17 عامل موثر در طراحی سایت فروشگاهی موفق
8 دقیقه
چگونگی طراحی سایت فروشگاهی یکی از عوامل مهمی است که نقش به سزایی برای وب سایت های تجارت الکترونیک دارد. طراحی سایت فروشگاهی موفق می تواند به مشتریان یک تجربه کاربری بهتر و بالقوه که منجر به فروش بیشتر شود را القا کند. ساخت سایت فروشگاهی موفق به عوامل بسیاری بستگی دارد. در زیر به برخی از مهم ترین عوامل موثر در طراحی سایت فروشگاهی موفق اشاره خواهیم کرد.
1- طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) خوب
طراحی رابط کاربری شامل طراحی دکمه ها، فرم ها، منوها و همچنین انتخاب رنگ ها و تصاویر است. تجربه کاربری نیز شامل راحتی کار با سایت، سرعت لود صفحات، قابلیت جستجوی مناسب و دسته بندی محصولات است. برای طراحی یک سایت فروش محصول موفق، این دو عامل بسیار حائز اهمیت هستند.
UX Design در حال حاضر به عامل اصلی در طراحی سایت تبدیل شده است که در مقالات قبل در این مورد به تفضیل صحبت کرده ایم.
مقاله مرتبط: فراتر از محتوا و لینک ها: چرا UI و UX برای جستجوگرها بسیار مهم است؟
کاربر پسند بودن یک وب سایت این اطمینان را به شما می دهد که کاربران مدت زمان کافی را در سایت شما سپری می کنند.
2- طراحی حرفه ای و زیبا
طراحی وب سایت فروشگاهی باید به صورت حرفه ای و زیبا باشد. ظاهر جذاب و خوش ساخت سایت، باعث جذب کاربران و ایجاد حس خوب در آنان می شود. شما با استفاده از طراحی خوب می توانید در مشتری حس اعتماد و ذوق خرید را ایجاد کنید. از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید و مطمئن شوید که همه تصاویر شما دارای ظاهر منسجم و یک شکلی است زیرا این امر مهم ترین عامل در حفظ زیبایی سایت شما می باشد.
برخورد اول مهم ترین و تعیین کننده ترین عامل در دید کاربران نسبت به سایت شماست، پس این فرصت طلایی را از دست ندهید!
این حالت خیلی شبیه یک فروشگاه در زندگی واقعی شما است، اگر برای نخستین بار وارد یک فروشگاه شوید و یک مغازه قدیمی و نامرتب را مشاهده کنید، احتمالا نظر منفی به شما القا می شود و سریعا فروشگاه را ترک می کنید. این قضیه برای یک فروشگاه آنلاین هم صحیح است. تصور کنید اگر شما در یک صفحه وب قرار گرفته اید که دارای طراحی نامناسب و تصاویر با کیفیت پایین یا فونت های نامناسب باشد، چه حسی به شما منتقل می شود؟
3- انتخاب یک پالت رنگ ثابت
به نظر می رسد که از نقطه نظر قبلی، انتخاب یک پالت رنگ بسیار مهم است، پس زمانی که نام تجاری وب سایت فروشگاهی خود را انتخاب میکنید اگر قبلا رنگ خود را برای لوگو تجاری خود انتخاب کرده اید. این رنگ را در وب سایت خود به صورت یک پالت رنگی منسجم استفاده کنید.
انتخاب رنگ های جالب همیشه یک ایده خوب برای جذب بیشتر کاربران شما است.
علاوه بر انتخاب رنگهایی که به خوبی با یکدیگر سازگاری دارند، باید بدانید که رنگ های خاصی می توانند معانی مختلفی داشته باشند. این چیزی است که به عنوان نظریه رنگ شناخته می شود برای مثال در زیر چند نمونه از مفهوم رنگ ها آورده شده است.
مقاله مرتبط: تاثیر انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت
4- ارائه اطلاعات کامل درباره محصولات
سایت فروشگاهی باید اطلاعات کامل و دقیق درباره محصولات را به کاربران ارائه کند. این اطلاعات شامل ویژگی ها، قیمت، تصاویر و نظرات کاربران قبلی است. در این صورت، کاربران می توانند تصمیم به خرید یا عدم خرید محصولات را با اطمینان بیشتری بگیرند.
5- سیستم پرداخت آنلاین
یک سیستم پرداخت آنلاین ساده و امن، برای سایت فروشگاهی بسیار حائز اهمیت است. این امر باعث راحتی کاربران در خرید و افزایش اعتماد آن ها به سایت می شود. کاربران با استفاده از درگاه پرداخت می توانند در هر ساعت شبانه روز نسبت به خرید اقدام نمایند.
6- سرعت بارگیری سایت
سرعت بارگیری سایت یکی دیگر از عوامل موفق در طراحی سایت شماست و باید حتما به حداقل رسانده شود. کاربران بسیار حساس به سرعت بارگیری سایت هستند و سایت هایی که سرعت بارگیری آن ها کم است، احتمال بالاتری برای رها شدن کاربران دارند.
بیشتر بخوانید: جدیدترین تکنیک های افزایش سرعت سایت در سال 2023
7- بهینه سازی برای موتورهای جستجو
برای جذب کاربران از موتورهای جستجو، سایت فروشگاهی باید بهینه سازی شده و به شکل صحیحی برای موتورهای جستجو عمل کند. این به معنی ارائه محتوای با کیفیت، استفاده از کلمات کلیدی صحیح و به روز نگه داشتن سایت است.
8- طراحی سایت قابل دسترسی
سایت فروشگاهی باید برای همه کاربران قابل دسترسی باشد. این به معنی طراحی سایت با استفاده از تکنولوژی های قابل دسترسی مانند رابط های برنامه نویسی، نشان های بزرگتر، توضیحات صوتی و تصویری و غیره است. زیرا بدترین قسمت داستان جایی است که آخرین چیزی که مشتری برای خرید و پیدا کردن یک محصول نداند به کجا برود و چگونه کالای مورد نظر خود را سفارش دهد. پس مطمئن شوید دسترسی به تمام محصولاتتان آسان است و کاربر به درستی می تواند به هر آنچه نیاز دارد دسترسی پیدا کند.
9- استفاده از تحلیل های داده
استفاده از تحلیل های داده می تواند به بهبود عملکرد سایت و افزایش فروش کمک کند. با تحلیل داده های مربوط به بازدیدکنندگان سایت، می توان بهترین روش های بازاریابی و فروش را شناسایی کرد.
10- پشتیبانی کاربران
ارائه خدمات پشتیبانی بهتر برای کاربران، به شکل صحیحی به فروشگاه اینترنتی کمک می کند. ارائه گزینه های پشتیبانی از طریق تلفن، پیامک، ایمیل و چت، به کاربران امکان می دهد که سوالات و مشکلات خود را به راحتی حل کنند.
11- امنیت سایت
امنیت سایت فروشگاهی بسیار مهم است و باید حتما به موارد امنیتی توجه شود. اطلاعات مشتریان از جمله اطلاعات مالی آن ها بسیار حساس است و باید تلاش شود تا هرگونه نفوذ و سرقت این اطلاعات از سایت جلوگیری شود.
12- ارتباط با مشتریان
برای موفقیت در فروشگاه اینترنتی، باید به ارتباط با مشتریان اهمیت بدهید. ارسال خبرنامه های با محتوای جذاب، ارائه پاسخ به پرسش های کاربران و استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط با مشتریان، می تواند به موفقیت فروشگاه کمک کند.
13- طراحی و اجرای استراتژی بازاریابی
برای جذب مشتریان، باید استراتژی بازاریابی مناسبی انتخاب شود. استفاده از تبلیغات آنلاین، تخفیف های ویژه، رقابت با رقبا و استفاده از روش های متنوع بازاریابی می تواند به موفقیت فروشگاه کمک کند.
پس در هنگام طراحی سایت فروشگاهی این مطلب را همیشه در ذهن خود داشته باشید و همیشه قبل از اقدام به طراحی نگاهی به رقبا خود بیاندازید و نکات ضعف و قدرتشان را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که کار شما بی نقص و کامل در حال انجام است!
بیشتر بخوانید: معرفی شیوه های شبکه سازی در بازاریابی دیجیتال
14- طراحی مناسب برای تلفن همراه
بیش از ۵۰ درصد از کاربران اینترنت، از طریق تلفن همراه به اینترنت متصل می شوند. بنابراین، طراحی مناسب و سازگار با تلفن همراه بسیار مهم است. طراحی شما باید به گونه ای باشد که در تمامی دیوایس ها کاربر بتواند به راحتی محتوای مورد نظرش را پیدا کند و فرآیند خرید محصول به سادگی انجام شود.
15- پیشرفته بودن فناوری و به روز رسانی اطلاعات
فروشگاه اینترنتی باید همیشه در صدد به روز رسانی و بهینه سازی بوده و از فناوری های جدید استفاده کند تا بتواند با رقبا رقابت کند و در بازار رقابتی موفق باشد. در کل، طراحی سایت فروشگاهی باید به عنوان یک فرآیند همیشگی و پویا در نظر گرفته شود. از طرفی، باید به روز بودن سایت و تلاش برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو، مسئولیت پذیری در خدمات پس از فروش، بروزرسانی محصولات و قیمت ها، استراتژی بازاریابی موثر و غیره را در نظر داشت. از طرف دیگر، به دلیل رشد روزافزون تکنولوژی، همیشه باید به به روزرسانی و بهینه سازی فناوری های سایت و همچنین بکارگیری فناوری های جدید و نوآورانه اقدام کرد.
16- دسترسی آسان به اطلاعات تماس
اصلی ترین عامل بعد از طراحی سایت کاربر پسند دسترسی آسان کاربر به اطلاعات تماس و فرم های ثبت سفارش شما میباشد.
17- حفظ نام تجاری و برند خود
مهم است که تصویر نام تجاری خود را در هر پلتفرمی که استفاده می کنید، سازگار نگه دارید و این شامل وب سایت شما هم می شود. برای مثال اگر شما یک شرکت لباس عروس هستید، احتمالا می خواهید یک وب سایت شیک و خاص داشته باشید یا برای مثال اگر شرکتی هستید که محصولات صنعتی و ماشین آلات ساختمانی را ارائه میدهید تمایل دارین مشخصات تخصصی دستگاههای خود را نمایش دهید.
در نهایت، طراحی سایت فروشگاهی موفق، نیازمند تلاش و پیگیری دائمی است. با توجه به توضیحات فوق، می توان به این نتیجه رسید که باید در انتخاب یک طراح حرفه ای و تجربه دار و نیز به انتخاب موضوع و برند موثر و شناخت بازار، اهمیت بیشتری داد.
بدیهی است، همه این موارد به این موضوع بستگی دارد که در چه حوزه فروشگاهی فعالیت می کنید، بنابراین مطمئن شوید و خودتان بپرسید که چگونه می خواهید برند خود و پیام خود را از طریق طراحی سایت فروشگاهی نمایش دهید؟
اگر شما یک وب سایت فروشگاهی دارید که نیاز به به روز رسانی دارد، یا در حال راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید و به دنبال طراحی فروشگاه اینترنتی هستید، برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر با رایا پارس تماس بگیرید. تا کنون ما بیش از 50 مورد فروشگاه اینترنتی طراحی کرده ایم که شما میتوانید نمونه کار های طراحی سایت فروشگاهی ما را مشاهده نمایید.
همچنین شرکت رایا پارس ارائه دهنده خدمات متمایز طراحی سایت در مشهد میباشد در صورت تماس با کارشناسان ما میتوانید با این خدمات آشانا شوید از آن بهره ببرید.