کپی رایتینگ با تولید محتوا چه تفاوتی دارد؟
5 دقیقه
همزمان با گسترش تکنولوژی و توسعه یافتن کسب و کارهای اینترنتی، مشاغل مرتبط با این حوزه ها نیز توسعه یافته و بیشتر شده است. اگر در این حوزه فعالیت می کنید و یا صاحب یک وب سایت هستید قطعا در کنار نام هایی همچون برنامه نویس، طراح و ... نام نویسنده محتوا یا کپی رایتر را نیز شنیده باشید. ممکن است در نگاه اول کپی رایتینگ همان تولید محتوا به نظر برسد اما حقیقت این است که این دو مقوله در عین نزدیکی بسیار، متفاوت از یکدیگر هستند. اگر صاحب کسب و کاری هستید که برای سایت تان نیاز به تولید محتوا دارید، باید درک صحیحی از تولید محتوا و کپی رایتینگ داشته باشید. تولیدکننده محتوا فردی است که مطالبی را در جهت ارائه اطلاعات به کاربران می نویسد اما کپی رایتر وظیفه اش نوشتن متن تبلیغاتی است. با ما همراه باشید تا تفاوت های اساسی این دو را بررسی کنیم.
کپی رایتینگ چیست؟
کپی رایترها افرادی هستند که وظیفه دارند ترافیک ورودی به سایت را تبدیل به فروش کنند و یا به کاربران سایت سرنخ فروش بدهند. در واقع کپی رایترها فروشندگان مجازی هستند. آنها از طریق نوشتن مخاطب را قانع می کنند که خدمات یا محصولات ارائه شده در یک سایت را بخرند و با سایت شما در تعامل باشند که به این کار کپی رایتینگ کفته می شود. به نوعی کپی رایتینگ همان تبلیغ نویسی است و به متنی اشاره می کند که برای بازاریابی و فروش یک محصول استفاده می شود. هر کسی که متنی را برای انواع تبلیغات می نویسد یک کپی رایتر است. پس این فرد علاوه بر تسلط و مهارت در نویسندگی باید به مفاهیم بازاریابی نیز آگاه باشد تا با ترکیب این دو بتواند زمینه فروش یک خدمت یا محصول را فراهم کند.
تولید محتوا چیست؟
تولید یا نوشتن محتوا مهارتی است که فرد نویسنده در تلاش است مطالبی را جهت اطلاع خوانندگان گردآوری کند و بنویسد. یک محتوا نویس با تکیه بر مهارت نویسندگی و دانش مختصری از سئو، مطالبی می نویسد که به واسطه آنها مخاطبین و کاربران را به سوی سایت جذب می کند. در واقع هدف از محتوانویسی افزایش ترافیک ورودی به سایت است و محتوای این نوشته ها غالبا اطلاع رسانی و بیان حقایق است.
تفاوت های اساسی محتوا نویس و کپی رایتر
بر اساس آنچه در تعریف کپی رایتینگ و تولید محتوا گفته شد، این دو در عین شباهت های موجود، تفاوت اساسی در هدف دارند که به برخی از تفاوت های اصلی در ادامه اشاره شده است:
1. هدف کپی رایتر فروش و هدف تولید کننده محتوا اطلاع رسانی است.
محتوا نویس اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار می دهد با این هدف که یا اطلاع رسانی کند و یا آموزش دهد اما کپی رایتر می نویسد تا مخاطب آگاه شده را تشویق و ترغیب کند که خدمت یا محصول شما را بخرد. این محتواست که مخاطب را جذب می کند و توانایی شما را در حل مشکلات نشان می دهد و راه نهایی خرید را هموار می کند.
2. کپی رایترها این حس را در مخاطب ایجاد می کنند که باید عجله کنند و فرصت زیادی برای خرید ندارند
مثلا از کاربر میخواهند که فرمی را تکمیل کند، فایلی را دانلود کند و یا محصولی را بخرد. رمز موفقیت یک کپی رایتر در این است که به دو پرسش مخاطب پاسخ دهد: «چرا این را بخرم؟» و «چرا الان بخرم؟». در محتوای کپی رایتینگ فوریت و کمبود درج می شود تا دلیلی برای اقدام سریع به وجود بیاید. در مقابل نویسندگان محتوا می کوشند مخاطب را سرگرم کنند و درگیر نگهدارند تا سبب جلب اعتماد کاربر به محتوا شوند.
3. نویسنده محتوا زمینه فروش در آینده را فراهم می کنند
علیرغم اینکه نویسنده محتوا تلاش مستقیمی برای فروش نمی کند اما در نهایت نگران فروش خدمت یا محصول هستند. حقیقت این است که فروش نتیجه غیرمستقیم تولید محتواست. پس می توان گفت محتوای ارزشمند می تواند فروش را تضمین کند. به باور برخی از کارشناسان موفقیت وبلاگ یا مقالات یک سایت می تواند زمینه ساز موفقیت در فروش آن سایت باشد. در دوره های تخصصی آموزش سئو در مشهد به طور کامل اصول محتوا نویسی حرفه ای را می آموزید.
4. تمرکز نویسنده محتوا بیشتر بر روی سئو است
نویسندگان محتوا زمانی موفق هستند که دانش کافی از سئو داشته باشند زیرا هدف شان از نوشتن افزایش ورودی ارگانیک سایت است. و تنها در صورتی به این هدف دست پیدا می کنند که با رعایت اصول سئو در نوشتن بتوانند عبارات درستی انتخاب کنند که مطابق با اهداف کسب و کار باشد. بنابراین در هنگام استخدام یک نویسنده محتوا باید بتوانید از میزان دانش سئویی وی نیز آگاه شوید. ساده ترین راه این است که نمونه کارهایش را بررسی کنید و ببینید آیا محتوایی که نوشته است از نظر سئو ارزشمند محسوب می شود یا خیر.
5. متن نوشته شده برای کپی رایتینگ کوتاه و در محتوانویسی بلند است
متنی که یک کپی رایتر می نویسد در تبلیغات آنلاین و آفلاین، شعارها و پیام های تبلیغاتی، محتوای صفحات وب، کمپین های تبلیغاتی، اسکریپت های ویدیویی، کاتالوگ ها، بیلبوردها، نامه های فروش، رسانه های اجتماعی و ... استفاده می شود.
اما متنی که توسط یک محتوانویس آماده می شود در مقالات، وبلاگ ها، روزنامه ها، مجلات، خبرنامه های ایمیلی، کتاب الکترونیکی، پادکست ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است در برخی موارد بین کپی رایت و محتوا همپوشانی نیز بوجود بیاید.
6. نتیجه کپی رایتینگ در زمان کوتاهی مشخص می شود
تولید محتوا فرایندی است که نتیجه گیری از آن به یک استراتژی بلند مدت نیاز دارد. در واقع یک محتوای خوب برای آنکه نتیجه بدهد به زمان نیاز دارد. به همان نسبت نتیجه ای که از محتوای خوب می گیرد ماندگارتر است. اما در مقابل نتیجه کپی رایتینگ سریعا مشخص می شود و برای دانستن خوب یا بد بودن یک کپی رایتینگ به زمان زیادی نیاز ندارید.
7. نویسندگان محتوا ترافیک ارگانیک ایجاد می کنند کپی رایترها این ترافیک را به سرنخ تبدیل می کنند
واقعیت این است که محتوای سئو شده بهترین راه برای افزایش ترافیک ارگانیک است و محتوای کپی رایتینگ خوب بهترین راه برای فروش یا تبدیل ترافیک ارگانیک به فروشش محصول!
سخن پایانی
علیرغم شباهت های بین کپی رایتینگ و تولید محتوا، این دو تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند که در این مقاله از رایا پارس به طور کامل در مورد آن گفته شد. هدف از تولید محتوا افزایش ترافیک ارگانیک از طریق نوشتن محتوای خوب و ارزشمند از نظر سئو است اما هدف کپی رایتینگ تبدیل ترافیک ارگانیک به فروش از طریق متن های تبلیغاتی جذاب است.