متا دیسکریپشن چیست؟ 10 نکته نوشتن متا دیسکریپشن حرفه ای
8 دقیقه
متا دیسکریپشن (Meta Description) جملاتی 155 تا 165 کاراکتری هستند که بعد از عنوان صفحه در نتایج جستجوی گوگل (SERP) نمایش داده میشوند و توضیحاتی کوتاه درباره محتوای صفحه ارائه میدهند. این توضیحات نقش مهمی در جلب توجه کاربران و افزایش احتمال کلیک روی URL سایت شما دارند. اثرگذاری بالای متا دیسکریپشن بر افزایش ترافیک و بهبود سئو سایت ، ما را بر آن داشت تا در این مقاله به آموزش ۱۰ نکته حرفهای برای نوشتن یک متا دیسکریپشن جذاب و کارآمد بپردازیم. با ما همراه باشید.
تگ متا توضیحات چیست؟
متا دیسکریپشن یک ویژگی HTML است که خلاصه ای کوتاه از محتوای یک صفحه وب را ارائه می دهد. توضیحات متا ( Meta Description ) به طور معمول می تواند 160تا 170 کاراکتر طول داشته باشد و بعد از تگ تایتل نمایش داده می شوند. در موتورهای جستجو مانند گوگل اغلب توضیحات متا در نتایج جستجو نمایش داده می شوند، جایی که آنها می توانند به شدت بر روی میزان کلیک از طریق کاربر تاثیر گذار باشند.
طول استاندارد دیسکریپشن
توضیحات متا یا متادیسکریپشن هر طولی می تواند داشته باشد، اما گوگل به طور کلی توضیحات را تا 300 کاراکتر نشان می دهد (این محدودیت در ماه دسامبر 2017 بوجود آمده است). بهتر است که توضیحات به اندازه کافی مطلب را توصیف کند. طول "مطلوب" بسته به وضعیت سایت متفاوت است و هدف اولیه شما باید برای ارائه ارزش و کلیک بر روی سایت باشد.
فرمت صحیح نوشتن دیسکریپشن
برچسب های توضیحات متا، در حالی که تاثیری به رتبه بندی موتور جستجو گر ندارد، در دستیابی به کاربر از طریق SERPs بسیار مهم است. این پاراگرافها یک فرصت برای تبلیغ محتوای محققان در وب مستر است و شانس برای تعیین اینکه آیا محتوای مربوطه شامل اطلاعات مورد نظر می باشد یا خیر.
توضیحات متا یک صفحه باید هوشمندانه انتخاب شود. شرح مفیدی از کلمات کلیدی آن صفحه باید هدف شما باشد. توضیحات صفحات مختلف با یکدیگر متفاوت است و با توجه به توضیحات صفحه مربوطه نوشته می شود.
متا دیسکریپشن عامل رتبه بندی گوگل
گوگل در ماه سپتامبر 2009 اعلام کرد که نه توضیحات متا و نه متا کلمات کلیدی بر روی الگوریتم های رتبه بندی گوگل برای جستجو در وب تاثیر نمی گذارد. با این حال، توضیحات متا می تواند بر روی CTR صفحه (click-through-rate) در Google تاثیر بگذارد که میتواند تاثیر مثبتی بر توانایی صفحه در رتبه بندی داشته باشد.زیرا با توجه به این موضوع که زمانی که شما به واسطه یک مطلب جایگاه میگیرید و در صفحه نتایج جستجو سایت شما نمایش داده میشود تنها چیزی که کاربر از سایت شما را میبیند و میتوان به طور قطعی گفت تنها عاملی است که باعث میشود کاربر بر روی سایت شما در نتایحج جستجو کلیک کند یا نه عنوان و دیسکریپشن شما میباشد.
مقاله مرتبط: CTR یا نرخ تبدیل در گوگل
پس نحوه ی نوشتن عنوان یا همان تایتل صفحه و نحوه نوشتن دیسکریپشن شما اهمیت بسیار زیادی دارد پس تمام تلاش خود را برای نوشتن هرچه بهینه تر این دو داشته باشید.
برچسب توضیحات متا ای متا دیسکریپشن یک کپی تبلیغات است. این توضیحات باعث می شود خوانندگان به یک وبسایت از SERP متصل شوند و همین امر باعث می شود بخش قابل ملاحظه ای و مهم از بازاریابی جستجو باشد. ساخت یک توصیف قابل خواندن و قابل اعتماد با استفاده از کلمات کلیدی مهم می تواند میزان کلیک برای یک صفحه وب را بهبود بخشد.
اجتناب از برچسب های توضیحات متا یا متا دیسکریپشن تکراری
همانند برچسب عنوان، توضیحات متا نیز مهم است در هر صفحه منحصر به فرد باشد. در غیر این صورت، شما با نتایج SERP شبیه به هم روبه رو خواهید شد.
یکی از راه های مبارزه با توضیحات متای تکراری این است که یک راه پویا و برنامه نویسی برای ایجاد متا توضیحات منحصر به فرد برای صفحات خودکار داشته باشیم. اگر چه ممکن است، جایگزینی برای توصیف اصلی که برای هر صفحه نوشته اید نباشد. ولی در صورتی که فراموش کنید این قسمت را اضافه کنید به صورت خودکار مطلبی در این قسمت قرار می گیرد.
نحوه قرار دادن شرح متا دیسکریپشن در وردپرس
اگر شما از وردپرس استفاده می کنید، برای اضافه کردن توضیحات متا بسیار خوش شانس هستید. توصیحات متا را به راحتی می توانید با استفاده از پلاگین های ساده (و رایگان) مانند All in One SEO Pack به صفحه خود اضافه کنید. فقط کافی است آن را نصب کنید، و در هر صفحه یا پست در قسمت SEO اطلاعات را اضافه کنید.
نحوه استفاده از توضیحات متا دیسکریپشن در شبکه های اجتماعی
هر بار که یک صفحه یا پست را در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، Google+ یا LinkedIn به اشتراک می گذارید، معمولا این شبکه ها پاراگراف اول را به عنوان توضیحات متا نمایش می دهند. اگر حجم پاراگراف اول زیاد بود با قطعنامه [...] مطلب را پایان می دهند.
متا توضیحات صفحه محصول
نوشتن متا توضیحات برای صفحاتی که محصول شما در آن قرار می گیرد کمی ساده تر از نوشتن آنها برای صفحه اصلی شما است، زیرا صفحات محصول نباید از کسب و کار شما به طور کلی صحبت کنند. در عوض، آنها باید برای چیزی که برای خریداران مفید هستند صحبت کنند.
10 نکته کاربردی و حائز اهمیت در نوشتن یک متا دیسکریپشن بهینه و حرفه ای
-
نکته 1: برای نوشتن متا دیسکریپشن به صورت جداگانه وقت بگذارید. (به هیچ وجه بخشی از محتوای تان را به عنوان دیسکریپشن کپی نکنید.)
بسیار پیش آمده است که بسیاری از نویسندگان وب صرفا به منظور پر کردن باکس دیسکرپشن در پنل مدیریت وب سایت خود بخشی از متن محتوای خود را در حد یک یا دو جمله کپی کرده و در کادر مربوط به متا دیسکریپشن قرار می دهند. ما به شما توصیه می کنیم که به هیچ وجه این کار را نکرده و مجددا برای تولید محتوا ویژه کادر متا تگ دیسکریپشن خود وقت بگذارید. چرا که در صورت بی توجهی به این بخش شانس بزرگ جذب کاربر از طریق متا دیسکریپشن بهینه را از دست می دهید.
-
نکته 2: متا دیسکریپشن را برای جذب کاربر بنویسید، نه برای گوگل
بر هیچ سئو کاری پوشیده نیست که زمانی گوگل به وب سایتی رتبه می دهد که آن وب سایت در ساختار خود برای کاربر جایگاه ویژه ای در نظر گرفته باشد. در واقع اگر سایتی بتواند به گونه ای عمل نماید که کاربران از نحوه عملکرد آن رضایت داشته باشند در چنین شرایطی گوکل نیز به آن وب سایت رتبه بالاتری نسبت به رقبایش می دهد. همین دلیل کافیست تا شما به عنوان مدیر وب سایت در هر کاری نظر کاربر را در اولویت کار خود قرار دهید تا در نهایت به جلب رضایت گوگل و بهبود سئو سایت خود دست یابید.
-
نکته 3: قبل از نوشته دیسکریپشن برای محتوای خود،دیسکریپشن مشابه رقبای تان را آنالیز کنید.
سعی کنید قبل از نوشتن Meta Description، ابتدا رقبای خود را خوب آنالیز کنید و سپس سعی کنید Description متفاوتی نسبت به سایر رقبا بنویسید که کاربر را ترغیب به کلیک بر روی لینک وبسایت شما کند. این یک تکنیک بسیار کاربردی و حرفه ای در دیسکریپشن نویسی است.
-
نکته 4: محدودیت کاراکتر در دیسکریپشن نویسی را رعایت کنید.
دقت کنید متا تگ Description باید حداکثر بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر باشد. درصورتیکه تعداد کاراکترها بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر باشد، فقط ۱۶۰ کاراکتر اول آن توسط موتورهای جستجو نمایش دادهشده و مابقی بهصورت نقطهچین (…) نمایش داده خواهد شد.
-
نکته 5: متا دیسکریپشن های خود را تکرار نکنید
یکی از اشتباهات رایج در میان بسیاری از مدیران سایت عدم توجه به تولید محتوای با کیفیت برای دیسکریپشن است، به طوری که به کرات شاهد این هستیم که محتوای دیسکریپشن بسیاری از صفحات کاملا تکراری و مشابه هم است. هرچند که دو متا دیسکریپشن شبیه به هم نمیتواند مشکل خاصی را برای سایت شما ایجاد کند ولی به جای این که آنرا کپی کنید زمانی که چیزی برای نوشتن متا ندارید آن را خالی بگذارید خود گوگل برای شما این بخش را با توجه محتوا پر میکند. اگر نمیتوانید روی تولید متا تمام صفحات وقت صرف کنید روی صفحات اصلی و دسته ها و آنهایی که برای شما مهم است کار کنید.
-
نکته 6: از کلمات کلیدی وب سایت خود به صورت بهینه در دیسکریپشن استفاده کنید.
سعی کنید از کلمات کلیدی متن خود به طور متعادل و غیر افراطی در Meta Description استفاده کنید. در واقع می توان چنین گفت: هنگام نوشتن متا تگ دیسکریپشن، تحت هیچ شرایطی از کلمات کلیدی بهصورت اسپموار و پشت سر هم استفاده نکنید و بهجای آن از جملات خوب و جذاب استفاده کنید. فراموش نکنید که هنگام نوشتن جملات، دستور زبان و قواعد نوشتاری را رعایت کنید.
-
نکته 7: بازدید کننده را کنجکاو کنید.
میتوانید در توضیحات متا خودتان از سوال استفاده کنید سوال هایی که دقیقا میدانید افراد به دنبال آن هستند. این کار باعث میشود کهمخاطب شما احساس کند جواب تمام سوال های خودش را میتواند در سایت شما پیدا کند.
-
نکته 8: از نام برند خود را در دیسکریپشن به صورت بهینه استفاده نمایید.
متا دیسکریپشن فرصت خوبی است برای نمایش مهم ترین جملات هدف به کاربر، پس می تواند فرصت خوبی باشد برای نمایش نام برند شما به کاربرانتان. از این فرصت طلایی به صورت بهینه برای برند سازی خود استفاده نمایید.
-
نکته9: در دیسکریپشن خود از اعداد و علامت ها استفاده کنید.
اگر سایت شما فروشگاهی است یا دارید در مورد یک کالا خاص صحبت میکنید میتوانید با نوشتن درصد های تخفیف یا آفر های ویژه خود، مخاطب را به فروشگاهتان دعوت کنید.
-
نکته 10: با رعایت اصل مهم صداقت ، متا تگ دیسکریپشن خود را جذاب و گیرا و متفاوت بنویسید.
مهم ترین هدف ما از نوشتن دیسکریپشن جذاب و گیرا در واقع جذب کاربر به وب سایت است. حال اگر دیسکریپشنی بنویسیم که مبلغ محتوایی باشد که هیچ اثری از آن محتوا در وب سایت ما نیست نرخ پرش سایت خود را افزایش داده ایم نه ترافیک سایتمان را.
پس با رعایت اصل صداقت متا دیسکریپشن شما باید انقدر جذاب باشد که مخاطب شما با سرچ در گوگل و مشاهده سایت شما بتواند جذب سایت شما شده و برای مشاهده آن کلیک کند.
نکته دیگر این که وقتی در دیسکریپشن خود در مورد چیز خاصی صحبت میکنید سعی کنید که توضیح شما کاملا شفاف باشد که افراد با خواندن یک خط جذب شده و وارد سایت شما شوند.در واقع افراد بعد از خواندن متا شما باید تصور کنند بعد از کلیک روی این سایت با چه مقاله ای مواجه میشوند.