7 عامل تاثیرگذار در طراحی تجربه کاربری
5 دقیقه
تجربه کاربری (UX) در موفقیت یا عدم موفقیت یک محصول در بازار، بسیار تاثیرگذار است؛ اما منظور ما از UX چیست؟ اغلب اوقات UX با قابلیت استفاده اشتباه گرفته می شود (قابلیت استفاده، توضیح می دهد که استفاده از یک محصول چقدر آسان است.) با این حال، توجه به همه جنبه های تجربه کاربری برای طراحی سایت و ارائه محصولات موفق به بازار، بسیار مهم است.
به گفته پیتر مورویل، یکی از پیشگامان حوزه UX، هفت عامل توصیف کننده تجربه کاربری وجود دارد:
- مفید
- قابلیت استفاده
- قابل کشف
- معتبر
- مطلوب
- در دسترس
- ارزشمند
در این مقاله، به بررسی تمامی این فاکتورها به صورت جداگانه می پردازیم.
عوامل مهم در طراحی رابط کاربری
7 عامل موثر در طراحی رابط کاربری عبارت اند از:
مفید بودن محصول
اگر کالایی برای کسی مفید نیست، چرا می خواهید آن را به بازار عرضه کنید؟ اگر هدفی نداشته باشید، بعید است بتوانید در کنار بازاری پر از محصولات هدفمند و مفید، برای جلب توجه رقابت کنید. شایان ذکر است که "مفید" در نگاه کاربر است و اگر منافع غیرعملی مانند سرگرمی هدف باشند، همه چیز "مفید" تلقی می شود. ( طراحی سایت در مشهد )
قابلیت استفاده
قابلیت استفاده، این است که کاربران بتوانند به طور موثر و کارآمد به هدف نهایی خود با یک محصول برسند.
محصولات اگر قابل استفاده نباشند، همچنان می توانند موفق شوند اما احتمال موفقیت آنها کمتر است. قابلیت استفاده پایین، معمولا در نسل اول یک محصول دیده می شوند.
قابل کشف
این موضوع، به این ایده اشاره دارد که یافتن محصول باید آسان باشد و به عنوان مثال، محصولی دیجیتالی و اطلاعاتی باشد. همچنین یافتن محتوای درون محصول شما نیز نباید دشوار باشد. اگر محصولی را پیدا نکنید، آن را نخواهید خرید و این موضوع برای همه کاربران یک محصول صدق می کند.
اگر روزنامه ای را انتخاب کنید که به طور تصادفی تمام موضوعات جذاب آن در فضای صفحه پراکنده شده باشند، نه اینکه در بخش هایی جداگانه مانند ورزش، سرگرمی ، تجارت و غیره سازماندهی شوند، احتمالاً خواندن آن روزنامه یک تجربه ناامیدکننده خواهد بود. قابلیت کشف برای تجربه کاربر بسیاری از محصولات، نکته ای حیاتی است.
معتبر
کاربران امروز قصد ندارند فرصتی دوم برای فریب دادن به شما بدهند؛ تقریباً در هر زمینه، گزینه های زیادی برای انتخاب یک ارائه دهنده معتبر محصول وجود دارد. اعتبار، به توانایی کاربر در اعتماد به محصولی که شما ارائه داده اید مربوط می شود.
ارائه تجربه کاربری مناسب، تقریباً غیرممکن خواهد بود اگر کاربر فکر کند که ارائه دهنده محصول فریبکار یا فردی با نیت بد است؛ در چنین موقعیتی، معمولا کاربر محصول مورد نظر خود را در جای دیگری جستجو می کند.
مطلوب
کمپانی های اسکودا و پورشه هر دو اتومبیل می سازند. آنها مفید، قابل استفاده، با دسترسی آسان، معتبر و با ارزش هستند؛ اما پورشه بسیار مطلوب تر از Skoda است. این بدان معنا نیست که اسکودا مطلوب نیست، آنها اتومبیل های زیادی را با این نام تجاری فروخته اند، اما اکثر مردم اگر حق انتخابی بین یک پورشه یا اسکودا جدید رایگان داشته باشند، پورشه را انتخاب می کنند.
مطلوبیت در طراحی از طریق مارک تجاری، تصویر سازی، هویت، زیبایی و طراحی احساسی منتقل می شود. هر چه محصول مطلوب تر باشد، احتمال اینکه کاربری که از آن استفاده می کند در مورد آن تبلیغ کرده و در سایر کاربران تمایل ایجاد کند، بیشتر است.
در دسترس
متأسفانه، هنگام ایجاد تجارب کاربری، دسترسی معمولاً مورد توجه کافی قرار نمی گیرد. قابلیت دسترسی، عبارت است از فراهم آوردن تجربه ای که کاربران متفاوت، دسترسی کاملی به یک محصول را داشته باشند. این موضوع، شامل افرادی که دارای مشکلاتی مانند کم شنوایی، اختلال بینایی، کمبود حرکت یا اختلال یادگیری دارای معلولیت هستند نیز می شود.
طراحی برای در دسترس بودن، اغلب توسط شرکت ها به عنوان اتلاف پول و وقت تلقی می شود زیرا تصور این است که افراد معلول، بخش کوچکی از جمعیت را تشکیل می دهند. در واقع، در ایالات متحده حداقل 19٪ از افراد طبق اطلاعات سرشماری دارای معلولیت هستند و به احتمال زیاد این تعداد در کشورهای توسعه نیافته بیشتر است.
این موضوع بدین معناست که امکان دارد از هر 5 نفر مخاطب کالای شما، 1 نفر قابلیت دسترسی به محصول شما را ندارد، یا به عبارت دیگر، 20٪ از کل بازار شما ممکن است نتواند از کالای تان استفاده کنند.
همچنین لازم به یادآوری است که وقتی برای در دسترس بودن، کالایی را طراحی می کنید، اغلب متوجه خواهید شد که محصولی را ایجاد می کنید که استفاده از آن برای همه آسان تر است نه فقط افراد دارای معلولیت. بنابراین از فاکتور قابلیت دسترسی کاربران در تجربه کاربری غافل نشوید.
همچنین، طراحی قابل دسترس اکنون در بسیاری از حوزه های قضایی از جمله اتحادیه اروپا، یک تعهد قانونی است و عدم ارائه آن ممکن است منجر به جریمه شود. متأسفانه، این تعهد به دفعاتی که باید، اجرا نمی شود.
ارزشمند
سرانجام، محصول باید ارزشی را ارائه دهد. کالای شما، باید یک ارزش را به کاربری که آن را خریداری یا استفاده می کند تحویل دهد. بدون ارزش، این احتمال وجود دارد که هر موفقیت اولیه محصول سرانجام تضعیف شود.
طراحان باید به خاطر داشته باشند که ارزش یکی از تأثیرات اساسی در تصمیم گیری در خرید است. محصولی 100 دلاری که مشکلی 10000 دلاری را حل کند، محصولی است که احتمالاً موفق خواهد بود. محصولی 10000 دلاری که مشکلی 100 دلاری را برطرف کند، از ارزش کمتری برخوردار است و در نتیحه احتمال موفقیت آن بسیار کمتر است.
جمع بندی
موفقیت یک محصول، فقط به سودمندی و قابلیت استفاده آن بستگی دارد. محصولی که قابل استفاده، مفید، قابل یافتن، دسترسی آسان، معتبر، ارزشمند و مطلوب باشد، احتمال موفقیت بسیار بالایی در بازار دارد. اگر نیاز به نکات بیشتری درباره تاثیر تجربه کاربری در طراحی سایت دارید؛ با ما تماس بگیرید.