انتخاب رنگ مناسب برای اپلیکیشن موبایل | قدرت شگفت انگیز رنگ ها در جذب کاربر
4 دقیقه
رنگ مهم ترین قسمت در طراحی اپلیکیشن می باشد. به منظور انتخاب رنگهای صحیح برای اپلیکیشن، باید با اصول اولیه آشنا باشید. بنابراین ، دایره رنگ بهترین دوست شما خواهد بود. دو راه برای انتخاب یک ترکیب رنگ وجود دارد یک راه استفاده از پالتهای استاندارد موجود و راه دوم ایجاد ترکیب رنگ دلخواه است. اگر مهارت خلق ترکیب رنگ را ندارید و نمیخواهید ریسک کنید و یا میخواهید زمان زیادی را هدر ندهید راه اول بهتر است. اگر زمان و منابع کافی برای امتحان انواع ترکیب رنگ مختلف و خلق یک ترکیب رنگ جدید را دارید راه دوم را انتخاب کنید.
روشهایی برای تشخیص رنگهای مناسب
1- روش رنگ های مشابه که شامل انتخاب رنگ اصلی و استفاده از آن در کنار رنگ های دیگری که با رنگ اصلی مرتبط هستند و نسبت به آن برتری ندارند. در نتیجه ، یک رنگ غالب است در حالی که بقیه مکمل آن هستند . در این روش تنوع رنگها به چشم صدمه نمیزند و همه بخشها به صورت ارگانیک و هماهنگ به نظر میرسند . ( طراحی اپلیکیشن در مشهد )
2- روش بعدی تکرنگ است . با این گزینه ، تنها یک رنگ را انتخاب کرده و از تناژ رنگ هم پایه آن و سایهها استفاده میکنید. چنین روشی تاثیر خوشایندی را برای چشم دارد ، به خصوص اگر از رنگهای طبیعی مانند آبی یا سبز استفاده کنید .
3- طرح مکمل که با استفاده از این روش، شما چند رنگ ( معمولا دو رنگ ) را میگیرید که در دایره رنگ مجاور هم نیستند. برای مثال قرمز و آبی ، یا سبز و زرد ، که متضاد هستند . استفاده ماهرانه و محدود از این رنگها به برجستهسازی عناصر و قسمتهای خاصی از برنامه شما کمک میکند. این روش توسط طراحان مجرب و زبده استفاده میشود.
نکات مهم در انتخاب رنگ برای اپلیکیشن
هر روشی را که برای انتخاب رنگ Application بکار میبرید, به یاد داشته باشید که رابط کاربری شما باید برای مخاطب مناسب و راحت باشد . در اینجا چند نکته برای اجرای دقیق این موضوع آورده شدهاست .
-
مخاطبین هدف خود را تعیین کنید .
اطلاعات درباره نیازهای بالقوه مخاطبان, علایق و ترجیحات آنها به شما در تعیین رنگهای مورد نیاز کمک میکند . شاید مخاطبین هدف شما پالتهای رنگی معمول را ترجیح دهند.
-
رقبای خود را آنالیز کنید .
به منظور مقایسه، تحقیقی درباره اپلیکیشن هایی که قبلا روانه بازار شده اند انجام دهید و آنها را پیدا کنید. این کار به شما کمک میکند الگوهای طراحی که با محصول شما مشترک هستند را شناسایی کنید. هر چند این به تصمیم شما بستگی دارد که میخواهید از این الگوهای مشترک استفاده کنید یا نه، اما بهتر است گزینههای موجود را رها کنید و برنامه خود را در این بخش منحصربفرد کنید.
-
روی محتوا تمرکز کنید
روی محتوای خود تمرکز کنید مخصوصا ً در مورد کیفیت و نحوه نمایش آن. اندازه عناصر، متن، حاشیه ها، همه اینها تاثیر زیادی بر چیدمان نهایی برنامه شما خواهد داشت .
-
قابلیت استفاده و خوانایی را در نظر بگیرید
دقت کنید که صفحه شما شفاف باشد. ساختار App شما به کاربر کمک میکند تا با تمام عناصر تعامل داشته باشد. طرحی را انتخاب کنید که به درک شهودی از محصول کمک میکند.
-
اهمیت اجزای رابط کاربری را نادیده نگیرید
رنگ باید به مخاطب شما کمک کند تا به طور شهودی به این مفهوم پی ببرد که کدام اجزای اپ شما تعاملی هستند و کدامیک نیستند و چگونه این اجزا به یکدیگر مرتبط اند. ( کدام واحد از اهمیت بیشتری برخوردار است)
-
خوانایی محتوا مهم است
متن , حاشیه ها , دکمهها , پسزمینه و دیگر عناصر برنامه شما باید به وضوح قابلتشخیص باشند . اطمینان حاصل کنید که عناصر سفید در روی یک پسزمینه سفید قرار ندارند. به پیروی از برند اپل , بسیاری از برندها رابط کاربری خود را رنگ تاریک انتخاب میکنند .
-
از طریق رنگها ارتباط برقرار کنید
از ترکیب رنگ تان برای جلب توجه کاربران و انتقال اطلاعات مهم به مخاطبان استفاده کنید . برای این منظور از رنگ های ملایم استفاده کنید. ( به طور مثال رنگهای قرمز برای نوتیفیکیشن خطا استفاده میشود و از آن برای قسمتهای دیگر استفاده نکنید)
-
ویژگیهای جغرافیایی مخاطبین هدف خود را پیدا کنید
یکی از مهمترین نکات در بکار گیری رنگ در اپ این است که باید از موقعیت جغرافیایی مخاطبین خود آگاه باشید . رنگهای یکسان میتوانند معنای کاملا ً متضاد در کشورهای مختلف داشته باشند . برای مثال در چین , اولین برداشتی که از رنگ سفید به نظر می آید در ارتباط با مرگ , بیماری , بدبختی است ولی در بیشتر کشورهای دیگر به معنای زندگی , صلح و آرامش است . شناخت ترجیحات مخاطب برای اجتناب از تعارض اهمیت دارد . اگر میخواهید با application خود کشورهای مختلفی را پوشش دهید از رنگهای خنثی استفاده کنید .
سخن پایانی
طراح باید یک طرح را نه تنها براساس سلیقه و خوشایند خود بلکه بر اساس عوامل دیگر مانند درک مشتری ، موقعیت برند ، و حتی موقعیت جغرافیایی مخاطب هدف انتخاب کند .
پابلو پیکاسو میگوید : " رنگها ویژگیهایی دارند که احساسات را با خود تغییر میدهند " . بر اساس جمله پیکاسو باید این نتیجه را گرفت که احساس مخاطب با رنگی که برای اپ خود انتخاب میکنید رابطه مستقیم دارد. استفاده از رنگها برای Application یک فرآیند شگفتانگیز است. از تجربه کردن نترسید و برنامه خود را منحصر به فرد کنید .