پیلار کلاستر چیست ؟ pillar cluster یا محتوای خوشه ای در سئو
9 دقیقه
در این مقاله میخواهیم در مورد پیلار کلاستر یا همان مدل خوشه ای محتوا صحبت کنیم. بیایید این طور شروع کنیم همه ی ما می خواهیم محتوای بلاگی داشته باشیم که به واسطه آنها در صدر نتایج موتور جستجو گوگل قرار بگیریم، ورودی خوبی داشته باشیم و درآمد خودمان را افزایش دهیم. اما خوب معمولا اینطور نیست و تمام کسانی که حجم زیادی محتوا تولید می کنند به نتیجه نمی رسند، همین چند پیش یکی از کسانی که مشاوره می گرفت از من مساله ای که داشت این بود که من حجم خیلی زیادی محتوا توسط کارشناسان محتوای شرکتم تولید کردم اما هیچ نتیجه ای از نظر ورودی و رشد جایگاه برام به همراه نداشته، کیورد ریسرچ درست انجام شده و تعداد مقالات هم خیلی بالا بود. خوب راست هم می گفت دلیلش چه بود؟
اهمیت ایجاد یک ساختار اصولی برای محتوا وب سایت
ایجاد یک ساختار اصولی و ساختار مند در محتوا و یا یک هاب محتوایی وب سایت اهمیت بسیار زیادی دارد به همبن دلیل عدم رعایت یک ساختار عمیق و اصولی میتواند زحمات ما را در بخش محتوا کم رنگ و بی اثر کند.
خوب در جلسه مشاوره دلیل عدم نتیجه گرفتن مدیر وب سایت از حجم بالای محتوای سایتش نبود یک ساختار استاندارد برای درج و نشر محتوا ها بوددلیلش این بود. این روزها این امر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است چرا چون موتور جستجو گوگل صرفا به Autority و کلمات داخل یک محتوای با کیفیت توجه نمی کند و عوامل تاثیر گذار در گزینش یک محتوا برای نمایش به کاربر توسط موتور جستجو گوگل تفاوت پیدا کرده است.
این موضوع از تفاوت در نگاه موتور جستجو به محتوا نشات میگیرد. امروزه موتورهای جستجو به عمق و وسعت محتوا نگاه می کنند نه صرفا محتوای طولانی و خاص دقت کنید عمق و وسعت محتوا مفهومی که خیلی در مورد زیاد شنیدیم بحث User Intent بود که در درجه اول باید به این موضوع پی ببریم مقصد و نیت کاربر از جستجو چیست! خوب این موضوع به نظر من دیگر شاید یک کلیشه شده باشد و الان باید خیلی نگاه از بالاتری به سایتمون و مبحث User Intent داشته باشیم و به بررسی جستجوی معنایی در گوگل بپردازیم بیاین اول در مورد User Intent صحبت کنیم و بعد از آن پیچیده تر کنیمش و برسیم به مفهوم Mix Intent چیزی که در موردش شاید کمتر شنیده باشیم.
عوامل تاثیر گذار در سرچ کاربران
1-Search Queries ( عباراتی که کاربران جستجو میکنند که بر اساس معیارهای مختلفی تفکیک میشود)
2-Search Sequences ( ترتیب جستجو کاربران برای رسیدن به یک هدف خاص در موتور جستجو گوگل )
3-Location (موقعیت مکانی کاربر درهنگام جستجو )
4-Device ( خیلی از نتایج برای بعضی دیوایس ها مناسب نیست)
5-Time ( My business یا Open time map کلمات کلیدی فصلی و نتایج )
مفهوم User Intent و mix intent
همانطور که در مقاله قبل اشاره کردیم و بیان کردیم که user intent چیست فهمیدیم که مفهوم user intent این است که یک دانش نسبت به نیت کاربر از جستجو داشته باشیم ( علم به هدف جستجو کاربر)
یعنی یک سری اطلاعات کلی تر از کلماتی که سرچ کرده اینکه کاربر ما دقیقا به دنبال چه چیزی با توجه به نوع سرچ اش است.بیایید با هم یک مثال کاربردی بزنیم!
کاربر ما سرچ کرده است: پرینتر سه بعدی چیست؟!
در واقع کاربر ما با این فرمت سرچی که داشته است یک جستجو اطلاعاتی را انجام داده است و وظیفه ما به عنوان یک صاحب سایت که برطرف کردن نیاز کاربر است این موضوع است که اطلاعات کاربردی در مورد دستگاه پرینتر سه بعدی و انوع پرینتر را به او بدهیم و کار بر را منتقل کنیم به صفحه مطلبی که اطلاعات لازم را به او ارائه دهیم.
حال بیایید این طور فکر کنیم که کاربر ما سرچ کرده است : خرید پرینتر سه بعدی
خوب کاربر در این مواقع توقع دارد که به صفحه محصول هدایت شود و خرید را انجام دهد و شاید لیستی از قیمت ها را ببیند. پس وظیف ما این مطلب است که کاربرمان را به سمت صفحه دسته بندی محصول پرینتر سه بعدی هدایت کنیم.
حالا بیایید ریزتر به داستان نگاه کنیم و فرض کنیم کاربر در موتور جستجو گوگل کوئری تعمیرات پرینتر سه بعدی را سرچ میکند.
دقت کنید دامنه جستجو کاربر شما کمی گنگ و وسیع شده چرا؟!
چون هدفش در جستجو واضح و مشخص نیست و احتمال دارد اهداف متفاوتی داشته باشد.بیایید با هم یک بررسی داشته باشیم.
هدف 1: دنبال تعمیرکار محلی برای تعمیر پرینتر سه بعدی
هدف 2: آموزش تعمیر پرینتر سه بعدی
هدف 3: دنبال یک قطعه برای تعمیر پرینتر سه بعدی
خوب موتور جستجوی گوگل هم هدف کاربر را به صورت واضح از این مدل سرچ ها نمیداند پس کاری که باید انجام بده این هست که در صفحه اول نتایج موتور جستجو SERP لیستی از نتایج را به صورت ترکیبی از آیتم های فوق به کاربر خودش نشان دهد تا بتواند متوجه شود قصد کاربر چیست و دنبال کدام جواب می گردد؟
حالا یک تحقیق توی دانشگاه هنگ کنگ انجام شد و فهمیدند که کاربر جستجوی ثابتی ندارد. جستجوها دو مدل هستند خاص (جستجوی محدود که در این مدل جستجو کاربر زود به هدف خود می رسد) و جستجو دوم جستجو جامع (جستجوی وسیع و معمولا به یک جستجو ختم نمی شود).که Mixed Intent Search Engine Result Page نامیده میشود که به ندرت این سبک از جستجو گام نهایی در سفر جستجوگر است. (باید همیشه محتواهای جدید داخل سایتمان متناسب با جستجوی کاربر قرار بدهیم).یعنی کاربر اینقدر جستجو انجام می دهد تا به هدف نهایی خودش برسد.
خوب فرض کنیم جستجو گر می خواهد خودش تعمیرات پرینتر اش را انجام بدهد پس کاری که انجام میدهد این است که از نتایجی که مشاغل جستجوی محلی را نادیده می گیرد عبور میکند و بر روی مقالاتی که (چگونه یک پرینتر سه بعدی) را تعمیر کنیم کلیک می کند.خوب فرض میکنیم به یک مقاله که یک نمای کلی از نگهداری پرینتر سه بعدی و یک سری اقدام پیشگیرانه جهت خراب نشدن ارائه می دهد اما درست در مورد تعمیرات این دستگاه صحبت نمی کند کلیک میکند.خوب کاربر روی یک نتیجه کلیک می کنه و از نظر کاربر و موتور جستجو این یک Thin Content محسوب می شه. خوب توی این جور مواقع یا کاربر روی نتیجه دیگه ای کلیک می کنه یا جستجوی خودش رو اصلاح می کنه و می نویسه (چطور باتری پرینتر سه بعدی را تعمیر کنم)
اینجا اصطلاحا Pogo-Sticking از نظر گوگل اتفاق افتاده و این جستجوها در کادری تحت عنوان People also search قرار می گیرد.
معرفی ساختار پیلار کلاستر در سئو
خوب باید چیکار کنیم؟
برای اینکه سایت ما یک راهنمای آموزشی جامع باشد برای تعمیر پرینتر سه بعدی باید یک مقاله هایی تولید کنیم که عمقی باشد و شامل تعمیرات مدل های خاص , نکات مهم , ترفندهای پیشرفته بپردازیم و برای مخاطبان هدف جستجو جذاب تر باشد.
در مقاله قبل بخوانید : پیلار کلاستر چیست و چه تاثیری برسئو سایت دارد؟
خوب بیایید ببینیم چطور میشود این کار را روی سایتمان انجام داد یک راهنمای اصلی برای تعمیر پرینتر سه بعدی در نظر بگیریم و تعداد بسیار زیادی مقاله حول و حوش تعمیر انواع مدل ها و قطعاتش تولید کنیم که همگی لینک و ارتباط به به مقاله اصلی و اعتبار موضوع اصلی رو که تعمیر پرینتر سه بعدی است رو بالا ببریم. خلاصه اگر بخواهیم بگوییم اینطور است که که محتوای اصلی را به یک ستون تبدیل کنیم و تعداد زیادی شاخه فرعی را به آن لینک دهیم.
خوب ما جایگاه خودمون را با (تعمیر پرینتر سه بعدی) تثبیت کردیم و با کلی کلمه حول و حوش این فیلد هم جایگاه و ورودی گرفتیم.
ساختار صفحه پیلار (pillar content)
پیلار کانتنت یا صفحه پیلار یک محتوای جامع و معتبر و طولانی است که به یک موضوع به صورت جامع و منطقی و منظم می پردازد.
خوب این مدل تولید محتوا در حال حاضر یک اجبار محسوب میشود .چرا؟! چون روش جستجوی افراد تغییرکرده است و مخصوصا اینکه صفحه سرپ و جستجو هم تغییر بسیار زیادی کرده است. امروزه بیشتر جستجوها دارد به سمت جستحوی صوتی سوق پید کرده است و نکته بعد اینکه واقعا فضای گوگل و اینترنت پر از محتوای که مثل زباله شده، باید یک طوری محتوا تولید بشه که مثمرثمر و متفاوت باشد.
(اگر زمان زیادی را صرف پیدا کردن جاده در گل و لای های باتلاق کرده باشید ارزش یک نقشه دقیق را می دانید)
خب محتواهای رقابتی که بهش 10X می گفتند یک ایده بود که برای اولین بار توسط رند فیشکین معرفی شد.خیلی دیگر تاثیر زیادی ندارد و یا محتوایی تحت عنوان آسمان خراش!
تاپیک کلاستر چیست؟
تاپیک کلاستر یا خوشه موضوعی مجموعه ای از محتواهای مرتبط به هم است که با لینک هایی با هم ارتباط دارند در مرکز این خوشه ها صفحه ستون قرار دارد که این صفحه ستون یا Pillar پایه اصلی این شاخه ها هستد.
پیلار پیج چیست و چگونه ساخته میشود؟
پیلار پیج همان صفحه ستون هاست که قرار است در این صفحه تمام جنبه های یک موضوع واحد که بخش بندی زیادی شده اند رو پوش بده در واقع این محتوای پیلارهاست که یک مسیر برای کاربران ایجاد می کند که بتوانند به سمت مسیر درست که مدنظرشان است حرکت کنند.
یعنی کسی که سرچ کرده تعمیر پرینتر سه بعدی وارد این صفحه می شود و ما تمام جستجوهای مرتبط و تمامی کیوردهای پر جستجو این حوزه را داخل پیلار خودمون آورده ایم و به آنموضوعات اشاره مختصر در حد یک پاراگراف کردیم و در داخل خوشه مورنظرش رفتیم و یک مقاله ایجاد کردیم و آن موضوع رو بسط دادیم.
چگونگی ساخت ساختار پیلار کلاستر
برای ساخت ساختار پیلار کلاستر یا ساختار خوشه ای محتوا اول از همه موضوع خود را انتخاب کنید. این موضوع قرار است موضوع تاپیک کلاستر شما باشد پس خیلی مهم است و اهمیت زیادی دارد چون در فاز برنامه ریزی محتوایی قرار میگیرد و باید برای آن زمان و هزینه زیادی را صرف کنیم.
پیدا کردن موضوع برای تولید پیلار و کلاستر
قبل از اینکه به سراغ ساخت ساختار پیلار کلاستر برویم و موضوع خود را مشخص کنیم ابتدا باید سوالات زیر را از خود بپرسیم و به آن دها پاسخی منطقی بدهیم.
- این موضوع آیا سرچ والیوم بالایی دارد یا نه؟! یا در آینده بالا می ماند؟!
- آیا با مدل پیلار کلاستر همخوانی دارد؟
- آیا قبلا برای این تاپیک محتوا تولید کردم داخل سایتم یا نه؟زیرا Self Competition صورت میگیرد.
خوب وقتی می خواهیم شروع کنیم به ساخت برای اولین بار احساس غرق شدن می کنیم بین کلمات کلیدی مرتبط و موضوعات و تاپیک های پیچیده!
خوب قانون خاصی وجود ندارد که بگهوید صفحه Pillar باید چند کلمه باشد ولی باید به صورت جامع به یک موضوع بپردازد. ولی قطعا ماهیت طولانی تری نسبت به Cluster های خودش باید داشته باشد از لحاظ طول محتوا در واقع صفحات ستون بین 3000 تا 5000 کلمه یا بیشتر بین 10000 تا 20000 کلمه باشد اما صفحات کلاستر قطعا باید طولی کمتر از پیلار خود داشته باشند.
دقت کنید این یک ستون برای وبلاگ ما است که شاید از 8 تا 12 یا شاید بیشتر پست بلاگ تشکیل شده باشه که عمیق تر داره به جزایر محتوایی ستون اصلی ما می پردازد.
که داخل هر مطلب فرعی که کلاستر نام دارد تصویر و نمودار و مطالب قابل دانلود است که دارد از محتوای ستون شما به صورت منحصر به فرد پشتیبانی می کند.
نکته ای که هست این موضوع است که شاید شما قبلا یک سری محتوا تولید کرده باشید یعنی شاخه داشته باشین و الان با ساخت یک پیلار فقط بتوانید به شاخه های خود سروسامان می دهیم .