اهمیت طراحی هدر سایت در رشد کسب و کارها
7 دقیقه
هدر، نقش اساسی در طراحی سایت دارد به نحوی که می توانید به کمک طراحی اصولی هدر، باعث توسعه کسب و کار خود شوید زیرا طبق گفته گوگل، هدرسایت تعیین کننده کیفیت وب سایت است که باعث انتخاب کاربر برای ادامه فعالیت در سایت و همچنین اولین گام برند سازی و آشنایی کاربران با لوگو و نام بیزینس شما است . به همین علت طراحان وب با ایجاد خلاقیت، سعی بر متمایز شدن هدر نسبت به بخش های دیگر وب سایت دارند اما به نظر شما برای داشتن هدری جذاب و کاربردی که باعث افزایش ترافیک و جذب کاربران برای ادامه فعالیت در وب سایت شود باید چه پارامترهایی را رعایت کرد؟ ( طراحی سایت در مشهد )
آشنایی بیشتر با هدر سایت
سر صفحه یا هدرسایت قسمت بالای صفحه وب است. در گذشته ، افراد هدرها را به عنوان نوارهای باریک در قسمتهای بالای وب سایت که شامل لوگو و راه ارتباطی کاربران بود می شناختند اما در طراحی مدرن، کل فضای بالای صفحه اصلی، هدر در نظر گرفته می شود.
هدرسایت بخشی از استراتژیک تجارت شما محسوب می شود که اولین پل ارتباطی را با کاربران شما برقرار می کند به همین دلیل باید اطلاعات اولیه مفید و جذابی را از وب سایت و نوع کار شما در اختیار مخاطبان قرار دهد.
برخی از طراحان وب برای بخشهای مختلف سایت هدرهای جداگانه ای ایجاد می کنند. به عنوان مثال، می توانید یک هدر بزرگ برای صفحه اصلی طراحی کنید و برای سایر صفحات وب سایت از نواری کوچک به عنوان سر صفحه استفاده نمایید اما نکته حائز اهمیت برای طراحی هدر سایت این است که باید هدرصفحات داخلی وب سایت برگرفته از سر برگ صفحه اصلی باشد و نباید تفاوت زیادی بین سر برگ صفحه اصلی با دیگر صفحات وجود داشته باشد.
ویژگی مهم هدر سایت
وظیفه هدر پاسخگویی به سؤالات اساسی کاربران درابتدا ورود به وب سایت است سوالاتی از قبیل:
نام برند و مارک بیزینس ، چه کالاها و خدماتی ارائه می شود، نحوه پشتیبانی و...
وجود هدری که مشخص کننده نوع و نحوه خدمات رسانی شما باشد نشان دهنده کیفیت و حتی هویت وب سایت است. اگر هدر پاسخ احساسی خوبی را در کاربران برانگیزد و بیننده احساس کند که محتوای با کیفیتی در سایت وجود دارد، شما گام اولیه برای جذب مخاطب را گذرانده اید.
عناصر اصلی هدر وب سایت
6 عنصر مهم در طراحی هدر وجود دارد که عبارت اند از:
برند
هر تجارتی دارای برند و یا شعار مخصوص به خود است که درج آن در هدر سایت باعث ماندگاری بهتر بیزینس شما در ذهن مخاطب می شود.
عنوان وب سایت
عنوان صفحه به طور معمول طرحی کمی متفاوت تر از بقیه عناصر سر برگ دارد و از نظر ظاهری متناسب با قسمت بدنه صفحه انجام می شود.
قابلیت جستجو کردن
ایجاد قابلیت جستجو در هدر وب سایت باعث دسترسی سریع کاربران به صفحات مختلف سایت است.
شبکه های اجتماعی
ایجاد عضویت سریع در شبکه های اجتماعی جز پارامترهایی است که باعث ایجاد تعامل طولانی با کاربران وب سایت می شود.
سبد خرید
برای طراحی سایت فروشگاهی سبد خرید را در هدرهرصفحه قرار دهید تا باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایت شود.
مقاله مرتبط: بهینه سازی نرخ تبدیل کلید طلایی کسب و کارها
ایجاد امکان پروفایل کاربری
وب سایتهایی که بازدید کنندگان می توانند عضو شوند ، اغلب دارای ویژگی ورود به سیستم در نوار سربرگ هستند.
در طراحی عناصر هدر باید تعادل بین فراوانی اطلاعات و نحوه چیدمان آنها رعایت شود اما دقت کنید که بارگذاری بیش از حد و یا خالی بودن هدر اثر منفی در کاربران دارد.
کاربری که به علت خالی بودن بیش از حد سر برگ نمی تواند رابط کاربری شما را در عرض چند ثانیه تشخیص دهد ، به احتمال زیاد وب سایت شما را ترک خواهد کرد. طراحی یک هدر ضعیف و نامناسب می تواند بازدید کنندگان را به سمت سایت دیگری با محتوای پایین تر سوق دهد.
بهترین شیوه های طراحی هدر وب سایت
برگ برنده طراحی هدر حرفه ای خلاقیت طراح سایت است که باید علاوه برایجاد خلاقیت های نوین به هدری مفید، مختصر و جذاب نیز بیندیشد.
نکات اصلی که در طراحی سر برگ باید در نظر داشت عبارت اند از:
اندازه هدر
هیچ پاسخ قطعی برای این سؤال وجود ندارد که اندازه هدر چقدر باید باشد. برخی منابع سعی در ارائه مجموعه ای از ارقام دقیق دارند ، اما امروزه یکی از دشوارترین جنبه های طراحی سایت اطمینان از مقیاس درست صفحات وب سایت است؛ بنابراین با توجه به نوع بیزنس و استراتژی کسب و کارتان مقیاس صفحات سایت را تعین نمایید.
سلسله مراتب بصری
طبق تحقیقات گروه نیلزن نورمن، شخصی که برای اولین بار وارد یک سایت جدید می شود، همیشه از گوشه سمت چپ بالای صفحه شروع به بررسی وب سایت می کند.
بنابراین بخش هدر برای جذب کاربران اهمیت ویژه ای دارد.
لوگو
مطالعه دیگری که توسط این گروه انجام شده است، نشان می دهد که کاربران بسیار راحت تر به یاد می آورند مارک هایی که لوگو آنها در قسمت سمت چپ هدر قرار گرفته است.
اگر یک لوگو دایره ای شکل دارید ، پس قرار دادن آن در مرکز صفحه مناسب است، اگرچه اثربخشی آن در مقایسه با نمونه هایی که در سمت چپ قرار دارد هنوز پایین تر خواهد بود.
رنگ پس زمینه هدر
انتخاب شکلهای مختلف برای هدرها و رنگ پس زمینه باید تحت تحقیقات و آزمایشات بسیار دقیق قرار گیرد زیرا در جنبه خوانایی سربرگ نقش اساسی دارد. کاربر باید بتواند این اطلاعات اولیه را در اسرع وقت و بدون هیچ گونه تلاش اضافی اسکن و درک کند. در غیر این صورت ، شما رابط کاربری ضعیفی خواهید داشت که اثرات منفی در سئو سایت و جذب کاربران دارد.
هدر ثابت (چسبنده)
روش های مختلفی برای تغییر هدر در روند پیمایش صفحه وجود دارد. در بعضی از سایت ها در فرآیند پیمایش، هدر را کاملا پنهان می کنند. همچنین وب سایتهایی نیز وجود دارند که header را به طور کامل پنهان نمی کنند اما در فرآیند پیمایش اندازه آن را کوچک می کنند، به این معنی که اطلاعات ثانویه را نشان نمی دهند و فقط عناصر اصلی طرح را در تمام مراحل تعامل، فعال و در دسترس کاربران می گذارند اما سایت هایی نیز هستند که از
هدرهای چسبنده و یا ثابت استفاده می کنند به این معنی است که هنگام پیمایش ثابت است و دسترسی کامل در هر قسمت از صفحه به آیکون های هدر را دارید که این روش طراحی هدر اکنون جز استانداردهای طراحی سایت محسوب می شود.هدرهای ثابت باعث بهبود تجربه کاربری وب سایت نیز می شود.
تصاویر مرتبط
تصویر موجود در عنوان باید مستقیماً اطلاعات مربوط به تجارت شما را منتقل کند. به عنوان مثال ، اگر وب سایتی در زمینه محصولات دیجیتال دارید؛ می توانید با استفاده از تصویر گوشی یا لپ تاپ علاوه بر زیبایی بصری به درک بهتر کاربران نیز کمک نمایید.
کال تو اکشن
در هنگام طراحی هدر وب سایت، طراح، برخی از راه های ارتباط مشتریان با شما را مانند "ورود به سیستم" و "تماس با ما" را اضافه می کند تا توجه کاربر را به خود جلب کرده و او را تشویق به ایجاد تعامل کند. نوع ایجاد کال تو اکشن (CTA) در هدر، استراتژیک مهمی برای ترغیب کاربران به انجام اقدامات صحیح درابتدا ورود به وب سایت است که باعث افزایش نرخ تبدیل نیز می شود.
مقاله مرتبط: کال تو اکشن چیست و چه کاربردی دارد؟ | CTA به زبان ساده
فونت مناسب هدر سایت
در ابتدا ورود به سایت، مشتری نام بخش ها و اطلاعات ارائه شده توسط طراح را می بیند
بنابراین ، شما باید فونت های واضح و خواندنی را انتخاب کنید که در نگاه اول قابل درک هستند.
برای هدرهای صفحه اصلی ، می توانید از بعضی از چاپ های جسورانه و عناصر تخیلی برای جلب توجه کاربران استفاده کنید اما در سربرگ های صفحات داخلی از فونت های فانتزی که خواندن آن دشوار است؛ پرهیز کنید.
ناوبری پنهان (منوی همبرگر)
منوی همبرگر یک نماد کوچک از سه نوار است که در هنگام کلیک منوی کامل را نشان می دهد. این تکنیک در هنگام نیاز به تمرکز بر روی صفحه اصلی توسط طراحان وب استفاده می شود.
از نظر قابلیت استفاده سایت، این نوع منو گزینه خوبی است. چنین منویی از طراحی موبایل آمده و در حال حاضر برای کاربران آشنا است. منو همبرگر برای سایت های تبلیغاتی مناسب تر از سایت های فروشگاهی می باشد، زیرا برای مشتری مهم است که یک سبد ، محصولات برگزیده و یک زمینه جستجو در دسترسی سریع داشته باشد.
کلام آخر
هدر سایت بخش معرفی کننده بیزینس شما است پس هنگام طراحی سایت حداکثر توجه را به سر برگ های صفحات وب سایت داشته باشید.
شرکت رایاپارس با تلفیق دانش و استراتژی می تواند برای طراحی هدری مناسب با کسب و کار شما گامی موثر در توسعه بیزینسی شما بردارد.