ریچ کارد چیست (Rich Card) چیست؟
8 دقیقه
می 2017 بود که گوگل ریچ کارد (Rich Card) را برای استفاده تمام صاحبان سایت در جهان جهت ارائه یک پیش نمایش از محتوای سایتشان، روی صفحه نتایج گوگل، توسعه داد. ریچ کارد ها از الگوی موفق ریچ اسنیپت ها (Rich Snippet) استفاده کردند تا یک فرمت جدید نمایش نتایج جستجو با همان سبک و سیاق قبلی ارائه شود. ریچ کارد ها هم از روش نشانه گذاری schema برای نمایش جذاب تر محتوا و بهتر دیده شدن صفحات در موبایل استفاده می کنند. این قالب که به شکل یک کارت در صدر صفحات جستجو دیده می شود، که سرعت و تجربه کاری بهتری برای کاربران موبایل رقم می زند. از آن جایی که اکثر کاربران فضای اینترنت از موبایل برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنند، استفاده از ریچ کارد به صورت یک ضرورت از طرف کارشناسان دیجیتال مارکتینگ توصیه می شود. برای شناخت بیشتر آن، نحوه ایجاد و بررسی نقش ریچ کارد در سئو با ما در این مقاله همراه باشید.
ریچ کارد (Rich Card) چیست و چگونه کار می کند؟
ریچ کارد نوع جدیدی از محتوای ساختار یافته است که به صورت یک زنجیره از نتایج، در یک قالب بصری جذاب نمایش داده می شود که به طرز قابل توجهی در جذب و افزایش ترافیک ورودی سایت موثر است. گوگل روز به روز به موارد و ترفندهایی که بتواند عملکرد خود را جهت بهبود تجربه کاربران موبایل بهینه کند، اهمیت داده و برای سایت هایی که همگام با این آپدیت ها حرکت کنند، امتیاز ویژه ای قائل می شود. بنا به تعریفی ساده تر ریچ کارد نتایجی هستند که معمولا در بالای نتایج جستجو و به صورت عکس و یک توضیح کوتاه ظاهر می شوند. آن ها به صورت کارت هایی هستند که اگر با انگشت خود به چپ یا راست آن ها بکشید نتایج بیشتری هم قابل نمایش خواهد بود. برای داشتن ریچ کارد باید از داده هایی ساختار یافته (Structured Data) در سایت خود استفاده کنید. این داده ها، اطلاعاتی هستند که به صورت یک کد در سایت اضافه می شوند و درک بهتری را برای موتورهای جستجو ایجاد می کنند. بیشتر موتورهای جستجو برای این منظور از schema استفاده می کنند که توسط گوگل google ، بینگ bing و یاهو yahoo ، گسترش داده شده اند تا با ایجاد زبانی مشترک درک خودشان را از وب سایت ها راحت تر کنند. یک مدیر و دارنده سایت با استفاده از ریچ کارد به گوگل کمک می کند تا بفهمد که این محتوا مثلا معرفی یک کتاب یا دستور پخت یک غذاست. موتور جستجو به این شکل می تواند در زمان کمتری نوع محتوا را تشخیص داده و آن را به شکلی جذاب تر و مجزا از سایر نتایج در صفحه جستجو (SERP) نمایش می دهد تا کاربر موبایل هم سریع تر به محتوای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. پس این به طور مستقیم بر افزایش نرخ کلیک سایت تاثیرگزار است.
انواع مختلف ریچ کارد
گوگل در حال توسعه فرمت های مختلفی از ریچ کارد ها می باشد. در حال حاضر شاید بارز ترین نمونه هایی که از ریچ کارد مشاهده کرده باشید، مربوط به مقاله ها، دستور پخت غذا یا بررسی فیلم و کتاب باشد. این شکل از نمایش نتایج جستجو به سرعت در حال پیشرفت است و هم گوگل و هم وب مستر ها اهمیت آن را درک کرده و توجه زیادی به آن نشان می دهند تا نتایج برتر را جدا کرده و به شکلی منحصر به فرد نمایش دهند. انواع دیتاهایی که گوگل برای ریچ کارد ها پوشش می دهد به شکل های زیر است:
- مقاله ها (Articles)
- بررسی کتاب ها (Book review)
- نقد و بررسی فیلم (Movie Review)
- دستور پخت غذا (Food Recipes)
- رویداد ها (Events)
- رستوران ها (Restaurant)
- قسمت های سریال های تلویزیونی (TV Episodes)
- خبر (News)
- اپلیکیشن و نرم افزارها (Software application)
- کسب و کار های محلی (Local business)
ریچ کارد و ریچ اسنیپت چه تفاوتی با هم دارند؟
تفاوت بزرگی که باعث جداسازی این دو از هم می شود، این است که ریچ اسنیپت (Rich Snippet) تغییری در جایگاه نمایش و سلسه مراتب نتایج گوگل ندارد. در حالی که ریچ کارد بالاتر از همه نتایج جستجو و در یک بخش مجزا به شکل کارت قرار می گیرد. گوگل یک نتیجه جستجو را در SERP بهبود می دهد، تا اطلاعات مفیدتر و بیشتری که به سوال خاص کاربر، پاسخی دقیق تر می دهد را نمایش دهد. در واقع ریچ کارد به تنهایی باعث بهبود یک نتیجه جستجو نمی شود. بلکه در گوگل جداسازی می شود و و اگر در سایت ما درست اجرا شده باشد، یک نتیجه جستجو با قالبی جداگانه به شکل کارت در بالای همه نتایج SERP قرار می گیرد. ریچ کارد بیشتر در موبایل نمایش داده می شود و توسعه یافته همان ریچ اسنیپ است. ولی با توجه به اهمیت روز افزون موبایل نسبت به دسکتاپ، ریچ کارد ها اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. در واقع گوگل بیشتر الگوریتم هایی را گسترش می دهد که کاربران موبایل به طور خاص، راحت تر و سریع تر به نتایج جستجوی مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
چگونه ریچ کارد گوگل بسازیم؟
در یک وب سایت می توانید انواع داده ها را با بهره وری و استفاده از فرمت های JSON-LD، RDFa و Microdata نشانه گذاری کنید. خود گوگل استفاده از فرمت JSON-LD را توصیه می کند که استفاده از آن بسیار ساده است. همچنین توجه داشته باشید که Googlebot به صفحات داده های ساختاریافته سایت دسترسی داشته و مسدود نباشد. جهت پیاده سازی داده های ساختار یافته می توانید از راهنمای نشانه گذاری داده های ساخت یافته گوگل استفاده کنید. ابتدا باید نوع داده را انتخاب کرد. زیرا نوع دیتا اهمیت بالایی دارد و به گوگل کمک می کند که اطلاعات صفحات وب سایت را دسته بندی کند. بعد از آن آدرس سایت را جایگذاری کرده و گزینه برچسب گذاری را انتخاب کنید. در نهایت یک کد HTML بسازید و به سا یت خود اضافه کنید. همه داده های ساختار یافته مناسب پذیرش در نتایج جستجو نیستند و دستور العمل های کیفی و فنی خاصی لازم است که باید رعایت شوند. بهتر است دقت نشانه گذاری خود را با استفاده از ابزار های تست ارزیابی کنید که تست مطابقت با این دستورالعمل های فنی را انجام می دهد. برای شناسایی خطاهای فنی می توانید از ابزار بازرسی URL، علاوه بر ابزارهای تست داده های ساختار یافته، استفاده کنید. گوگل در صورت نقض و اجرا نشدن این فاکتور ها هشدار می دهد که این داده ها در صفحات سایت برای نمایش به عنوان ریچ کارد بهینه نشده اند. که برای این منظور باید سرچ کنسول سایت خود را راه اندازی کرده باشید. در Google search console می توانید این مهم را مشاهده کنید که در سایت خود داده های ساختار یافته و ریچ کارد وجود دارد یا نه. می توان از Schema.org برای درج محتوا به صورت ریچ کارد و توسعه صفحات سایت خود استفاده کرد. باید عکس های صفحه با محتوای آن، طبق تعاریف ریچ کارد مطابقت داشته باشد. پس از آن نمونه عکس های نمایش داده شده و کدها را ساخته و صفحه SERP را به جهت مطابقت با ریچ کارد ارزیابی کرد. شما می توانید هر بار در قسمت تست اطلاعات (که هر کد یک پیند به آن دارد) تغییر کد ها را مشاهده کرده و اعمال دستورالعمل های لازم را با آن چک کنید. بعد از اطمینان از این که کدام تصاویر بیشترین ارتباط را با محتوای متنی دارند، لازم است جزئیات کوچکی را به منظور جلب توجه بیشتر در صفحات جستجو درج کرد. برای محصولی مثل کتاب میتوان اسم نویسنده، مترجم، ناشر، سال چاپ و ... را اضافه کرد.
ریچ کارد چه تاثیری در سئو دارد؟
درست است که ریچ کارد ها به تنهایی نتایج عادی صفحه SERP را جا به جا نمی کنند، اما گوگل محتوای غنی شده به صورت ریچ کارد را در قالبی مجزا در صدر نتایج جستجو نشان می دهد. همچنین با افزایش جذابیت بصری و کلیک کاربر، در سئو سایت به شدت تاثیرگزار است. به طوری که اگر صفحات سایت ما دارای دیتاهای ساختار یافته طبق فاکتورهای ریچ کارد نباشد، به فرآیند سئو سایت آسیب وارد می کنند و در رقابت با سایر سایت ها ضعیف تر ظاهر می شویم. البته بعضی سایت ها نیاز کمتری به ریچ کارد دارند و استفاده نکردن از آن ها لطمه خاصی به عملیات سئو وارد نمی کند. در واقع میزان استفاده ما از داده های غنی شده برای ریچ کارد، باید مطابق با نوع محتوای سایت ما باشد. به طور کل استفاده از ریچ کارد و ریچ اسنیپت به علت ایجاد تمایز ظاهری و برتری در جایگاه نمایش به فرآیند سئو سایت کمک شایانی کرده و میزان دیده شدن Imprerssion در نتایج جستجو و کلیک click را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد که خود به طور مستقیم در بهبود رنکینگ تاثیرگزار است. گوگل استفاده از ریچ کارد ها را توصیه کرده و آن را فرصتی بهتر برای دیده شدن کسب و کار ها معرفی می کند. مثلا صاحب یک رستوران می تواند با نمایش تصاویری از غذاهای سرو شده خود، محتوای حیاتی سایت خود را بهتر در اختیار کاربر قرار داده و او را به سایت خود بکشانند.
نتیجه گیری
استفاده از ریچ کارد این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد تا محتوای سایت خود را در قالبی مجزا و جذاب تر نسبت به سایر نتایج جستجو، در اختیار کاربر قرار دهیم و شانس خود را برای دیده شدن و جذب ترافیک افزایش دهیم. صفحات غنی شده برای ریچ کارد بالاتر از همه نتایج جستجو و در یک فرم خاص به شکل کارت هایی نمایش داده می شوند. گوگل طبق اعلامی رسمی، داده های ساختار یافته برای ریچ کارد را به تنهایی در بهبود رتبه و محاسبه رنکینگ صفحه، موثر نمی داند. اما اگر داده های سایت ما منجر به نمایش به صورت ریچ کارد شود، می تواند باعث افزایش نسبت کلیک به نمایش (CTR) شده و از این طریق و به شکلی غیر مستقیم در فرآیند سئو تاثیرگزار باشد. بنابراین متخصصان سئو به خصوص در وب فارسی تلاش زیادی برای بهینه سازی محتوای صفحات سایت خود مطابق با فاکتورهای ریچ کارد گوگل، دارند. اگر شما هم در زمینه سئو فعال، یا مدیر وب سایت هستید، حتما برای بهتر دیده شدن SERP گوگل و ارتقا کسب و کار خود، از ریچ کارد ها استفاده کنید. اگر سوالی در خصوص این مقاله برای شما پیش آمده باشد می توانید در بخش نظرات همین صفحه با ما در میان بگذارید؛ یا با کارشناسان ما در تیم فنی رایاپارس تماس حاصل فرمایید.