فراتر از محتوا و لینک ها: چرا UI و UX برای جستجوگرها بسیار مهم است؟
7 دقیقه
این جمله که محتوا برای بهینه سازی موتور جستجو یا سئو سایت پادشاه است کاملا درست است، اما جنبه های دیگری وجود دارد که معمولا از آن غافل میشویم.
ممکنه حدس زده باشید. منظور از این جنبه چگونگی ارائه مطالب به خوانندگان است. منظور ما UI / UX که مخفف عبارات user interface / user experience (رابط کاربر / تجربه کاربر) است، که یک جنبه جدایی ناپذیر از ارتقاء محتوا در وب است.
با افزودن به روز رسانی های اخیر مانند Hummingbird، Panda، Penguin، Pigeon و صدها الگوریتم دیگر Google که به طور منظم اصلاح می شوند، دانستن اینکه کاربران چگونه به رابط کاربری وب سایت واکنش نشان می دهند ضرورت مییابد. این در واقع حسی است که کاربران در هنگام ورود به سایت شما به دست میآورند.
به عنوان یک مدیر وب / بازاریاب، ضروری است که بدانیم کاربران نسبت به سایت شما چه نظراتی دارند؟
آیا بازدیدکنندگان زمان زیادی را در وب سایت شما صرف می کنند؟ آیا آنها اطلاعات مربوطه را با حداقل کلیک پیدا می کنند؟ آیا آنها اقدامات مطلوب را انجام می دهند؟ آیا وب سایت به اندازه کافی قادر است بازدیدکنندگان را به محتوا یا بخش های مناسب هدایت کند و آنها را تشویق کند تا بعدا اقدامات دیگری انجام دهند؟ در حالی که سوالات زیادی وجود دارد، راز داشتن یک وبسایت عالی، بدیهی است که داشتن محتوای مفید در کنار یک UX بهبود یافته با یک UI مناسب است.
کار گروهی:SEO+UI/UX
سئو سایت روشی است برای کنترل بازدید، در حالی که UX / UI اولین تصور را ایجاد می کند. هر دو در کنار هم کار می کنند تا در نهایت به جذب کاربر و ماندگاری آن در سایت کمک میکند.
"...اگر روی سئو سایت خود کار نکرده اید، پیدا کردن شما در موتور جستجو کمی دشوار به نظر میرسد. اگر شما بهینه سازی برای کاربران خود نداشته باشید، مورد توجه و تعامل آن ها قرار نمیگیرید... شما به هردوی اینها احتیاج دارید... سعی کنید آنها را در کنار یکدیگر ببینید... علاقه کاربران شما و علاقه مندی های موتور جستجو همیشه هماهنگ است... از این رو شما باید آنها را به عنوان یک واحد مشاهده کنید..."
SEO و UI / UX نقش مهمی را در کنار یکدیگر بازی می کنند، جایی که مسیر (جستجوگرها) منجر به مقصد (UI / UX)میشود. در واقع ما به هدف خود یعنی جذب کاربر رسیده ایم.
ما باید بدانیم که SEO به واسطه الگوریتم های موتور جستجو است، از این رو اساسا نقش یک پیرو پنهان در هنگام بهینه سازی وب سایت برای جستجو را بازی میکند.
الگوریتم گوگل پاندا ، الگوریتم گوگل پنگوئن و مرغ مگس خوار دقیقا سایت هایی را که استانداردهای اولیه محتوا، طراحی (UI / UX)، ارتباط و سرعت را برآورده نمی کنند، از بین می برند.
مقاله مرتبط: الگوریتم پاندا چیست؟ بررسی عملکرد الگوریتم پاندا و اثر آن در سئو سایت
مقاله مرتبط: الگوریتم پنگوئن چیست؟ چگونگی عملکرد الگوریتم پنگوئن و اثر آن در سئو سایت
مقاله مرتبط: بررسی عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار و اثر آن در سئو سایت
SEO و UI / UX بیشتر شبیه شرکای متحد هستند که بازاریابان یا شرکت ها باید به آن ها احترام بگذارند زیرا نمی توانند بدون دیگری کار کنند.
قابلیت دیدن : بالا و پایین برابر
وب سایت خود را شبیه روزنامه نکنید. اقداماتی که برای درج محتوا در روزنامه ها صورت میگرفت، بعدها به عنوان یک عادت در طراحی و بارگذاری محتوا برای وب سایت ها شده بود. ابتدا باید هدف وب سایت مورد نظر برای خدمت به مخاطبان خود را ارزیابی کنید.
با تغییر در رفتار کاربر و جذب اطلاعات موجود در وب سایت ها، بازدیدکنندگان آموخته اند که صفحات وب را تا پایین صفحه پیمایش کنند. مفهوم بالا همچنان مهم است، اما قضاوت در مورد اینکه چگونه می توانیم بازدیدکنندگان را با محتوا، تصاویر و گرافیک جذب کنیم که کمترجستجو کنند، نمی توان نادیده گرفت.
وبسایت ریسپانسیو: تسهیل در بهبود تجربه کاربر
همانطور که مردم بیشتر از تلفنهای هوشمند و تبلت استفاده میکنند، داشتن یک وبسایت مناسب که بتواند اطلاعات مورد نیاز کاربر را در هر دستگاهی پاسخ دهد، بسیار ضروری است.
در سال 2019، 4.22 میلیارد نفر در سراسر جهان انتظار می رود از گوشی های هوشمند استفاده کنند. 49 درصد از کاربران تلفن همراه در جهان از طریق مرورگرهای تلفن همراه یا برنامه ها به اینترنت متصل می شوند. پیش بینی می شود تا سال 2020 کاربران جهانی اینترنت تلفن همراه به بیش از 50٪ برسند. از این رو، اهمیت تمرکز بر روی طراحی وب سایت رسپانسیو وجود دارد و امکانات بر روی هر دستگاهی برای کاربران فراهم می کند.
مقاله مرتبط: وب سایت ریسپانسیو چیست؟ دلایل نیاز به طراحی ریسپانسیو
Call-to-Actions در صفحات وبسایت شما
تاکید (CTA) یا تماس به عمل، بر این است که انتظار میرود یا پیشبینی میشود کاربر چه کاری انجام میدهد. علاوه بر این، Call to Actions به بازدیدکنندگان کمک می کند تا آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. CTA ها وب سایت را باز می کنند و به کاربران کمک می کنند محتوائی که جستجو می کنند را ، با استفاده از دسترسی آسان، افزایش تعامل و به نوبه خود بهبود احتمال تبدیل، تحلیل کنند.
به اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی
محتوای عظیمی که با پارامترهای فوق ایجاد شده باید به رسمیت شناخته شود و باید محتوا را پراکنده کرد تا کاربران بتوانند براحتی دسترسی داشته باشند. چه راهی بهتر از به اشتراک گذاری آن در سایت های شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، گوگل پلاس و ... .
فقط به این موضوع توجه کنید که چه شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب است. صرفاً به اشتراک گذاری مطالب سایت دردی را دوا نمی کند شما باید برند سازی کنید و مخاطبین خودتان را در شبکه های اجتماعی زیاد کنید.
رابط کاربری خوب چه ویژگیهایی دارد
دلایلی که در بالا ذکر شد، دلایل اهمیت رابط کاربری و تجربه کاربری برای گوگل بود، اما یک UX خوب باید یکسری ویژگی داشته باشد که در ادامه به بیان چند مورد از این ویژگیها میپردازیم.
رنگها در UI
همانطور که میدانید روانشناسی رنگها امروزه نقش بسیار مهمی در انتقال یک حس دارد. همین موضوع در طراحی سایت هم موثر است و یک طراح رابط کاربری، باید با توجه به نوع کاربری سایت و موارد مختلف دیگری، از رنگهای مناسبی استفاده کند. توصیه میکنیم اگر قصد دارید اینکار را خودتان انجام دهید، ابتدا در مورد انتخاب و روانشناسی رنگها تحقیق کنید تا بتوانید بهترین رابط کاربری را در سایت خود اجرا کنید. با توجه به رنگی انتخاب میکنید میتوانید پیام مد نظر خود را به کاربر برسانید که این موضوع میتواند در افزایش میزان فروش وبسایت، تاثیر چشمگیری داشته باشد.
طراحی بصری در UX و UI سایت
بدون شک به کمک طراحی بصری میتوانید تجربه کاربری سایت را بهبود ببخشید. در واقع این طراحی بصری سایت است که شامل تایپوگرافیها، طرحبندی، عکسها، رنگها، فضاهای خالی و سایر مواردی که از این قبیل است میشود. با کمک روشهای طراحی بصری میتوانید به سایت دلخواه خود یا همان محصول نهایی دست پیدا کنید. برای اینکه بتوانید طراحی بصری مناسبی داشته باشید، توصیه میکنیم حتما از مدلهایی ایده بگیرید که قبلا امتحان شدهاند و امروزه میزان فروش هر سایتی که از آنها استفاده کرده است، بالاست.
طراحی گرافیک در UI سایت
در واقع برای اینکه سایت مناسبی از نظر UI داشته باشید، نیاز دارید تا از یک طراح گرافیک کمک بگیرید یا یک فرد متخصص در این زمینه را استخدام کنید. طراح گرافیک با توجه به تجربهای که دارد میتواند تصاویر را با هم ترکیب کند و به نوعی از مناسبترین آیتمها استفاده کند.
نتیجه و سخن پایانی
اهمیت این واقعیت که هدف کاربر باید به عنوان گنجینه احتمالی برای بازاریابان محتوا در نظر گرفته شود بر کسی پوشیده نیست، که این امر با داشتن محتوای عالی، توجه بیشتر به جنبه های سئو سایت شما و توجه به اهمیت رابط کاربر (از جمله Call-to-Actions) تحقق میابد.
UI و UX بخش مهمی از چرخه خرید آنلاین یک محصول یا ارائه خدمات است و داشتن تعادل مطلوب از تمام جنبه ها شما را در رقابت کسب و کار خود پیروز میکند.
راههای ارتباط با کارشناسان رایا پارس