سئو سایت چند زبانه | مزایا و چالش ها
8 دقیقه
سئو سایت چند زبانه به ارائه محتوای بهینه برای چند زبان یا چند مکان مختلف میپردازد. ممکن است شما در حوزه ای فعالیت کنید و یا به ارائه خدماتی بپردازید که کاربران سایت شما به زبان های مختلفی صحبت می کنند و یا از نقاط مختلف جهان وارد سایت شما می شوند. در چنین شرایطی شما به یک سایت چند زبانه نیاز دارید تا بتوانید به نیاز همه کاربران خود پاسخ دهید. سوالی که ذهن بسیاری از صاحبان وب سایت ها را درگیر کرده است این است که سئو سایت در چنین وب سایت هایی چگونه است؟ آیا چند زبانه بودن وب سایت روی سئو آن تاثیر مثبتی دارد؟ استراتژی تولید محتوا در چنین وب سایت هایی به چه شکل است؟ در واقع باید بگوییم سئو سایت چند زبانه و بین المللی اندکی پیچیده است. اما جای نگرانی نیست، در این مطلب تکنیک های مفیدی در زمینه ی سئوی سایت های چند زبانه ارائه میکنیم که می تواند برای سئوکار هایی که نگران پروژه های بین المللی هستند مفید واقع شود. پس با ما همراه باشید.
طراحی سایت چند زبانه این امکان را به شرکت ها و کسب و کارها می دهد که افرادی که به زبان های دیگری صحبت می کنند نیز قادر باشند از مطالب و خدمات سایت استفاده کنند. تصور کنید که یک فروشگاه آنلاین دارید و تصمیم گرفته اید در دو کشور آلمان و انگلیس نیز محصولات و یا خدمات خود را عرضه کنید. برای این کار لازم است که محتوای سایت را علاوه بر زبان فارسی به زبان های انگلیسی و آلمانی نیز ترجمه کرده و در اختیار کاربر قرار دهید.
سئو سایت چند زبانه یا بین المللی چیست؟
به مجموعه اقداماتی که در جهت بهینه سازی سایت در زبان های مختلف صورت می گیرد، سئو سایت چند زبانه می گویند. در همین راستا اصطلاح دیگری نیز وجود دارد به نام سئو سایت بین المللی که ما آن را اینگونه تعریف می کنیم. سئو بین المللی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در جهت بهینه سازی محتوا برای قشر زیادی از کاربران که در مکان های جغرافیای مختلفی هستند، انجام می شود. به منظور بهینه سازی موتورهای جستجو برای وب سایت های چند زبانه راه حل های متفاوتی وجود دارد:
برای مثال: آیا کشور مورد نظر شما دارای کاربرانی است که به چند زبان صحبت می کنند؟ یا زبان خاصی را در کل دنیا هدف قرار داده اید؟ آیا زبان خاصی برای یک کشور مشخص می خواهید؟ در بسیاری از موارد راه حل، ترکیبی از تمامی این موارد است.
استفاده از سئو چند زبانه و بین المللی همراه با پیچیدگی هایی است که هر اشتباهی در این زمینه شما را متحمل صرف زمان و هزینه زیادی خواهد کرد. با درک درست از گزینه های موفقیت آمیز در این مقوله میتوانید ریسک موجود در دسترسی به اهداف سئو را کاهش دهید.
چرا سئو سایت چند زبانه مهم است؟
شما میخواهیدوب سایت تان در رتبه های بالای صفحه نتایج موتور جستجو قرار بگیرد. در یک استراتژی سئو سایت، شما محتوای خود را برای یک زبان بهینهسازی میکنید، زبانی که وب سایت تان در آن نوشته میشود. اما گاهی اوقات شما میخواهید مخاطبین را در چندین کشور و مناطق مختلف هدف قرار دهید. با هدف قرار دادن مخاطبین خود به طور خاص, پرداختن به نیازهای آنها آسانتر است. یکی از این تفاوتهایی که سایت چند زبانه با سایت های عادی دارند زبانی است که آنها صحبت میکنند. زمانی که سایت خود را به زبانهای مختلف در دسترس قرار میدهید و مناطق خاصی را هدف قرار میدهید، به دو چیز دست پیدا میکنید:
- مخاطبین بالقوه خود را افزایش میدهید
- شانس خود برای رتبهبندی یک منطقه خاص و چندین زبان را بهبود خواهید داد .
چرا سئو سایت چند زبانه سخت است؟
SEO سایت چند زبانه میتواند دشوار باشد. بسیاری از طراحان سایت میتوانند در اجرای این عمل دچار اشتباه شوند و یک طراحی بد برای این گونه سایتها میتواند به رتبه سایت شما آسیب برساند. این به این معنی است که شما باید بدانید که دقیقا میخواهید چه کار کنید. یکی از بزرگترین ریسکهایی که در سئو سایت های چند زبانه وجود دارد، محتوای کپی است. اگر شما مطالب بسیار مشابهی را در وب سایت خود در چندین صفحه ارائه دهید، گوگل متوجه نخواهد شد که کدام محتوا را باید در موتورهای جستجو نشان دهد. صفحات با محتوای تکراری با یکدیگر رقابت میکنند، بنابراین رتبهبندی انفرادی صفحات پایین می آید. اگر میخواهید از این مساله اجتناب کنید باید از تگ hreflang استفاده کنید که یکی از عناصر اصلی در استراتژی سئو سایت چند زبانه است. در مقاله دیگری به نکات مهم سئو سایت چند زبانه پرداخته ایم که می تواند برایتان مفید باشد. بنابر آنچه گفته شد، برای اینکه بتوانید سئو سایت بین المللی خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید تا در صدر نتایج گوگل دیده شوید باید از متخصصین خبره سئو در این زمینه کمک بگیرید و یا سئو سایت خود را به شرکت های معتبری همچون رایا پارس واگذار کنید.
سئو سایت چند زبانه: محتوا، دامین و hreflang
1- محتوای سایت های چند زبانه
محتوا یکی از جنبههای مهم استراتژی SEO است. اگر میخواهید محتوا را به زبانهای مختلف بنویسید، باید محتوای موجود را بهینه کرده یا محتوای جدید ایجاد کنید. ت استراتژی محتوای شما باید همیشه با تحقیق کلید واژه برای منطقه و زبانی که هدف قرار میدهید، شروع شود در غیر این صورت تولید و یا تطبیق محتوا برای چنین سایتی می تواند به یک چالش بزرگ برای شما تبدیل شود.
شما نمیتوانید کلمات کلیدی خود را فقط با استفاده از مترجم گوگل ترجمه کنید. باید خود را به جای مخاطبین جدید خود قرار دهید و بدانید که آنها چه کلماتی را استفاده میکنند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که کلمات میتوانند معانی متفاوتی در زبانهای مختلف داشته باشند. ترجمه مطالب یک چالش است. تفاوتهای فرهنگی که بین کشورها وجود دارد را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، کپی شما برای مخاطبین جدید شما جذاب نخواهد بود. در صورت امکان، از مترجمانی که متعلق به کشورهای مورد نظر شما هستند استفاده کنید و یا حداقل محتوای ترجمه شده خود را چک کنید تا اشتباهی صورت نگرفته باشد.
2- ساختار دامنه برای سایت های چند زبانه
برای هدف قرار دادن مخاطبین خود، باید مشخص کنید که کدام صفحات را به عنوان صفحات فرود یا لندینگ در نظر دارید. گزینه های متعددی در مورد ساختار دامنه وجود دارد که شما میخواهید از آن استفاده کنید.
- شما باید دامنه اینترنتی را مختص به هر کشور مانند de (در اینجا به طور مثال برای آلمان) به طور جداگانه در نظر بگیرید. این روش را ccTLD میگویند که یکی از کارهای معمول برای ساختار URL بر اساس زبان انتخابی است. در این روش به موتورهای جستجو سیگنالی ارسال می شود که مشخص میکند هر دامنه متعلق به چه زبانی است.
- میتوان از subdirectories را برای تعیین کشور هدف استفاده کرد مانند:
example.com/de اصولا subdirectories برای دسته بندی محتوای سایت استفاده میشود، اما برای تعین زبان وب سایت هم می توان از آن استفاده کرد. اما یکی از معایب استفاده از این روش این است که برای کاربر تشخیص بین دسته بندی محتوا یا نوع زبان مشکل خواهد بود.
- شما میتوانید از یک subdomain مانند example.com استفاده کنید. ایجاد این نوع دامنه ها راحت بوده و برای موتورهای جستجو قابل تشخیص است که هر دامنه متعلق به کدام موقعیت جغرافیایی است.
3- تگ hreflang
hreflang تگی است که با استفاده از آن میتوانید همه نشانی های اینترنتی متفاوت را که محتوای یکسانی در سایت شما دارد مشخص کنید. این نشانی های اینترنتی میتوانند محتوای یکسانی در یک زبان متفاوت را مشخص کنند و یا در یک زبان معین اما در منطقهای متفاوت. زمانی که میخواهید از hreflang استفاده کنید:
- سایت شما دارای یک محتوا در چند زبان مختلف است.
- سایت شما دارای محتوا برای مناطق مختلف جغرافیایی اما به یک زبان است.
برچسبها hreflang عموما ً برای هدف قرار دادن بازارهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند که از یک زبان مشابه استفاده میکنند - برای مثال، متمایز کردن ایالاتمتحده و بریتانیا، یا آلمان و اتریش.
چرا hreflang مهم است و باید آن را اجرا نمود؟
از نقطه نظر SEO، دو دلیل اصلی وجود دارد که شما باید hreflang را اجرا کنید.
1- اگر یک نسخه از صفحهای داشته باشید که برای زبان و مکان کاربران بهینه کردهاید و میخواهید روی آن صفحه فرود بیایید، داشتن زبان مناسب و اطلاعات وابسته به موقعیت جغرافیایی، تجربه کاربر را بهبود میبخشد و در نتیجه منجر به بازگشت افراد کمتری به نتایج جستجو میشود و هرچه افراد کمتری به نتایج جستجو برگردند، منجر به رتبهبندی بالاتری میشود.
2- دلیل دوم این است که hreflang از مشکل محتوای کپی جلوگیری میکند. اگر شما محتویات انگلیسی را روی URL هایی که نشانه بریتانیا، ایالاتمتحده و استرالیا هستند داشته باشید، تفاوت در این صفحات میتواند به اندازه یک تغییر در قیمتها و پول رایج باشد. اما بدون hreflang، گوگل ممکن است متوجه نشود که شما می خواهید برای هر کشور محتوای مختص به ان استفاده کنید و آن را به عنوان محتوای کپی ببینید. با استفاده از hreflang، برای موتور جستجو خیلی روشن است که محتوا یکسان است و فقط برای موقعیت های جغرافیایی مختلف بهینهسازی شدهاست.
سخن آخر
در طراحی سایتهای چند زبانه نکات ریزی وجود دارد که می تواند بر تجربه کاربری افراد تاثیرگذار باشد. به همین دلیل عدم توجه به هر کدام می تواند در احساس کاربر نسبت به سایت شما تاثیر منفی گذاشته و مخاطب را از سایتتان دور کند. همانطور که بیان شد سئو سایت چند زبانه تفاوت اندک اما مهمی با سئو سایت تک زبانه دارد. شرکت رایاپارس که در زمینه طراحی سایت، سئو سایت و آموزش سئو در مشهد فعالیت دارد میتواند از ابتدای تولید سایت چند زبانه شما تا انتهای آن همراهتان باشد. اگر میخواهید از مهارت طراحان سایت این شرکت بهره ببرید میتوانید از طریق شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.