E-A-T دقیقاً چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟
6 دقیقه
سؤالی که برای خیلی از وب مستران، طراحان سایت و کسب وکارهای کل و جز پیش می آید این است که گوگل چگونه صفحات را ارزیابی می کند؟ چگونه تشخیص می دهد یک سایت از کیفیت خوبی برخوردار است و یک سایت کیفیت نامناسبی دارد؟ همان طور که می دانید گوگل ربات های زیادی دارد که سایت ها را مورد بررسی قرار می دهد، اما این ربات ها درک انسان را ندارد و باید به آن آموزش داد.
گوگل در سال 2014 برای اولین بار دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو خود E-A-T را معرفی کرد و بر اساس این فاکتورها صفحات سایت را رتبه بندی و به آن جایگاه می دهد. سؤالی که برای بسیاری از وب مستران و متخصصان بازاریابی پیش آمده این است که این E-A-T دقیقاً به چه مفهومی است و چگونه گوگول این فاکتورها را در سایت لحاظ می کند و تأثیر می گذارد. در این مقاله به بررسی این فاکتورها و تأثیر آن بر سئو و جایگاه صفحات می پردازیم.
E-A-T چیست؟
E-A-T مخفف کلمات Expertise به معنی تخصص، Authoritativeness به معنی قدرت و Trustworthiness به معنی اعتماد است. E-A-T به اصطلاح یک معیار سنجش برای گوگل است و بر اساس آن تشخیص می دهد که کیفیت یک محتوا برای کاربر مناسب است یا خیر و بر اساس این کیفیت به صفحات جایگاه و رتبه خواهد داد. این فاکتور به صورت رسماً در سال 2018 آپدیت جدید خود را بر نتایج موتور جستجو اعمال کرد و باعث کاهش و یا افزایش رتبه های سایت های مختلف شد. کلمه E-A-T از سه بخش زیر تشکیل شده است:
تخصص Expertise
همان طور که از کلمه مشخص است، به معنی ایجاد محتوا تخصصی در زمینه موردنظر است. در ابتدا گوگل سطح محتوا را ارزیابی می کند و این ارزیابی را بر اساس تخصص کسی که محتوا را ایجاد کرده بررسی می کند. نه مقایسه آن با سایر وب سایت ها و سازمان ها. برای درک این موضوع بهتر است به الگوریتم YMYL اشاره داشت. بر اساس این الگوریتم که بیشتر در زمینه مطالب پزشکی، مالی و حقوقی تمرکز دارد، بر اساس اینکه چه کسی محتوا را نوشته و منتشر کرده آن را مورد بررسی قرار می دهد تا سرمایه و سلامت افرادی که از این مطالب استفاده می کنند به خطر نیفتد.
به عنوان مثال اگر کسی درمورد راه های مبارزه با سرماخوردگی محتوایی منتشر می کند باید پزشک، پرستار و یا متخصص در زمینه های پزشکی باشد. گوگل تخصص این افراد را بر اساس مستندات و مدارک که از فرد وجود دارد تشخیص می دهد. به عنوان مثال فرد در چه سایت هایی فعالیت کرده و در چه زمینه هایی مطالعه داشته و مدارک رسمی دارد و یا از روش های دیگر تشخیص می دهد که فرد متخصص است یا خیر.
قدرت یا اعتبار Authoritativeness
قدرت یا اعتبار به معتبر بودن تولیدکننده محتوا، اعتبار محتوای ارائه شده و اعتبار سایت اشاره دارد. به گونه ای دیگر اعتبار به همان معنی شهرت است. وقتی کاربران زیادی یک سایت یا یک فرد را به عنوان منبع اطلاعاتی می شناسند این به معنی همان اعتبار و اقتدار آن فرد و وب سایت است. این اعتبار به صفحات و سایت هایی داده می شود که محتوای ارزشمند تولید کند و محتوای کپی و یا سرقت شده نداشته باشد. چرا که این محتوا هیچ اعتباری ندارد و قابل استناد نیست. معتبر بودن یک سایت را می توان از برند و حوزه تخصصی آن تشخیص داد.
گوگل از قدیم از PAGERANK برای اعتبار صفحات استفاده می کرد و همان طور که در مقاله پیج رنک چیست گفته شد از روش هایی برای افزایش پیج رنک صفحات استفاده می کرد؛ اما با سوءاستفاده برخی ها این روش را منسوخ کرد؛ اما در الگوریتم های خود از آن استفاده می کند. به همین دلیل Pagerank و E-A-T با هم ارتباط مستقیمی دارد.
اعتماد Trustworthiness
کسب اعتماد موتور جستجو و جلب توجه گوگل کار بسیار سختی است و باید استمرار و تداوم داشته باشید تا بتوانید اعتماد کاربر و نتیجه آن اعتماد گوگول را کسب کنید. اعتماد زمانی ایجاد می شود که یک محتوای درست و دقیق توسط یک محتوانویس متخصص در آن زمینه در یک سایت معتبر منتشر شده باشد. محتوایی که کپی از سایت های دیگر است و به کاربر داده جدیدی را اضافه نمی کند از نظر گوگل باعث ایجاد اعتماد نمی شود و ارزشی ندارد؛ بنابراین امتیاز این فاکتور را نمی گیرد.
اهمیت الگوریتم گوگل EAT برای صفحات سایت
یکی از مهم ترین الگوریتم هایی گوگول که اخیراً بسیار به آن اهمیت می دهد و به صورت مرتب فیلترهای دقیقی را بر آن اعمال می کند تا محتوای باکیفیت را در اختیار کاربر بگذارد الگوریتم E-A-T است البته این نکته بسیار مهم است که بدانید این الگوریتم بر یک سری از کوئری ها و یک سری از محتوا تمرکز بیشتری دارد. به عنوان مثال تشخیص این که یک عکس زیباتر است چندان اهمیت ندارد؛ ولی یک محتوا آیا قابل اعتماد است و کاربر را دچار سردرگمی نمی کند و زندگی او را در معرض خطر قرار نمی دهد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بهبود الگوریتم E-A-T
حال که با میزان اهمیت این الگوریتم آشنا شده اید، سؤال خیلی از افراد و وب مستران این است که چگونه این الگوریتم را صفحه سایت های خود رعایت کنند. برای بهبود رتبه سایت بر اساس این الگوریتم بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:
- خود را به بازدیدکنندگان و کاربران معرفی کنید.
- تولید محتوای صفحات را توسط افراد متخصص انجام دهید
- هدف محتوا را مشخص کنید
- محتوا را به صورت منظرم آپدیت کنید
- به محتوا و صفحات لینک های معتبر بدهید
- به برندسازی و شهرت خود در فضای اینترنت اهمیت بدهید
- بک لینک هایی از سایت های معتبر دریافت کنید
- از منابع مورد اعتماد منشن برندینگ کار کنید
- در مورد محتوا نظرات دریافت کنید
تأثیر E-A-T در سئو سایت
به صورت کلی E-A-T تأثیری در رتبه بندی صفحات به صورت مستقیم ندارد. در واقع E-A-T یک معیار برای ارزیابی کیفیت صفحات است و به الگوریتم های رتبه دهی کمک می کند. روزانه افراد زیادی سؤالات و نیازهای خود را صفحات جستجو سرچ می کنند و دنبال پاسخ صحیح هستند اگر این پاسخ تخصصی باشد، قدرت و اعتبار موردنظر را داشته باشید کاربر را راضی می کند و این راضی بودن کاربر را گوگل درک کرده و به افزایش رتبه سایت شما کمک خواهد کرد. به عنوان مثال اگر با خواند مطلب E-A-T چیست در صفحه سایت آموزش سئو در مشهد شما توانستید درک کنید این موضوع دقیقاً چیست و نیاز شما را برطرف کرد، گوگل نیز به این مقاله ارزش رتبه بهتری خواهد داد. پس از رعایت نکاتی برای بهبود ارزش و اعتبار صفحات گوگل غافل نباشید.
سخن نهایی
هدف اصلی گوگول این است که کاربر را راضی نگه دارد و پاسخ درست را به او نمایش دهد و در این راستا همیشه در حال تلاش است و الگوریتم های جدید را لحاظ می کند و دانستن و درک این الگوریتم ها به شما کمک می کند تا رتبه بهتری را کسب کنید و بتوانید به درآمد خود اضافه کنید. تیم رایاپارس به شما کمک خواهد کرد که مفاهیم و الگوریتم های گوگل را به راحتی درک کنید و از آن در سایت های خود برای افزایش رتبه استفاده کنید.