زامبی پیج چیست؟ | انواع زامبی پیج کدام است؟
5 دقیقه
زامبی پیج چیست؟ این سوالی است که برای کسانی که تازه وارد حوزه سئو شدهاند پیش آمده است، برای جواب به این سوال باید بدانید که این پیجها همانند فیلمهایی که در مورد این موجودات ساختهاند عملکرده و در اصطلاح این پیجها اصولا نه زنده هستند و نه مرده. در حقیقت محتوایی که داخل آنها وجود دارد کاربران سطح اینترنت را به خود جذب نکرده و علاوه بر این موضوع نمیتوانند جذبی برای موتور جستجو هم داشته باشند. این پیجها هیچگونه ترافیکی را روی سایت ایجاد نکرده یا اگر ایجاد کنند خیلی کم بوده و به چشم نمیآید، به همین دلیل هیچ ارزشی برای کاربران و گوگل ندارند. تنها برخی از توسعه دهندگان فقط برای رتبه گرفتن بعضی از کلمات کلیدی خاص استفاده میکنند که همین موضوع گاهی اوقات به صورت برعکس اتفاق افتاده و نتیجه جالبی به همراه ندارد یا حتی به صورت معکوس عمل میکند.
انواع زامبی پیج کدام است؟
زامبی پیجها انواع مختلفی دارند که اگر بخواهیم آنها را دسته بندی کنیم به گروههای زیر تقسیم بندی میشوند:
صفحاتی که پاسخگویی ندارند
این صفحات همانطور که از نامشان پیداست هیچگونه پاسخگویی برای کاربران ندارند. یکی از ویژگیهایی که این صفحهها دارند این است که بارگذاریشان خیلی طول کشیده و اصولا زمان زیادی برای این کار برده میشود. همچنین نمایش مطلوبی برای صفحه نمایش تلفن همراه یا رایانه نداشته و برای هرکدام به صورت خودکار تنظیم نمیشود. همانطور که میدانید گوگل چنین صفحاتی را اصلا نمیپسندد و همین دلیل خوبی است تا صفحه مورد نظر از نظر سئو ضربه بزرگی به بهینه سازی سایت بزند. این صفحهها معمولا در لیست نتایج گوگل دیده نشده و بازدیدی از آنها صورت نمیگیرد و به طور کلی هیچگونه ترافیک مستقیمی از موتور جستجو نمیگیرند.
صفحاتی که محتوای بی کیفیت یا کم کیفیت دارند
زمانی که صفحات وبسایت شما محتوای بیکیفیت یا کم کیفیت داشته باشند، در حقیقت نشانگر این موضوع است که سایت شما ساختار مناسبی نداشته و یا محتوای ارگانیک و اورجینال در آن وجود ندارد. همچنین شاید محتوای کپی در آن صفحه وجود داشته باشد.
برای اینکه این صفحات را بیشتر بشناسید، اصولا صفحههایی هستند که کمتر از 300 کلمه در آن ها وجود داشته و اصولا هدف خاصی از ایجاد آنها وجود ندارد. یکی دیگر از صفحاتی که ممکن است به عنوان زامبی پیج شناخت شوند، میتوانند صفحاتی باشند که درون سایت وجود داشته و سالها بروزرسانی در آنها انجام نگرفته است. همانطور که میدانید ممکن است این صفحات علاوه بر مفید نبودن ضربه بزرگی به سئو سایت بزنند، به همین دلیل بهتر است که حذف شده و یا تغییری در آنها بوجود بیاید.
صفحاتی ایندکس نشده یا بودن نمایه
برخی اوقات صفحاتی در وبسایت شما بوجود میآیند که پاسخ دادن آنها، بارگذاری و یا حتی اجرا شدنشان نیاز به زمان زیادی دارد. از این رو گوگل استراتژی خاصی برای اینکار در نظر گرفته است و از طریق آن ایندکس کردن، نمایه سازی محتوا و تعیین کیفیت صفحات به از طریق این استراتژی صورت میپذیرد. گوگل با استفاده از این روش زمان صرف شده توسط خزندههای خود در وبسایتهای مختلف را اندازه گیری کرده و اگر یک صفحه در آن وجود داشته باشد که در این ماجرا خللی ایجاد کند و یا از سرعت اجرا شدن ایندکس کردن بکاهد، آن صفحه را به اصطلاح نمایه سازی نمیکند.
اگر چنین صفحهای در وبسایت شما وجود دارد، بدانید که قطعا گوگل آن را جزء صفحات بی ارزش تلقی کرده و همینطور کاربران به آن علاقهای نشان نداده و کم کم کنار گذاشته میشوند.
صفحاتی که برای سئو بهینه سازی رو آنها صورت نگرفته است
صفحات سایت شما ممکن است مطالب بسیاری مفیدی برای کاربران داشته باشد اما اگر بهینه سازی روی آن صورت نگرفته باشد، به همین دلیل ممکن است آن رتبهای که شایسته آن است را شاید کسب نکرده و همچنین در نتایج جستجو جایگاه پایینی کسب میکند. به طور معمول این صفحات در نتایج جستجو رتبه ضعیفی دارند و اصولا جایگاه مناسبی در موتور جسجتو ندارند.
تمامی صفحات اضافی در وبسایت
تمام وبسایتهای موجود در سطح اینترنت تشکیل شده از صفحاتی مانند "تماس با ما، درباره ما، سیاست حفظ حریم خصوصی و سلب مسئولیت" میباشند. درون این صفحات اطلاعات مهم و ارزشمندی وجود دارد که برای یک سایت لازم میباشد، حتی اگر کاربران برای آن ارزش زیادی قائل نباشند باز هم وجود آن برای یک وبسایت ضروری است. اگر چنین صفحاتی در وبسایت شما وجود نداشته باشد، اگر در وبسایت خود چنین صفحاتی نداشته باشید، باعث میشوید تا زامبی پیجهای زیادی در سایت شما شکل بگیرند که برای سئو سایت مناسب نیستند.
چه بخشهایی اصولا درگیر صفحات زامبی هستند؟
برای فهم بهتر اینکه چه بخشهایی اصولا در گیر صفحات زامبی میشوند، توجه شما را به موضوعات زیر جلب میکنیم:
- پستهایی که در وبسایت قدیمی شده و دارای اخباری میباشند که تاریخ آنها گذشته و به اصطلاح بدون استفاده شده اند
- دسته بندی های نامناسب و برچسبهای غیر مفید و غیر قابل استفاده
- نتایج جستجوها در وبسایت
- محصولاتی که درون وبسایت هستند، اما هیچگونه فروشی ندارند و حتی بازدیدی هم از آنها صورت نمیگیرد
- محصولاتی در سایت که اصولا محتوایی نداشته و یا اگر هم داشته باشند تعداد کلمات آن کمتر از 300 کلمه است
- محصولات، صفحات و مطالب تکراری میتوانند از بخشهایی باشند که زامبی پیجها را تشکیل میدهند
- لینکهای شکسته و بلااستفاده در وبسایت
روشهای پیدا کردن زامبی پیج
برای اینکه بتوانید زامبی پیجهای وبسایت خود را به آسانی پیدا کرده و از آسیب رسیدن به سئو سایت خود جلوگیری کنید، باید از ابزار Google Search Console بهره مند شوید. زمانی که از این ابزار استفاده میکنید، میتوانید با استفاده از آن صفحات را بر مبنای بازدید مرتب کنید. در این صورت میتوانید صفحاتی که کمترین میزان بازدید را در طی مدت معلومی مثلا 4 تا 5 داشتهاند را شناسایی کنید. همچین بهتر است بدانید ابزارهای معتبر دیگری نیز مانند ابزار سرچ کنسول گوگل وجود دارند که در این راه میتوانند کمک دست شما باشند. عملکرد و نحوه مقابله با انواع زامبی پیج مختلف میباشد، مثلا برچسبهای بدون استفاده و یا لینکهای باید خیلی سریع پاک شوند.
جمع بندی
زامبی پیجها میتوانند اثر مخربی روی وبسایت بگذارند، به همین دلیل بهتر است که هرچندوقت یکبار صفحات مختلف وبسایت خود را بررسی کرده و ببینید کدام صفحه ممکن است که به زابی پیج تبدیل شود و یا تبدیل شده است. همچنین استراتژی لازم را برای آن اتخاد کنید تا به سئو سایت شما آسیبی وارد نگردد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.