گوگل دیتا استدیو چیست و چگونه کار می کند؟
8 دقیقه
در دنیای پیشرفته امروزه، اهمیت دادهها به قدری است که بقای یک سازمان به آن وابسته است. از جمله مهمترین فرآیندهای که روی دادها انجام میشود تجزیه و تحلیل دادهها است. حجم انبوه دادههای یک سازمان یا یک سایت میتواند گیج کننده و طاقت فرسا و درک آن برای انسان بسیار دشوار باشد. به همین دلیل ابزارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل دادهها با کاربردهای فراوان ایجاد شده است که این امکان را به مدیران میدهد دادهها را به صورت دقیق و خیلی سریع تحلیل کنند و از آن برای استراتژی پیش بردی سازمان خود استفاده کنند. یکی از این ابزارها گوگول دیتا استودیو است که در این مقاله به صورت کامل با آن آشنا خواهید شد.
تعریف گوگل استودیو به زبان ساده
گوگل دیتا استدیو google Data studio یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که در تجزیه و تحلیل دادههای کسب و کار بسیار مثمربه ثمر بوده است. حجم دادهها به قدری زیاد است که گاهی اوقات متخصصی دیجیتال مارکتر دچار سردرگمی شده و به دنبال راه حلی برای حل آن هستند. در این جا است که گوگل استودیو به کمک شما خواهد آمد. این ابزار اطلاعات جمع آوری شده از کانالهای مختلف را در داشبوردی با کاربری ساده به و به صورت تصویری و دیداری نمایش میدهد.
ابزار رایگان گوگل استودیو دارای داشبوردی قابل تنظیم، پاسخگو و تعاملی است که با ساختن پنلهایی با نمودارها، نقشهها و جدول را ایجاد میکند که بسیار کاربرپسند است و به راحتی توسط افراد معمولی درک میشود. این ابزار یک ابزار هوشمند تجاری است که دادهای خام را به یک منبع اطلاعات استراتژیک تبدیل میکند.
کاربرد Google Data Studio
گوگل دیتا استودیو را میتوانید در چندین حوزه در یک شرکت استفاده کنید. گوگل دیتا استودیو فعالیت گسترده ای در بازاریابی دارد چرا که در درک بازار، برنامه ریزی استراتژی و بهینه سازی کمپینهای تبلیغاتی اهمیت زیادی دارد. اما با این وجود تمام بخشهای فروش، مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت کسب و کار از این ابزار میتوانند استفاده کنند.
مزایای استفاده از گوگل دیتا
استفاده از این ابزار به قدری در رشد کسب و کار برای مدیران در تجزیه و تحلیل دادهها تاثیر گذار است و مزایای بی شماری دارد. از جمله مزایایی این ابزار میتوان به وارد کردن دادهها، شخصی سازی خروجی، تجزیه و تحلیل دادهها، استفاده از فرمول در تجزیه، ایجاد تمپلیتهای جدید، سرعت بالا، کاربری زیبا اشاره داشت. همچنین از دیگر مزایای استفاده از ابزار میتوان موارد زیر را نام برد:
- اتصال به پایگاه دادههای مختلف مانند گوگل ادز، سرچ کنسول، گوگل آنالیتکس و ...
- بدون نیاز به نصب و مبتنی بر وب
- قابلیت مدیرت داده به اطلاعات کاربری
- قابلیت اشتراک گذاری گزارشها با اعضای تیم
- دسترسی به آمار منابع مختلف
- امکان درج نظرات و ویرایش اطلاعات
- قابلیت یکپارچگی با اکوسیستم گوگل
- ذخیره خودکار دادهها
- اتصال به اکانتهای شبکهها اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و ...
- ایجاد گزارش متنوع با سرعت زیاد
- رایگان و قابل دسترس برای همه
اگر بخواهیم تمام مزایای استفاده از این ابزار را برای شما بیان کنیم، از حوصله این مقاله خارج است. اما اگر شما برای رشد کسب و کار و تجزیه و تحلیل دادهها از این نرم افزار استفاده کنید، متوجه میزان محبوبت آن خواهید شد.
نحوه ساخت اکانت گوگل دیتا استودیو و استفاده از آن
ساخت اکانت گوگل دیتا استودیو به سادگی ساختن یک جیمیل است و استفاده از آن بسیار ساده است شما میتوانید فقط با داشتن یک جیمیل و مراحل زیر اکانت گوگل دیتا استودیو را بسازید و از خدمات آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که در دوزه آموزش سئو در مشهد مراحل ساخت و کار با آن توضیح داده می شود.
دسترسی به گوگول استودیو
برای دسترسی به این ابزار وارد سایت گوگل دیتا استودیو شوید datastudio.google.com و جمیل خود را وارد کنید. این قسمت همانند گوگول درایو گوگل است و از قسمت برنامههای گوگول نیز قابل دسترس است.
افزودن منبع داده به گوگول دیتا استودیو
از مهمترین قسمتهای کار با این ابزار اضافه کردن منابع و دیتا بیسهای اطلاعات است. برای اضافه کردن پایگاه داده، مراحل زیر را طی کنید:
- از قسمت home وارد داشبورد شوید و برای ایجاد اولین گزارش creat رو بزنید
- در لیست گزینه "Data Source" رو بزنید و سپس انواع منابعی که قصد دارید اطلاعات را وارد کنید از جمله گوگول آنالیتکس، گوگل شیت و ... را انتخاب کنید.
- تنظیمات دسترسی هر اکانت را فعال کنید.
نحوه گزارش گیری از گوگول استدیو
بعد از ساخت اکانت و وارد کردن پایگاه دادها، نوبت به انجام و ایجاد تغییرات و گزارش است. برای این فرآیند مراحل زیر را طی کنید.
- بعد از تنظیم کردن اطلاعات، creat report کلیک کنید تا یک گزارش خالی برای شما ایجاد شود.
- در صفحه بعد شما منابع گذشته و یا منابع جدید را انتخاب کنید.
- سپس در صفحه بعدی، روش ارائه گزارش را انتخاب کنید. این گزارش میتواند گرافیکی، شکل و یا متن باشد.
- در ستون سمت راست میتوانید معیارها، ابعاد، گزینه نمودارها و قابلیت های دیگر را انتخاب کنید
- در انتهای انجام گزارش گیری دکمههای برای کپی گزارش، اشتراک گذاری و مشاهده آنها وجود دارد که میتوانید گزارش نهایی را با دیگران به اشتراک بگذارید و یا به pdf تبدیل کنید
بخشهای مختلف گوگول دیتا استودیو
حال که با طریقه کار با گوگول دیتا استودیو آشنا شده اید باید بدانید که محیط گوگل دیتا چه قسمتهایی دارد و هر کدام چه کاری انجام میدهد. مهمترین نکته استفاده از ابزارهای گوگل میزان تسلط بر پنل ابزار است. به طور کلی گوگل دیتا استودیو دارای بخشهای مختلفی است که شامل قسمتهای زیر میشود:
گزارشات (Reports): تمام گزارشهایی که تا به حال روی دادهها انجام شده با ذکر جزئیات نمایش داده میشود
منابع داده (Data Source) : تمام پایگاه دادههایی که گوگل استدویو از آنها استفاده میکند
اکسپلورر (Explorer) : پنل مدیریت که اجازه افزودن پارامتر قبل از ایجاد خروجی اصلی را به کاربر میدهد و در واقع یک قسمت تست است که میتوان ویژگی های مختلفی را روی داده ها پیاده کرد
گالری گزارش (Report Gallery): در گالری گزارش، مجموعه ای از قالب و مدل آماده گزارش و جود دارد.
اتصال به منابع داده (Connect to Data) : لیستی از منابعی که میتوان برای اتصال به گوگل دیتا استودیو اضافه کرد.
طرز کار گوگل دیتا استودیو
شاید برای شما جالب باشد بدانید که گوگل دیتا استدیو چگونه اطلاعات و دادهها را تجزیه و تحلیل میکند. همانطور که میدانید اساس کار دیتا استودیو گوگل جمع اوری دادهها از پلتفرمهای مختلف و تبدیل دادهها به نمودارهای بصری و جدول است. گوگول استودیو دارای 4 مرحله یکپارچه سازی، تبدیل، تصویر سازی و به اشتراک گذاری دادهها است. هرکدام از این مراحل، دارای فعالیتهای مختلفی است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:
یکپارچه سازی دادهها
Google Data Studio با دریافت دادهها از منابع مختلف و ترکیب کردن آنها با یکدیگر برای تجزیه و تحلیل استفاده میکند. محبوبترین پلتفرمهای بازاریابی شامل ابزارهای خود گوگل است مانند:
- گوگل آنالیتکس
- تبلیغات گوگل
- گوگل بیزینس
- گوگول شیت
- یوتیوب آنالیتکس
- تبلیغات بینگ
- تبلیغات فیسبوک
- ارسال ایمیل گروهی
- HubSpot
- SEMrush
- Shopify
تبدیل دادهها
در مرحله دوم گوگول دیتا استودیو دادههایی که دریافت کرده است را به اطلاعات معنا دار تبدیل میکند. اعدادی که ممکن است از نظر کاربر گیج کننده و نامفهوم باشد اما اینجا Google Data Studio داده هارا به عناصر دیگری تبدیل میکند که اطلاعات ورودی نمودار و جدول هارا تولید میکند. در این قسمت شما میتوانید با دادهها کار کنید، توابع ریاضی، عمل گرهای حسابی و فرمولهای خاص را روی آنها اعمال کنید تا مقادیرمفیدی را بدست آورید.
تصویر سازی
تصویر سازی منظور همان گزارش گیری از دادهای تبدیل شده است. در این مرحله تمام دادههایی که روی آنها اعمال مختلف انجام شده به نمودار و یا جدولهای بصری تبدیل میشوند و متخصصین میتوانند به راحتی آنها را درک کنند. در هنگام ایجاد پنل شما میتوانید این نمودار ها را شبیه سازی کنید. لوگو و نماد اضافه کنید و رنگ و فونت ها را تغییر دهید. گوگول دیتا استودیو گزارشهای متنوعی را برای شما ارائه میدهد.
جدول
جدولهایی که گزارش را به کاربر میدهد، به سه مدل میله ای، عددی و طیف رنگی است.
نمودار میله ای
نمودار میله ای به 6 صورت است:
- نمودار میله ای ساده که یک متریک را نشان میدهد.
- نمدار میله ای که یک متریک و چند بعد را نشان میدهد
- نشان داد یک متریک با یک بعد با درصد
- نمدار میله ای به صورت افقی
- نمودار میله ای افقی با دو بعد
نمودار دایره ای
نمودارهای دایره به دو صورت ترسیم میشود. کل دایره دادهها را نشان میدهد و یک مدل که مانند دونات است.
سری زمانی
در گوگل دیتا استودیو نمودارزمانی به سه روش دادها را نشان میدهد. همراه با محورها و گریدها، فقط نمودار و ترکیبی از هردو که نمودار نرم و خمیده ای را نشان میدهد.
نقشه
این نمودار جزو نمودارهای نقشه ای است و داده ها را بر اساس نقشه نشان میدهد. به عنوان مثال به شما میگوید در کدام منطقه فروش بیشتری داشته اید.
همچنین میتوان این دادهها برای کسانی که قصد استفاده از دادها را دارند فیلترهایی لحاظ کرد تا لازم نباشد چندین خروجی بگیرید و با انتخاب کردن هر فیلتر گزارش مربوطه را مشاهده کرد.
به اشتراک گذاری دادها
در پایان همه این مراحل، گوگول دیتا استودیو به شما این امکان را میدهد که گزارش ایجاد شده را با تعیین سطح دسترسی برای کاربران به اشتراک بگذارید و یا از آنها بخواهید قابلیت ویرایش داشته باشند و از نکاتی شبیه google drive است. همچنین میتوانید از خروجی آن برای ارائه نتایج مدیران و مشتریان استفاده کرد.
سخن آخر
دیجیتال مارکتینگ یک قطب مهم در درآمد زایی و پیشرفت هر سازمانی است و بدون تجزیه و تحلیل داده امکان پذیر نیست. استفاده از ابزارهای مختلف شما را بسیار را کمک میکند. Google data stadio یکی از ابزارهای رایگان است که میتوانید بهراحتی داده ها را تحلیل کنید و گزارشهایی قابل درک را از آن استخراج کنید، تغییرات لازمه را اعمال کنید و در قالب نمودارهای مختلف بررسی کنید. همچنین شما میتوانید اطلاعات بیشتری را در سایر مقالات رایاپارس دریافت کنید.