بهینه سازی صوتی سایت | بررسی تاثیر بهینه سازی صوتی وب سایت
7 دقیقه
یک دهه پیش، شما می توانستید سئو سایت را شغل یک آماتور تعریف کنید که بین جستجوی گوگل و متن نشان داده شده، ارتباط لیجاد می کرد؛ اما امروزه، و بخش قابل توجهی از ترافیک وب و خریدهای آنلاین از طریق جستجوی صوتی حاصل می شود. از آنجا که کاربران هنگام استفاده از Siri یا Alexa به طور متفاوتی محتوا را جستجو می کنند (در مقایسه با وقتی که یک عنوان جستجو را در مرورگر تایپ می کنند) بهینه سازی محتوا برای دریافت بازدید کنندگان کار متفاوتی خواهد بود.
تفاوت جستجو صوتی با جستجو مرورگر
در ابتدا باید بین جستجوی صوتی و یک جستجوی تایپی تفاوت قائل شوید. اکثر مطالب نمی توانند همزمان برای نوار جستجوی گوگل و فرمان صوتی الکسا بهینه سازی شده باشند و برخی از محتواها، به هیچ وجه نمی توانند از طریق جستجو های صوتی نمایش داده شوند. مانند یک اسپیکر خانگی که نمی تواند ویدئو یا متنی را نشان دهد. به همین دلیل، اگر می خواهید مخاطبانی را که از جستجوی صوتی استفاده می کنند جلب کنید، می توانید محتوای بهینه سازی شده برای این جستجو ها را به عنوان گزینه دیگری در نظر بگیرید.
آیا تمام محتواها نیاز به بهینه سازی صوتی دارند؟
ایجاد محتوایی که به طور خاص قابل جستجو و دسترسی از طریق جستجوی صوتی باشد، برای برخی از کاربران مهم تر خواهد بود. با فراگیرتر شدن دستگاه های مجهز به جستجوی صوتی، برخی سایت ها و صفحات احتمالاً از بهینه سازی برای جستجوی Alexa بیشتر سود می برند. به عنوان مثال، مشاغلی که فروش حضوری دارند، فرصت های زیادی برای افزایش مشتری با بهینه سازی آنلاین خود دارند تا از طریق جستجوی صوتی قابل پیدا شدن باشند. برای مثال هر روزه کاربران بیشتری وجود دارند که از Siri یا Alexa می خواهند یک فروشگاه در نزدیکی موقعیت شان پیدا کند.
با این وجود، جستجوی صوتی لزوماً همان چیزی نیست که شما باید کل استراتژی SEO خود را در آن پیاده کنید، حتی برای آن دسته از کاربرانی که از جستجوی صوتی بیشترین استفاده را می برند؛ به این دلیل که جستجوی صوتی جایگزین جستجوی متن نمی شود، بلکه آن را تکمیل می کند.
با این حال، اگر می خواهید مشتری های فروشگاه خرده فروشی خود را افزایش دهید، می توانید فعالیت آنلاین خود را کاملاً برای جستجوی صوتی بهینه کنید تا برای مثال وقتی کاربران هنگام رانندگی از طریق آن "نزدیک ترین فروشگاه" را جستجو می کنند، پیدا کردن شما آسان تر باشد.
میزان جستجوی صوتی به سرعت در حال افزایش است، اما هنوز به میزان قابل توجهی نرسیده است. در جولای 2019، Adobe مقاله ای را منتشر کرد که نشان می داد حدود 48٪ از کاربران، از جستجوی صوتی برای جستجوی کلی وب استفاده می کنند. در این مقاله، 85 درصد از شرکت کنندگان از جستجوی صوتی در تلفن های هوشمند خود استفاده می کردند و بیشترین جستجو، برای مسیریابی بود. مانند این مقاله، مایکروسافت نیز در سال 2019 محتوایی را منتشر کرد که 72 درصد استفاده کنندگان گوشی های هوشمند، از دستیارهای دیجیتال استفاده می کردند، و 65 درصد از کل جستجوهای مسیریابی به صورت صوتی انجام می شد.
یک نظرسنجی برای جستجوی صوتی که در سال 2018 توسط BrightLocal، انجام شد، نتایج متفاوتی را نشان داد:
- 58٪ از کاربران ایالات متحده، از جستجوی صوتی برای پیدا کردن یک کسب و کار محلی استفاده کردند.
- 74٪ از آن کاربران، بصورت هفتگی اینکار را انجام می دادند.
- 76٪ از آن ها، حداقل هفته ای یک بار چنین جستجویی می کنند و اکثر آنها روزانه این کار را تکرار می کنند.
خرید اسپیکر های هوشمند در خانه های ایالات متحده بین سال های 2018 و 2019، با 22 درصد رشد مواجه شده است. تحقیقات منتشر شده توسط استراتژیست های OC&C پیش بینی کرد که اسپیکر های هوشمند، خرید صوتی را به تنهایی در ایالات متحده و انگلیس تا سال 2022 به یک بازار 40 میلیارد دلاری تبدیل می کنند؛ اما به رغم فرصت به دست آماده در طی همه گیری COVID-19، استفاده گسترده از فناوری های صوتی هنوز عقب مانده است.
بخشی از تأخیر در استفاده جمعی از فناوری های صوتی، ممکن است به دلیل حل نشدن سوالات مربوط به اعتماد و حریم خصوصی باشد. اکثر دارندگان بلندگو های هوشمند (52٪) و اکثر کاربران تلفن های هوشمند (57٪)، از این که بلندگوی هوشمند / تلفن هوشمند آنها "همیشه گوش می دهد" ناراحت هستند. با این حال ، نکته مثبت این است که تقریباً تعداد یکسانی از کاربران، به شرکت های تولید کننده اسپیکر / تلفن هوشمند خود برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شان اعتماد دارند.
سهم دستیارهای دیجیتال از بازار
چهار دستیار هوشمند اصلی وجود دارد که اکثر جستجو های صوتی را در زمان انتشار پردازش می کنند، هرکدام الگوریتم های جستجوی خاص خود را دارند، اما برخی از منابع داده دارای اشتراک هستند.
درک سهم بازار برای هر دستیار هوشمند می تواند به شما کمک کند استراتژی بهینه سازی خود را روی اهداف اصلی خود پیاده کنید. هر یک از این دستیارهای دیجیتال، برند های مختلف سخت افزاری با ظاهر و پایگاه کاربری متفاوتی دارند، بنابراین بسته به مخاطبانی که هدف خود قرار داده اید، احتمالاً می توانید تجزیه و تحلیل خود را فقط به یک یا دو مورد از آن ها متمرکز کنید.
گزارش صوتی مایکروسافت در سال 2019، از پاسخ دهندگان خواسته است که دستیارهای دیجیتالی که قبلاً استفاده کرده اند را نام ببرند، که در مورد میزان ترافیکی که از هر یک از این موتورها به دست میابد اطلاعاتی ارائه می دهد. Siri و دستیار گوگل با کسب 36 درصد از بازار، مقام اول را کسب کردند؛ Amazon Alexa، 25٪ از استفاده دستیار های دیجیتال را تشکیل می دهد، در حالی که Microsoft Cortana با میزان استفاده 19 درصدی، در جایگاه سوم قرار دارد.
نکته جالب توجه در اینجا این است که موتور تأمین کننده کورتانا بیشتر به همکاری آمازون الکسا متکی است. Cortana قابلیت فرمان صوتی را به لپ تاپ ها و رایانه های شخصی ارائه می دهد، مانند خواندن ایمیل های جدید؛ در حالی که الکسا فرمان هایی برای اسپیکر های هوشمند مانند روشن کردن چراغ ها را دریافت می کند.
جستجوی صوتی در مقابل عملکرد های صوتی
دستورات صوتی در واقع به دو دسته تقسیم می شوند - جستجوی صوتی و عملکرد های صوتی - و هر یک دارای معیارهای مختلفی هستند تا تعیین کنند برای هر درخواست صوتی مشخصی، کدام پاسخ ابتدا برگردانده می شود. واقعاً مهم است که هنگام برنامه ریزی یک طرح SEO برای جستجوی گفتاری، مشخص کنید که از کدام یک صحبت می کنید، زیرا آنها محتوا را بسیار متفاوت پردازش می کنند.
اساسا، جستجوی صوتی فقط ورودی صفحه کلید را با یک عبارت جستجوی صوتی جایگزین می کند تا نتایج را در یک مرورگر نشان دهد؛ مانند استفاده از دستور "OK Google" در مرورگر گوشی های هوشمند.
از طرف دیگر، عملکرد های صوتی، دستورات صوتی خاص یا سوالاتی از طرف کاربر است که برنامه ها یا اتوماسیون های خاصی را راه اندازی می کند، مانند سفارش نوشیدنی از طریق بلندگوی هوشمند یا بررسی وضعیت هوا از اتومبیل. دستگاه های بدون صفحه نمایش مانند بلندگوهای هوشمند خانگی و برخی از دستیارهای اتومبیل از عملکرد های صوتی استفاده می کنند. این دستورات، یک صفحه از نتایج را رتبه بندی نمی کنند و اغلب یک نتیجه گفتاری دارند. اگر از دستگاه Echo Dot شرایط آب و هوا را بخواهید، براساس داده های گرفته شده از یک منبع تعریف شده، هوا را برای شما توصیف می کند، اما نمی تواند لیستی از سایت های معروف پیش بینی آب و هوا را نشان دهد، زیرا صفحه ای برای نمایش صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) وجود ندارد. این یک تفاوت مهم میان عملکرد صوتی و جستجوی صوتی است.
نتیجه گیری
دستگاه های مجهز به قابلیت دریافت فرمان صوتی، به تدریج در زندگی روزمره مصرف کنندگان جای می گیرند، اما این بدان معنا نیست که ما باید محتوا و برنامه سئو سایت خود را اولویت بندی کنیم. حتی اگر دستیاران هوشمند و دستگاه های مجهز به قابلیت دریافت فرمان صوتی، سال به سال محبوبیت بیشتری پیدا کنند، باز هم جستجو های متنی نقش نسبتاً خوبی در کنار گجت های هوشمند اکثر مصرف کنندگان خواهند داشت؛ هرروزه هوش مصنوعی صوتی پیچیده تر می شود و صحبت با دستگاه طبیعی تر، اما این صنعت هنوز با دردسرهای جدی روبرو است.