مفهوم لینک دهی مشترک یا Co-citation چیست؟
5 دقیقه
برای پاسخ به سوال مفهوم لینکدهی مشترک یا Co-citation چیست؟ باید بدانید که در روند فوق وقتی در یک وبسایت که a نام دارد، به وبسایتهای b و c لینک داده می شود، گوگل در واقع متوجه میشود که این دو وبسایت به هم مربوط هستند و به یک دیگر مرتبط میشوند. شاید هر دوی آنها به یکدیگر لینک نداده باشند، اما فرقی ندارد در هر صورت از نظر گوگل این دو باهم مرتبط هستند.
در حقیقت با بروز شدن الگوریتمهای گوگل و هوشمندشدن رباتهای موتور جستجو اگر در وبسایت b به دو سایت دیگر به نامهای a و c لینک داده شده باشد، گوگل از این طریق متوجه میشود که وبسایت a و c به یکدیگر مربوط میشوند. شاید این دو صفحه به صورت مستقیم به همدیگر لینک نداده باشند، اما گوگل از طریق لینکدهی سایت b متوجه این ارتباط می شود.
لینکدهی مشترک یا Co-citation چه زمانی اتفاق میافتد؟
لینکدهی مشترک یا Co-citation زمانی اتفاق میافتد که یک وبسایت یا برند به وسیله دو منبع یا وبسایت مختلف لینکدهی شده باشد، در این صورت هر 2 وبسایت بدوناینکه به صورت مستقیم به یکدیگر لینک داده باشند؛ مرتبط میشوند. به این دلیل که هر دو وبسایت از نظر موضوعی و محتوایی نزدیک به یک دیگر هستند. به همین دلیل بسیاری از وب مستران به روش کو سایتیشن مدل لینک سازی بدونلینک میگویند.
برای اینکه بتوانید از مزایای کوسایتیشن روی سئو سایت بهره ببرید، باید موارد زیر را رعایت کنید:
- زمانی که میخواهید از مزیت های این روش استفاده کنید، باید دقت کنید که نام سایتهای مربوطه در یک وبسایت بدونهیچگونه لینکی آورده شود.
- باید حواستان باشد موضوعی که وبسایتها در مورد آن صحبت میکنند، مشترک باشد. در این مورد بهتر است بدانید که لازم نیست هر 2 در کلمات کلیدی خود اشتراک داشته باشند.
با بهرهگیری از این روش در واقع شما به موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو سیگنالی مبنی بر این موضوع میفرستید که سایت شما اهمیت دارد. اگر هر 3 وبسایتی که از نظر موتورهای جستجو به یکدیگر مرتبط هستند، دارای موضوعی مرتبط با یکدیگر باشند قدرت این سیگنال چند برابر میشود و تاثیرگذریاش نیز روی سئو سایت نیز بیشتر خواهد بود.
زمانی که از سایت یا برندی مطرح و معروف در وبسایت خود نام میبرید و در کنار آن از برند یا وبسایتی غیر معروف نام میبرید. با این کار قدرت رپورتاژ آگهی شما چندین برابر میشود.
کو اِکورنس یا Co-occurrence چیست؟
با توجه به این موضوع که قدرت انکور تکستها (Anchor text) دیگر مثل سابق نیست، همچنین رفته رفته در حال کم شدن نیز هست. در نتیجه اگر یک کلمه کلیدی داشته باشید که در نزدیکی لینکی خارجی قرار داشته باشد، با این کار گوگل سیگنالی مبنی بر این موضوع دریافت میکند که کلمه کلیدی با لینک مربوطه ارتباط دارد.
Co-occurrence روی این موضوع تاکید دارد که کلمات کلیدی به صورت فراوان و نزدیک به یکدیگر در وبسایتهای مختلف وجود دارد. برای فهم بهتر مسئله باید بدانید که کو اکورنس روی این موضوع تاکید دارد که کلمات کلیدی به وسیله موضوعشان به یکدیگر مربوط هستند، اما دقیقا یکسان نیستند. از لحاظ اسم گذاری شاید این نام برای شما جدید به نظر برسد، اما تا به حال قطعا متوجه شده اید که این موضوع مفهوم جدیدی در بحث سئو سایت نیست. قبل از اینکه این مقاله را بخوانید حتما تا به حال استفادههای زیادی از این موضوع بردهاید، اما تا به حال اسم آن را نمیدانستید.
بهتر است بدانید الگوریتمی که روی این موضوع به صورت خاص کار میکند، گوگل کافئین (Caffeine) است. فعالیت این الگوریتم گوگل به سال 2009 بر میگردد، در آن سالها زمانی که شرکت گوگل این موضوع را به صورت رسمی معرفی کرد. جمعیت زیادی از وبمستران از سرعت ایندکس سایتها که به صورت چشمگیری افزایش یافته بود، غافلگیر شده بودند. اما زمانی که در سال 2010 این الگوریتم طراحی و اجرایش به صورت کامل تمام شد، موتورجستجوی گوگل سایتهایی که به واسطه موضوع به هم مربوط میشدند را به وسیله کلمههای کلیدی مرتبط یا چنین مواردی به یک دیگر ربط می داد.
چگونه میتوانیم از کو سایتیشن در لینکسازی خود استفاده کنیم؟
شاید این موضوع روش جدیدی در بالا بردن سئو سایت نباشد، اما بهتر است بدانید که این موضوع چه تاثیر روی بهینه سازی صفحه سایت دارد. برای پیاده سازی آن روی سایت خود باید تاثیر جایگاه انکورتکست را بیشتر بدانید. زیرا anchor text یکی از مهمترین مسائل در لینک سازی داخلی و خارجی محسوب میشود. اما با پیشرفته شدن الگوریتمهای گوگل، آنها روش های دیگری را برای ارتباط موضوعی بین سایتها اضافه کردهاند، در نتیجه بهتر است تنها به انکور تکست اکتفا نکنید.
1. سعی کنید روی یک انکور تکست خاص متمرکز نشوید
همانطور که تا به حال فهمیدید، به طور کلی کو اکورنس و کو سایتیشن برای این به وجود آمدهاند ک تاثیر انکر تکست را کاهش بدهند. میتوانید به جای اینکه روی بهینه سازی کلمه کلیدی با استفاده از لینکدهی وقت خود را صرف کنید، خیلی بهتر میشود که اگر از کلمات معنی دار به همراه نام برند به طرز طبیعی استفاده شود.
2. سعی کنید از نام برند خود و برندهایی که معتبر و مرتبط هستند، بهره ببرید
مفاهیمی که در بحث سئو سایت وجود دارند، کم نیستند. اما یکی از مفاهیمی که میتواند تاثیر گذاری خود را در این زمینه نشان دهد، میتوان برند منشن دانست. این موضوع همانند بکلینک میتوانید تاثیر گذاری خود را روی بهینهسازی سایت نشان دهد. در نتیجه هرچقدر نام وبسایت شما بر روی بستر اینترنت بیشتر برده شود، میتوانید روی گرفتن جایگاه مناسب در لیست نمایش نتایج گوگل حساب کنید. این شانس زمانی بیشتر میشود که سایتهای مرتبط از شما نام ببرند.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی شد تا تاثیر لینکدهی مشترک یا Co-citation برای شما توضیح داده شود. شاید این موضوع مبحث جدیدی در حوزه سئو سایت به حساب نیاید، اما بیشک میتواند در ارتقا جایگاه شما در SERP تاثیر گذار واقع شود. همچنین در پایان امیدواریم که این مطلب برای شما خواننده گرامی مفید بوده باشد.