گراف دانش گوگل (Knowledge Graph) و نحوه عملکرد آن
6 دقیقه
درگذشته با سرچ کردن در گوگل محتواهای نامرتبط زیادی را می دیدیم که هدف جستجوی ما نبود. اما روزبه روز گوگل الگوریتم های زیادی را اضافه کرد تا بتواند مرتبط ترین و مفیدترین پاسخ به کاربر را به او نشان دهد و به راحتی زبان انسان را درک کند. یکی از این ایده ها گراف دانش است. اینکه گراف دانش چیست و چند نمونه گراف دانش داریم و چه تأثیری بر سئو سایت دارد در این مقاله از آموزش سئو در مشهد به آن می پردازیم.
گراف دانش یا knowledge graph چیست؟
گراف دانش در واقع مجموعه ای از موضوعات است که به یکدیگر مرتبط است. به صورت ساده تر، وقتی در گوگل عبارتی را سرچ می کنید، علاوه بر صفحاتی که در نتایج جستجو نمایش داده می شود باکس هایی که در گوشه صفحات دیده می شود که اطلاعات اضافی به صورت خلاصه نمایش داده می شود. این اطلاعات از گراف جستجو استخراج شده است. گوگل Knowledge Graph با استفاده از هوش مصنوعی و توسعه فناوری در کار خود توانسته بین موجودات و مفاهیم مرتبط ارتباط برقرار کند.
گراف دانش در سال 2012 توسط گوگل معرفی شد و در تمام زبان ها اعمال شد. حتی اگر شما یک عبارت فارسی سرچ کنید، گراف دانش آن را مشاهده خواهید کرد. در واقع گراف دانش ابزاری است که تمام اطلاعات مهم در مورد یک شخص، مکان، سازمان و یا برندهای بزرگ دنیا را در یک پنل کوچک نمایش می دهد هدف گراف دانش این است که در کوتاه ترین زمان ممکن و در یک نگاه به کاربر پاسخ درست را نشان دهد.
جزئیات گراف دانش گوگل چیست؟
گراف دانش همانند یک دایره معارف است که همه نوع اطلاعات در خود جای داده است؛ اما اینکه پنل دانش چه چیزی را نشان دهد بسته به نوع گراف متفاوت است. اما جزئیات گراف دانش را می توان به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره کرد:
- نام موضوع
- توضیح کوتاه که معمولاً از ویکی پدیا انتخاب می شود.
- تصویر که از سایر سایت ها و یا وب سایت خبری برداشته می شود
- اطلاعت و جزئیات مربوط به عبارت جستجو شده
- لینک ها معتبر
- و...
گاهی اوقات ممکن است جزئیات گراف دانش ترکیب شود. به این معنی که چند نوع گراف دانش را به دنبال هم نشان دهد که این نکته با توجه میزان اهمیت کلمه سرچ شده برای گوگل مشخص می شود. به عنوان مثال اگر شما عبارت اصغر فرهادی را در گوگل سرچ کنید، علاوه بر اطلاعات فردی از اصغر فرهادی ممکن است فیلم هایی که ساخته نیز به شما نشان داده شود.
انواع گراف دانش
گراف دانش منبعی از میلیون ها مفهوم و موضوع است که به گونه ای مختلفی نمایش داده می شود این مفاهیم و موضوعات می تواند افراد، مکان، سازمان، معرفی حیوانات، معرفی کتاب و ... است. از جمله انواع گراف دانش که می توان به صورت اسکیما استفاده کنیم می توان به موارد زیر اشاره داشت:
گراف دانش شرکتی
گراف دانش شرکتی مجموعه ای اطلاعات مانند نام کمپانی، نماد و لوگو است که با دسته بندی توضیحات اساسی، شبکه های اجتماعی و راه های ارتباطی با برند مربوطه را نشان می دهد.
گراف افراد مشهور
نام بعضی از افراد همانند یک برند جهانی شده است و کمتر کسی است که نام این افراد را نشناسد، گوگل هم با این جمع آوری داده های مختلف از این افراد و اطلاعات را به صورت خلاصه به کاربر نشان می دهد.
گراف کسب و کارهای لوکال
کسب و کارهای لوکال یا محلی می توانند از این گراف دانش برای بیشتر دیده شدن استفاده کنند. به عنوان مثال با سرچ کردن کلمه رستوران ممکن است در کنار صفحه جعبه ای باز شود که اطلاعات یک رستوران نزدیک به شما، منو، شماره تماس های رزرو، مسیریابی، لینک وب سایت و شبکه های اجتماعی، نقشه و ... نمایش داده شود.
گراف رسانه
گراف رسانه شامل فیلم، نمایش تلویزیونی، کتاب و موسیقی است. با توجه عبارت سرچ شده توسط کاربر اطلاعات مربوط به آن نمایش داده می شود. به عنوان مثال اگر اسم فیلمی سرچ شود اطلاعاتی از جمله تریلر، بازیگران، کارگردان، لینک های تماشا و سایر اطلاعات مربوط به آن را مشاهده خواهید کرد.
گراف محصولات
اگر کسب و کار آنلاینی داشته باشید، باکس هایی که محصولات را نمایش می دهد می تواند ترافیک بیشتری را روانه سایت شما کند.
گراف غذایی، گراف رویداد، گراف تیم های ورزشی، بازی های ویدئویی از نمونه گراف دانش پرکاربرد دیگر است.
مزایای گراف دانش گوگل و تأثیر آن بر سئو
برای اینکه بدانید گراف دانش چه تأثیری بر سئو دارد این نکته را بدانید که هدف از سئو سایت افزایش نرخ ترافیک است. با کمک گراف دانش شانس بیشتری برای دیده شدن در صفحات سرپ گوگل وجود دارد. از طرفی گراف دانش برای کاربران از جهتی که نتایج مرتبط با موضوع جستجو را به راحتی دسترسی دارد بسیار مفید است و هم وب مستران که باعث می شود ترافیک بیشتری کسب کنید تأثیر بسیاری دارد ازجمله سایر مزایای داشتن گراف دانش می توان به موارد زیر اشاره داشت:
- درک بهتر کاربر توسط گوگل
- تطبیق بهتر نتایج جستجو صوتی
- برندسازی
- مقیاس بندی
- منابع داده متنوع
- بازیابی اطلاعات
- کاربرد گراف دانش گوگل
چگونه برای کسب وکار خود نالج گراف یا گراف دانش بسازیم؟
حال که با انواع گراف دانش و مزایای آن آشنا شده اید، سوالی که برای شما پیش آمده این است که برای پیاده سازی آن در صفحات وب سایت خود باید چه اقداماتی انجام دهید. گراف دانش به صورت خودکار تولید می شود و گوگل از صدها منبع در سراسر دنیای وب برای جمع آوری داده های استفاده می کند. اما این نکته را باید بدانید که این اقدامات تضمین 100 درصد نیست که گوگل به شما اهمیت دهد و گراف دانش شما را نمایش دهد. اما با این وجود می توانید اقداماتی در این راستا انجام دهید تا شانس خود را برای دیده شدن افزایش دهید:
- محتوا باکیفیت تولید کنید.
- در Google My Business ثبت نام کنید.
- از اسکیما استفاده کنید.
- در ویکی پدیا صفحه مرتبط با کسب و کار خود ایجاد کنید.
- به صورت مداوم روی سایت فعالیت کنید.
- بهینه سازی نقشه های گوگل
- تأیید اکانت های شبکه های اجتماعی
سخن نهایی
امروزه نتایج مختلفی در سرپ گوگل نمایش داده می شود از جمله اسنیپت ویژه، تبلیغات گوگل ادز و موارد دیگر نمایش داده می شود. تلاش وب مستران بر این است که بتوانند تمام راه هایی که منجر به جذب ترافیک بیشتر و فروش بیشتر می شود را انجام دهند. این تلاش مبنی بر این است که شما با تمام الگوریتم های گوگول آشنا باشید. ساخت گراف دانش تنها یکی از راه هایی است که باعث دیده شدن بیشتر صفحات شما خواهد شد. با استفاده از روش هایی که گفته شد می توانید برند و سایت خود را وارد گراف دانش گوگل کنید. همچنین با مطالعه سایر مقالات رایا پارس می توانید با راه های دیگری برای جذب ترافیک بیشتر و سئو سایت خود آشنا شوید.