میان وب مسترها رواج داشته است. در این تکنیک تلاش می شود تا با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا، کلمه کلیدی به ربات های گوگل معرفی شود تا محتوای مورد نظر رتبه بهتری در نتایج کسب کند.
هرچند این روش تا چندسال پیش مؤثر بود، اما به روزرسانی الگوریتم های موتورهای جست و جو باعث شد تا این روش نه تنها تاثیر مثبتی در سئو سایت نداشته باشد، که حتی موجب تاثیرمنفی برآن شود. در ادامه با keyword stuffing کیورد استافینگ و نقش و تاثیر آن در کسب جایگاه در موتورهای جست وجو بیشتر آشنا می شویم.
keyword stuffing چیست؟
تا چندسال پیش یکی از رایج ترین کارها برای سئو سایت استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در مطلب بود. یعنی افراد در هر دو یا سه خط محتوای خود، چندین بار کلمه کلیدی را عینا تکرار می کردند.
این چگالی بالا کلمه کلیدی و تکرار مداوم آن باعث می شد که موتورهای جست و جو که در آن زمان درک کمتری نسبت به کلمات کلیدی و محتوا داشتند، درگیر این عبارت های کلیدی شوند و آن محتوا رتبه بهتری در نتایج کسب کند. نتایج حاصل از این کار و تاثیر بالای آن بر سئو سایت، هرروز بیشتر تولیدکنندگان محتوارا ترغیب می کرد تا از این ضعف استفاده کنند و واژگان کلیدی خودرا بیش از دیگران در متن، توضیحات متا، عنوان و ... به کار ببرند.
روش های مرسوم در تکرار کلمات کلیدی:
بمباران کلمات کلیدی که درطی سال های 2007 تا 2010 بسیار رایج بود، معمولا به شکل های زیر اتفاق می افتاد:
- تکرار مداوم کلمه کلیدی در محتوای صفحه موردنظر:
می توان گفت این روش اصلی ترین شیوه به کارگیری کی ورد استافینگ است. در این حالت کلمه کانونی در هر بند دو یا سه بار تکرار می شود. این اتفاق که احتمالا تاکنون درسایت های زیادی شاهد آن بوده اید، برای کاربران آزار دهنده است و درک و تمرکز بر محتوا را سخت می کند.
- تکرار کلمه کلیدی در عنوان و توضیحات صفحه:
بیان چندین باره کلمه اصلی و ترکیب های آن در عنوان سایت یا صفحه، از دیگر روش هایی است که در این زمینه انجام می شود. در این مورد گوگل پیشنهاد می کند که برای عنوان صفحه از عبارت هایی استفاده شود که توضیحات کاربردی و کوتاهی از محتوا داشته باشند که در سایر صفحات تکرار نشده است.
استفاده مکرر از کلمات کلیدی در توضیحات صفحه، مورد دیگری است که در keyword stuffing از آن استفاده می شود. عده ای با گمان اینکه تکرار یک عبارت و کلمات مشابه آن در توضیحات متای صفحه، ثاثیر خوبی دارد و به همه ی آن کلمات رتبه خوب سئویی تعلق می گیرد، کلیدواژه موردنظر و ترکیب هایش را به شکلی افراطی در توضیحات متای خود جای می دهند، درصورتیکه در ادامه اشاره خواهیم کرد که این عمل چه تاثیر مخربی می تواند داشته باشد!
- لینک دهی مکرر با یک عبارت در صفحات متفاوت:
در بعضی از وب سایت ها، لینک های زیادی به یک آدرس مشخص داده می شود. لینک دادن با عبارتی خاص به یک صفحه مشخص، در صورتیکه در تعدادزیادی از صفحات یک سایت انجام شود یا در یک صفحه چندین بار انجام گیرد، از دیگر مصداق های بمباران کلمات کلیدی محسوب می شود.
- بیان کلمه کلیدی همراه با تغییرات جزئی:
تعدادی از سایت ها برای تکرار کلمه کلیدی خود سعی می کنند تا از روش های متفاوت تری استفاده کنند. ترکیب هایی که با عناوینی ساخته می شوند تا شهرها، محلات و مواردی مانند این را تحت الشعاع خود قرار دهند. مثلا فرض کنید عبارت کلیدی سئو با عناوین زیر و به صورت مکرر مطرح شود:
سئو در مشهد ، سئو در تهران، سئو در شیراز، سئو در اصفهان، سئو در تبریز و...
این عمل با هدف کسب جایگاه ویژه در هرکدام از این عبارت ها اتفاق می افتد در حالیکه این هدف گذاری با شرایط گوگل هم خوانی ندارد و تاثیر مثبتی در آن نخواهد داشت.
ناکارامد شدن keyword stuffing با ورود الگوریتم های جدید:
تا اینجا به توضیح keyword stuffing و اشکال استفاده از آن پرداختیم. اما این تکنیک مدتی است که منسوخ شده به نظر می رسد و علت آن اهمیتی است که گوگل برای کاربران خود قائل است.
مسلما تکرار بیش از حد و غیرطبیعی کلمه کلیدی برای کسب یک جایگاه، برای مخاطبان آزاردهنده است. اگر در همین مقاله عبارت keyword stuffing را به صورت مکرر و مثلا در هرپاراگراف سه مرتبه استفاده می کردیم، چه تاثیری بر شما داشت؟ مطمئنا حس خوبی از این مسئله نخواهید داشت و به همین خاطر الگوریتم پاندای گوگل در فوریه 2011 با هدف بالا بردن کیفیت مطالبِ وب سایتها آغاز به کار کرد و در نهایت با حضور الگوریتم های دیگری مانند مرغ مگسخوار (Hummingbird) و رنک برین (Rank Brain) به صورت کاملا جدی با این روش مقابله شد.
بمباران کلملات کلیدی و نتایج امروزه آن:
هرچند هنور بعضی سایت ها از این تکنیک استفاده می کنند، اما این کار درصورتیکه تاثیر منفی نداشته باشد، تاثیر چندان مثبتی هم نخواهد داشت. همانطور که گفته شد هدف گوگل، ارائه ی محتوایی مفید و جذاب به کاربرانی است که آن را جست و جو می کنند. به همین خاطر استفاده از keyword stuffing باعث جریمه شدن شما می شود و تاثیر منفی بر محتوای سایت شما خواهد داشت. بنابراین باید توجه داشته باشید که به جای بمباران کلمات کلیدی، آن هارا به صورت طبیعی و مفید برای کاربران خود قرار دهید و مطمئن باشید که رضایت کاربران شما در نهایت به رضایت گوگل ختم خواهد شد.
راه هایی پیشنهادی برای عدم تکرار کلمات کلیدی:
اگر به دنبال راه های دیگری هستید تا به جای بیان مکرر کلمه کلیدی، از آن ها استفاده کنید، در ادامه بهترین جایگزین هارا به شما معرفی می کنیم:
- توصیف کلمه به جای بیان آن
- استفاده از ترکیب های مشابه، مترادف ها و هم خانواده های کلمه کلیدی
- استفاده از معادل انگلیسی کلمه (یا معادل های فارسی برای کلمات انگلیسی)
- لینک سازی های متنوع با عبارت هایی طولانی تر و ترکیب های گوناگون
- استفاده از اطلاعات و اخبار و حواشی مرتبط با موضوع
امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد و بتوانید با دوری کردن از keyword stuffing و استفاده درست از کلمات کلیدی، تاثیر مثبتی در سئو سایت خود بگذارید.