نکات مهم در مورد سئو سایت های چند زبانه
5 دقیقه
حتما تا به حال دیده اید که بعضی از وب سایت ها به علت گستردگی کسب و کارشان محصولات و خدمات خود را به چند زبان مختلف به کاربران معرفی می کنند، یا به عبارتی دیگر چند زبانه هستند. مهم ترین موضوع در سئو یا بهینه سازی این سایت ها این است که برای تمام زبان های موجود در آن سایت بهینه شود. استراتژی تولید محتوا در این سایت ها تفاوت با سایت تک زبانه تفاوت هایی دارد و می توان گفت به طور کلی سئو سایت بین المللی کمی پیچیده تر از سایت یک زبانه است. با این وجود جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا به کمک چند تکنیک اصلی می توان این بهینه سازی را به بهترین شکل ممکن انجام داد.در این نوشتار مهمترین تکنیک های سئو سایت چند زبانه را با شما مرور می کنیم تا تمام سوالات و ابهامات کسانی که دغدغه این مساله را دارند برطرف شود. پس با ما همراه باشید.
سئو سایت چندزبانه به چه معناست؟
همانطور که می دانیم سئو به تمام اقدامات و فرایندهایی گفته می شود که انجام می شوند تا یک سایت در رتبه های نخست گوگل قرار بگیرد و بهترین نتایج و امتیازات را در موتورهای جستجو کسب کند. حال اگر این اقدامات را با کمی پیچیدگی بیشتر در یک سایت چند زبانه انجام دهیم به آن سئو سایت چند زبانه اطلاق می شود.
سئو این سایت ها پیچیدگی های خاص خودش را دارد به همین دلیل باید با استراتژی خاص پیش رفت و از تکنیک های موثر برای آن استفاده شود. بنابراین اگر درک درستی از سئو سایت multilingual داشته باشید با چالش ها و ریسک های کمتری روبرو می شوید.
معرفی تکنیک های سئو سایت چند زبانه
در این بخش از مقاله می خواهیم به صورت تخصصی تکنیک هایی را معرفی نماییم که برای سئو سایت چند زبانه باید رعایت شوند. ابتدا بهتر است به این سوال که بسیاری از ما پرسیده اند پاسخ دهیم. چند زبانه کردن سایت برای سئو سایت مفید است یا مضر؟ پاسخ این است که چند زبانه سازی سایت در اصل برای بهینه سازی سایت بسیار مفید است؛ چرا که موتور های جستجو پی میبرند که سایت شما، سایت کمی نیست، بلکه یک سایت وسیعی هست که خدمات جهانی دارد اما این مفید بودن منوط بر این است که نکات بسیار مهمی روی سایت شما پیاده سازی شود.
یکی از مهمترین تکنیک های سئو سایت چند زبانه در نظر داشتن این نکته است که که برای هر زبان آدرس مجزایی در نظر بگیرید. در ادامه بیشتر به این نکته خواهیم پرداخت.
تکنیک 1- جایگزین کردن زیر دامنه بجای پوشه
برای اینکه به سئو و بهینه سازی سایت های چند زبانه لطمه ای وارد نشود باید هر یک از زبان های سایت را در یک زیر دامنه مجزا تعریف کنیم تا چگالی مخصوص خود را داشته باشند و سپس برای هر یک از زیر دامنه های ایجاد شده محتوای مخصوص به خود را به صورت جداگانه تولید کرده و به زیر دسته ی مربوطه اضافه کنید. برای تولید محتوای اختصاصی برای هر زیر دامنه بهتر است از یک مترجم انسان استفاده کنید نه از مترجم ها آنلاین چرا که کیقیت محتوای تولید شده برای کاربران آن زبان بسیار حائز اهمیت است و از طرفی دیگر تولید محتوای بی کیفیت ضربه بدی به سئو سایت شما وارد می کند.
تکنیک2- استفاده از دستور rel=alternate و hreflang
با استفاده از دو دستور فوق در سایت های چند زبانه می توانید به گوگل و سایر موتور های جستجوگر اعلام کنید که محتوای موجود در سایت شما به صورت ترجمه شده به زبان دیگری است. روبات خزنده گوگل با استفاده از صفحات ترجمه شما داده ها و اطلاعات ترجمه ماشینی خود را بهبود می بخشد که نتیجه اش کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو می باشد. این دو دستور از مهمترین تکنیک های سئو سایت چند زبانه هستند.
تکنیک3- عدم استفاده از ارجاع از طریق IP
استفاده از تکنیک های ارجاع کاربر (GEO Targeting) بر اساس IP بر سئو سایت تاثیر بسیار مخربی می گذارد زیرا گوگل آن را یک نوع سئو سیاه می شناسد.
تکنیک4- خوداری از ادغام rel= canonical و rel=alternate
اگر دستور rel=canonical جایگزین rel=alternate استفاده شود صفحات زبان های دیگر سایت شما در گوگل ایندکس نمی شود و تاثیر مخربی بر سئو میگذارد، البته نه در همه ی مواقع! بهتر است قبل از استفاده از چنین دستوراتی از نظر تکنیکی به آن ها تسلط یابید.
تکنیک5- استفاده درست از robots.txt
سعی کنید تا حد ممکن روبات گوگل را در بررسی صفحات دیگر زبان های سایت تان محدود نکنید زیرا عواقب خوبی برای سئو سایت تان در پی ندارد. همیشه دستورات فایل robots.txt را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه صفحات مند نظرتان ایندکس شده است.در میان تکنیک های سئو سایت چند زبانه این مورد هم اهمیت و تاثیر بسزایی دارد.
تکنیک6- تعیین صفحات فرود با تگ Hreflang
تگ Hreflang برای کمک به گوگل در شناسایی صفحات هدف برای کاربران هر منطقه مکانی و زبانی می باشد. این تگ در مواقعی که نسخه های زبانی مختلفی را از یک صفحه در اختیار دارید، مورد استفاده قرار می گیرد تا هر کاربر ترجمه منطبق با زبان خود را مشاهده کند.
طبق اعلامیه گوگل سه روش برای اجرای این تگ وجود دارد:
لینک HTML در هدر: در قسمت آدرس http://example.com/fa به نسخه انگلیسی آن که آدرس http://example.com/en می باشد به شکل زیر لینک دهید:
هدر HTTP: اگر محتوای منتشر شده شما به شکل HTML نمی باشد (مانند PDF) میتوانید از هدر HTTP زیر برای اشاره به URL یک زبان مشخص استفاده کنید:
Link: < http://example.com/en>; rel=”alternate”; hreflang=”en”
نقشه سایت: به جای استفاده از تگ ها می توانید لینک های متناظر با هر زبان را در نقشه سایت ثبت کنید.
اقلب افراد از گزینه اول یا سوم و یا هر دو برای اشاره به نسخه های زبانی مختلف استفاده می کنند. دقت داشته باشید که تگ های hreflang خاصی نیز برای زبان ها و مکان های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال:
de: محتوای به زبان آلمانی، مستقل از مکان کاربران
en-GB: محتوای انگلیسی برای کاربران در انگلستان
de-ES: محتوای آلمانی برای کاربران در اسپانیا
سخن آخر
داشتن سایت چند زبانه یکی از لازمه های کسب و کارهایی است که خدمات و محصولات خود را به صورت فرا مرزی ارائه می کنند. این قبیل سایت های برای آنکه بتوانند خدمات خود را به تعداد کاربران بیشتری در سایر نقاط معرفی کنند باید از ویژگی چند زبانه بودن سایت بهره ببرند. داشتن یک سایت multilingual به همان اندازه که جذاب و ضروری است، می تواند پر ریسک هم باشد. اما اگر از یک متخصص خبره سئو کمک بگیرید و یا کار سئو سایت خود را به مجموعه های معتبری همچون رایاپارس واگذار نمایید، نه تنها سخت نیست بلکه رشد و پیشرفت چند برابری را در سایت خود مشاهده خواهید کرد.
امیدواریم با ارائه این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیار سئو کارهایی که دغدغه پروژه ی وب سایت های چند زبانه را دارند بگذاریم.
مشاهده خدمات متمایز سئو در مشهد
راههای ارتباط با کارشناسان رایا پارس