عناصر سه بعدی در طراحی سایت
5 دقیقه
اگر اهل وبگردی و بررسی سایتهای مختلف باشید، حتما تا به حال با وبسایتهایی برخورد کردهاید که از نظر بصری، طراحی بسیار زیبایی داشتهاند. یکی از این روشهای طراحی که باعث میشود چشم کاربر به وضوح زیبایی سایت را ببیند، استفاده از عناصر سه بعدی در طراحی سایت است. این روش طراحی میتواند وبسایتهای استاتیک را به وبسایتهایی پویا و جذاب تبدیل کند. امروزه برندهای معروفی از جمله نایکی، مازراتی، آئودی، لنداور و دل که در صنایع مختلفی فعالیت دارند، از این نوع طراحی در وبسایت خود استفاده میکنند. از همین رو اگر میخواهید طراحی سایت خود را به نحوی انجام دهید که به کاربران هیجان و جذابیت را منتقل نمایید، توصیه میکنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
فهرست عناوین
طراحی سه بعدی در سایت چیست؟
طراحی سه بعدی (به انگلیسی: 3D Design) در سایت، به فرآیندی گفته میشود که به کمک آن، عناصر گرافیکی موجود در وبسایت، واقعیتر به نظر میرسند و به نوعی عمق دارند. عناصر سه بعدی معمولا زمانی استفاده میشود که به دنبال افزایش تجربه کاربری باشید. زیرا زمانی که کاربر یک عنصر سه بعدی را در سایت مشاهده میکند، تعامل بیشتری با وبسایت شما دارد. بنابراین اگر قصد دارید سایتی طراحی کنید که UX آن بالا باشد، بهتر است در برخی از قسمتهای آن، از عناصر سه بعدی استفاده نمایید.
مزایای استفاده از عناصر سه بعدی در وب سایت
اکنون که با مفهوم طراحی سه بعدی آشنا شدید، زمان آن است که بدانید چرا باید از عناصر آن در سایت خود استفاده کنیم. همانطور که میدانید، وبسایتها امروزه فقط جنبه ارائه اطلاعات در حوزه کاری خود را ندارند و به چیزی فراتر از آن تبدیل شدهاند. زیرا میتوانند کاربران را مجذوب و درگیر خود کنند. یکی از روشهای بهبود این جذابیت، استفاده از عناصر سه بعدی در طراحی وب سایت است. بکارگیری این روش میتواند مزایای زیادی را برای هر سایتی به همراه داشته باشد. برخی از مزایا عبارتند از:
- زیبایی در نگاه اول
زمانی که از طراحی سه بعدی در وبسایت خود استفاده میکنید، در واقع به عناصر خود عمق میدهید که این مسئله باعث واقع گرایی و افزایش جذابیت بصری میشود. به بیانی دیگر، حس ملموس بودن عناصر را از طریق نور، سایه و سایر ابزارهایی که در اختیار دارید، را به کاربر منتقل میکنید. اما توصیه میکنیم این نوع طراحی را به صورت استراتژیک انجام دهید تا کاربر را به سمت هدف نزدیکتر کنید.
- تعامل بهتر با کاربر
عناصر سه بعدی می توانند راههای جدیدی برای تعامل کاربران با وب سایت شما ایجاد کنند. به عنوان مثال، میتوانید از دکمههای سه بعدی، منوها یا حتی مدلهای محصولاتی که میفروشید استفاده کنید. بنابراین، کاربر به راحتی میتواند تمام قسمتهای محصول شما را مشاهده کند و در صورت نیاز، خرید خود را از شما انجام دهد.
- ارائه اطلاعات بهتر
این نوع طراحی میتواند برای ارائه اطلاعات پیچیده به روشی بصری، قابل فهم و آسانتر استفاده شود. به عنوان مثال، میتوانید از یک مدل سه بعدی برای نشان دادن نحوه عملکرد دستگاههای سنگین استفاده کنید و آن را به کاربران خود نشان دهید. از همین رو، کاربرانی که به دنبال آموزش یا یادگیری همان موضوع باشند، راحتتر میتوانند مفهوم مطلب آموزشی را درک کنند.
- ایجاد حس برند قوی تر
عنصرهای 3D برای ایجاد حس برند قویتر برای وب سایت شما استفاده شوند. با استفاده از عناصر سه بعدی منحصر به فرد، میتوانید هویت بصری برند خود را به یاد ماندنیتر کنید. بدون شک، برندهای معروفی که در ابتدای این نوشته از آنها نام بردیم، بی دلیل این کار را انجام ندادهاند. این برندها، معمولا تیم بازاریابی و مارکتینگ بسیار قویای دارند که به دنبال برندینگ هستند. بنابراین طراحی 3D شما را به برندهای معروف نزدیک میکند.
- افزایش نرخ تبدیل
مطالعات نشان دادهاند وب سایتهایی که از 3D Design استفاده میکنند، نرخ تبدیل بالاتری دارند. زیرا این روش می تواند اعتماد و اعتبار ایجاد کند و کاربران بیشتری را متقاعد کند که از وب سایت شما خرید کنند یا برای خدماتی که ارائه میدهید ثبت نام کنند. بنابراین اگر به دنبال افزایش سودآوری و بیشتر شدن تعداد مشتریان خود هستید، توصیه میکنیم حتما از این عناصر به صورت اصولی در سایت خود استفاده نمایید.
نکات مهم در زمان استفاده از 3D Design در وبسایتها
اگر قصد دارید از این روش در سایت خود استفاده کنید تا بتوانید فروش بیشتر و سودآوری بهتری داشته باشید، باید چند نکته را حتما به خاطر داشته باشید. در غیر این صورت احتمالا این نوع طراحی تاثیر بالعکس روی پروژه شما خواهد داشت. در ادامه به بررسی چند مورد از این نکات میپردازیم.
عملکرد سایت
استفاده بیش از حد از عناصر سه بعدی میتواند سرعت بارگذاری وب سایت شما را زیاد دهد. زیرا پیاده سازی آن احتمالا به کدنویسیهای سخت و بارگذاری تصاویر سنگینی احتیاج خواهد داشت. بنابراین حتما توجه داشته باشید، به گونهای از این روش استفاده کنید که بر عملکرد وب سایت شما تأثیر منفی نگذارد. در غیر این صورت، نه تنها نتیجه مثبتی نخواهید داشت، بلکه کاربران نارضایتی بیشتری هم پیدا میکنند.
دسترسی به عناصر
مطمئن شوید که عناصر سه بعدی شما برای همه کاربران، از جمله کاربران دارای اینترنت ضعیف قابل دسترسی هستند. برای اینکار بهتر است حتما از یک طراح سایت حرفهای مشورت بگیرید تا بتوانید حجم هر بخش را به اندازه قابل قبول کاهش دهید. البته این مسئله میتواند روی سرعت بارگذاری سایت هم تاثیر زیادی داشته باشد.
سازگاری طراحی سه بعدی با دستگاههای مختلف
مطمئن شوید که عناصر سه بعدی شما در همه مرورگرها و دستگاه ها به درستی نمایش داده میشوند. زیرا همانطور که احتمالا خودتان هم میدانید، تمام کاربران شما صرفا از لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده نمیکنند. بلکه ممکن است برخی از آنها با استفاده از دیوایسهای مختلفی مانند تلفنهای همراه یا تبلتها قصد بررسی سایت شما را داشته باشند. همچنین، برخی از کاربران هستند که از مرورگرهای خاصی استفاده میکنند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که طراحی شما برای تمام مرورگرها قابل اجراست.
جمع بندی
در نهایت، استفاده از عناصر سه بعدی در وب سایت شما تصمیمی است که باید بر اساس نیازها و اهداف خاصی که دارید گرفته شود. با این حال، اگر به دنبال راهی برای برجسته شدن وب سایت خود، افزایش تعامل و بهبود نرخ تبدیل هستید، عناصر سه بعدی میتوانند گزینهای عالی باشند. همچنین در صورت نیاز به مشاوره در خصوص نحوه طراحی سایت به کمک این روش، میتوانید همین الان با کارشناسان ما در شرکت رایا پارس از طریق شماره تلفنهای زیر در ارتباط باشید.